Hoppa till innehåll

Foto

Emils Målningsdagbok

• Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 23 februari 2016 - 23:28

Det är lite för lite hobby-trådar på det här forumet, så jag tänkte bjucka på en.
Jag har lekt lite med min telefons kamera igen. Tog lite foton på min gamla Dogs of War-armé som var uppskattad på Table Top-turneringar under 2000-talet för över 10 år sedan. Lite för att promota Dogs of War, lite för att andra ska få inspiration. Armén höll relativt hög målningsstandard på den tiden. (Möjligt att jag vann "Best Painted Army" någon gång, kommer inte ihåg. Isf finns nog någon pokal eller nåt nere på Spelföreningen Armagedon)

Jag hade tänkt försöka uppdatera den här tråden/posten med jämna mellanrum med lite foton och kommentarer på det jag har målat, och det jag ev. blir färdig med. En del "gamla" figurer utlovas, då jag försöker samla på mig lite äldre Citadel/Marauder-figurer.

Så det blir en liten titt i backspegeln för mig:

Först ut Halflings, med sitt "tunga" eldunderstöd och matlagning till övriga armén är dom ett måste för varje Dogs of War-general.
(Klicka på länk, klicka på fotot, zooma in & ut genom att scrolla. Du kan även förflytta dig i bilden genom att hålla in musknapp.)

Halfling Hot Pot Största bedrift under mina slag var nog ett "paint job" på Henk´s Steam Tank, samt att ta ut 2 Chaos Knights med en träff under ngn turnering. Tyvärr har figurerna fått lite lätta transportskador.
RIsz1y7.jpg?1

Halflings (Lumpin Croop's Fighting Cocks) Vars prickskytte gör en alv avundsjuk. En av deras största bedrifter är nog att ha sänkt en av Antons jättar på 2 turns. Kuriosa: Halflingen längst ut till höger på bild är egentligen en gammal Dwarf Adventurer från 80-talet eller nåt. Halflingen längst till vänster är en lätt konverterad Halfling Adventurer.
(Tyvärr fick jag en galen idé om att jag skulle konvertera och göra en 25-manna enhet av halflings med spjut, men det projektet ligger på is.)
MGtq7u9.jpg?1

Recept (för den som vågar)
Chili-gryta (Hot Pot) ca 10-12 portioner, minimum storlek 5 liters gryta.

2 gula lökar, beroende på storlek
1 kg nötfärs eller blandfärs
3 msk olivolja
2,5 dl vispgrädde
2 gröna paprikor
1 mindre Squash(zucchini)
1 låda(?) Kastanjechampinjoner
0,5 tsk svartpeppar
3 tsk salt
3 msk soja
3 390g finkrossade tomater (2 Basilika, 1 Vitlök)
1 burk vita bönor i tomatsås 420g
2 påsar Tonfisk 180g
Chili-flakes efter smak(Beware! Hot!)
Granulerad vitlök efter smak
Citronpeppar efter smak

1) Förbered lök, paprikor, squash och svampen genom att skiva/hacka upp dom i bitar.
2) Fräs upp färsen i oljan i en gryta. Blanda ner lök och tonfisk, fräs en stund.
3) Tillsätt finkrossade tomater och vita bönor.
4) Krydda med svartpeppar, salt och soja.
5) Blanda ner paprika, squash och svamp.
6) Tillsätt grädde.
7) Smaka av med chili-flakes, vitlök och citronpeppar.

Låt det puttra en stund på svag värme. Allmänt tilltugg och dryck.

Musiktips: The Doors - Soul Kitchen

Det tunga & mobila artilleriet:
Cannons (Bronzino's Galloper Guns) - Snipa knights och monster units i flanken är alltid kul med kanoner. Modellerna har blivit ngt slitna av battles eller transport. Ingen Bronzino uppmålad tyvärr, men han finns i baracken om han behövs. Malakai Makaisson´s Goblin Hewer ligger också i förråden.
rW7gqrr.jpg?1

Ett par andra Warmachines of Destruction som jag lyckats komma över, och har en våt dröm att införliva i armén senare på ngt sätt, är två rariteter som ligger i delar f.n:
Stonethrowers Marauders Orc Stone Thrower, och Citadels Man Mangler Orc Mangonel. Tyvärr fattas Orc-kaptenen till Marauders Orc Stone Thrower, möjlligt han bara ligger någon annanstans i mina förråd. Och en har blivit av med fötterna? Tufft liv för orcer. Warmachines var häftigare förr.

Hej dagboken, idag har jag lärt mig att man kan beskära bilderna/fotona. :P

Lite infanteri, Rank & File:
Pikemen (Pirazzo's Lost Legion & The Alcatani Fellowship) Ryggraden och centrallinjen i en Dogs of War-armé. Dom fick ta emot så många charges att pikarna har böjt sig. Det var någon fyndig j-l på föreningen som döpte om Pirazzo´s till "Bizarro´s", och det var ju roligt. Ricco´s Republican Guard målade jag upp, men bytte bort, så dom är någonstans i Sverige och mår bra. Men jag fick en hel del för det, samt att jag har ytterligare en enhet och Leopold´s​ Leopard Company att måla upp. *suck*
bWaIR8A.jpg?1

Paymasters Bodyguard Vanliga Empire plasthalbardiers egentligen med en ngt udda Command Group. Det var inte ofta dom var ute på ngt slagfält i 6th edition. Dom var för dåliga och klarade inte av sin uppgift helt enkelt. Ingen vidare bodyguard. Notera nyckeln på banéret till paymasterns kista. Försöker f.n. hitta och ersätta dom med gamla Empire Halbardiers 4th-5th edition i metall.
mwEC1mM.jpg?1

Crossbowmen Inte den roligaste enheten, men väldigt nyttig i en Dogs of War-armé. Ett ihopplock av Empire/Dwarf plastregimenten, lite fjädrar, ölkannor, rökpipor och habil målning så ser dom ok ut. Har fått lite transport/battleskador. Största bedrift är att dom orsakat panic-test på en Empire Knight-enhet så dom sprang av brädet med hjälte och allt. Tillräckligt med crossbow bolts får till och med dom mäktigaste på fall.
KP6hQZx.jpg?1

Braganza´s Besiegers En av de första Regiments of Renown-enheterna jag målade. Varför börja med det lätta? :) Inte speciellt nöjd med resultatet, men helt ok TT-standard. En Eldar Swooping Hawk fick hänga med i fotot, he he. Vet inte varför, men den påminner mig om SWFBRs vapensköld. Det är väl färgerna...
TdyA8M7.jpg?1

Norse Marauders 1 och Norse Marauders 2 En av mina mer udda enheter, så jag tog foton ur 2 vinklar. Varje modell är unik och i metall. Citadel 80-tal, tidigt 90-tal tror jag förutom standar-bäraren och shieldbearers, som jag inte vet vart jag fått ifrån.(*edit* Celtos, Brigade models.) Varför jag har en varulv i enheten är för att jag hade tänkt använda dom som Regiments of Renown "Beorg Bearstruck", tycker varulvsmodellen är mycket snyggare än "Björne". Borde måla dit en vikinga-runa på standaret någon dag. Brukade utrusta enheten fullt ut med tvåhandsvapen & sköldar. Dom här sötnosarna är riktigt farliga i närstrid med frenzy, great weapon och WS 4. Det fick en Doombull & hans tuffa Minotaurer känna på iaf. Vikinga-serien som en del av dom här kommer ifrån produceras fortfarande av Wargames Foundry tror jag. Klassiska figurer i över 30 år?
u524OpI.jpg?1
vHuBXIy.jpg?1

Musiktips: Led Zeppelin - Immigrant Song, No Quarter duger också. Svenskt Yngwie Malmsteen - I´m a viking.

Ogres (Golgfag's Regiment of Mercenary Ogres) "The Black Mountain Ogres", kom faktiskt aldrig riktigt på hur man skulle använda den här enheten under 6th edition. Lyckades iofs med en och annan flank charge, och det var väl ungefär vad dom dög till utan "impact hits", rank & file klarade dom inte riktigt av. Grymt sköna figurer, och mycket mer charm och karaktär än dom nya ogres-modellerna, men det är en högst personlig åsikt.
ieWhEAP.jpg?1

Duellists - Witch Hunters, Marienburgers​ Snygga gamla klassiska Mordheimfigurer. Utrustade med svärd och pistol, var dom en av de mest användbara enheterna i Warhammer. Klarade av det mesta en skirmish-enhet skulle, och perfekt back-up och flankskydd för ngt klumpiga rank & file. Klarade till och med en charge från Brettonian Pegaskavalleri genom att skjuta dom i småbitar som charge reaction.
9edxcaH.jpg?1
jsXiL18.jpg?1

Fast Cavalry (Al Muktar's Desert Dogs, Suliman Le Saracen) Det roligaste den här enheten/erna har haft på ett spelbräde är att vara jagade av en Blood Thirster för 800 poäng med Frenzy i 2-3 turns. Han var något frustrerad, när mer än en 1/3 av hans armé försvann ner i ett menlöst hörn av brädet. Killen gillade stora muskler, närstrid och Khorne speciellt, så feigned flight var underbart kul.
tx81nYh.jpg?1

Heavy Cavalry Vanliga Empire Knights, "Den Huvudlöse Ryttaren" och hans enhet var egentligen uppmålad till min Vampire Counts-armé, men fick tjäna mina Dogs of War istället för dom var roligare att spela. Hästarna m.m. fick lite varierade huvuden och svansar. Dom är något "blå" i ansiktet, men det var ju meningen att dom skulle vara odöda. Det går elaka rykten på föreningen att dom ska ha gummi-lansar, då dom inte lyckades att göra ett enda wound på en rear charge på Chaos Warriors.
H0Hqs9I.jpg?1

Karaktärer Lite blandat ihop-plock med gamla figurer. Från vänster till höger: Min general, eg. en War Wagon Crewmember(?) Min hjälte, har glömt vad figuren heter(*edit* Ulrik Ulrikson) men jag kallar honom för "Wolf". Tre trollkarlar, Mordheim-nekromantiker, Mordheim Warlock & druiden Hengus(Giants of Albion). Min Paymaster "Manfred", Voland himself till häst, och avslutningsvis Borgio the Besieger, min Merchantprince of Miragliano.
yj0Awi1.jpg?1

En annan som målar, en konsthälsning från Borås. Ca 100 meter från där jag bor hittar man detta på en vägg. Jag kallar verket för "Anusringar & Vaginor". Vad konstnären Carolina Falkholt kallar den för har jag ingen aning om. Har man tur och åker Riksväg 40 österut så kan man se detta verk från vägen.
CP6qdzi.jpg?1

Back to the front! Har börjat spela 8th ed. Skönt & kul att ha några poäng uppmålade. Körde en Strong Center med Feigned Flight Fast Cavalry på flankerna.
HnXg5A2.jpg?1

Lite kredd till min motståndare "Zot" på Spelföreningen Armagedon, som jag lånat lite foton ifrån. Han spelar en väldigt trevlig Empire Hochland-armé. Han tar bättre foton än vad jag gör.
Taqku82.jpg

bje8dPz.jpg

axHE8fk.jpg

Battlefoton från senaste dusten, Zot´s fina Hochland-armé.
z7BQVFI.jpg?1

Fht15Fv.jpg?1

En riktigt dum charge.
YpSXYNt.jpg?1

Det var allt för den här gången!
Om ni nu mot all förmodan har lust att skaffa Dropbox, vilken jag använder för att dela foton, dokument m.m., så använd gärna den här länken: Dropbox För då ska jag tydligen få mer utrymme, vilket man aldrig kan få nog av. :P

#2 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 2 944 Inlägg:

Postad 24 februari 2016 - 00:06

(Möjligt att jag vann "Best Painted Army" någon gång, kommer inte ihåg. Isf finns nog någon pokal eller nåt nere på Spelföreningen Armagedon)

Har för mig du vann GrenniCon (-04 eller nått) som var min första turnering och blev en inspiration för mig att spela vidare och själv bygga en DoW armé efter ett tag (tyvärr ligger den i delar för tillfället men när T9A tar upp DoW lär det bli fokus på dem små liven igen).

Björn Ericson

SWFBR - Admin

The 9th Age - Army Design Team, Former Deamon Legions Army Book CommitteeFörening: HYMS & GoB Syd

#3 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 24 februari 2016 - 02:20

Jaaaa, men dig känner jag igen. Det är ju din nuna i avataren, jag är ganska bra på ansikten men sämre på namn. (Jag har själv försökt lägga till en avatar, men misslyckats, vet inte hur?) GrenniCon kommer jag ihåg, det var litet och mysigt med en pub i undervåningen med lite jazzmusik(?) på kvällen. Jag skulle haft med mig lite 40K-terräng men misslyckades, eller ngt brast i kommunikationen.

Menar du att jag vann den turneringen alltså? Ha ha! Min enda titel isf. Jag har iofs av ngn konstig anledning "Liber Chaotica" från SydCon i min bokhylla, men det kanske var för "Army Composition" eller något. Modellen Malus Darkblade on foot och en signerad High Elf army book har jag från GothCon. Så lite artefakter har jag samlat på mig. :P

Tja, på den tiden gällde det att samla "mjuka poäng" som DoW-general för att öht ha en chans i turnerings-Sverige, det var hårt och svårt när alla andra flashade med sina army books fullproppade med mystiska Magic Items och häftiga nya figurer.

Jag får hoppas att den här tråden tjänar till ytterligare inspiration för dig och andra, jag har såååå mycket jag "borde" måla upp en vacker dag, som jag har samlat på mig. Men man måste ha sina prioriteringar rätt här i livet: Jobb, flickvän och warhammer-armé! Eller i vilken ordning det nu var? ;)

Hur som helst, Dogs of War är för mig personligen, den roligaste armén jag spelat.

#4 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 24 februari 2016 - 07:50

Ah, GrenniCon ... har för mig att du slog ur underläge genom att förlora första och sedan avsluta med ett par 20-0 och gå förbi mig på slutet. Och alla gick runt och käkade polkagrisar. Musiken på lördagsnatten får vi väl däremot sortera under "inte helt optimalt". :)

Lägg dina fina gamla halvlingar på imgur eller photobucket i stället och använd [img]-taggar, för de flesta orkar inte klicka på en länk.

#5 Melker666

Melker666

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 264 Inlägg:

Postad 24 februari 2016 - 07:59

chili utan chipottle!! vad är detta! ;) Snygga figs!!

#6 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 24 februari 2016 - 09:59

Höjden av lathet att inte orka klicka på en länk... :rolleyes: Nah, jag gillar Dropbox, när ni klickat på länken och får upp en bild så finns det en bra funktion som gör att ni kan zooma in och ut i bilden/fotot. Klicka med musen över fotot, och scrolla helt enkelt. Superbra! Fast bristerna i min målningsteknik kanske syns igenom då...

Angående Chili-grytan så är receptet under ständig utveckling, men jag är begränsad till min 5 liters gryta. Chipotle alltså...

*edit* Det är möjligt att jag lyckades med en "slamkrypare" under GrenniCon, att först förlora ett slag för att sedan möta "lättare" motståndare och ta poäng.

#7 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 25 februari 2016 - 23:09

Uppdaterat första posten med lite kanoner och rariteter. Klicka på länk, sedan fotot och scrolla för att zooma in/ut. Du kan även förflytta dig i bilden genom att hålla in musknapp.

#8 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 28 februari 2016 - 02:50

Uppdaterat första posten med lite infanteri, Rank & File for the masses.

#9 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 2 944 Inlägg:

Postad 28 februari 2016 - 08:11

Dem håller fortfarande hög standard, och jag håller med dig angående bodygaurds, dem klarade aldrig riktigt av sin uppgift men vad kan man förvänta sig av legoknektar?

Björn Ericson

SWFBR - Admin

The 9th Age - Army Design Team, Former Deamon Legions Army Book CommitteeFörening: HYMS & GoB Syd

#10 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 28 februari 2016 - 11:31

Länkarna funkar inte för mig. Kollar på telefonen.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#11 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 28 februari 2016 - 12:26

@ Foxen, har själv haft lite problem med fotona, tror Dropbox ligger nere då och då, eller något annat tekniskt strul, men senast jag kollade funkade dom. *edit* Ah, ok, det strular i telefonerna, det är nog inget jag kan göra åt tyvärr. Man kanske måste rensa cache-minnet i en telefon, hur man nu gör det?

Jag vet inte vem det var som skrev reglerna för Dogs of War för 6th edition, möjligt att det var Alessio, som gjorde mycket annat bra. Men reglerna för Paymastern och hans Bodyguard var inte bra. Paymastern var den mest jagade mannen i Warhammervärlden, för om han dog fick resten av armén slå Panic-test. Att sedan stoppa honom i en relativt patetisk Bodyguard-enhet som bara hade "stubborn" så länge Paymastern var i enheten och vid liv, var om möjligt idiotiskt. :P

Angående målningen så är jag helt klart nöjd med enheterna, helhetsintrycket när man ser hela armén är "häftigt". Jag ska lägga upp ett foto på hur det ungefär såg ut under 4th & 5th edition, för att man ska få lite perspektiv. Min första riktiga armé var ju Dark Elves, så jag har lite saker där som inte ser så roliga ut i dagens läge. Men det var faktiskt ganska ok standard på dom för att vara 90-tal. När jag var mer föreningsaktiv och hade en massa nyfikna kids springandes runt mig, så fick jag visa upp mina första målade figurer för dom så dom inte skulle misströsta. :)

#12 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 02 mars 2016 - 22:49

Uppdaterat första posten med lite Crossbowmen och Rank & File. Enjoy! (Varför länkarna/fotona inte fungerar i smartphones har jag inget svar på tyvärr)

#13 Jester

Jester

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 52 Inlägg:

Postad 03 mars 2016 - 08:30

Riktigt tjusig Norse enhet, full av karaktär! Diggar den Shieldbearer modellen, är det en vanlig gw gubbe det eller? Tror aldrig jag sett den förr

#14 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 03 mars 2016 - 09:16

Nope, ingen GW/Citadelfigur. Hittade den i random leksaks/barnbutik. Har ingen aning om vad dom hette som gjorde modellen tyvärr. Den höll väldigt hög kvalité för att inte vara Citadel iaf.

En del Norse-modeller återfinns i Wargames Foundry´s sortiment, men det var Citadel från början. Tror att det var "Perry Twins" som modellerade dom.

#15 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 12 mars 2016 - 03:59

Trevlig helg, har nattsuddat & flummat lite och lagt till Ogres och Duellister i första posten. Enjoy!

#16 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 12 mars 2016 - 13:55

Fint! För övrigt borde du donera din Man Mangler till någon bättre behövande orch. ;)

#17 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 12 mars 2016 - 14:53

Ha ha... Det tycker du? Hittar jag en till Man Mangler, mot all förmodan, så lovar jag att jag ska jag tänka på dig Anton. Då du är den mest envetna Orch-generalen jag känner.

#18 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 12 mars 2016 - 19:44

Jag lyckades lokalisera "Norse" Shieldbearer-modellen. Det har gnagt i bakhuvudet ett tag, och sedan vill jag minnas något som hette Celtos. Här är den: http://brigademodels...ls/CLT-338.html
Jag tog bort det groteska svärdet och satte dit ett annat, annars är det samma modell.

#19 Melker666

Melker666

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 264 Inlägg:

Postad 14 mars 2016 - 07:14

Jag kan inte så några bilder ifrån min mobil tyvärr! Ka ske går att lägga upp någonannastans?

#20 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 14 mars 2016 - 12:47

En del bilder funkar på min Windows Phone iaf, alla funkade innan. Men just nu verkar alla Dropbox-länkar döda av ngn märklig anledning. Möjligt att jag är dum i huvet och inte hänger med längre, men har ni inte tillgång till dator öht längre?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar