Hoppa till innehåll


Foto

Position på Command groups


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Steffo

Steffo

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 31 maj 2005 - 14:24

Hur är det nu med command groups och var de får stå i en enhet? Hör lite olika tolkningar på den här regeln och det är lite luddigt i BRB.

Måste hela CG stå så centrerat som möjligt med flaggan i mitten eller räcker det att flaggan står mitt i främsta ledet och musiker och champion kan stå på en varsin flank med hjältar jämte flaggan?

#2 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 31 maj 2005 - 14:57

Tycker inte BRB är så luddig. CG måste stå i första ledet med flaggan i mitten. Står inget om var i första ledet andra figurer än flaggan ska stå.

#3 Truant

Truant

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 31 maj 2005 - 19:46

Anton har helt och hållet korrekt, verkar vara många som inte har koll på det dock.
*pokar steffo* wub.gif

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

 

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014


#4 Kryddan

Kryddan

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 31 maj 2005 - 22:50

QUOTE (Truant @ May 31 2005, 19:46 )
Anton har helt och hållet korrekt, verkar vara många som inte har koll på det dock.
*pokar steffo*  wub.gif


Oj, trodde att hela gruppen var tvungen att vara centrerad. Så ens hjälte kan stå bredvid flaggan då? Med Musikant och Champ på hörnorna?
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#5 Truant

Truant

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 31 maj 2005 - 23:15

QUOTE (Kryddan @ May 31 2005, 22:50 )
Oj, trodde att hela gruppen var tvungen att vara centrerad. Så ens hjälte kan stå bredvid flaggan då? Med Musikant och Champ på hörnorna?


Japps helt korrekt, du får ställa dem hur du vill bara flaggan är så centrerad som möjligt.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

 

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014


#6 Steffo

Steffo

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 september 2005 - 09:27

Nu drar jag upp en gammal tråd men hittade en grej när jag skrev ut Direwolf som talar för att hela commandgruppen ska stå i mitten:

QUOTE
Q. Can Champions be moved into a fighting position in the same way as a
character can, as described on p.97 of the Warhammer rulebook
(Moving Characters Within Engaged Units)?

A. No, they cannot. Champions remain part of the command group at the
center of the front rank of their unit.

S. Warhammer Chronicles 2004 page 113


#7 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 september 2005 - 09:36

Jag ser det som ett olyckligt formulerat svar eftersom det inte finns något annat som säger något om var i frontledet champion och musician ska vara. Men visst öppnar det för en annan tolkning också.

#8 Truant

Truant

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 09 september 2005 - 11:28

Ja det är ett mycket olyckligt formulerat svar, enda regeln som finns är just Standaret som måste vara i mitten.

Vad frågan egentligen skall svara på är "Nej du får inte flytta champoin till fighting rank om han inte är i kontakt från början" (till skillnad mot en karaktär)

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

 

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014


#9 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 september 2005 - 20:02

Aha, det var där det stod! Var en gång i tiden tvungen att ge mig vad gällde placeringen av CG eftersom formuleringen i regelboken var luddig. "Alongside" tolkades som bredvid flaggan men inte mer precist än så. Frågan är om denna Q&A är "rätt formulerad" eller inte, men vi spelar ju att chariots inte påverkas av posion pga en Q&A så varför skulle inte denne "förtydling" gälla?

#10 Shino

Shino

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Postad 26 september 2005 - 12:37

Vad jag vet så måste command group vara i mitten. Men man behöver inte ha standard bearern i mittan av command-gruppen.

#11 JackInTheGreen

JackInTheGreen

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Postad 04 oktober 2005 - 23:56

QUOTE (Shino @ Sep 26 2005, 12:37 )
Vad jag vet så måste command group vara i mitten. Men man behöver inte ha standard bearern i mittan av command-gruppen.


Command group trenger kun være i front rank. Banner bearer MÅ være i midten.

JitG




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar