Hoppa till innehåll

Foto

Kompen Ska Uppdateras

• Please log in to reply
200 replies to this topic

#41 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 10:16

Här kommer mina tankar:
WE
+(Pts)*2 Tree kin - Trevligt, behövs verkligen
+(BR) Glade Guard unit* - Den här fattar jag inte. Är det verkligen en bra idé att uppmana till mer gunline men tvinga dom att ta BR, bnous för två enheter dåg gott som det var förr. Jag förstår att man vill ha in banners i WE men det här känns lite krystat.

OnG
Ser riktigt bra ut!

HE
Ser nice ut. Dock behövs nog inte * längre, svårt att ta mer än 3 units hur som. Skönt att kunna spel cav till dom, kanske lite väl upplättade, men det ska bli spännande att se hur mycket skada DP kan göra.

DE
Ser bra ut. Första hydran är dock fortfarande rätt kompvärd...

Lizardmen
Bra med extra minus till bunkern. Dock borde det vara skillnad på om BSB sitter på paddan eller nån annan. Alla spells borde också ha ett minus, den är rätt nobrainer nu.

Skaven
Bättre. Men 2nd A-bomb/hjul borde kunna klumpas ihop till en och samma. Parantesen bakom det andra hjulet kan strykas då man inte kan ta 2 hjul + a-bomb.

TK
Småsaker, men bättre.

DoC
Sure

CD
Deras boltare borde kunna komma två för ett i kompen. Men annars ser det bra ut.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#42 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 10:20

QUOTE (Kasczei @ Apr 8 2010, 11:13 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ser kluddigt ut på HE

Är det:
+(FC) 1st Swordmasters
+(FC) 1st White Lions
+(FC) 1st Phoenix Guards

eller

+(FC) 1st Swordmasters, White Lions or Phoenix Guards
+(BR)

som du menar?

Ahaaa ser vad du menar, du får FC för första enheten och sedan BR, så 2 enheter Swordmasters Ger FC+BR för de 2 enheter
och tar du White Lions och Swordmasters så får du FC+BR för de 2 enheterna, dvs oavsett vad du väljer får du FC för den första.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#43 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 10:22

Jag får väll förklara mitt argument så det bara inte blir gnäll smile.gif

Många WE arméer har typ en 10 mana en 13 mana och en 15 mana glade guard enhet. Med mitt förslag så blir ju enheterna billigare för man slipper
ta en flagga men de ger inte lika mycket komp för man får inte poäng för så många gubbar.

Glade guard flyr ju från typ alla charges ändå så motståndaren kommer aldrig få deras flagga. Fast det kanske är ett dåligt argument.
David "Dangerous" D

#44 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 10:23

För High elves borde man kunna ta bort 1st på sword masters, de är ändå inte den bättre av de tre elit infanteri enheterna. Man kan nog också ta bort taket på 3 enheter, det är väldigt sällan man får plats med 3 av dessa enheter.
HE har en apostrof under cav-minuset som inte hänvisar till någonting, ta bort den.

För skaven, varför är andra doomwheel extra straffad när man har abomination, den kombinationen är 3 rare choices.. Lite onödigt. Höj straffet för doomwheel + abomination ännu mer, till -1000. Hög minuset för andra hjulet till -1000 också.
Sänk straffet för abomination + BSB, -900 för fullkittat abomination är nog lite väl hårt med tanke på att spelets näst bästa monster (hydra) ändast går på -400. Föreslår
-600 1st abomination (-100 extra if BSB, -100 extra if warpstone spikes), DVS -800 för fullkittat abomination.

Lizardmen, håller med om att kombon BSB+slann är bra även när det är en saurus som har flaggan, men tycker det är lite väl hårt nu. Föreslår att man ändrar till:
-100 Slann (-200 if BSB)
-100 Saurus scar veteran or skink chief BSB (if slann present)
Det är ändå mycket trevligare när flaggan sitter på något som man kan döda än på slannen.
Funderar på skink-cohort plusen, är inte US-gränsen för att få BSB lite låg för dom? Man behöver endast 12 skinks för FC, så om man lägger till 2 skinks på sin diverter så får man komp-poäng. Man borde kunna höja gränsen till 15.

Dark elves, tycker alla dark elf listor som placerar sig bra innehåller 5-9 shades och en hydra. Kanske är dessa två val för snällt kompade? Speciellt shades känns som en sjukt bra enhet som man får in helt "gratis" och som är väldigt stora problem för många arméer.

För demonernas nya tzeentch sorceror minus, behöver inte staff of nurgle räknas med där?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#45 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 10:50

QUOTE (Puritan @ Apr 8 2010, 10:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
Förslag finns nu här, grönt är bonusar, rött är bestraffning.

Förslag till ny komp, ska spikas 11/4

Kasta gärna fram fler förslag eller saker jag missat som vi talat om under Gothcon.

Mvh
Hampus

Ser jättebra ut på goblinbonusen! thumb.gif En tokig armé som jag gjorde för ett tag sen hoppade från ca 20 till 26. Mycket bra!

#46 Erik Anshelm

Erik Anshelm

Member

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 11:32

QUOTE (fjugin @ Apr 8 2010, 11:23 ) <{POST_SNAPBACK}>
Lizardmen, håller med om att kombon BSB+slann är bra även när det är en saurus som har flaggan, men tycker det är lite väl hårt nu. Föreslår att man ändrar till:
-100 Slann (-200 if BSB)
-100 Saurus scar veteran or skink chief BSB (if slann present)
Det är ändå mycket trevligare när flaggan sitter på något som man kan döda än på slannen.
Funderar på skink-cohort plusen, är inte US-gränsen för att få BSB lite låg för dom? Man behöver endast 12 skinks för FC, så om man lägger till 2 skinks på sin diverter så får man komp-poäng. Man borde kunna höja gränsen till 15.

Håller helt med om slann/bsb poängen, känns som -300 för en Slann BSB och -200 för en slann och en vanlig BSB är rimligt då Slann BSB'n är rätt vidrig. Lägger man till 2 skinks får man visserligen komp pts , men det gäller bara 1 enhet då man måste ha upp dom till 15 för att inte få minus för andra så någon abuse risk finns knappast, och det finns andra arméer som får pts för sina billiga diverters.

#47 Simmarkroppen

Simmarkroppen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 11:36

QUOTE (mattias @ Apr 8 2010, 11:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Puritan @ Apr 8 2010, 10:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
Förslag finns nu här, grönt är bonusar, rött är bestraffning.

Förslag till ny komp, ska spikas 11/4

Kasta gärna fram fler förslag eller saker jag missat som vi talat om under Gothcon.

Mvh
Hampus

Ser jättebra ut på goblinbonusen! thumb.gif En tokig armé som jag gjorde för ett tag sen hoppade från ca 20 till 26. Mycket bra!

Det kan aldrig vara dåligt! wub.gif

#48 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 766 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 11:44

Varför inte bara ge pts *2 till night goblins istället för att ge dem FC för 4 enheter om man inte har orcher? Om common goblins ger pts*2 kan lika gärna en night goblin får samma bonus, men om de inte tar nets eller ett X antal fanatics.

Common goblins = samma poäng men 1 bättre AS, 1 bättre LD men 1 sämre I. Det enda night goblins är bättre på är alltså I och att de kan ha fanatics.

Tror inte någon kommer klaga att någon tar för mycket night goblins och får för bra komp.

EDIT: nu när jag tänker efter kanske det blir "för bra" i en ren goblin armé att ge night gobins pts*2. Risken är väl då att man kan maximera skytte och magi men ändå kompa 25. Problemet kvarstår dock att det inte görs någon åtskillnad på common goblins och night goblins trots att de är "samma skit".

Ytterligare ett problem blir att det är rätt stor skillnad på en ren goblin armé och en blandad O&G armé. I en ren goblin armé kanske det blir lite drygt om goblins och night goblins ger pts *2 men i en blandad O&G där man har 1 eller max 2 goblin enheter skulle det nog kompensera O&G brister rätt bra

#49 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 12:30

Kompen ser skitbra ut! Härligt med sådan megaboost för goblins! Min komp 23 lista hoppade precis till komp 26!

Förutom en enda grej, tzeentch sorceror minusen för demoner borde vara för alla över första och inte räkna in horrors. Man får bara BR för två enheter horrors och att man då skulle få minus för en tzeentch herald eller en tredje enhet känns ju konstigt. Magin straffar mycket och att straffa en random magi i ett rank and file block känns bara fel. Skulle gärna vilja se resonemanget bakom detta. Är tre enheter horrors verkligen så illa? Som får igenom sina spells varannan runda och gör då random attacker? Spelar någon med tre enheter så spelar de troligen med fler block för att få upp kompen och att då straffa rankat block? Nej det tycker jag inte.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#50 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 423 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 12:38

Det minuset kommer nog ganska mycket från min demonlista jag spelat nu på 3 tuneringar senast på Gothcon

Den bygger på snabba units med 3*15 horrors med tzzentchherald som magiunderstöd. Denna magifasen är elak har jag fått lära mig. Då jag har Powervortex på heralden så skapar det en magifas med 4 flickering fire som kastas med 2 tärningar vardera. Jag har väntat på att denna listan skulle få något kompminus då jag fått många kommentarer från mina motståndare.

Själv anser jag dock att den förtjänar komp 15 då jag ser svagheterna men jag är väl lite partisk smile.gif

Anledningen är att det inte är så random flickering fire ger generellt 4,5 träffar med styrka 4,5 som man nästan alltid får igenom med 2 tärningar. Denna magifasen matar ner allt support ganska tidigt i spelet om man inte kan binda upp horrors.

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#51 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 08 april 2010 - 12:40

Väldigt många arméer har svårt att hantera 4st magiska missiler per runda. Och med 2 tärningar har horrors 91,67% chans att få igenom sin spell (man får ju faktiskt använda sin PD-pol wink.gif)
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#52 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 12:45

I så fall kanske man skulle kunna sätta 3> inklusive horrors, då skulle din lista gå ner ett steg SAMT kan man väl i så fall straffa power vortex? Den är ju väldigt effektiv just för att den lägger en tärning i poolen, kanske något i stil med -200 Power vortex (if horrors in army), det hade varit vettigare straff smile.gif

#53 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 12:58

Förstår faktiskt inte alls förändringen för Glade Guard. Ska man alltså inte få några poäng för dom alls om man inte har flagga?
Det känns verkligen för hårt, har Wood Elves vunnit nån turnering på senaste tiden? (har inte läst om GothCon, så skjut mej nu inte bara för det).
Om ni vill uppmuntra flaggor på de små liven så ge dom typ +pts, men om man tar flagga så ger dom +br*1,5 eller nåt. Eller bara FC rakt av.
Tyckte de låg bra som det var, fortfarande väldigt svårt att få upp en Wood Elf-lista över 15-18 om man inte droppar trädman OCH tar in Eternal Guard. Så mycket uppoffringar ska inte behövas bara för att hålla sig runt 15-18 i komp, och genomförs den nya ändringen med Glade Guard kommer det att krävas ännu mer.
DE har inte detta problemet t ex, och de är en mycket starkare armé.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#54 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 13:04

Hade velat se mer plus för endast forest spirits i WE, typ +600 istället för 400.

#55 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 13:20

Den aktuella ligger nu här:

Kompen

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#56 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 13:26

Wood Elves
"..with US 10" ? De är ju 10+ i unit size så hur skulle man kunna ha mindre? Eller är det för att INTE ge plus till 12-15st?

Daemons
Gött med sorceror, men vad hände med Plaguebearers? Är de verkligen ett sådant problem möta två enheter varav en med herald? Jag tolkade det som att om man har två enheter och en herald så räknas INTE den dyraste enheten? Det verkar lamt, det är svårt att spela nurgle som det är, att tvingas ta en 10a med standard pga. att man vill ha en stor enhet känns som tillräckligt straff.

#57 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 13:48

QUOTE (Flogger @ Apr 8 2010, 14:26 ) <{POST_SNAPBACK}>
Wood Elves
"..with US 10" ? De är ju 10+ i unit size så hur skulle man kunna ha mindre? Eller är det för att INTE ge plus till 12-15st?

Daemons
Gött med sorceror, men vad hände med Plaguebearers? Är de verkligen ett sådant problem möta två enheter varav en med herald? Jag tolkade det som att om man har två enheter och en herald så räknas INTE den dyraste enheten? Det verkar lamt, det är svårt att spela nurgle som det är, att tvingas ta en 10a med standard pga. att man vill ha en stor enhet känns som tillräckligt straff.

Bara fantastiskt tråkigt att möta en 10 med PB och sedan ett 35 Manna-block PB med herald i.

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#58 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 13:51

Men då är väldigt mycket poäng investerade i det och att döda den 10an utan herald och få banneret är inte så svårt, samt inte särskilt svårt att döda EN herald. Sedan känns det fel att ge minus pga. vad du anser är "tråkigt". Du kan ju även ta bort +200 för one-god nurgle eftersom det precis blev omöjligt att göra en vettig sådan lista.

#59 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 13:57

Kul att även CD får lite kärlek. thumb.gif
Tyvärr är väl förändringen mest kosmetisk? Problemet med deras war machines är väl egentligen bara earth shakern? De andra är rätt jämförbara med goblin bolt thrower och orc stone thrower dvs. inga farliga special regler eller annat bös.

Är det inte bättre att skriva något i stil med:

-1500 Each Earth Shaker >1

och sedan anamma samma penalties som de andra listorna har.

(stal orcs&goblins rakt av som ex.)

-50 3rd War Machine
-150 4th War Machine
-500 Each War machine >4

Notes: The 2nd Earth Shaker and the 3rd Death Rocket counts as
2 War Machines.

Kontentan blir att skillnaden i komp mellan antalet maskiner (och därmed kompen) inte blir så varierande beroende på om man har en earth shaker eller inte och att spela med dubbla earth shakers (som jag förutsätter är det ni vill göra extremt svårt) kostar skjortan.

#60 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 08 april 2010 - 13:59

QUOTE (Flogger @ Apr 8 2010, 14:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Men då är väldigt mycket poäng investerade i det och att döda den 10an utan herald och få banneret är inte så svårt, samt inte särskilt svårt att döda EN herald. Sedan känns det fel att ge minus pga. vad du anser är "tråkigt". Du kan ju även ta bort +200 för one-god nurgle eftersom det precis blev omöjligt att göra en vettig sådan lista.

Du har helt rätt, en kille med T5, 5+ ward och sen 4+ regen är ju verkligen jättelätt att döda rolleyes.gif.
Gillar den förändringen, ska du spela Herald får du se till att ha lite andra enheter av samma storlek, du kan inte ta ett miniblock bara för att slippa undan straffet och sen få bonus för din jättebunker.
Sen handlar det nog inte bara om vad Hampus anser tråkigt, utan om vad de flesta av oss Warhammerspelare i landet anser vara tråkigt.
Bra ändring på Glade Guard också Hampus, även om jag tycker att man kan få poäng för dom ända upp till 12 modeller.

Edit: nvm, såg nu att man får det för upp till tre enheter, då räcker det med bonus för endast 10 man stora enheter.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar