Hoppa till innehåll

Foto

Vampire Counts Komp

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
97 replies to this topic

#41 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 14:06

Även om de bara blir redirectors så är 70p inget att betala för en så bra enhet. Framför allt när den kan: 1 mobilt redirecta, 2 döda andra support trupper pga ASL, 3 ha synergier som kraftigt påverarkar combat trupper som inte litar på ranker/wound buffers, 4 har 10 wounds/Attacker med skrimish!

Det här är vi ju dock överens om :) Jag invände mot att de kostar så lite i komp för att de är skitbra som redirectors (med lite ansträngning går det precis lika bra att ha dem bakom sina enheter och sedan flyga fram som det går med fell bats). Sen kom nån och påstod att ASL borde göra att de kompade -9000, vilket jag tyckte var dumheter eftersom jag som du säger spelar med väldigt få enheter som har nytta av det. Men att de skulle vara väldigt billigt kompade för redirectors och flankstöd, det är vi två om att tycka. :)

Tillbaka till wajnet om att VC går att heala...
//K

Det är bara Flogger, han spelar goblins. Det mesta är jävligt OP om man är en goblin utan dispel dice.

#42 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 14:07

+1 på JoeyBoys åsikter om Bat Swarms.

Då får man väll dispella en av spellsen så att det inte blir så fasligt många. Eller bonka på dom med något som faktiskt kan slåss. Att en magisupportad skitenhet vinner mot en icke magissupportad skitenhet tycker jag inte är något problem direkt.

Som sagt så har zombies redan massa extra minus för att dom går att heala, hade dom inte kunnat det hade dom kompat som skelett ungefär.

Massa extra minus? Tycker -5 för 31st är inte vad jag kallas massa minus. De är ju bara 31 första turen, sedan 40+..

Sedan är inte zombies skit, de är som goblins med fear och möjligheter till att bli fler.

Men ja, behåll dem där de är så får vi se, kanske är de balanserade där tillsammans med resten av armén :)
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#43 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 14:18

Även om de bara blir redirectors så är 70p inget att betala för en så bra enhet. Framför allt när den kan: 1 mobilt redirecta, 2 döda andra support trupper pga ASL, 3 ha synergier som kraftigt påverarkar combat trupper som inte litar på ranker/wound buffers, 4 har 10 wounds/Attacker med skrimish!

Det här är vi ju dock överens om :) Jag invände mot att de kostar så lite i komp för att de är skitbra som redirectors (med lite ansträngning går det precis lika bra att ha dem bakom sina enheter och sedan flyga fram som det går med fell bats). Sen kom nån och påstod att ASL borde göra att de kompade -9000, vilket jag tyckte var dumheter eftersom jag som du säger spelar med väldigt få enheter som har nytta av det. Men att de skulle vara väldigt billigt kompade för redirectors och flankstöd, det är vi två om att tycka. :)

Gött att det bara är internet förvirringen som slår till :)

Personligen så känner jag att de förtjänar att ligga på -6 i grund för första enheten om 2 baser med ett visst ökande minus för att hindra folk att dumpa komp/poäng i en enhet som har ett fast -1 på sig. Utöver det bör andra enheten komp -8(-10?).

Just nu kan man köpa 2*hundar, 1-2*fellbats, 1 spirithost och 2*bat swarms för väldigt lite i komp jämfört med vad många andra måste betala för redirectors. Det jag spontant känner är att nya VC är ganska snabba och hårtslående på ett sätt som gamla boken inte var. Vilket gör att man kan spela riktigt aggressivt med dem och samtidigt få en jäkla massa redirectors/krigsmaskins jägare som styr matchen är väldigt svåra att plocka bort med skytte. Sen att man numera kan raisa zombies som inte ger bort VP gör det hela bara värre :)
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#44 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 14:19

Jämfört med skelett har dom ju -2 extra på den nivån och på dom små nivåerna så är det mer påtagligt.

Zombies som enhet är inte skit eftersom dom är billiga och bra bunker, men en zombie är verkligen skit och nästan alla andra enheter tokdödar dom i CC. Zombies är ju sjukt mycket sämre än goblins WS1 ASL och ingen save är ju inget vidare.

Gött att det bara är internet förvirringen som slår till :)

Personligen så känner jag att de förtjänar att ligga på -6 i grund för första enheten om 2 baser med ett visst ökande minus för att hindra folk att dumpa komp/poäng i en enhet som har ett fast -1 på sig. Utöver det bör andra enheten komp -8(-10?).

Just nu kan man köpa 2*hundar, 1-2*fellbats, 1 spirithost och 2*bat swarms för väldigt lite i komp jämfört med vad många andra måste betala för redirectors. Det jag spontant känner är att nya VC är ganska snabba och hårtslående på ett sätt som gamla boken inte var. Vilket gör att man kan spela riktigt aggressivt med dem och samtidigt få en jäkla massa redirectors/krigsmaskins jägare som styr matchen är väldigt svåra att plocka bort med skytte.

Vilka enheter tänker du på då? Överlag tycker jag att VC känns långsammare och slår sämre.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#45 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 14:29

Tillbaka till wajnet om att VC går att heala...
har det slagit nån att det faktiskt kostar och är beroende av powerdice?
om man lägger alla sina pd på att ressa sina figurer får man inga offensiva spells kastade och VC har inget skytte...

så vi ska straffas för att vi potentiellt kan ressa figurer på bekostnad av att inte kunna göra nån ranged skada alls?

//K

Hade inget problem med raise när det gällde S2 T2 modeller, en sjuhelvete skillnad med S3 och T3. Men ja, vi får se hur det blir med kompen, vi får ju testa den en del och se hur det blir helt enkelt.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#46 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 14:30

Hundarna är snabba och slår hårt, vampyrerna, CH och VG är snabba och tunga i CC, Vargulfar, Coach och Blood knights är också riktigt heta. Lägg in lite bats, swarms och nån etherial eller två(heros wraiths eller spirits). Sedan räcker det med en rejäl enhet ghouls och två stora zombie block som chargar in rundan efter och ställer sig corner to corner för att knäcka steadfast om man inte redan brutit fienden.

Hittar inte min armebok just nu så jag kommer inte ihåg hur det funkar med chars på warbeasts (ie: Vamp på Hellsteed) om dessa får look out sir i enheter med vargar. Då kan man även göra riktigt jobbiga och snabba enheter med dessa samt summon critters of the night.

#47 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 14:35

Dom får inte LoS eftersom blir cav när dom sitter på hellsteeds. Jag kan ge dej att MI slår helt ok och är medelsnabba, men i övrigt känns dom långsammare och sämre i närstrid (pga av att vanhells är nerfad).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#48 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 14:46

Du menar att de inte kan charga i magi fasen eller att de inte får spamm casta? För just nu kan man ju droppa en 12" bubbla på ganska många av sina enheter för att få dem att gå eller slåss bättre.

#49 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 15:02

Jag tycker vanhels är bättre i den här editionen, speciellt i kombination med corpsecartongerna :D Problemet är att kartongerna går 4 hela tiden -.-

Jag vet inte om -6 är lite att ta i för swarms kanske men -1 är befängt lågt. :)

#50 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 15:08

Du menar att de inte kan charga i magi fasen eller att de inte får spamm casta? För just nu kan man ju droppa en 12" bubbla på ganska många av sina enheter för att få dem att gå eller slåss bättre.

Japp, att inte kunna vara "säker" på att få igenom spellen i combination med att man inte får charga med den gör armén mycket långsamamre.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#51 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 15:24

Min erfarenhet av gamla VC var att man fick igenom 1 max 2, om scrollen var bränd, Vanhels på en enhet. Det funkade när man spelade med en dödsstjärna men annars var det aldrig ett problem. Numera finns det en hel del saker som är vampyrer och därmed kan marschera med M8/fly vilket gör armén betydligt mobilare då den inte behöver sitta i en klunga runt generalen. För mig är det större och ger mer kontroll över spelplanen än vad en vanhels charge gjorde. Lägg till att enheterna är ruggigt billiga och man får numera in en hel del trupper som kan täcka upp större ytor av planen än man kunde innan.

#52 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 15:26

Vargheist är ju dock lite chansartade att spela utanför generalens bubbla hur som då frenzy ld7 inte är speciellt stabilt när man inte kan screena dom.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#53 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 15:33

Vargheist är ju dock lite chansartade att spela utanför generalens bubbla hur som då frenzy ld7 inte är speciellt stabilt när man inte kan screena dom.

Unit of flyers = skirmish = flyger baklänges första rundan.

Sen har man ju saker som kan charga bort diverters i sina bats och wolfs samt vargulfs... Men visst det finns en viss risk inblandan. Man har en 50-50 chans att dra iväg om motståndaren lyckas pillra fram en diverter i rätt läge.

#54 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 15:41

Absolut kan man flyga baklänges (vilket man säkert ofta börjar med att göra) men det ger ju motståndaren en runda då deras "threat zone" är riktad åt fel håll.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#55 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 16:11

Absolut kan man flyga baklänges (vilket man säkert ofta börjar med att göra) men det ger ju motståndaren en runda då deras "threat zone" är riktad åt fel håll.

Sant, men rundan efter har man flygit 20" och plötsligt boxat in större delen av motståndarens armé med de vanliga trupperna som trycker på från mitten. Eller så ställer man sig bara i en solfjäder framför vampyren och går fram runda 1 och chargar massa saker runda 2. kan vara nice med en BSB då men med Ld10 från lorden bör man klara sig ganska bra. Det är helt klart en nackdel med frenzy på Ld7. Bara inte en stor sådan IMO.

#56 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 16:35

Vilken galen wording det var i IoN gällande just blood knights och hexwraiths. Håller med Tröger om att det antagligen kommer att FAQ´s att det är per enhet, känns som om det är intentionen iaf. Annars hade man ju inte ens behövt nämna vampiric och ethereal units.

Gällande bat swarms. Personligen tycker jag att ASL gör stor skillnad när man parar ihop dem med GG. 30 brukar vara standard storlek på dem (men nu blir det säkert 35-40) och då börjar man ju faktiskt tappa attacks på en gång när gubbarna börjar dö (förutsatt att man kör horde). Då känns det ju fint att kunna ge någon ASL och få panga på med sin "bucketload of attacks" :).
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#57 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 20:39

En sak jag reagerat på är att det inte finns några restriktioner om storleken på dire wolfs. 8 pts per modell är inte så himla mycket och det måste väl vara riktigt bra och ha dom i ett rejält block som tar bort steadfast för motståndaren samtidigt som du kör in en flygande red-furyvampyr som står för skadan. Doom wolfen kan ju suga åt sig champs med dessutom.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#58 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 20:49

En sak jag reagerat på är att det inte finns några restriktioner om storleken på dire wolfs. 8 pts per modell är inte så himla mycket och det måste väl vara riktigt bra och ha dom i ett rejält block som tar bort steadfast för motståndaren samtidigt som du kör in en flygande red-furyvampyr som står för skadan. Doom wolfen kan ju suga åt sig champs med dessutom.

ah....du tänker 2*40 dire wolves som core? jag gillar hur du tänker.... :)

//K

#59 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 20:57

Upptäckte att det var max 20 hundar per enhet men ändå, Går ju ganska snabbt och få 5 nya i varje enhet med en lvl 4 vamp :)

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#60 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 26 januari 2012 - 21:27

Se där! Mycket riktigt...
//K

0 användare läser detta ämne