Hoppa till innehåll

Foto

Aktuell Kompmall

• Please log in to reply
1825 replies to this topic

#1321 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 09 september 2014 - 12:20

Lättare att ändra kanske men knappast lättare att balansera iom att man bara har större steg/förändringar att jobba med.

Ser inget hinder till att du inte kan ta små steg med ett sådant system. Små steg som att lägga till/ta bort lite poäng eller begränsa vissa items är bra exempel på små förändringar.

/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#1322 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 09 september 2014 - 12:30

Skillnaden på såna komppack och ETC är ju att de aktivt ändrar på regler, något swecomp inte gör- vilket jag föredrar enormt. Gillar inte artificella "max 4 tärningar här", eller "du får aldrig ta X".

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#1323 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 09 september 2014 - 12:43

Skillnaden på såna komppack och ETC är ju att de aktivt ändrar på regler, något swecomp inte gör- vilket jag föredrar enormt. Gillar inte artificella "max 4 tärningar här", eller "du får aldrig ta X".

Det är väl en personlig åsikt, jag tycker det är bra att spells som Dwellers eller Purple Sun har vissa begränsningar då de kan vinna en match på en magifas.

Här du ett system som jag gillar:

http://www.giantfana...version-1.3.pdf

/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#1324 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 09 september 2014 - 13:03

Charmen med swecomp är ju just detta, att den går att ändra rätt så lätt i små steg och att många engagerar sig i att komma med synpunkter.

Med en förenklad etc-komp blir det ju jätteskillnader oftast om man petar i den.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#1325 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 09 september 2014 - 13:43

Med en förenklad etc-komp blir det ju jätteskillnader oftast om man petar i den.

Håller inte alls med på den punkten, går alldeles utmärkt att göra små justeringar i en ETC-lik mall också.

/Sebastian Berg - HYMS

#1326 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 09 september 2014 - 13:50

Kanske dags att knoppa av den här diskussionen till en separat tråd då det känns som det är en på en högre nivå och något för framtiden och inte den nuvarande kompmallen.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#1327 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 11 september 2014 - 19:12

Ett förslag, om ni skall titta på magi, kanske att man gör skillnaden större med olika lore's. Dvs. att man kanske sänker kompen en del för en level 4 Fire, heavens osv. Men inte ändrar så mycket för level 4 death. Bara en tanke som slog mig.

/Sebastian Berg - HYMS

#1328 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 11 september 2014 - 20:36

Death får verkligen inte sänkas. Sett några ruggiga listor med level 4 death eller 2 tvåor death senaste tiden som kompar 15. Dock kan nog shadow och möjligtvis life gå ner en del.

Light kan nästan få sämre komp i vissa arme'er. Tänker främst på level 1or i Empire.

När ni ger tzeentch sämre komp till DoC ska ni nog överväga att göra det till WoC också. Spellsen är väldigt bra på mobil disc/daemonic mount sorc som kompar ganska lite idag.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#1329 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 11 september 2014 - 22:28

Ganska lite ? :D är det inte typ 48 med bra kittning ? :D

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#1330 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 12 september 2014 - 05:15

Tänkte på tvåan med extra spell. -16 tror jag.
Mikael Magnusson

#1331 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 12 september 2014 - 08:03

Gör en bra avoidance WoC lista med 5 Lvl tzeench så kanske jag håller med sen.

3 spells för -14 är väll ganska standard, inte direkt 3 spells som gör det så bra...

#1332 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 082 Inlägg:

Postad 12 september 2014 - 10:24

Håller inte med. Lvl2 på disc/daemonic är bra men är ju inte obefintlig risk att man inte träffar gateway exempelvis. Situationell. Efter en turnering med lvl4 på disc kan jag också konstatera att den inte heller är kompvärd. Sen kanske ingen lvl4 är kompvärd iofs.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#1333 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 12 september 2014 - 10:26

Håller inte med. Lvl2 på disc/daemonic är bra men är ju inte obefintlig risk att man inte träffar gateway exempelvis. Situationell. Efter en turnering med lvl4 på disc kan jag också konstatera att den inte heller är kompvärd. Sen kanske ingen lvl4 är kompvärd iofs.

Lite det här jag vill komma åt, att Level 4or inte skall kännas helt komp-ovärda.

/Sebastian Berg - HYMS

#1334 Yann

Yann

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 308 Inlägg:

Postad 12 september 2014 - 11:00

Vad är problemet med light 1 or just för Empire? Blir Empire 1orna bättre på något vis än i andra lag som t.ex WE eller DE eller HE? Har jag missat något stort?

#1335 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 12 september 2014 - 11:03

Dom är billiga, och funkar lika bra som en lvl2a tillsammans med ett war altar.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#1336 Yann

Yann

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 308 Inlägg:

Postad 12 september 2014 - 11:23

Petter, en empire lvl 1 kostar 65 pts. Vad kostar en dyr light 1? 80 pts? poängskillnaden spelar ingen roll spelmässigt. kör 2 xlv1 har du tjänat in 30 pts som du kan spendera på massa överprisat skräp i empire boken eller på 1 extra knight...

Altaret har egna minus för light spam magiker och warmachines. Personligen tycker jag att altaret är inte värt det. Range 24" år långt ifrån range 48" på vanlig banishment.

#1337 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 12 september 2014 - 11:44

När kommer uppdateringen? Vore kul att få några dagar på sig innan masterslistan ska vara inne :)

Mikael Magnusson

#1338 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 12 september 2014 - 11:48

När kommer uppdateringen? Vore kul att få några dagar på sig innan masterslistan ska vara inne :)

Innan 20:e i alla fall.

Ger minst 2 veckor för listbygge

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#1339 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 12 september 2014 - 16:33

Jag tycker det mesta kompar ganska bra så hoppas ni inte gör för stora ändringar. Kanske bör strypa åt DoC lite mer. Det beror på att de har så många okej enheter.

Jag har ju varit emot den ganska stora ändringen WE fick men kan nog vänta till efter mästarmötet innan man ändrar de.

David "Dangerous" D

#1340 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 15 september 2014 - 10:38

Från WE-tråden, men passar nog bättre här:

Faktum är att om man drar in in startranking i bilden så är de arméer som presterat över sitt "förväntade" resultat dwarfs, ogres och bretonnia. Vilket nog är tre arméer man inte hade förväntat sig skulle överprestera, så frågan är om det är ett vettigt sätt att använda resultaten.

Hade inte den analysen till hands, nej det lutar åt att man inte kan använda resultatet på det här sättet. Vi vet ju inte heller hur bra mått rankingen är på en spelares potential. Det fungerar nog för de allra bästa spelarna men för de mer ojämna mittenspelarna säger det ingenting. Jag är ett exempel. Jag brukar hamna runt 50 BP och ungefär mitt i resultatlistan men jag hade min bästa turnering på på den här sidan 2000 i våras när jag slutade 9:a på RTO. Det lyfte min ranking en hel del.  Sedan kom lincon då jag, trotts att jag visste bättre, spelade dvärgarna i ett kompspann där de inte funkar. (Dessutom med den äldre, för hårda, dvärgkompen) och så GoW då jag helt enkelt klappade ihop och kom 93 av 103 vilket var riktigt riktigt uselt. (Listan såg ju så bra ut på pappret och gick ok när jag testade den på Universal Battle men men.)  Så till nästa turnering kommer min ranking vara riktigt rutten.

Det är nog bättre att titta efter överrepresentation i top 10 (eller top 20 för riktigt stora turneringar som GoW) vilket jag inte tyckte någon lista hade nu. I bland kan det vara värt att titta efter om det är någon bok som aldrig placerar sig också men det är för tidigt att dra sådana slutsatser om WE. Om vi fortsätter att aldrig se dem i den övre delen av resultatlistan behöver de kanske lättas lite.

Satte ihop sådan lista.

Placeringar på topX delat med förväntade placeringar baserat på antal deltagare och jämn spridning över fältet. Ett värde på 1.0 innebär alltså lika många topX placeringar som en armé "borde" ha, en värde på under 1 innebär underrepresentation i toppen och ett värde över 1 innebär överrepresentation (2.0 är dubbelt så många listor i toppen som det borde vara).

ARMÉ   top12  top25  50+BP  deltagare
BRE    0.0    2.0    2.1    2
CD     0.0    0.0    0.0    3
DE     2.1    1.7    1.4    12
DoC    2.1    2.0    1.8    8
DW     1.1    0.5    0.8    8
EM     1.1    1.0    0.8    8
HE     1.4    0.7    0.7    12
LM     1.7    0.8    0.8    5
OK     1.5    1.1    1.1    11
OnG    0.0    0.8    0.4    5
SK     0.0    0.8    1.2    5
TK     0.0    0.0    0.0    1
VC     0.0    1.2    1.2    7
WoC    0.0    2.0    1.6    4
WE     0.0    0.0    0.6    11

Demoner och dark elves sticker ut som de två bästa arméerna.

WoC presterar bra, men bara 4 spelare så tycker inte man ska dra någon slutsats utifrån detta.

Dwarfs och wood elves ser ut att underprestera. För både dwarfs och WE kan det höga vp-diff-kravet för stora vinster kunnat stjälpa dom en del, men känns som man i så fall i alla fall borde sett ett okej resultat på top50%. För dwarfs finns det många bra förslag på förändringar, men för WE saknas det konkreta förslag på vad som behövs göras, jag har hört betydligt mer "enhet X i wood elves kompar alldeles för bra", där X kan vara warhawks, wardancers, wild riders, starfire shafts glade guards, osv.

Resten av arméer presterar rätt nära snitt eller har få deltagare så man kan inte riktigt dra några slutsatser från detta.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar