Hoppa till innehåll

Foto

Utvärdering och respons

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
36 replies to this topic

#1 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 07 augusti 2005 - 23:23

Säg vad ni vill. Bra - dåligt ?

Första planerade ändringen är en mellanklass på målningen på 15p.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#2 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 07 augusti 2005 - 23:31

Är nog den bästa turnering jag varit på länge, beror nog mycket att det fanns tillräckligt med stolar och bra med plats så man inte trängdes.
Även skönt att man inte avdunstade också som man brukar göra. thumb.gif

Kändes dock som det var lång tid imellan slagen, kan iofs bero på att jag blev klar tidigt på nästan alla slagen.

Jag bugar och tackar för en vällskött turnering.

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#3 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 07 augusti 2005 - 23:48

Håller med Magnus. Bra med utrymme, men lite långt mellan passen (det är bra med någon längre paus, men inte mellan alla slagen)

Genomgående trevliga motståndare, som villigt visade mig att jag inte kan något om hur Empire ska spelas! wub.gif

Länge leve 6 slags swiss! wub.gif

Och stort tack till arrangörsgänget! wub.gif

#4 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 07 augusti 2005 - 23:54

QUOTE (Mag-El @ Aug 8 2005, 00:31 )
Är nog den bästa turnering jag varit på länge, beror nog mycket att det fanns tillräckligt med stolar och bra med plats så man inte trängdes.
Även skönt att man inte avdunstade också som man brukar göra. thumb.gif

Kändes dock som det var lång tid imellan slagen, kan iofs bero på att jag blev klar tidigt på nästan alla slagen.

Instämmer med föregående talare/skrivare ... lite lång tid emellanåt att vänta mellan slagen ... men å andra sidan gjorde det ju att faktiskt ALLA hann spela klart sina matcher ... annars en mycket bra turnering på en bra plats (kanske en aning präglad av tillgången till bil) å fint väder (för det mesta) ... bra fixat å trixat ... thumb.gif

//Patrizzo aka Patrik
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#5 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 08 augusti 2005 - 00:07

Jag tycker det var jättekul att det fanns så hemskt lite omkring så att man faktiskt blev mycket mer social och hade mycket mer tid att bara sitta och prata med folk. (man känner ju nästan alla och alla är ju trevliga) Det blev aldrig tråkligt att vara ute i bushen.

Grillen gjorde mycket uppskattad mat!

Fick väldigt låga battle poäng men det var väldigt roliga slag ändå. Ibland hade man ju skrattretande otur men då kunde man bara skratta åt det. ( När jag spelade mot en viss DE spelare som var bakful kanske var mindre kul...)

Kompen:
Motståndarna hade i 6 av 6 fall minst 2 scrolls
Motståndarna hade i 5 av 6 slag minst 8 PD
Motståndarna hade i 4 av 6 fall minst 6 DD

Målningen:
Tycket jag var helt okej som den var kanske var svårt för er med de som vägde dock...

19 i sportmanship och högsta var 23.

Minst lika bra som Sydcon. Hörde att vissa hade svåra problem att sova dock. (jag sover alltid som en stock).

#6 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 08 augusti 2005 - 09:16

Väldigt lyckat arrangemang. Man sover väl inte jättebra men det hör nästan till. Gillar man inte det får man väl hitta ett vandrarhem/hotell.

Turneringen var kanon och klart annorlunda jämfört med förra året. Det var lite känsla av okompat utan att det blev extremt någonstans. Möjligtvis lite enahanda i magin/magiförsvaret när man inte förlorar något på att ligga precis under gränsen, men det kan vara nyhetens behag också när alla är vana vid att betala komp för varje PD.

Målningsbedömningen var också bra, men i mitt tycke var det lite väl lätt att få 20. Det påverkade mig inte så mycket eftersom tre av mina motståndare hade riktigt snygga arméer som lätt förtjänade sina 20+, vilket berikar turneringsupplevelsen väldigt mycket för min del. En 15-poängsnivå eller elakare domare skulle göra åtminstone mig nöjd.

Maten, slutligen, var det varierande kvalitet på. Frukost helt ok, mackor är mackor och mackor är alltid bra. Lunchen tyckte jag inte var någon höjdare, den gick ner men inte mer. Å andra sidan ägde hamburgarna totalt. Trots att jag åt en om dagen i tre dagar hade jag lätt kunnat byta luncherna mot hamburgare också.

#7 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 08 augusti 2005 - 09:49

Väldigt bra konvent, men Chaos Dwarfs borde bannlysas tongue.gif
En mellannivå målning borde införas (att jag skulle få 20 känns lite otroligt). En restriktion på antalet gudar inom chaos arméer skulle varit trevligt eller en subjektiv "fluff"-poäng kanske? wink.gif jag tycker iaf inte det är roligt när folk tar det bästa från gudarna utan att det skadar dem själva!

Väldigt roligt hade jag iaf, tack så mycket!
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#8 Jesperht

Jesperht

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 75 Inlägg:

Postad 08 augusti 2005 - 09:57

Great tourney!
Lots of time, nice opponents, interesting comp system. Good work! thumb.gif

However, the food (lunch) was pretty horrible -- air plane food nastyness! sad.gif
Also, the hamburgers were a bit expensive, 45kr. This seems a bit much considering that:
1) Lincon/other conventions have theirs costing 25-35kr.
2) No real alternatives near by.

Allthough, they were delicious.

The food really doesnt have anything to do with the tourney itself, its just me, the poor POOR college student complaining sad.gif

#9 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 08 augusti 2005 - 10:04

Inte mycket att säga om maten då jag inte åt den. Vårt folk var dock nöjda med den enligt vad jag hörde.

Är lite förvånad att det inte blev elakare arméer med detta kompsystemet. Inget jag klagar över dock. Det skulle kunna vara de senaste årets kompande som gjort att folk gör vettiga arméer trots friheten.
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#10 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 08 augusti 2005 - 12:03

Kiosken var lite obemannad och det är väl egentligen allt. Det och att jag fick 5-10 poäng för mycket i målning som jag inte alls tycker var rätt, även om det kickade up mig 6-10 placeringar eller nått!

Största problemet var väl placeringen och bristen på ställen att skaffa fram pengar på för oss som inte hade bil att tillgå. Men det gick att leva med...

Just det ja. Ha aldrig med Swedish wether igen!!!!!!!!!!

Min armé var ju helt lamslagen av det scenariot. Mina boltisar blev väldigt oberäknerliga och lyckades inte träffa 1 skott på 3 när de annars borde gjort det och mina crossbows hade lika gärna kunnat vänta i armé väskan då de inte kunde träffa den ladugård de stog i! Ansåg att det slog väldigt fel då det effektivt plockade bort allt mitt skytte eftersom jag redan träffar på 5or och 6or i 90% av fallen så bumpades det upp till 6or och 7or hela tiden. Det och otrolig otur med misscast gjorde att jag inte änns kunde ge min motståndare en vättig match med motstånd och en match som skulle ha varit en draw i ett vanligt scenario slutade med att jag fick kämpa som en gnu för att rädda 4pts.

/Johan R, som anser att man inte skall rubba spel balansen för mycket!
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#11 Joker

Joker

Newbie

• Members
  • Pip
  • 1 Inlägg:

Postad 08 augusti 2005 - 14:14

Det kändes som om det generellt fanns lite för lite terräng på borden.

Hade varit kul med 3-4 olika typer av bord, där terrängmängden gått från
skånsk öppen terräng (det vi mer eller mindre hade) via småkulligt/bergigt/sjö och skogdungar till en rejält täckt(i fantasy mått mätt) terräng med antingen skog, djungel, träsk eller klippor.

Många arméer missgynnades rejält av befintlig terrängmängd, speciellt när inte arrangörerna gått ut innan och sagt att det skulle vara lite terräng på borden.
Då hade ju i.a.f vissa kunnat modifiera sina arméer något och t.ex lämnat scouterna hemma.

Håller med om att vissa pauser var något långa och kanske var spelstarten kl. 08:00 på söndagen lite hård för resande spelare....alla har ju inte tillgång till bilar och tåg och bussförbindelser är inte på topp en söndagsmorgon.

Sedan bör man sätta upp speltiderna och hålla dem. Det är ju inte så roligt när man går ut med att sista passet ska brytas 15:05 och sedan tillåts det pågå en bra bit efter 16:00. Vissa spelare spelade på i rask takt för att hinna med alla runforna och gjorde troligen ett och annat misstag p.g.a detta, vilket kanske kostade dem matchen eller t.o.m turnering.

Men det var väl ändå en bra turnering med alla behövliga ingredienser såsom sömnbrist, onda ryggar,axlar och fötter och ovanligt kolhydratberikad kost.

huh.gif

#12 Falahk

Falahk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:

Postad 08 augusti 2005 - 17:32

helt klart en av dom bättre turneringarna jag har varit på, men som alltid har jag lite komentarer....

-håller med om att en till målnings nivå behövs(15p)
-att blanda gudar i en chaos armé bör räknas som restricted items(kanske en restricted för varje gud i armén efter den första?)
-lite kortare pauser kanske skull vara bra(men har själv inget emot att se sista halvan av alis matcher)
-det svenska vädret påvärkade inte mig mycke(en chukka fick inte skjuta en tur), men det sabbade spel balansen lite för mycke IMO, kanske mildra efekterna av vädret lite till nästa turnering
-kiosken behöver bättre bemaning, men av förståliga själ blev det ju som det blev

I övrigt ett grymt bra arangemang och bra system med restrictioner, det ända jag är lite missnöjd över är att jag inte presterade bättre, men min armé var ju inte den elakaste heller

#13 conny.lundgren

conny.lundgren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 157 Inlägg:

Postad 08 augusti 2005 - 18:56

Tänkte förklara ett par av sakerna, även om det inte spelar någon roll såhär i efterhand.

Cafeterian, tyvärr så blev cafeteriapersonalen sjuk på fredag eftermiddag och vi fick inte tag i någon annan. Eftersom vi var 4 arrangörer totalt så fick vi helt enkelt försöka vara på många platser samtidigt, tyvärr var det nog cafeterian som drog det kortaste strået där. Tyvärr var detta utanför vår kontroll.

Lunchen, vad jag har hört så är vissa nöjda med lunchen, andra inte. Tycker personligen att 50:- var ett skäligt pris för lunch som var av "standard" lunch-resturangsstorlek, och helt klart av likvärdig kvalitet.

Terräng, hörde både gott och ont om detta med. Terrängen var inte vidare varierad, det kan jag hålla med om. Antal terrängbitar som personer föredrar är helt klart indivuellt. Tycker nog att antal bitar per bord överensstämmer bra med det som är tänkt för ett "normalbord".

Målning, håller helt klart med. det behövs en 15-poängare. Bedömningsmässigt så är jag och björn lite olika när det gäller TT-arméer, jag ville ge rätt många arméer 10 (och en del av dessa borde då fallit in i 15poängaren wink.gif.

Sovande/Tidiga matcher, det fanns bra med sovmöjligheter på plats, då de som kom "utifrån" och klagar på dålig lokaltrafik, dålig passning av tåg så är schemat anpassat för att sova på plats. Vi trodde helt enkelt att betydligt fler skulle sova på plats, det visade sig att många valde att sova hos vänner o bekanta.

Långa pass, helt klart en besvärlig punkt.. vissa spelar helt klart långsammare än andra, jag tror nog att 30min mindre per pass passar de flesta bättre.

Joey: Pengar etc, om du hade läst FAQ/mail som gick ut stod det tydligt att det inte fanns _något_ i närheten (dvs bankomater, kiosker wink.gif

Detta var min egna respons, Björn skriver säkert något klokt när han återvänder till sin dator

#14 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 09 augusti 2005 - 20:54

Svar och åsikter:

Tid mellan slagen:

Tiden mellan slagen blev rätt rejäl pga diverse anledningar. Delvis hade jag ingen dedikerad resultatapa som förra året vilket gjorde att jag trodde det skulle ta längre tid mellan matcherna. Så blev dock inte fallet då jag bestämde att vi skötte "jag har redan mött honom kan jag byta" på plats vid seedingtavlan. Detta tyckte jag gick tokbra och eliminerade alla förseningar.

En andra anledning var lunchen - vi visste inte riktigt hur det skulle fungera med denna förrän ett par dagar innan och då den gick mycket smidigt och många beställde mat så gick de snabbt att få ut den. Dessutom villa jag ha lite extra tid att ge folk då vi spelade lite mer poäng och med hårdare arméer. Detta resulterade dock i det motsatta och mer än hälften av matcherna var avklarade mer än en timme innan utsatt sluttid.

Och att till och med Alli i sina två sista matcher nästan lyckades hålla tidsramarna talar för en nedkortning av passen.

Den långa mellantiden förstärktes väl i upplevelsen då det inte fanns så mycket annat att göra.

Sovande:
Primitivt blev det - var dock enda lösningen i år. Kommer vi köra i Stångby fler gånger så lär vi fylla lokalen och har då redan fått tips om trevligare sovlokaler i närheten. Och jag var hela tiden orolig att vi inte skulle få plats med folk som sov - det visade sig bli tvärtom - det blev hiskeligt tomt. En erfarnhet rikare.

Målningsbedömning:
Redan bestämt - det ska in en nivå till och hårdare krav på nivårna. Är inte HELA armén målad och basad så blir det inte poäng och 15 poängsnivån läggs in. Flera arméer fick nog mer än de förtjänade då jag hellre friade än fällde men när all bedömning gjorts så kändes det direkt att en extra nivå behövdes.

Mat:
Den beställningsbara lunchen var det inte total enighet om även om majoriteten uppskattade den. Dryck skulle ha ingått, även om det inte var annonserats, men lite kommunikationsfel och brist på caféteria personal gjorde att denna försvann nånstans i virrvarret. För framtiden skall dock meny finnas tillgänglig innan beställning.

Lunchen var ett initiativ från kockarna för att folk inte skulle behöva leva på grillen. Priserna i grillen tycker jag är skäliga - det är Sibyllapris för motsvarande storlek men mycket godare. Det går inte heller att jämföra med LinCon då vår grill drivs av proffs och inte för konventets räkning.

Komp:

Denna del är jag mest nöjd med och fått tonvis med positiv respons på. Jag blev något rädd att skytte och cavarméer skulle dominera inskickade listor och därför slängdes "Typical Swedish Weather" in men det blev lite onödigt då de flesta listorna hade en offensiv approach och det var bara John som förlitade sig på en hård cavarmé. Nästa år delas nog scenariot upp i två delar snarare eller någon ytterligare restriktion för cav och skytte.

Jag håller inte med om att flera gudar bör straffa sig. Visst är det lite fult med lvl4 magiker i arméer som i övrigt är Khorne men jag ser inte det som något stort problem. Däremot vil jag skissera på en "spelarna tycker till" komp av något slag. Så någon form av "fluff poäng" är inte helt osannolikt.

Scenarion:
Capture är en bra klassiker. Landgrab är lite fattig i sitt utförnade men helt OK. Väderscenariot blev överflödigt. Vill nog ha in fler scenarion med mindre objectives.

Terräng:
Blev lite lite av små terrängbitar. Detta får vi bygga helt enkelt. En viss avsaknad av skog upplevde jag personligen. 1-2 småbitar till på varje bord hade varit perfekt. I övrigt är jag grymt imponerad av den mängd och kvalité som DMF producerat på endast tre veckor. Olika typer av bord kommer kanske - men nu var det massproduktion som gällde.

Tackar för all respons hittils. Var första gången vi arrangerade en fristående turnering av denna storlek och många tyckte vi skulle köra detta istället för SydCon =)

Förhoppningsvis skall vi orka köra fler gånger iaf....
- Dr Strangelove

#15 OlaW

OlaW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 47 Inlägg:

Postad 09 augusti 2005 - 22:01

Först och främst tack för en kulig helg och en bra turnering.

Lite saker jag tänkt på, inte nödvändigtvis i rangordning:

- Bra med 6 spel, det blir liksom mer kött på benen.
- "Kompramarna" funkade utmärkt, det var kul att möta lite krämigare arméer som var skapade för att ha lite slagkraft.
- Lite lite terräng för WFB får jag nog tillägga, trots ett kanonjobb från DMFligan, så var ju borden lite större än normalt. 200x120, skulle nog lätt kunna haft ett par terrängbitar till utan att bli för tajta.
- 40k turneringen led oerhört mycket av bristen på hög terräng, då det var en total avsaknad av höjd 3 terräng, dvs sånt som blockar LOS helt även för fordon.
Detta bör nog tänkas över då många spelare jag har pratat med var väldigt missnöjda med "shooting ranges"... blink.gif
- Bra variation på scenarion i båda spelsystemen, inte för mycket funkystuff som ställer till det för vissa arméer.
- Lite hårdare med målningskrav och till viss del användandet av modeller som inte riktigt tillför till känslan. Även om allt skall vara målat, så tycker jag det låter utmärkt med en 15 poängsbivå.

Det var mina tankar just nu, och återigen gött mos för en massa krigande cool.gif

#16 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 079 Inlägg:

Postad 11 augusti 2005 - 10:31

Jag tycker att man inte ska få döda paymastern... tongue.gif Det är bara moderater som odlar äppelträn. - Åke Jävel

#17 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 11 augusti 2005 - 12:18

Jag håller med Emil. Alla turneringar borde ha en hous rule som gör att man
inte får döda paymastern.
Det var en bra turnering förutom att brödern Scott är svin och jag
bode få minst 20 i målning.
David "Dangerous" D

#18 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 11 augusti 2005 - 12:43

Jäkla ostbuffy! :-P
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#19 conny.lundgren

conny.lundgren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 157 Inlägg:

Postad 11 augusti 2005 - 12:56

QUOTE (buffy @ Aug 11 2005, 12:18 )
Jag håller med Emil. Alla turneringar borde ha en hous rule som gör att man
inte får döda paymastern.
Det var en bra turnering förutom att brödern Scott är svin och jag
bode få minst 20 i målning.

Björn gav dig 20 i målning, jag gav dig 0 så du fick mitt emellan, knappt... wink.gif (kanske inte riktigt helt sant)

#20 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 11 augusti 2005 - 13:26

Buffy borde vara nöjd med att vi ens orkade titta på armén =)

Mitt tips buffy blir att skaffa jobb med bra lön och betala mig för att måla upp armén =)
- Dr Strangelove

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar