Hoppa till innehåll


Foto

Birona's Timewarp Och White Lions?


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Zack

Zack

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 18 juli 2013 - 10:28

Vad händer om du kastar Birona's Timewarp på en enhet t.ex. White Lions. 

Får man re-rolls i närstrid då?

Dvs. Du har ASF, som du tappar i närstrid när du plockar fram ditt grötvapen och får ASL, vilket cancel'ar din ASF och du räknar varken ASF eller ASL (enligt BRB).

 

Detta gäller bara i närstrid enligt GW-FAQ'en att din vapenbonus från ett grötvapen bara gäller i närstrid.

 

Sen har du en buffmagi som ger permanent ASF, kan man åberopa den ASF bonus i combat sedan? 
 


/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#2 MoQ

MoQ

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 18 juli 2013 - 10:40

Du har asf, du får asl i närstrid. Om du har båda tar de ut varandra. Om du kastar en spell ovanpå det som ger asf så har du fortfarande bara regeln asf samt ett GW som ger asl i närstrid. Effekterna tar ut varandra, men regeln har du kvar för annars tar de ju inte ut varandras effekt.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts


#3 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 18 juli 2013 - 13:04

Du har asf, du får asl i närstrid. Om du har båda tar de ut varandra. Om du kastar en spell ovanpå det som ger asf så har du fortfarande bara regeln asf samt ett GW som ger asl i närstrid. Effekterna tar ut varandra, men regeln har du kvar för annars tar de ju inte ut varandras effekt.


Precis. Två asf är inte någon skillnad mot en asf.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#4 PetterL

PetterL

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 22 juli 2013 - 13:36

Får man reroll mot tex en swordmaster om man själv har asf och högre int? Står ju att asf å asl tar ut varandra och inga gäller.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc


#5 buffy

buffy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 22 juli 2013 - 14:48

Jag tolkar det som att man slår i "vanlig" ordning när man har asf och asl men det tar inte ut någon av reglerna. Ungefär på samma sätt som storm banner inte tar bort fly regeln.

 

Skulle de ta bort reglerna så skulle Birona's Timewarp ge WL re-roll eftersom de inte har asl regeln längre.


David "Dangerous" D

#6 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 22 juli 2013 - 17:37

Precis. Man får inte asf reeroll mot swordmaster men man får slå före dom.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#7 FOT

FOT

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 99 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Lekeryd

Postad 22 juli 2013 - 17:56

Reglerna tar ut varandra står det så man borde få reroll.
"Släng på några räkor det skiter jag i"

#8 Munin

Munin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 22 juli 2013 - 18:04

Jag tycker man också borde få rerolls. Rerolls kommer väl i samband med att man faktiskt slår först. Att dela upp regeln blir bara rörigt och onödigt.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#9 AlFiKa

AlFiKa

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 22 juli 2013 - 18:24

Reglerna tillämpas väl inte förrän i cc fasen och då spelar det ingen roll hur många ASF buffar du har, dem nullifieras av att du har ett ASL vapen. För vapnets ASL kommer inte i spel innan du är i CC fasen.


Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#10 PetterL

PetterL

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 22 juli 2013 - 18:33

Jag tycker inte svaret på den frågan jag ställde är speciellt tydligt. Det beror helt enkelt på hur man tolkar sista meningen på s.66 brb. Min spontana tolkning är att om du har båda reglerna har du inte någon av reglerna.

 

Meningen tar alltså inte bara fasta på slagordningen utan att du helt enkelt inte har någon av reglerna.


Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc


#11 Munin

Munin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 22 juli 2013 - 19:13

Jag tycker inte svaret på den frågan jag ställde är speciellt tydligt. Det beror helt enkelt på hur man tolkar sista meningen på s.66 brb. Min spontana tolkning är att om du har båda reglerna har du inte någon av reglerna.
 
Meningen tar alltså inte bara fasta på slagordningen utan att du helt enkelt inte har någon av reglerna.


Håller med dig med tillägget att trots att man inte "har" dem så kan man inte få fler av dem heller, precis som Björn säger.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#12 Raptor

Raptor

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 090 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 juli 2013 - 00:42

 

Jag tycker inte svaret på den frågan jag ställde är speciellt tydligt. Det beror helt enkelt på hur man tolkar sista meningen på s.66 brb. Min spontana tolkning är att om du har båda reglerna har du inte någon av reglerna.
 
Meningen tar alltså inte bara fasta på slagordningen utan att du helt enkelt inte har någon av reglerna.


Håller med dig med tillägget att trots att man inte "har" dem så kan man inte få fler av dem heller, precis som Björn säger.

 

 

+1
Jag läser det lika dant.


//The Kaj

 

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1
 

The deviant seek but one place.

 


#13 PetterL

PetterL

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 juli 2013 - 22:00

Är ju bra att alla tycker samma då :-)

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar