Hoppa till innehåll

Foto

Hur Tycker Ni Kompen Ska Användas ?

• Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Wond

Wond

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 274 Inlägg:

Postad 15 juni 2011 - 16:56

Nu har vi en kompmall som jag och många andra som jag läser tycker är bra. Men för att den ska fundera att använda måste den användas på ett balanserat och synkat sätt. (Antar att västeråsarna håller på för fullt att lista ut en bra VP-lista /kompbonusar inför GoW). Men hur tycker alla att den ska användas? Ganska intressant då vi alla vill hitta en synk där alla kompsteg kan användas i ett t.ex. 5-20 spann. Och inte listorna hamnar i ena eller andra hörnet.

Personligen skulle jag önska att kompen används till fyllo. Att man tillåter listor mellan 0-20 och ger minus efter det. I 7th var det väl 100 vp / steg men 15-25 spann vad jag minns. Vet inte riktigt men om man tillåter 0-20 skulle jag nog tänka mig ett 100 VP / steg. (Men då skulle jag nog vilja ha en VP-tabell som säger att 2400+ VP krävs för 20-0). Men som sagt det finns säker många ideér hur den kan användas, vad tycker ni ?? tongue.gif

[EDIT]
komiskt att GoW kommer upp med sin medans jag skriver inlägget tongue.gif

#2 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 06:06

Jag tycker absolut inte att man ska spika ett sätt. Både aktiv komp och tröskelkomp är roligt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#3 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 07:27

Hade varit lite skoj med en turnering där spelarna rankades och fick en komp de måste använda.
Kunde kanske skapa lite skillnad på vilka som vinner.
Misstänker i och för sig att det skulle saknas flera från turneringstoppen i såna här turneringar.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#4 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 08:20

Hahaha biggrin.gif Cool idea smile.gif

#5 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 453 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 08:45

Aktiv komp brukar medföra att de flesta kommer lägga sig i den övre delen av spannet för att inte ge bort för mycket till motståndaren. Vill man ha hela spannet använt behövs en annan lösning

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#6 Wond

Wond

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 274 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 08:59

Jo varianter är ju helt klart kul, själva idéen med tråden var inte att spika något. Mer kul att se hur kompen kan användas och vad alla har för tankar. biggrin.gif

#7 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 09:04

QUOTE (Hoffa @ Jun 16 2011, 09:45 ) <{POST_SNAPBACK}>
Aktiv komp brukar medföra att de flesta kommer lägga sig i den övre delen av spannet för att inte ge bort för mycket till motståndaren. Vill man ha hela spannet använt behövs en annan lösning

Beror väl helt på hur mycket den aktiva kompen ger per kompstegsskillnad wink.gif

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#8 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 11:16

Hade helst velat se ett 10-15 spann och 100p extra för varje kompsteg, en sådan turnering hade jag åkt på utan att tveka. Om en turnering hade 5-15 däremot hade jag tvekat, mest för att jag inte ser meningen med komp och man ska spela stenhårt ändå.
Även om 8e jämnade ut balansen mer mellan arméer så känns det som det är roligt att åka på turneringar där listorna är snälla och inte så optade som det går. Även om en svensk ard boyz också hade varit roligt att testa på tongue.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#9 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 11:20

Komp 5 är knappast stenhårt, det är ganska mycket snällare än ETC i de flesta arméers fall.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#10 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 11:50

I sjunde så var det som någon har sagt att om man fick 100 vp för varje komp steg så spelade de flesta snälla listor och lade man på kompen i slutet så spelade de
flesta med hårdare listor. Så om komp gruppen inte kommer med några regler för det så är det egentligen upp till arrangörerna om de vill ha hårdare arméer eller inte.

Men som sagt det var i sjunde och i åttonde kanske man kan lägga på kompen i slutet och det kommer ändå gå bra för snälla listor. Jag hoppas att vi kommer att se turneringar som använder
sig av olika regler för kompen och sedan kan man se vilket som de flesta spelarna tycker bäst om och sedan tror jag att de flesta turneringar kommer att spela efter det.
David "Dangerous" D

#11 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 954 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 12:15

QUOTE (Falkman @ Jun 16 2011, 12:20 ) <{POST_SNAPBACK}>
Komp 5 är knappast stenhårt, det är ganska mycket snällare än ETC i de flesta arméers fall.

Du glömde quota mig från igår.. tongue.gif

#12 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 12:17

Var kan jag hitta GoWs sätt att kompa på? Jag vill väldigt gärna pröva att använda kompen i vänskapliga spel, men med någon sorts morot för att ha hög komp.

Edit: Nvm! Fann den!
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#13 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 12:45

QUOTE (Flogger @ Jun 16 2011, 12:16 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hade helst velat se ett 10-15 spann och 100p extra för varje kompsteg, en sådan turnering hade jag åkt på utan att tveka. Om en turnering hade 5-15 däremot hade jag tvekat, mest för att jag inte ser meningen med komp och man ska spela stenhårt ändå.
Även om 8e jämnade ut balansen mer mellan arméer så känns det som det är roligt att åka på turneringar där listorna är snälla och inte så optade som det går. Även om en svensk ard boyz också hade varit roligt att testa på tongue.gif

Med 100vp per kompsteg i skillnad så är ju tanken att det just ska äta upp skillnaden....
En komp 5 lista är 1000vp back i ditt exempel mot en komp 15 lista och måste alltså wipa fienden för att i överhuvudtaget kunna ta en seger större än 12-8, det gör att du knappast kan satsa på att ta dig högt med en sådan armé vilket i sin tur gör att man inte tar en armé längst ner på skalan om man vill vinna, eftersom ett möte med en snäll lista gör att du inte kan vinna turneringen.
(Det är inte många arméer som klarar att vinna en match utan att förlora en enda poäng, än mindre med kompmallen)

Risken är att om du istället har ett kompspann på 10-15 så kommer man garanterat lägga sig på komp 11 eftersom skillnaden i VP inte är tillräckligt stor för att motivera att göra en snällare lista och du har alltså genom att sätta gränsen så snävt istället motverkat det du precis ville uppnå.....att man tar en lista som inte ligger vid det nedre spannet.

Alla listor som är med på en turnering för att vinna kommer vara optade, oavsett om det är inga restriktioner alls, ETC eller komp....alla skapar bara olika former av optimering.
komp 0 är i vissa fall lika med ETC hårdhet, i andra fall är komp 0 snällare listor än ETC så kompen oavsett siffra skapar snällare arméer, tycker kompgruppen gjort ett grymt jobb.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#14 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 13:12

Jag tycker GoW har ett rätt bra system smile.gif Efter matchens slut så jämförs kompskillnaden, och hälften av det får den spelare med högre komp i bonus på sin VP, och den spelare med lägre komp får det som minus i sin VP.

Så en match som slutar 12-8 i fördel till spelare med lägre komp (och där kompen är 10 vs 14) så blir ju slutresultatet 10-10 smile.gif Eller hade det varit tvärtom, 14-6.

Tycker det gör det värt att både plocka en armé med hög komp och en armé med låg komp!

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#15 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 453 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 13:17

Tycker flogger har lite dåligt förtroende för mallen. Komp är inte till för att tvinga fram snällare listor. Komp är till för att man ska kunna ta en snällare lista och ändå ha möjlighet att vinna.

#16 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 13:25

Såsom jag ser det vill Flogger ha snällare listor att möta så att matcherna blir jämnare (och i mitt tycke, roligare) istället för att låta folk behålla sina stenhårda 0-5 listor, möta någon med 15 i komp och köra över dem totalt bara för att sedan förlora pga att han inte lyckades döda allting tillräckligt hårt. Jag tycker det finns lite merit i de båda sätten att restriktera och kompa- liksom, det är ju aldrig kul att behöva spela en match där du möter något som är stenhårt där enda sättet att vinna på är att minimera förlusterna och vinna på kompskillnad!

Å andra sidan så måste ju folk få spela vad de vill, och i en turnering är det ju bra ifall alla listor kan vinna (även fast de kanske inte behöver slå fienden VPmässigt i en match).

För mig kommer det inte göra så stor skillnad tror jag tongue.gif Jag mötte hårda listor innan kompen och kunde vinna med lite flyt, att kompen gör att jag fortfarande får möta såna listor MEN även snällare listor gör det roligare!

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#17 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 16 juni 2011 - 19:23

Som Atnas sa, tycker det är jätteroligt med en ny kompmall. Varenda lista som dykt upp är annorlunda från de andra, istället för monotona etc listor där alla är likadana.

Men däremot tycker jag snälla listor är roligare, det är inte roligt att vinna för att man spelar en snällare lista utan också för att man är duktigare med den listan. Spelar man 5-15 så kommer kanske många spela 15 just för att man får 1000 extra poäng i slutet, med andra ord försöka spela lika hela tiden och vinna på komp, inte heller så kul.

Men arrangörer gör som de vill, huvudsaken är att vi har ett nytt annorlunda system och jag tror det kommer bli görbra.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#18 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 453 Inlägg:

Postad 17 juni 2011 - 07:47

Jag är också nöjd med kompen. Jag vill inte heller ha matcher med några enstaka enheter på bordet. Dock vill jag inte ha allt för hög komp heller då hög komp = MSU (i många fall) och det är en spelstil jag inte gillar.

Lite besviken (som alltid ) på gw faktiskt. Först har vi två editioner där stora inf block överlag är kassa och det är svårt att vinna med flera stora block (så man kan egentligen inte spela med många stora block) nu har vi i stället fått en ny edition där stora block är bra, så bra att vi måste kompa bort dem (så man fortfarande inte kan spela med många stora block). laugh.gif

#19 Skavenfadern

Skavenfadern

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 83 Inlägg:

Postad 17 juni 2011 - 08:53

Tycker pesonligen att kompgruppen och även warhammerSverige gjort ett hästjobb med att skapa och uppdatera en kompmall i 8e som alla verkar mer eller mindre tycka är rättvis redan i version 1.12!!

All heder och applåder till alla inblandade vare sig de är med i kompgruppen eller bara härliga entusiaster!!

Tycker att det system GoW kommer använda sig av är riktigt intressant system där kompen spelar roll men inte bestämt utgången på matchen innan den är spelad som det mer eller mindre kan bli om en 5-20 kompmatch spelas då varje kompsteg ger 100 vp i slutet =)

Kommer att fortsätta bygga elaka eller snälla listor med mina underbart härliga råttkryp och förpesta forumet med (all hail clan Pestilence!)

Keep on the good work all!

@Hoffa
Visst är det så att stora block kompas bort delvis i kompen men det är egentligen ett medvetet val att få in många stora block man gör genom att också vilja ha in massa elitenheter också. Kan själv se hur det skulle funka att bygga högkomp med många hordearméer som dock kommer sakna lite punch =)

//Linde

#20 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 17 juni 2011 - 09:09

Jag tror fokuset på stora block blev till följd av step up och supporting attacks, vilket jag personligen tycker var det absolut bästa 8th ed förde med sig. För första gången någonsin fick mina kassa jävla Goblins faktiskt slå tillbaka mot Alverna och inte bara, alltid, ALLTID hoppas på statisk CR.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar