Hoppa till innehåll

Foto

Lincon 2011 Frågetråd

• Please log in to reply
93 replies to this topic

#81 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 15:24

QUOTE (buffy @ May 24 2011, 13:24 ) <{POST_SNAPBACK}>
Att du ställer den där frågan visar bara på vilken powergamer du är...

Klar jag är värsta powergamern. Jag hade tänkt att spela en lista med warmachines från warmaster och säga att det är konverteringar
så att jag kan ställa de mellan enheter så det inte går att charga de men nu kan kan inte det.

Det hade de inte kunnat tidigare heller även utan denna EXTREM KONSTIGA 50x50 bas regeln. Om det finns en modell så använder du den eller en konverterat LIKNANDE modell, däremot att använda en pytteliten modell från ett spel i en helt annan skala är ju stört. Förstår att du skämtade men enda alternativet till att spela med mindre modeller är att det är en gammal modell från en tidigare edition.

Enda modellen där detta spelar roll är Doom Divern. Jag kan inte fatta hur stor diskussion detta hade blivit pga. EN modell..
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#82 Malignant

Malignant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 20:00

QUOTE (buffy @ May 23 2011, 12:06 ) <{POST_SNAPBACK}>
Har en liten fråga om kullar. Enligt ETC reglerna så är kullarna två steg höga för varje nivå de har. Nu vet inte jag hur era kullar ser ut men nästan alla kullar jag har sätt på turneringar
har bara en nivå för det är lättare att ha gubbar på de då.

Jag tror att alla turneringar jag har varit på har haft oändligt höga kullar och det har varit turneringar med ETC regler. Det skulle vara lättast att spela med oändligt höga kullar men
det är såklart upp till er. Om ni inte spelar med oändligt höga kullar vore det bra om ni tejpade fast en bit på kullen för att vissa hur hög den var.

Ni kan såklart låta spelarna bestämma hur de vill ha det men de med många warmachines kommer nog vilja ha låga kullar medan de utan kommer vilja ha höga kullar.

Vi har endast ennivåkullar. Alltså size 2.

QUOTE (Hoffa @ May 24 2011, 13:13 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Cemal @ May 18 2011, 14:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Malignant @ May 16 2011, 16:58 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (buffy @ May 16 2011, 11:22 ) <{POST_SNAPBACK}>
Frågan lyder: Får man ha hur små war machines som helst så att man kan ställa de mellan två enheter och det blir nästan omöjligt att charga de eller måste de ha en viss storlek?

Detta har vi diskuterat en del de senaste dagarna och kommit fram till detta:

För Warmashines som är mindre än en 50x50 bas så ska det tänkas att det finns en fiktiv 50x50 bas under modellen, detta borde lösa detta problem. För Warmashines som är större behövs inget sådant göras.

Brukar inte göra så här, MEN innebär inte detta att ni kommit fram till att majoriteten av warmachines som GW säljer är för små på någon av dimensionerna? Kan bara tänka mig att Trebuchet, Helblaster, Helstorm, HE Repeater Bolt Thrower och skavens 2 nya warmachines är korrekta enligt eran bedömning. De resterande 10 är alltså för små...

Det spelar ingen roll för mig personligen, bara lustigt att man ska på att straffa warmachines dubbelt genom VLOS och VBASE.

Så en fråga på det, är det ok att ställa ensamma modeller på små baser mellan två enheter så att de blir omöjliga att charga eller slipper de undan för att de är demoner/DE med Pendant? Det är lika mycket ett "problem" som det ovan med maskinerna.

Jag brukar alltid göra så här så rolleyes.gif

Iden med fiktiv 50x50 bas är inte bra alls då många för att inte säga de flesta aktuella modeller är mindre än så. Med det här systemet blir det viruella baser på alla Empire och dvärgmaskiner t.ex. Ett j-a kladd alldeles i onödan. Att folk spelar med för små figurer har aldrig varit ett problem och det behövs ingen lösning och behöver ni trotts allt en lösning är det bara att säga att: Om en figur är märkbart mindre än den officiella figuren så ska den spelas som om den vore lika stor som den officiella figuren (Något spelaren i vilket fall redan borde ha löst med lämpliga konverteringar).

Jag uppmanar er starkt att tänka om det här.

Det vi ville komma åt var modeller som är tydligt mindre än sin orginalmodell. 50x50 var lite taget ur luften och var inte tänkt att användas på modeller av rätt storlek från den senaste utgåvan. Lite klumpigt uttryckt kanske. Dock så ser jag inte hur många WM av senaste utgåvan som är mycket mindre än en 50x50 bas men jag kan ha fel. Hursomhelst tanken är att man inte ska kunna klämma ihop gamla eller små konverterade WM och då tyckte vi att en fiktiv 50x50 bas var en enkel lösning. Alltså endast tänkt att appliceras på riktigt gamla modeller som Doomdivern och egenmodellerade små WM's.

/magnus

#83 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 25 maj 2011 - 08:19

Det funkar bättre när ni säger att det inte ska appliceras på aktuella modeller. Ska kolla hur stora mina emp och DW wm faktiskt är när jag kommer hem i kväll.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#84 Guanyin

Guanyin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 148 Inlägg:

Postad 25 maj 2011 - 08:35

Två regelfrågor:

Screaming Bells resultat 11-12, ignorerar det armor saves? Det verkar rimligt då wordingen är samma som på steam tankens förlust av d3 wounds på missfire. Om inte nu nån anser att steam tanks får savea mot det?

Cracks Call kasta in i/mot en strid? Den har inget target, och bör kunna kastas fritt (liksom ett vortex, som itne heller har ett target). Tillåter den look-out-sir? Min åsikt är nog ja, då den är väldigt lik en kanonkula i sitt utförande.

#85 Guanyin

Guanyin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 148 Inlägg:

Postad 30 maj 2011 - 13:17

Bump!

Saknar fortfarande svar på mina två frågor ovan

#86 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 30 maj 2011 - 22:30

Det är en spännande kvalmatch till EM på fredagen, tror säkert många spelare vill se den, schemat gör inte detta omöjligt men skulle det finnas chans för er att komma ut med lottningen i tid och om två spelare enas om det starta tidigare så skulle det uppskattas.

Vad säger ni?

#87 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 30 maj 2011 - 22:38

Det är en spännande kvalmatch till EM på fredagen, tror säkert många spelare vill se den, schemat gör inte detta omöjligt men skulle det finnas chans för er att komma ut med lottningen i tid och om två spelare enas om det starta tidigare så skulle det uppskattas.

Håller med om detta. Vore ännu bättre om ni kunde korta ner pausen man har innan sista matchen på fredag.
David "Dangerous" D

#88 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 30 maj 2011 - 23:35

Ja, hade väldigt gärna bara haft 15-30 min paus då...

#89 Guanyin

Guanyin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 148 Inlägg:

Postad 31 maj 2011 - 00:11

Tycker personligen att 15-30 min är i klenaste laget, speciellt som alla kanske inte är intresserade av anledningen till nedkortandet av pausen (undertecknad är iaf inte det)

Å andra sidan skulle man hinna med annat efteråt isf, så jag börjar väl inte gråta om schemat ändras

#90 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 31 maj 2011 - 06:08

det var faktiskt riktigt riktigt nice på Gothcon då listorna satt uppe typ direkt.. ibland kunde man börja 1 timma för tidigt med nästa match var riktigt skönt faktiskt

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#91 Skavenfadern

Skavenfadern

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 83 Inlägg:

Postad 31 maj 2011 - 08:01

bump på Guanyins 2 regelfrågor =)

//Linde

#92 Malignant

Malignant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Postad 31 maj 2011 - 18:09

QUOTE (Guanyin @ May 25 2011, 09:35 ) <{POST_SNAPBACK}>
Två regelfrågor:

Screaming Bells resultat 11-12, ignorerar det armor saves? Det verkar rimligt då wordingen är samma som på steam tankens förlust av d3 wounds på missfire. Om inte nu nån anser att steam tanks får savea mot det?

Cracks Call kasta in i/mot en strid? Den har inget target, och bör kunna kastas fritt (liksom ett vortex, som itne heller har ett target). Tillåter den look-out-sir? Min åsikt är nog ja, då den är väldigt lik en kanonkula i sitt utförande.

Vi har försökt att fixa fram en Skavenlista men total fail på det försöket. Vi kommer att ha tillgång till en lista på konventet så du kommer att få svar på dina frågor på plats, hoppas det går bra. smile.gif

QUOTE (fffrankenstein @ May 30 2011, 23:30 ) <{POST_SNAPBACK}>

Vad säger ni?

Vi vill inte ändra på rasten mellan matcherna då schemat har legat uppe lååååång tid och flera personer kan ha gjort andra planer efter detta. MEN vi kan göra som förslaget att vi fixar lottningen snabbt som attan och så får alla som vill sätta igång tidigare om motståndet går med på detta. Alltså stanna gärna kvar och prata med er nästa motspelare om matchstart innan ni tar rast mellan match 4 och 5.

/Magnus

#93 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 01 juni 2011 - 16:15

QUOTE (Malignant @ May 31 2011, 19:09 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vi vill inte ändra på rasten mellan matcherna då schemat har legat uppe lååååång tid och flera personer kan ha gjort andra planer efter detta. MEN vi kan göra som förslaget att vi fixar lottningen snabbt som attan och så får alla som vill sätta igång tidigare om motståndet går med på detta. Alltså stanna gärna kvar och prata med er nästa motspelare om matchstart innan ni tar rast mellan match 4 och 5.

/Magnus

kanoners

#94 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 06 juni 2011 - 18:37

Jag han aldrig posta det innan konventet men jag mätte när jag väl packade upp armen och samtliga mina DW krigsmaskiner är mindre än en 50mm bas.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar