Hoppa till innehåll

Foto

Ny Ranking Och ........

• Please log in to reply
78 replies to this topic

#1 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:

Postad 10 januari 2011 - 10:07

Nu är det långt framskridna planer på att flytta rankingen och skapa nytt forum för warhammersverige, vi tänkte inkorporera oss med svenska40k.se för att skapa ett forum och ranking för båda spelen i Sverige.

Det kommer dock isf innebära vissa skillnader som jag vill ha lite feedback på.

Vårat system fungerar hyfsat men rankingen är inte så bra. Forumet är inarbetat men jag känner inte att det är ett tungt argument då detta forum kostar en del varje år.

Om vi nu gör flytten så kommer vi få en gemensam plats för Warhammerspelare, en bättre ranking och en garanterat lättare adress. smile.gif
Vi kommer isf köra rankingen på samma sätt som 40k-arna gör, dvs de bästa x turneringarna under 18 månader ska sätta rankingen.

Det vi tappar i flytten är att vi inte längre för statistik över komp, målningspoäng etc utan enbart kommer ha en ranking med placeringar.
Vi kommer också tappa det historiska diskussionerna som förts på SWFBR.

Jag känner att det är trist att vi tappar det men jag tror vi måste leva med det, vi kommer nog kunna migrera över resultaten som varit tidigare men då endast placeringen.

Har ni frågor så är det bara att fråga på och kommentera gärna så vi vet lite mer vad ni tycker.

Och ja ni måste isf skaffa konton i det nya forumet. smile.gif

Mvh
Hampus
Admin
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#2 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 13:32

BUMP pga av missplacering!
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#3 Bengt

Bengt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 13:51

Skulle det inte gå att lägga det gamla forumet read only i nått hörn på den nya siten?

#4 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 14:03

QUOTE (Bengt @ Jan 24 2011, 13:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Skulle det inte gå att lägga det gamla forumet read only i nått hörn på den nya siten?

Gamla forumet är en typ av hyrforum och det verkar inte gå att vare sig exportera eller få nått liknande det som du föreslår tyvärr.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#5 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 15:10

Det jag är mest intresserad av är att uppfriska minnet när det gäller namnet på
någon av de spelare jag mött under åren. Så det är egentligen de rena turneringsresultaten
som är av intresse.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#6 Marshal

Marshal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 15:13

Har varit med ett tag på detta forum och sett det utvecklas och förändras över åren.

Detaljnivån på statistiken är fantastisk men problemet med rankingen är att den har nollställts varje kalenderår. Jag delar Puritans uppfattning att systemet de har på svenska40k med rullande rankingpoäng dvs att de sex bästa turneringarna man spelar under de senaste 18 månaderna räknas, är att föredra framför vårat nuvarande. Man tappar tyvärr viss statistik men på det stora hela får man en ranking som visar vid varje given tidpunkt vilak spelare som har flest poäng och är högst rankad.

Om inte Puritan redan tänkt det (se hans post om att få in resultat från alla 8th edition turneringar) är 8th edition ett bra ställe att starta. Man skulle kunna exportera maratonrankingen för 6th och 7th som en hall of fame/shame avseende de kämpar/nördar som var med förr.

#7 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 15:20

För egen del så gör det inte mig någonting att tappa den övriga informationen. Visst det är tråkigt, men tycker att fördelarna är fler.
Detsamma gäller forumsinformationen. Tråkigt, men efter ett tag så kommer det nya ändå att fyllas på "till bredden".

Så enlig mig är det helt okej med en flytt av detta slag.

Vad gäller tidigare resultat (7th och 6th) så vill jag gärna ha med så mycket som möjligt och inte dela av beroende på edition. Resultat är resultat.
Men i det stora hela så spelar det nog ingen roll för mig om man tar med 7th (m.m.) eller börjar om på noll vid 8th.

Men, men... det är bara min åsikt. Antar att info'n är mer kärt för dem som varit med längre.
Kanske kan sätta upp en omröstning, så får vi lite siffror på vad folk tycker.

#8 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 16:05

Borde gå rätt lätt att kopiera från eller ha kvar swfbr.sverok.net väl, betalas det verkligen för den delen? Därifrån kunde man väl spara några gamla tabeller i alla fall.

Om admin tycker att vi ska flytta så ska vi flytta, om det ska göras en omröstning bör bara personer som är beredda att ta över driften ha rösträtt.

#9 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 16:15

QUOTE (Anton @ Jan 24 2011, 16:05 ) <{POST_SNAPBACK}>
Borde gå rätt lätt att kopiera från eller ha kvar swfbr.sverok.net väl, betalas det verkligen för den delen? Därifrån kunde man väl spara några gamla tabeller i alla fall.

Om admin tycker att vi ska flytta så ska vi flytta, om det ska göras en omröstning bör bara personer som är beredda att ta över driften ha rösträtt.

Alltså det handlar mest om dessa saker:

1. Det gamla datat kan vi spara och visa upp historiskt
2. Det gamla forumet kommer försvinna med alla inlägg som finns där, jag kan göra en backup men för att kika på det krävs Invisioboard om ingen har en omvandlare i bakfickan.
3. Den nya rankingen kommer tappa all statistik förutom placeringar och det är detta som är den största frågan, är det ok?

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#10 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 16:28

Det är kul att kunna kolla tillbaka och se vilka man mött och liknande. Men överlag tycker jag att rankingen är bra som den är på 40K sidan.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#11 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 088 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 16:30

Asbra! bort med det gamla och in med det nya!

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#12 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 17:17

QUOTE (Puritan @ Jan 24 2011, 16:15 ) <{POST_SNAPBACK}>
Alltså det handlar mest om dessa saker:

1. Det gamla datat kan vi spara och visa upp historiskt
2. Det gamla forumet kommer försvinna med alla inlägg som finns där, jag kan göra en backup men för att kika på det krävs Invisioboard om ingen har en omvandlare i bakfickan.
3. Den nya rankingen kommer tappa all statistik förutom placeringar och det är detta som är den största frågan, är det ok?

Mvh
Hampus

Kan man få en liten motivation till varför detta forum öht behöver läggas ner? Är det en kostnadsfråga? Är det meningen, och finns det i sådana fall verkligen ett intresse av att blanda wfb och 40k vad gäller ranking?

Angående ranking:
Som Anton säger så kan man ha mycket åsikter, men det måste vara praktiskt genomförbart, för den som ska göra det. Personligen hade jag gärna sett att vi i Sverige kopierat det danska systemet med ELO-ranking. smile.gif Då spelar varje match roll! Då jag inte spelar f.n och definitivt aldrig kommer bemästra något som helst rankingsystem så säger jag emellertid kör i vind! oavsett vilket system som används.

Att historiken från 2002 sparas och finns för allmän åskådan är kanon! thumb.gif

Ett förslag är ju att göra en standard för att samla in data som komp, målningspoäng sportsmanship etc från turneringsarrangörerna - så att datan finns tillgänglig. Om någon i framtiden kommer på en lösning att lägga till i det system som finns, eller kanske vill uppdatera marathon listan, så finns fortfarande möjligheten till detta. Komp, målning etc från en turnering är ändå något som kommer vara intressant för deltagande spelare att kika på.

/Morgan

#13 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 18:14

Får lägga till att jag tycker det är sjukt kul att kunna gå tillbaka rätt många år och kolla turneringsresultat.
Därimot är målning och sådant mindre intressant för min del, det är slutresultatet som jag oftast kollar på.
Men som sagt... att kunna kolla på resultat ifrån år så tidigt som tidigt 2000 tal är/hade varit fett nice.

#14 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 18:43

QUOTE (Maian @ Jan 24 2011, 18:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
Får lägga till att jag tycker det är sjukt kul att kunna gå tillbaka rätt många år och kolla turneringsresultat.
Därimot är målning och sådant mindre intressant för min del, det är slutresultatet som jag oftast kollar på.
Men som sagt... att kunna kolla på resultat ifrån år så tidigt som tidigt 2000 tal är/hade varit fett nice.

Jag har fortfarande kvar resultatlistorna från GothCon 01-02. blush.gif

#15 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 869 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 19:00

QUOTE (Dakoth @ Jan 24 2011, 17:17 ) <{POST_SNAPBACK}>
...
Angående ranking:
Som Anton säger så kan man ha mycket åsikter, men det måste vara praktiskt genomförbart, för den som ska göra det. Personligen hade jag gärna sett att vi i Sverige kopierat det danska systemet med ELO-ranking. smile.gif Då spelar varje match roll! Då jag inte spelar f.n och definitivt aldrig kommer bemästra något som helst rankingsystem så säger jag emellertid kör i vind! oavsett vilket system som används.
...

/Morgan

Problemet med ELO-ranking är väl att vi behöver en ganska stor core-enhet av spelare som spelar på många turneringar för att det ska vara intressant. Och i dagsläget är det väl i princip bara vi Uppsalaiter (med untantag för vissa andra individer) som spelat 8-10 turneringar per år.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#16 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 21:18

Konsolidering WFB och 40k i Sverige tycker jag bara är bra. Trots allt finns det folk som vandrar mellan system. Ett rullande rankingsystem känns vettigare med. Röst *för* alltså.

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#17 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 24 januari 2011 - 22:02

QUOTE (Anton @ Jan 24 2011, 18:43 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Maian @ Jan 24 2011, 18:14 ) <{POST_SNAPBACK}>

Jag har fortfarande kvar resultatlistorna från GothCon 01-02. blush.gif

Jag har kvar resultatlistor från LinCon 2004 med! undrar om det var sveriges största?
80 deltagare och kan stolt meddela att vi allt hade en kvinna på 11'e plats!

gammal statistik är kul.

Jag förstår att en ny ranking kan vara intressant och 8th är helt rätt att ta ett kliv in i en ny era, men kommer då allt hamna under 40k? eller går det att få en fantasyadress så vi blir lite fristående?
(Svenskafantasy.se?)

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#18 Selfdestructo

Selfdestructo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 124 Inlägg:

Postad 25 januari 2011 - 07:09

Tycker det här är en superbra idé. Bra att samla spelare från båda spelen till ett större community.
Bra också att starta om rankingen och ut med det gamla, speciellt för oss som inte låg så bra till wink.gif

Att spara gamla resultat från olika turneringar är dock viktigt pga nostalgi och emotionella skäl.
/Mats Ström (LBK)

#19 Bengt

Bengt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 25 januari 2011 - 09:19

QUOTE (Puritan @ Jan 24 2011, 16:15 ) <{POST_SNAPBACK}>

Här finns lite konverteringsscript http://www.phpbb.com...p...65&t=576207
Fast det kanske inte funkar så bra när man mergear två siter. Hur mergeat har ni tänkt er det nya anyway? 40k och WHFB i samma forumträd eller två siter på samma server typ?

#20 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 27 januari 2011 - 17:53

QUOTE (Zaanash @ Jan 24 2011, 19:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Dakoth @ Jan 24 2011, 17:17 ) <{POST_SNAPBACK}>
...
Angående ranking:
...

/Morgan

Problemet med ELO-ranking är väl att vi behöver en ganska stor core-enhet av spelare som spelar på många turneringar för att det ska vara intressant. Och i dagsläget är det väl i princip bara vi Uppsalaiter (med untantag för vissa andra individer) som spelat 8-10 turneringar per år.

Finns ju inget som hindrar att man kör både ock (tja, rena arbetsinsatsen kanske sätter hinder..). smile.gif

Liten utvikning:

Danska rankingen bygger, till skillnad från 40k rankingen, på alla spelade matcher. Dvs man har vinner/tappar rankingpoäng över åren och på så vis kommer spelarbasen byggas på. Spelar du många matcher/turneringar kan du ändå ligga under snitt i ranking om det går dåligt. Vinner du majoriteten av dina matcher så borde du få hög rankingpoäng. Det är inte ett måste dock då ELO ger många poäng om du spöar någon som har högre ranking än du själv och få poäng om du spöar någon som har lägre ranking. Dvs, om du får spö av noobs så riskerar du att tappa mkt poäng. Vill man ha ett rankingsystem som visar hur bra man är jämfört med genomsnittslige spelaren är detta system klockers! 40k systemet är mer rättvisande än nuvarande ackumuleringsmodell, men den har ändå lite av samma problem.

I en "riktig" ELO-ranking så ska man iofs tappa poäng om man är oaktiv. Det danska systemet verkar inte täcka upp det.

/Morgan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar