Hoppa till innehåll

Foto

Regelpack Qfa Ix Inkl Scenarion

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
177 replies to this topic

#101 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 21 oktober 2011 - 18:50

QUOTE (Lasse @ Oct 21 2011, 19:34 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det är ett välkänt faktum att folk alltid har stora problem med "förändring", därför kallar man det alltid inom företag och organisationer för "utveckling", det är mer lättköpt för folk. Därför tycker jag vi helt sonika byter namn på det hela från "straff" till "uppmuntran". wub.gif

Haha, sjukt bra sätt att se på det thumb.gif

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#102 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 21 oktober 2011 - 20:54

Ja det är väl bara att ge alla som hinner klart med alla sina matcher x poäng vilket gör i slutändan att de som inte gör det får ett straff i alla fall men ja det låter och känns bättre.
Admin här på SWBR.

#103 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 105 Inlägg:

Postad 21 oktober 2011 - 21:17

Utgången blir ju precis den samma; nämligen att de som inte hinner klart får mindre poäng.

Om det sedan beror på att de som Hinner klart får Mer, eller att de som Inte gör det får Mindre spelar ju ingen som helst roll.
Faktum kvarstår.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#104 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 21 oktober 2011 - 21:41

Det finns människor som inte vill annat än att bli lurade.
Member of TRG.
Member of Västerås Warhammer.

#105 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 21 oktober 2011 - 22:09

Ska man verkligen få minus ifall matchen inte är slut men båda spelare kan gå med på att matchen tar slut runda 5, och att man räknar poäng därifrån? Är det fusk ifall det är en tur kvar och den bara kommer resultera i att min sista gubbe dör, men att jag istället för att dra över på tiden säger "Nästa runda finns det ingen chans att han lever så du får poängen för den med?"
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#106 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 21 oktober 2011 - 22:18

QUOTE (Atnas @ Oct 21 2011, 23:09 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ska man verkligen få minus ifall matchen inte är slut men båda spelare kan gå med på att matchen tar slut runda 5, och att man räknar poäng därifrån? Är det fusk ifall det är en tur kvar och den bara kommer resultera i att min sista gubbe dör, men att jag istället för att dra över på tiden säger "Nästa runda finns det ingen chans att han lever så du får poängen för den med?"

Kort sagt ja. Att inte spela klart matcher är helt klart emot hur warhammer är tänkt att spelas. Om sedan ena spelaren ger upp och ger bort 20-0 så är väl det en annan sak, men matcher är tänkta att spelas klart.

Eftersom arr. sätter vilka regler dom vill på sina turneringar och QFA nu har bestämt detta, så skulle jag anse att det är fusk att sluta tidigare och sedan komma överräns om att man "spelat" alla rundorna.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#107 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 21 oktober 2011 - 22:36

Det gillar jag inte =/ Inte ens ifall både spelare går med på att "Ja, matchen är slut här". Warhammer ska spelas 6 rundor men att bara spela 5 när båda spelare är nöjda med kommer inte ändra på poängen för matchen (20 poäng kommer ju ges oavsett) gör väl ingen skillnad?

Skillnaden kan jag väl tycka är att ena spelaren inte är nöjd med att matchen tar slut där den tar slut eftersom motståndaren segat med rundorna och då tar straffet istället. Eller nåt.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#108 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 21 oktober 2011 - 22:44

Jag har sagt detta så jag blir blå. Det stora problemet är spelare som inte klarar av att fatta snabba beslut. Det är otroligt frustrerande att möta någon som inte kan göra något alls utan att tänka igenom det från alla vinklar i ett läge där det börjar bli ont om speltid*. Dessa spelare behöver få en blåslampa på sig. +1 på att QFA som första turnering tar tag i detta på allvar. Det är inte säkert att detta är den bästa lösningen men det är väldigt skönt att se arrangörer ta det hela på allvar.

*Detta ses sällan hos oerfarna spelare utan är vanligare bland de som varit med ett tag.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#109 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 21 oktober 2011 - 22:51

Har man inga pågående combats går det jue snabbt att komma överens om att så att säga snabbspola sista rundan (dvs ingen gör några aktions) det är jue när saker är mitt uppe i smeten som det ställer till det för i vissa matcher vet jag att det verkligen avgörs i 6:e rundans combat om man vinner 17-3 eller det bar blir en draw. Vissa armeeér är även mer beroende av att spela 6 rundor, medans andra oftast förlorar på det.

Hade gärna sett bonusalternativet som Jakob Unge lade fram, hellre än straff och piska. Det gör ingen skillnad men har en trevligare framtoning. Ungefär som om man har subjektiv komp höjer man alla listor i slutet med X så att ingen känner att de fått urusel komp. Gör absolut ingen skillnad poängmässigt.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#110 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 21 oktober 2011 - 23:41

Nu är jag personligen emot hela konceptet med straff i den form som QFA kommer att tillämpa. Men eftersom det verkar vara den väg åtminstone en högljud grupp vill gå, så får jag väl finna mig i det.

Men vad jag inte riktigt förstår är varför jag skall bli straffad om jag möter en långsam spelare. Jag kan garantera att om jag inte hinner klart en match på QFA kommer det inte bero på mig. Varför skall jag då straffas?

Är det meningen att det skall vara min skyldighet som spelare att stressa min motståndare och se till att han hinner klart? Skapa dålig stämning under matchen genom att inte låta honom tänka ordentligt osv?

#111 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 22 oktober 2011 - 00:00

Jag håller med nialion om att det dåligt att straffa båda spelarna om det bara är en som är långsam fast jag inser ju även att det är svårt att kontrollera vem som är långsam utan att arrangörerna
måste lägga ner väldigt mycket tid.

Jag kommer att spela med en lista som är nästan helt avgörande av spela sex rundor. Jag kommer att hinna klar mina matcher utan problem om jag inte möter någon som segar men eftersom det är
lätt att se att min arme är beroende av att spela alla rundor så kan lätt motståndarna sega ner spelet så det bara blir fem rundor. Jag är lite orolig för att folk kan tycka det är mer okej att spela långsamt nu när det finns en regel som hanterar långsamt spel.

Sedan undrar jag hur lätt det är få arrangörer att komma och sitta bredvid på matcherna. Eftersom min arme är väldigt avgörande av att spela sex rundor så kommer jag nog vilja att en arrangör kommer och sitter med de tre sista rundorna på många av mina matcher om motståndaren spelar lite långsammare än normalt.

Även om jag har varit väldigt kritisk mot hela straff systemet så tror jag inte att det kommer att bli så stora straff för jag tror inte att många kommer att spela långsamt medvetet men det
finns en annan aspekt på det hela som nästan är viktigare. Eftersom jag nästan alltid blir klara med mina matcher i tid så brukar jag ta det lugnt när jag spelar och snacka lite skit med den jag möter.
Men straff systemet som finns så kommer jag nog bli väldigt stressade och be många av mina motståndare spelar snabbare även om de inte spelar långsamt. Detta kommer göra att det varken blir en
vidare trevlig match för varken mig eller den jag möter.

Men det är ju upp till varje deltagare om de vill åka eller inte. Det kommer ju utvärderas efter qfa om straff systemet har funkat eller inte så förhoppningsvis slipper vi liknade straff system i forstättingen.
David "Dangerous" D

#112 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 105 Inlägg:

Postad 22 oktober 2011 - 00:19

Jag vill bara ha det poängterat; att jag varken sagt att jag är för eller emot det här systemet.

Jag förstår och håller med argumenten från båda sidor.

Saken känns ändå ganska genomsnackad nu och jag har svårt att se att några nya, spektakulära nyanser i diskussionen skulle framkomma.
Båda sidor har lagt fram bra och valida argument.

Men saken är fortfarande biff; straffsystemet kommer uppenbart att finnas och tillämpas på QFA.

Låt turneringen gå, med straffsystem, och så kan tankar, feedback, kritik osv luftas i en slags utvärdering Efteråt.
När vi fått känna lite på systemet och dessutom fått möjligheten att se faktiska effekter av det.

Då först tror jag att frågan på allvar kan börja diskuteras. =)

Så min önskan till alla: Döm inte för hastigt, systemet kommer att testas. Bra/Dåligt? Försök vara lite öppensinniga, så får vi se! =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#113 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 874 Inlägg:

Postad 22 oktober 2011 - 08:36

Men vad jag inte riktigt förstår är varför jag skall bli straffad om jag möter en långsam spelare. Jag kan garantera att om jag inte hinner klart en match på QFA kommer det inte bero på mig. Varför skall jag då straffas?

Detta är just varför jag ville ha in något sånt här till QFA, folk i Sverige är helt enkelt för dåliga på att få sin motståndare att spela snabbare och skyller på "men han var ju så långsam" när det är -BÅDA- spelarnas ansvar att hinna klart med matchen.
Sitter ni i runda 1, det har gått 1.5h, och du vet med dig att du inte är orsaken är det din uppgift att helt enkelt säga till din motståndare att han får snabba upp. Händer inget tillkallar du domare.

Detta är hur jag agerar i såna situationer, 3h och 12 spelarrundor innebär 15 minuter per runda i snitt(dock förskjutet till de tidigare rundorna i verkligheten). Känner jag att min motståndare tar bra mycket längre tid än vad han ska på sig fram till runda 2 börjar jag helt enkelt klocka hans rundor från runda 3. Självklart är detta också beroende på hur man fördelar tiden mellan sig, spelar jag en armé där jag gör min runda på 5 minuter kan jag "ge bort" min kvarvarande 10 per runda till motståndaren.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#114 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 089 Inlägg:

Postad 22 oktober 2011 - 08:39

+1 på Raptor

Jag vill bara tillägga en sak. Jag förstår alla er som är emot detta och det var ingenting som arrangörerna verkligen ville lägga in. Vi i Uppsala har under flera år haft problem med folk som inte kommer i tid, lämnar in listor i tid, har felaktiga listor (kolla BSK-tråden så förstår ni varför vi vill spela med öppna listor, det där är dessutom på en turnering där alla vet att listan kommer att visas) och folk som inte spelar klart i tid. Det är väldigt frustrerande att möta spelare som spelar långsamt, men skynda på dem. Det kan vara jobbigt att skynda på en spelare för att man känner sig som ett svin men gör han fel så är det din rätt att säga till honom. Det är ett mycket svårare beslut att säga ifrån efter matchen att du vill att han ska ha straff för att han tyckte matchen var rolig och att ni komma överns om att matchen är klar efter fem rundor, då kommer man att känna sig rakt elak.

Det är p.g.a. dessa problem som QFA har infört detta system, inte för att sätta dit och jävlas med folk.

hehe zaanash postade visst ungefär samma sak under tiden ^^

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#115 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 22 oktober 2011 - 09:27

Ibland undrar jag om vi spelar samma spel? Zaanash då undrar jag vad som händer om jag tillkallar en domare?

#116 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 874 Inlägg:

Postad 22 oktober 2011 - 09:39

Om jag tillkallar domare gör jag det främst för att markera ännu skarpare mot min motspelare att jag anser att han borde skynda på, samt för att uppmärksamma arrangörerna på "problemet" vi har i vår match.

Vad som händer på QFA kan jag inte säga då vi inte diskuterat det i detalj än, men normalfallet är ju att man som arrangör då säger till spelaren som är långsam att om han inte skyndar får han straffpoäng el. dylikt. Nu har vi dock ett annat system där ansvaret som sagt läggs på spelarna till större del och där är väl frågan hur mycket undantag vi vill göra, men det beslutet är inget jag har mandat att ta.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#117 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 22 oktober 2011 - 10:33

Usch fan, sur stämning! Klockar du seriöst motståndaren? =/
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#118 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 22 oktober 2011 - 11:24

Även om jag inte gillar systemet med dubble bestraffningar så tycker jag att det är värt att testas. Sen är väl jag en av dem som tycker att vi behöver nån form av praxis i hur vi skall hantera sånt här. Jag vet att jag både förlorat och missat chanser på att plocka 8-10 TP de sista 2-3 rundorna pga att jag haft motståndare som slöat ner spelet sjukt mycket. Jag ser det som ett problem och det är bara i dessa matcher som jag inte hinner klart mina matcher. Det är otroliga frustrerande att inte hinna även om jag stressat på min motståndare och påpekat tiden. Sist det hände ville jag spela runda 4 på 20 minuter och min motståndare sa att det inte fanns tid. Jag sa att han kunde ta 15 och jag 5 eftersom jag inte behöver mer för att spela en runda där det inte kommer finnas några närstrider. Han tog 23min på sig att göra förflyttning och magi då han inte hade nått skytte. Det är ett problem och jag hade matchen vunnen om vi hade kunnat spela klart. Men missade missions när arr ropade ut att vi var tvungna att lämna in resultat och jag skulle börja min runda... Det är första turnerings matchen på ca2 år som jag inte hunnit klart, vanligtvis hinner jag med att gå på dass, snacka skit, gå och ta en cigg och umgås med min motståndare samt spela klart alla 6 rundorna utan stress även om jag möter hord armér som spelar i alla faserna.

inte okej

ang systemet så tycker jag att det mycket väl kan fungera som en pott. Spelar du inte klart 1 match kan det vara okej då du möter nån som segar ner medvetet. Men om du hinner med alla andra matcher och den du möter inte hinner klart flera så kanske den personen med 1 icke klar match inte skall ha sina minus i slutet av turneringen.

Det är en annan sak också. Minusen bör läggas på efter sista matchen så att det inte påverkar lottning och man får lättare motstånd än vad man bör ha.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#119 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 22 oktober 2011 - 11:38

Problemet ligger ju i att även fast du stressar motståndaren så får du fortfarande lika mycket skit som han får!

Men liksom... vi får se hur det blir antar jag smile.gif Jag hoppas bara inte nya spelare får en otrevlig typ som står och klockar tiden på dem hela tiden, och speciellt inte i början då alla matcher tar lång tid, är ju inte förräns mot slutet och endgamet det går kvickt.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#120 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 22 oktober 2011 - 11:49

QUOTE (Atnas @ Oct 22 2011, 12:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
Problemet ligger ju i att även fast du stressar motståndaren så får du fortfarande lika mycket skit som han får!

Men liksom... vi får se hur det blir antar jag smile.gif Jag hoppas bara inte nya spelare får en otrevlig typ som står och klockar tiden på dem hela tiden, och speciellt inte i början då alla matcher tar lång tid, är ju inte förräns mot slutet och endgamet det går kvickt.

Med det är ju det som är grejen. Jag, liksom de flesta andra antar jag, har aldrig haft några tidsproblem mot nya spelare. Oftast för att man vinner ganska tidigt, men det spelar ingen roll. Jag hinner ofta snacka med min motståndare och försöker tipsa dem om saker som de gjort fel, fråga hur de tänker ang en enhet eller varför de deployade så som de gjorde samt påpeka att jag kunde utnyttja grejer X och Y och att de annars hade kunnat kontra mig ect.

Nu måste jag även kunna hinna med whisky pauser i mina matcher efter att ha inspirerats av punsch pauserna sad.gif
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar