Hoppa till innehåll

Foto

Orcs And Goblins

• Please log in to reply
203 replies to this topic

#41 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 28 augusti 2012 - 12:05

Svårt att minska kompen på dem. I princip alla OnG tar ju dispel scroll, så att minska kostnaden för den påverkar också alla arméer (utan att det öppnar för andra kryphål). Frågan är väl vilka enheter som skulle kunna minskas lite? Jag är inte säker själv ifall OnG borde sänkas eller ej, även fast jag tycker de flesta listor som görs ligger en bit över den 'riktiga' kompen.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#42 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 29 augusti 2012 - 19:04

En bra sak med o&g är att dom är relativt flexibla då dom går att spela både offensivt och, när det behövs defensivt men med tanke på vilka minus dom har för att kunna ha med ett gäng warmachines så blir det oftast bara doom divers som får plats på sin höjd och dom kostar skjortan! Visst dom är bra men jag tycker absolut att kanoner är mycket bättre än divers och kg.par mycket bättre. Dom är förvisso bättre mot en del saker men oxå rejält mycket sämre mot mycket annat. Rock lobbers kan med sänkas något enstaka stehg

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#43 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 29 augusti 2012 - 19:48

Sen är väll O&G mer känsliga mot alla tråkiga 6-dice "win button spells" folk kör med. Solen, pitten osv...

Behöver inte vara en mega taktiker för att 6-dice vinna med en spell mot O&G eller Lizards tex.

#44 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 29 augusti 2012 - 21:58

Är många som är känsliga mot dem spellsen och det är väl kanske snarare så att man bör strypa åt dem skolorna ännu mer istället för att buffa, CD, Dwarfs, Ogres, Lizz, O&G, TK & VC.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#45 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 29 augusti 2012 - 22:11

Är många som är känsliga mot dem spellsen och det är väl kanske snarare så att man bör strypa åt dem skolorna ännu mer istället för att buffa, CD, Dwarfs, Ogres, Lizz, O&G, TK & VC.

Helt klart, jag var bara lat och inte skrev ut alla.

En polare till mig tröttnade helt och slutade spela efter ett x-antal pits och solar, fötter på sina lizards. Hans kommentar va, detta spelet va ju kul, när hela ens armé kan försvinna på ett tärningsslag.
Tyvärr va inte alla lika snälla som jag och valde bort dessa spells mot honom, och jag kan förstå honom också.

#46 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 30 augusti 2012 - 12:02

Efter att ha kikat lite så tycker jag att -8 för 10-12 Black orcs känns dyrt för så små enheter. Även Fanatics känns lite hårt kompade för vad man får ut av dem.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#47 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 30 augusti 2012 - 14:37

Vad kul, nya medlemmar i solhatarklubben. :D Som jag konstaterat otaliga gånger. Spelar man en I2 arme och det kommer igenom en sol vid fel tillfälle (vilket är upp till tärningarna) så är matchen över där och då. (pitt:en är också illa men inte i närheten då den som värst kan träffa en hel enhet)

Svårt att åtgärda på kompat också då det finns ett antal böcker som solen är match vinnare emot och så finns det ett antal (Skaven+alla alver och vissa demon builds) mot vilka solen inte gör ett dyft. (ETC var kanske inte galet ute då de begränsade hur många tärningar man max fick använda på vissa lores, detta minskar rejält möjligheten att IF:a matchvinnande spells)

Å vad jag önskar att GW ska göra som de faktiskt gjorde i 6:th edition och ge ut fixade regelbok lores som trial rules.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#48 Kristian.K

Kristian.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 507 Inlägg:

Postad 24 september 2012 - 20:04

fråga gällande fanatics: är det -2 för första och andra eller är det -2 per st för första och andra?

Förening: Timewarp Eskilstuna
Spelar: DoC, High elves, Wood elves, Ogre Kingdoms, Orcs & Goblins, Beastmen, Dwarfs

#49 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 24 september 2012 - 20:28

Det ska vara -2 styck

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#50 Kristian.K

Kristian.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 507 Inlägg:

Postad 24 september 2012 - 21:01

misstänkte nästan det, tack för svaret :)

Spelar: DoC, High elves, Wood elves, Ogre Kingdoms, Orcs & Goblins, Beastmen, Dwarfs

#51 Censur

Censur

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 160 Inlägg:

Postad 09 december 2012 - 16:31

har inte spelat speciellt mycket själv på kompat, men jag har försökt följa resultat och så vidare när det gäller Orcs & Goblins i turneringar, och det verkar som om dom verkar svagare än många andra arméer, eller så är det som så att de bättre spelarna inte spelar dom på kompat. och då finns det nog en anledning till att se över hur den här armén.

vad jag sett så har det varit väldigt lite squigherds i turneringar, och då kanske det är värt att sänka dessa lite grann, jag har inte spelat med dom själv, men p.g.a deras frånvaro så antar jag att dessa inte är ett självklart val. därav kanske dessa borde sänkas lite. ngn komppoäng eler så.

sen vidare så black orcs är väldigt hårda. men dom lyser även dom med sin frånvaro verkar det som. så dom kanske borde sänkas lite till?

annars så goblin great shaman tycker jag borde sänkas, visst, den ger +4 dispel, men den kompar -24 som level 4, och en night goblins som käkar svamp är -28 på level 4, och loren är väl inte helt superb om man jämför med orc loren som ger mycket av det armén behöver, teleports, rerolls, snipes och en maffig fot. så kanske sänka den med -2 så det blir -14 som level 3, och 22 som level 4?

annars så vet jag inte, orcerna är juh lite instabila, vilket ger charmen till armén. men det här är lite som jag ville ta upp. jag är rätt ny till spelet så om jag förbisett något så upplys mig gärna.

Eric Gustafsson
Förening: GoB Syd

#52 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 10 december 2012 - 15:31

Du har helt rätt i att dom alltid underpresterar i förhållande till antalet o&gspelare i princip alla turneringar. Jag skulle nog säga att det beror på att kompmallen är så väldigt strypt i förhållande till den sortens listor som är vanligt i etc (där dom är väldigt bra). Detta leder till att o&g-listor ofta blir väldigt experimentella och oftast ganska dåliga. Andelen knäpplistor är i genomsnitt högre bland o&g oxå vilket förklarar en del av varför dom underpresterar. Dessutom så är det ganska få riktigt duktiga spelare som spelar dom (vilket mycket beror på att mallen är ganska åtstrypt tror jag). Dessutom så är de extremt känsliga för vissa magilores, typ shadow/death.

Angående squigherds tror jag nog att den största anledningen till att dom inte spelas så mycket är nog i första hand att inte så många äger så många då de är dyra att få tag på. Black orcs är ganska bra men dyra poäng- och kompmässigt och absolut inte lika prisvärda som troll imho.

Har spelat en del med lvl4goblinshamaner och dom är så jäkla mycket sämre än orcshamaner. Nightgoblinshamanerna som lvl4 kan jag tyckas sänkas kompmässigt då den extratärningen inte tillför så mycket som för en lvl2a. Lvl2an kompar ju extra därför att du kan få igenom en massa små spells med 1 tärning men det vågar du ju knappast göra med en lvl4 å det behövs ju knappast heller då du uträttar det utan bonustärningen i princip.

#53 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 10 december 2012 - 18:06

Kanske dags att lätta upp kompen så man kan få in något som mer liknar en etc lista ?

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#54 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 11 december 2012 - 10:45

Jag kommer ge orkerna en chans på slättaslaget så får vi se om det går :)

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#55 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 12 december 2012 - 15:09

Ska bli kul att få se :) Jag är dock tveksam till att köra med dom på komp igen men dom har ju sina stunder helt klart :)

#56 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 12 december 2012 - 15:12

Det är lungt jag kommer med en komp 17 lista som jag tycker kompar på tok för bra som du kan få stompa Mackan o_O
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#57 The Blue Guy

The Blue Guy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:

Postad 12 december 2012 - 16:15

Doom Diver är bra men tycker väl att wmp 6 är att ta i lite väl mycket.

Ett enkelt sätt att stärka en O&G-lista är ju att köra 2xDoom Diver och 2xLobba.

Swecomp 5.0: -60
Swecomp 6.0: -56

Alltså lite snällare komp men sneglar man på Empire så är det fortfarande ganska elaka minus.

Empire: 2xGreat Cannon 2x Hellblaster

Swecomp 5.0: -50
Swecomp 6.0: -50

Med tanke på hur mycket kanoner dikterar metan känns det väl billigt. Det spelar liksom ingen roll att spindlar och jättar blir lite billigare då de ger bort sina poäng runda ett...

#58 Kristian.K

Kristian.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 507 Inlägg:

Postad 13 december 2012 - 10:42

Håller med om att warmachines i O&G kompar lite väl saftigt. Värre blire om man då spelar all-goblin lista där maskinerna nästan är ett måste för att överhuvudtaget ha en lista som kan mäta sig med andra. Har full förståelse för att maskinerna i sig är bra, men när man saknar bra magi, close kombat och i princip skytte så är det nästan ett måste att få in nåt som kanske kan väga upp lite iaf, dvs warmachines. Kanske skulle man kunna göra en lättnad för wmp-poängen vid all goblin listor?? Skulle också vara enkelt att fixa i praktiken med en mindre förtydligande bara :) Det känns som att det nu är det warmachinesen som käkar upp all komp vilket bidrar till att även goblinlistorna ligger lågt kompmässigt. Inte för att dom kan mäta sig med andra listor på samma kompnivå innan heller men iaf :P

#59 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 13 december 2012 - 10:45

Det kommer tyvärr inte komma tillbaka några "all gobilin" komp grejer. Gobilinerna kompar inte så mycket, så dom får in maskinerna ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#60 Kristian.K

Kristian.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 507 Inlägg:

Postad 13 december 2012 - 10:48

Det får dom absolut men hamnar rätt lågt i komp, något som dessvärre inte matchar listan i övrigt. Dock full förståelse hur ni resonerar kring frågan :) priset man får betala för att lira med all goblin då kanske :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar