Hoppa till innehåll

Foto

Lincon 2011 Frågetråd

• Please log in to reply
93 replies to this topic

#61 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 18 maj 2011 - 15:09

Jag håller inte alls med att det är samma problem som med att ställa gubbar mellan enheter. För det första fyller det ingen funktion att ställa en en DE lord med pendant mellan enheter så det
är magiker som man skulle kunna vilja ställa mellan enheter. Men det gör att det är mycket lättare att trolla eller skjuta ihjäl den magikern.

När det gäller WM så är det väldigt svårt att skjuta eller trolla bort så det ända sättet att få bort de är i hth.

Jag tycker det är helt okej att WM måste ha 50mm basar men tycker inte det är helt avgörande. Det är ju inte så att jag inte skulle åka på Lincon bara för det är lättare eller svårare att
ställa WM mellan baser.

David "Dangerous" D

#62 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 18 maj 2011 - 15:49

Fast vi vet ju alla att det är lätt som en plätt att skjuta war machines MELLAN enheter, det är ju bakom enheter (där de inte syns nu eftersom en 4" stone thrower är lika stor som en goblin) det är svårt att träffa dem.

Om en war machine är 1" bred och står mellan två enheter är det nu 3" mellan de enheterna, vad exakt är det som inte kan charga på 3"?? Furies, harpies, alla monster och chariots?? Är det ett problem att en enhet Warriors som är 5 i bredd inte kan charga en maskin mellan enheter? Även på 50mm bas kan de inte göra det då de är 5" i bredd. Men däremot kan 20mm (typ dark elves enheter) charga maskinen om den är 50mm då det är 4" emellan, varför ska det tillåtas när inte stora enheter (typ gors) får charga? Nej, i så fall ska maskiner ha en 75mm bas, annars är det orättvist.

ELLER så skiter man i baser och spelar som reglerna säger då detta aldrig någonsin är ett problem, WM är redan rejält nerfade med VLoS.

Jag håller med Cemal.

Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#63 Cemal

Cemal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 48 Inlägg:

Postad 18 maj 2011 - 15:56

Därav problem med citationstecken. Tycker inte att något av det är ett problem. Dessutom kan det fylla en funktion att sätta karaktärer mellan enheter och med ett extra 4+ look out sir save så blir det inte mycket lättare att ha ihjäl dem än att ha ihjäl en warmachine. Tycker bara att det är konstigt att majoriteten av warmachines är i "fel" storlek. Dessutom får man väl inte skjuta med en warmachine om man inte vänder den mot målet, vilket inte går att göra om man sitter fast mellan två enheter, så det är framåt som gäller. Känns mycket lättare att gömma mål för en sådan maskin än om den var bakom infanterilinjer och får vända sig fritt och skjuta på allt som är size 2 och högre.

Är inte ett lämpligare svar att krigsmaskiner inte får vara hur små som helst och om domarna anser att någon gjort en Modeling-to-advantage så kan den modellen räknas som död om man inte spelar med den på en 50x50 bas. Att vissa warmachines går att gömma mellan enheter är inte ett problem enligt reglerna och är inget som behöver göras något åt.

I övrigt håller jag med att man är med och spelar hur det än bedöms, det är inte avgörande för mitt deltagande på LinCon heller. smile.gif

#64 Malignant

Malignant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Postad 20 maj 2011 - 19:26

QUOTE (buffy @ May 17 2011, 11:22 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag undrar om ni kan lägg ut lottning på första matchen efter ni har fått in alla listor. Det är alltid roligt att psyka den personen om det är någon man känner smile.gif

En nackdel med det är ju att man ser vad motståndaren spelar och om någon tex får reda på att de ska möta skaven så kan de test spela 20 matcher mot olika skaven
listor men om det är någon som lägger ner så mycket tid på att vinna den första matchen så förtjänar den personen att vinna den.

Att lotta matcher innan är inte så vanligt men det kommer göra det mindre stressigt för er och om det skulle uppstå fel som att några från samma förening får möta varandra
har ni lång tid på er att åtgärda det.

Lottningen kommer vi att göra strax efter första samlingen då det garanterat kommer att bli något avhopp dagarna innan konventet.

QUOTE (Joey_Boy @ May 17 2011, 17:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hur kommer ni spela Curse of Anraheir från lore of beasts? Jag har alltid antagit att den bara funkar på terrängbitar men den nya TK spellen(vad den nu heter) gör samma sak fast påpekar att även "open ground" är terräng. Nu blir jag lite förvirrad, och samtidigt glad, om Curse också funkar på enheter i open ground då den gär all terräng till farlig sådan. Hur kommer det att funka på LinCon?

Sedan har jag ytterligare en fråga, jag kan ha helt fel på detta, två enheter om 5*6 infanterister står med sina sidor 1" ifrån varandra. Den högra enheten vill charga en fiende på höger sida. För att göra detta måste den ju gå först fram en bit så att den kommer förbi sin kompisenhet som står till vänster om den. Den gör sedan en fri wheel och fortsätter mot fiende enheten den vill charga. Nu är min fråga, om enheten är inom charge range om man mäter rakt fram, men pga att den var tvungen att gå en bit för att inte krocka med sin kompis rör sig längre än sin charge move(wheel exluderat såklart) lyckas den med chargen trots att den går 3"-4" längre än sina 2D6+Move?

Open ground är terräng i 8th ed.

Att du flyttar längre än du har move till spelar ingen roll då du mäter fågelvägen och sedan når du så når du

/magnus

#65 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 11:06

Har en liten fråga om kullar. Enligt ETC reglerna så är kullarna två steg höga för varje nivå de har. Nu vet inte jag hur era kullar ser ut men nästan alla kullar jag har sätt på turneringar
har bara en nivå för det är lättare att ha gubbar på de då.

Jag tror att alla turneringar jag har varit på har haft oändligt höga kullar och det har varit turneringar med ETC regler. Det skulle vara lättast att spela med oändligt höga kullar men
det är såklart upp till er. Om ni inte spelar med oändligt höga kullar vore det bra om ni tejpade fast en bit på kullen för att vissa hur hög den var.

Ni kan såklart låta spelarna bestämma hur de vill ha det men de med många warmachines kommer nog vilja ha låga kullar medan de utan kommer vilja ha höga kullar.
David "Dangerous" D

#66 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 15:16

Oändligt höga kullar vore nice, men det är ju inte ETC direkt.

Jag har en sak jag undrar- när en unit ger "Cover" åt en annan enligt ETC, räknas det då som att de inte syns... eller betyder det att de är i heavy cover?

Edit: Och när görs Vanguard samt Scouts? Vad för deployment kommer det vara?
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#67 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 15:20

Oändligt höga kullar är bara trams och borde verkligen inte spelas med. En kulle har size 2 per nivå, om alla kullar har en nivå så är de size 2, hur är det svårt att förstå? Behövs inga lappar på kullar där inte..

In My Humle Opinion såklart smile.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#68 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 18:13

Jag har en sak jag undrar- när en unit ger "Cover" åt en annan enligt ETC, räknas det då som att de inte syns... eller betyder det att de är i heavy cover?

Det betyder att de är i heavy cover (namnet borde väl ge en liten hint), det står när de blockar los.

#69 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 18:31

Man skall alltid ha möjligheten att gömma ett monster bakom någonting, detta har jag alltid förespråkat, även när jag inte själv spelar med stora saker.

Jag vet ju inte hur eran terräng ser ut men det hade varit roligt om det varit några kullar som är högre än steg 2, och att det syns tydligt på dessa att dem är större (om inte så sätt lapp för förtydligande). Det kan ju tillexempel vara vanliga GW-kullar och sen finnas egengjorda som är högre, så kan man t.ex. spela dem högre som någon nivå högre, t.ex 4. Bara för att en kulle bara har "ett lager" behöver den ju nödvändigtvis inte vara nivå 2... är terrängbiten betydligt högre än andra kullar så varför inte spela den som 4?

Och om det inte finns högre kullar så borde det ju iaf finnas gott om andra saker som ger bra cover, som hus och Impassable, och då menar jag inte dem små värdelösa som GothCon (tror jag det var) något år hade utplacerat ut lite överrallt.

Also In My Humle Opinion såklart wink.gif

#70 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 19:17

QUOTE (Christoffer w @ May 23 2011, 19:13 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det betyder att de är i heavy cover (namnet borde väl ge en liten hint), det står när de blockar los.

Cover kan betyda både heavy cover och att det täcks helt, långt ifrån självklart smile.gif Bra att veta! Då innebär det att warmachines kan skjuta i princip var som helst?

Undrade också angående saker som Standard of Discipline och annat som påverkar en unit (banner som ger Frenzy, extra movement eller armor piercing). När ska man tillkännage sånt? Först när det blir aktivt, eller varierar det mellan banner? Skulle kunna tänka mig att man kanske inte säger var flaming banner finns, men att X unit har Frenzy och X unit har +1 i LD.

Hur ska det spelas?
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#71 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 21:11

Hm, nä, de blockas av typ allt infanteri och kullar etc (om de inte skjuter på större saker). Du kanske skall läsa los-reglerna igen smile.gif

#72 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 21:25

Var ju det jag frågade, och du sa heavy cover tongue.gif Det är inte detsamma som att inte ses? Och vilka LoS regler menar du? Regelbokens eller ETC?
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#73 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 21:28

Jag menar ETC-reglerna. Det finns en paragraf om los där det tydligt står att de blockar los och en paragraf där det står vad man får cover av.

#74 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 23 maj 2011 - 21:45

Så ifall jag förstår det rätt:

En warmachine måste kunna se åtminstone en liten bit av den unit den vill skjuta på för att kunna sikta på den, medans saker som bågar, armborst osv kan skjuta igenom egna units för att träffa fiender de inte "ser" på samma sätt som Warmachines... fast de då istället får heavy cover?
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#75 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 07:20

Nä... jag tror inte att du förstår riktigt.

Line of sight is always checked virtually, drawn "base to base". Models see in their front 1/4 zone. Line of Sight is blocked by models that are equal to or larger than both: the model whose line of sight we are checking and its target.

Den här sektionen beskriver vad som blockar los. Alltså vad man inte kan se över, gäller för alla (beroende på vad du skjuter på).

Cover from intervening units/terrain
Cover is granted when at least 50% of models in target unit are fully or partially obscurred by other units/terrain from the shooting model. In order for intervening models to grant cover, their size must be: larger than, equal to, or one size smaller than both the target unit and the shooting model.

Den här sektionen beskriver vad du får heavy cover av.

Det är alltså två helt separata delar.

#76 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 10:36

Ah, nu förstår jag smile.gif Det var biten med "fully or partially obscurred" som förvirrade mig- men fully betyder inte att den kan vara helt utanför LoS, bara att något inom reglerna för vad som täcker vad är i vägen (typ infanteri - infanteri), och partially betyder ifall typ monster står bakom infanteri?

Tack så mycket!
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#77 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 10:54

Ja så är det, tänk på att inf inte ger cover till nivå tre saker dock (large targets etc.).

#78 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 454 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 12:13

QUOTE (Cemal @ May 18 2011, 14:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Malignant @ May 16 2011, 16:58 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (buffy @ May 16 2011, 11:22 ) <{POST_SNAPBACK}>
Frågan lyder: Får man ha hur små war machines som helst så att man kan ställa de mellan två enheter och det blir nästan omöjligt att charga de eller måste de ha en viss storlek?

Detta har vi diskuterat en del de senaste dagarna och kommit fram till detta:

För Warmashines som är mindre än en 50x50 bas så ska det tänkas att det finns en fiktiv 50x50 bas under modellen, detta borde lösa detta problem. För Warmashines som är större behövs inget sådant göras.

Brukar inte göra så här, MEN innebär inte detta att ni kommit fram till att majoriteten av warmachines som GW säljer är för små på någon av dimensionerna? Kan bara tänka mig att Trebuchet, Helblaster, Helstorm, HE Repeater Bolt Thrower och skavens 2 nya warmachines är korrekta enligt eran bedömning. De resterande 10 är alltså för små...

Det spelar ingen roll för mig personligen, bara lustigt att man ska på att straffa warmachines dubbelt genom VLOS och VBASE.

Så en fråga på det, är det ok att ställa ensamma modeller på små baser mellan två enheter så att de blir omöjliga att charga eller slipper de undan för att de är demoner/DE med Pendant? Det är lika mycket ett "problem" som det ovan med maskinerna.

Jag brukar alltid göra så här så rolleyes.gif

Iden med fiktiv 50x50 bas är inte bra alls då många för att inte säga de flesta aktuella modeller är mindre än så. Med det här systemet blir det viruella baser på alla Empire och dvärgmaskiner t.ex. Ett j-a kladd alldeles i onödan. Att folk spelar med för små figurer har aldrig varit ett problem och det behövs ingen lösning och behöver ni trotts allt en lösning är det bara att säga att: Om en figur är märkbart mindre än den officiella figuren så ska den spelas som om den vore lika stor som den officiella figuren (Något spelaren i vilket fall redan borde ha löst med lämpliga konverteringar).

Jag uppmanar er starkt att tänka om det här.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#79 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 12:19

QUOTE (buffy @ May 16 2011, 11:22 ) <{POST_SNAPBACK}>
Frågan lyder: Får man ha hur små war machines som helst så att man kan ställa de mellan två enheter och det blir nästan omöjligt att charga de eller måste de ha en viss storlek?

Att du ställer den där frågan visar bara på vilken powergamer du är... tongue.gif

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#80 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 24 maj 2011 - 12:24

Att du ställer den där frågan visar bara på vilken powergamer du är...

Klar jag är värsta powergamern. Jag hade tänkt att spela en lista med warmachines från warmaster och säga att det är konverteringar
så att jag kan ställa de mellan enheter så det inte går att charga de men nu kan kan inte det.
Borde avanmäla mig från Lincon nu när jag inte kan powergama smile.gif

David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar