Hoppa till innehåll

Foto

Målningens vara eller icke vara?

• Please log in to reply
121 replies to this topic

#1 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 08 april 2011 - 13:40

Trodde vi äntligen skulle få en turnering där "hur bra man är" och inte "hur duktig du är på att måla" skulle avgöra.... tyvärr verkar det inte bli så.

#2 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 08 april 2011 - 13:51

Målning är den del av hobbyn. Det finns en jävla massa turneringar där själva målandet har inget med slutpoängen alls att göra.
Admin här på SWBR.

#3 Grimgor

Grimgor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 132 Inlägg:

Postad 08 april 2011 - 13:53

I min åsyn av Warhammer som hobby ingår i allra högsta grad målningen i "hur bra man är". smile.gif

#4 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 08 april 2011 - 14:07

QUOTE (Grimgor @ Apr 8 2011, 14:53 ) <{POST_SNAPBACK}>
I min åsyn av Warhammer som hobby ingår i allra högsta grad målningen i "hur bra man är". smile.gif

Ja absolut, dom tävlingarna går under namnet "Golden Deamon" och liknande.

Sen är det OTROLIGT ofta folk tävlar med andras målade arméer, och det ger knappast en rättvisande bild över hur "Duktiga" dom är på att måla.

Det är TOM ok att ställa upp i Best painted omröstningarna med en arme som man själv aldrig dragit ett penselstråk på.

Nej tävlingen handlar INTE om färg, det handlar om strategi och taktik.

#5 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 08 april 2011 - 14:58

QUOTE (Talmid @ Apr 8 2011, 15:07 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det är TOM ok att ställa upp i Best painted omröstningarna med en arme som man själv aldrig dragit ett penselstråk på.

Nog för att det här är sjukt OT och borde vara i allmäna forumet, men vilka turneringar är det? I Västerås har man aldrig fått göra så.
Postad bild

#6 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 08 april 2011 - 15:01

Allvarligt talat, om de använder den målningsmallen som vi gjorde det på vinterslaget så har inte målning speciellt stor inverkar. Dels är det lätt att få 10 poäng om man har en målad och basad armé som inte bara är stressad eller lånad ihop och dels är det väldigt få poäng som skiljer de dåligt målade (vi hade fem poäng för den sämst målade armén och fem poäng mellan sämst och bäst målad armé är inte mycket). Den är designad just för att målning inte skall ha stor betydelse, men fortfarande pusha folk till att måla sina arméer ordentligt.

#7 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 08 april 2011 - 15:42

Roligt att du kommenterar Christoffer. På Vinterslaget så gav DU mig 7p på målningen, din polare som du tydligen overridade tyckte jag skulle få 1p till för mitt tema (vulkaner)(vad hade alla andra för tema? orker?)

Jag har lagt mycket tid på min arme, mycket! så att den ser gemensam ut, tydlig stil och så snyggt målat jag bara kan.

Det visade sig dock att 7p som ni lovade skulle vara i toppen, var knappast det, nästan alla hamnade på 10p.

Och det gjorde inverkan då Bertil med sitt WOC-tema (är det ens ett tema då?) Gick om mig och fick ett tredje pris pga att han hade 10p på målningen men inte jag.

Och då jag e J-ligt trött på att falla ner i resultat listan pga målning så anser jag inte målning ska ha betydelse.

JA det ska vara målade figurer, JA det ska vara en målningstävling, men själva turneringen ska vara fritt från det.

1 Sak till ang Vinterslaget så delade ni ut Sportmanship och målningspoäng, men endast målning räknades till slutresultat..... hmmmm viktigare att köpa snygga gubbar än att spela sportmannamässigt?

Så Christoffer: Hur ska jag göra för att få 1-3p till på målningen av min Demon armé? för toppar man inte målningen så finns INGEN chans att toppa slutresultatet.

#8 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 08 april 2011 - 16:00

Måla och basa klart armén till samma standard som du hade på vissa delar av armén så får du 10. Jag gav poäng efter den sämst målade delen av armén och du hade inte ens basat alla figurerna.

Sen är temat bara en poäng så det är möjligt att du fick det, kommer tyvärr inte ihåg exakt vad du fick för.

#9 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 08 april 2011 - 17:21

thumb.gif

#10 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 08 april 2011 - 17:27

Jag har hört att om man inte gillar målningsbedömningen man får så tar man upp det på plats, inte långt senare...

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#11 Ghara

Ghara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 313 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 01:34

Jag förstår din tanke men håller inte med, inte meningen att låta offensiv eller vrong med detta men måste ändå kommentera lite från en person
som sysslar med denna hobbyn med arméskapande i fokus. För mig har hobbyn alltid handlat om att göra snygga figurer, de timmar jag lagt ner
på att bygga mina armér är hundratals fler än jag spelat. Jag har senaste tre-fyra åren börjar intressera mig för turneringar. Den första jag åkte
på var QFA för tre år sen. Vid denna turnering lyckades min kompis, som också uppskattar målandet ta sig en plats bland de nominerade till Best
Painted. Detta inspirerade mig mycket och jag satsade fullt ut på att försöka lyckas med samma sak inför nästa turnering, mitt enda mål inför
kommande QFA var att bli nominerad till Best painted. Turneringen dök upp och jag hade lyckats skapa en armé som jag var grymt nöjd över.
Under turneringen började kommentarerna komma om hur fin min armé var och det kändes bara mer och mer som allt slit jag lagt ner på min
armé var värt det. Jag vart nominerad och vann också Best painted. För mig var detta något jag inte räknat med innan och det hela kändes sjukt
nice iom att jag kände att de som året innan lyckats med samma bravad var av en kaliber jag inte kunde uppnå. Att dessutom två av mina
lagkamrater lyckades att bli nominerade gjorde bara lyckan ännu större.

Efter dessa två QFA turneringar har mitt mål alltid varit att på turneringar lyckas komma med en så snygg armé som möjligt och förhoppningsvis
också lyckas ta ett pris i Best Painted. Min största motivation till att hålla på med hobbyn och det som gör att jag åker på turnering efter turnering
och får spö som aldrig förr är de kommentarer och den uppskattning jag får från andra medspelare. Primo Victoria är kända för att komma med
snygga arméer och spela som rötägg och detta är inte något vi är missnöjda med.

Mycket bakgrundsfakta men jag måste lägga tyngd bakom det jag försöker säga. Det som för mig är givande på turneringar är i första hand de
trevliga kommentarer jag får för det jag skapat, men sen är jag också ute efter att spela trevliga matcher. Att dela upp det i två olika tävlingar
vid två olika tillfällen skulle aldrig någonsin vara lika givande. Jag är ute efter båda delar utav hobbyn.
Att ha en maxpoäng som inte är svår att uppnå och sedan en tävling bland de bäst målade tycker jag är en perfekt lösning på det hela. Det är
dessutom en bra motivation för att tvinga/motivera alla att komma med målade arméer.

Om man tittar på de som står bakom spelet så är det ganska tydligt att de lägger stor tyngd vid alla delar utav hobbyn. Om man dessutom ser
på deras egna turneringar är det lika tydligt. Warhammer för mig är en hobby som innefattar det taktiska såväl som det estetiska och turneringar
i spelet Warhammer tycker jag därför bör innefatta alla delar utav det hela.

Jag tycker att det det finns en väldigt bra balans mellan spelandet och det estetiska i de turneringar jag spelat. Att folk har olika förmågor inom
de olika tävlingsmomenten är självklart och det är därför vi tävlar. När det dessutom finns ett tak inom målningstävlingen som inte är allt för
svår att uppnå tycker jag inte det finns mycket att klaga på.

#12 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 07:53

Väl talat. Dina (era) amréer är sjukt snygga och väldigt mycket av nöjet med att åka på uppsala turneringar. Jag ser mycket häldre att ni känner insperation till att måla än att ingen ska råka bli "ner-petad" en placering eller två pga av målning.

Målningspoäng som kräver en viss standard för max är väldigt trevligt att ha, då det gör att folk anstränger sig lite mer med målningen. Det ska inte vara omöjligt för någon att få max, men det ska behövas lite tid nerlagt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#13 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 08:53

Målningspoäng är bra, det leder till snyggare arméer.

Burträsk DM bordtennis 1993 (5a), Burträsk DM bordtennis 1995 (3a), Burträsk DM bordtennis 1995 Dubbel (1a),

Vindelälvsloppet 1999 5,2km (23:40, motvind) Släktkamp Geni 2004 (delad 2a) Svensk mästare ishockey 2013, 2014.

#14 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 09:01

QUOTE (DHettNeck @ Apr 9 2011, 08:53 ) <{POST_SNAPBACK}>
Målningspoäng som kräver en viss standard för max är väldigt trevligt att ha, då det gör att folk anstränger sig lite mer med målningen. Det ska inte vara omöjligt för någon att få max, men det ska behövas lite tid nerlagt.

Det här tycker jag är viktigt, i alla fall för mig. En stor del av hela upplevelsen för mig är att se alla häftiga arméer och få spela 5 matcher mot målade arméer. Jag lägger själv ner en hel del tid på mitt målande(även om jag är sjukt långsam blush.gif ) och även om jag inte förväntar mig att alla ska göra det känns det ju lite bortkastat när man har lagt ner både pengar och sin lediga tid på att åka bort och sedan inte få den upplevelsen man söker.

Så helt klart, jag tycker att målning inte ska vara något som raketar armér genom placeringslistan men om en armé som fått mycket tid och kärlek hamnar på nästan samma poäng som en som inte fått någotdera så är jag helt för att målning kan få agera lite tie-breaker. Det vill säga, det ska inte handla om mycket poäng och det ska inte vara -så- svårt och kräva "talang"(eller vad det nu är motståndarna till målningspoäng tycker att det är att lägga baslager och wash på en figur) för att nå maximal målningspoäng. Men lite tid, för att öka upplevelsen för både dig och din motståndare, det ska uppmuntras. smile.gif

Postad bild

#15 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 09:08

Viktigt att tänka på är också att målningspoängen är där för att din motståndare skall få en trevlig upplevelse och inte för att dom som målar snyggt ska ha större chans att vinna. Därav ser jag inte problemet med lånade arméer som får max i målningspoäng, dom är lika snygga att möta oavsett vem som spelar dom.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#16 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 09:54

Well jag har samma åsikt som alltid, har man med målningspoäng på en turnering måste pris för Best General existera.
Arrangörer måste även tuffa till sig och börja fullfölja regeln "omålade modeller tillåts ej" om man skrivit upp den.
Visst har Pelle åkt 40 mil för att spela ens turnering men inte har målat halva sin armé kanske det är lite jobbigt att tvinga honom att inte använda dessa.
Men står det i regelpacket ska det genomföras, annars visar man ingen respekt för de andra 39 spelarna på plats.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#17 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 092 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 10:27

QUOTE (Zaanash @ Apr 9 2011, 10:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
Well jag har samma åsikt som alltid, har man med målningspoäng på en turnering måste pris för Best General existera.
Arrangörer måste även tuffa till sig och börja fullfölja regeln "omålade modeller tillåts ej" om man skrivit upp den.
Visst har Pelle åkt 40 mil för att spela ens turnering men inte har målat halva sin armé kanske det är lite jobbigt att tvinga honom att inte använda dessa.
Men står det i regelpacket ska det genomföras, annars visar man ingen respekt för de andra 39 spelarna på plats.

+1 SPOT ON!

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#18 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 15:32

zaanash ftw.

rent generellt anser jag inte att enturnering är en tävling i hobby, utan i spelet. och då är figurerna mindre viktiga. jag kan, och har gjort, spela mot papperslappar. Det är lika kul som mot målade leksaker. smile.gif (innan TLOS btw)

Därför har inte målning etc ha det minsta med turneringsplacering att göra. smile.gif

#19 Ghara

Ghara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 313 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 16:20

QUOTE (Kane @ Apr 9 2011, 16:32 ) <{POST_SNAPBACK}>
zaanash ftw.

rent generellt anser jag inte att enturnering är en tävling i hobby, utan i spelet. och då är figurerna mindre viktiga. jag kan, och har gjort, spela mot papperslappar. Det är lika kul som mot målade leksaker. smile.gif (innan TLOS btw)

Därför har inte målning etc ha det minsta med turneringsplacering att göra. smile.gif

Du och jag står antagligen så långt ifrån varandra som möjligt i denna fråga, men med en väsentlig skillnad. Du är helt enkelspårig och ignorerar
helt den andra delarna utav Warhammer. Jag blir lite upprörd över poster som dessa för jag tycker det är så grymt egoistiskt att påstå att spelet
bara handlar om den ena delen. Jag har aldrig sett att de personer som gillar målningen försöker påverka så att målningen skulle vara det mest
viktiga vid turneringar. Folk åker på turneringar för att spela och ha skoj och sedan är det olika vad som gör matcherna skoj. Majoriteten skulle
jag vilja säga tycker att färdigmålade arméer är en av faktorerna som bidrar till en roligare match.

Som jag förstått det finns det turneringar där målningen inte spelar roll och detta är är inget konstigt med tycker jag. Men att försöka påverka så att
alla turneringar skall skippa den delen när det finns så otroligt mycket folk som uppskattar det är som jag ser det egoistiskt tänkande. Speciellt
tycker jag det är otacksamt med tanke på att de som uppskattar målningen tycker det är en bra lösning med exempelvis tak på poängen som inte
är allt för svåra att uppnå.

#20 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 16:27

QUOTE (Ghara @ Apr 9 2011, 17:20 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag har aldrig sett att de personer som gillar målningen försöker påverka så att målningen skulle vara det mest
viktiga vid turneringar. Folk åker på turneringar för att spela och ha skoj och sedan är det olika vad som gör matcherna skoj.

Jag tycker snarare att det är i sista meningen där som skillnaden är. Kane skriver hur det är, du skriver hur du tycker att det är. Och i en rätt objektiv diskussionstråd kan det vara rätt bra att vara tydliga med att det är ens åsikt man skriver, inte någon universiell sanning. smile.gif
Postad bild

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar