Hoppa till innehåll

Foto

Nya Skaven, Nya Regelfrågor/hål

• Please log in to reply
179 replies to this topic

#141 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 02 december 2009 - 15:22

Bra förslag från Göran, men jag är lite missbelåten med att man först "declarear" sin charge och sen slår hur lång movement man har. Jag tycker (märk att jag säger "tycker" och inte "vet" eller något annat) att saker som får charga åt alla håll har som nackdel att man inte riktigt vet om de kommer nå eller inte innan man slår tärningarna. Det känns konstigt då att doomwheelet varken ska få charga åt alla håll eller veta hur långt den rör sig varje runda.

Jag tycker (tycker nu igen) att man ska få antingen eller, d.v.s. antingen charga åt alla håll men inte veta hur långt, eller bara få charga i vanlig arc of visibility men då slår man tärningarna innan man deklarerar sin charge. Alla verkar överräns om att reglerna är luddigt skriva och jag tycker det inte är helt klart att man måste slå sin movement efter man bestämt sig hur man rör sig.

Bara min blygsamma åsikt.

/R

#142 Crispus

Crispus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:

Postad 02 december 2009 - 16:15

QUOTE (goranfarm @ Dec 2 2009, 14:53 ) <{POST_SNAPBACK}>
Spelar man så att hjulet går in och maximerar först och sen får de andra gå in så blir det ju lite konstigt. Flera modeller som annars skulle ha fått slåss hamnar i så fall inte i närstrid och då känns det som att man går ifrån regeln om att så många modeller som möjligt ska in i combat.

Göran

Fast det är ju så man spelar med alla andra enheter som förflyttar sig i compulsory moves fasen.
Jag är medveten om att det är en liten sak att poängtera, men jag tycker att det är ett onödigt tillägg.

#143 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 02 december 2009 - 17:38

QUOTE (Crispus @ Dec 2 2009, 16:15 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (goranfarm @ Dec 2 2009, 14:53 ) <{POST_SNAPBACK}>
Spelar man så att hjulet går in och maximerar först och sen får de andra gå in så blir det ju lite konstigt. Flera modeller som annars skulle ha fått slåss hamnar i så fall inte i närstrid och då känns det som att man går ifrån regeln om att så många modeller som möjligt ska in i combat.

Göran

Fast det är ju så man spelar med alla andra enheter som förflyttar sig i compulsory moves fasen.
Jag är medveten om att det är en liten sak att poängtera, men jag tycker att det är ett onödigt tillägg.

Är det helt hundra att en enhet som går i compulsory moves fasen inte kan clippa en fiendeenhet för att lämna plats åt en vanlig enhet som kommer senare då?

Göran

#144 Crispus

Crispus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:

Postad 02 december 2009 - 18:31

Jag tycker det i alla fall. smile.gif
En enhet som flyttar i compulsory moves måste ju maximera kontakt om den chargar. När man flyttar enheten så kan man inte veta om "vanliga" enheter (eller fler enheter som flyttar i compulsory moves fasen) kommer nå fram. Alltså blir man tvungen att använda reglerna för en singel charge. Vanligtvis när man combo-chargar så mäter man ju för båda enheterna och konstaterar att båda når innan man flyttar någon av dem.

Omvänt så blir det ju en ganska tveksam situation om man clippar med t.ex. en spawn bara för att sen upptäcka att den "vanliga" enheten inte når in.

#145 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 02 december 2009 - 18:40

Om man nu inte läser "is treated as declaring a charge" (från O&G-boken, squig hoppers) som att de då deklarerar en charge och sedan utför den i move chargers. Med tanke på att de som blir chargade ska få möjligheten att fly och att den spelande spelaren får välja i vilken ordning compulsory moves görs om båda sidor har samtidigt så vore det omöjligt att fly från squig hoppers annars. Vet någon om det finns generella regler för spawn-movement i stora boken eller är det alltihop på per-army basis?

#146 Cemal

Cemal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 48 Inlägg:

Postad 02 december 2009 - 21:21

Vad jag vet så är allt per-army. Om vi tar spawnen som exempel så väljer man riktning, slår 2d6 och flyttar den. Slaget räknas som maxmovement gällande reactions som fleeing och stand and shoot. Det står dessutom att den följer de normala reglerna om den kommer in i en fiendeenhet så jag antar att man maxar baser och halverar movement om det blir failed charge (men inga av situationerna nämns specifikt så det kan vara antingen eller).

Ang. Görans doomwheel tolkning så håller jag inte med. Om den måste declara en charge så får den dubbel movement precis som alla andra (Charging s.21), att det "fallar på sin egen orimlighet" gör enligt mig att tolkningen faller på samma vis.

Det minst krångliga vore väl att skippa declare charge, slå 3d6 och följa resten av chariots regler (dvs ha LOS, nå med EN pivot och maxa antalet modeller i baskontakt), räkna 3d6 som maxmove för reactions och sedan bestämma om den kan få en failed charge eller inte av fiendeneheten flyr.

#147 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 02 december 2009 - 23:16

Enda skillnaden egentligen mellan ditt förslag och mitt är att i din variant får hjulet mäta sin räckvidd innan det bestämmer vart det vill in och det tycker inte jag den ska kunna. Anledningen till att jag inte tycker att den ska dubbla sin move när den chargar är av rena spelbalansskäl. För ska man lusläsa regler och försöka bena ut det närmsta funktionella utifrån det som finns så skulle nog jag också tro att den faktiskt dubblar sin move i och med att den har 3d6" move rate, inte att den rör sig 3d6".

Som sagts tidigare, hjulet har så röriga regler att det kommer vara upp till turneringsarrangörerna att bestämma hur det ska fungera i deras turnering och jag bara hoppas att de flesta väljer en rimlig variant som motsvarar hjulets kostnad.

Göran

#148 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 03 december 2009 - 04:50

Att declare a charge utan att veta hur långt något har i movement är befängt, står 5" bort från en fiende, declare charge, rullar 4", får failed charge och går 2"? Nej, rulla först, om du når (mät och se!) så får du charga och motståndaren för göra en charge reaction.

Måste den declare charge så är inte ett enda kompinus i sin ordning, ens för två stycken, tyvärr, den blir alldeles för dålig, inte en jävel kommer spela med den. Om det ska vara upp till turnerings arrangörer hoppas jag de inte nerfar hjulet och får spelare att ta abombs istället, för det känns som det är det som kommer hända.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#149 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 036 Inlägg:

Postad 03 december 2009 - 07:50

Gå medelvägen då slå hur långt den går, uppskatta om du når och declara chargers annars flytta som vanligt och håll dig 1" utanför motståndarenheter.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#150 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 03 december 2009 - 07:56

SWFAQ kommer med en åtminstonde preliminär tolking i nästa vecka nån gång (efter QFA).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#151 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 03 december 2009 - 08:37

Detta är saker som Dire Council vill ta upp....

http://warhammer.org...php?f=3&t=65254

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#152 Martin J

Martin J

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 477 Inlägg:

Postad 03 december 2009 - 09:10

Bara jag som funderar på Doomwheelens skytte attack?

Slår den för att träffa till exempel?
"Signature" ?

#153 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 03 december 2009 - 09:35

QUOTE (Martin J @ Dec 3 2009, 09:10 ) <{POST_SNAPBACK}>
Bara jag som funderar på Doomwheelens skytte attack?

Slår den för att träffa till exempel?

Det är redan konstaterat att den träffar automatiskt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#154 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 092 Inlägg:

Postad 03 december 2009 - 11:54

QUOTE (Puritan @ Dec 3 2009, 08:37 ) <{POST_SNAPBACK}>
Detta är saker som Dire Council vill ta upp....

http://warhammer.org...php?f=3&t=65254

Väldigt få saker som behövs attt ta upp:P de har fan mer att städa upp efter boken än vad det skulle ha tagit att skriva en helt ny biggrin.gif

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#155 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 03 december 2009 - 12:00

Håller med Lagge den jävla faq om man nu ska kalla det faq var väldigt konstig.

DHettNeck enligt denna så måste doomwhell slå för att träffa vilket jag inte tolkar det som men de gör det.
David "Dangerous" D

#156 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 04 december 2009 - 04:10

QUOTE (AlFiKa @ Dec 3 2009, 07:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
Gå medelvägen då slå hur långt den går, uppskatta om du når och declara chargers annars flytta som vanligt och håll dig 1" utanför motståndarenheter.

Det låter vettigt, får hoppas SWEfaq går i den riktningen smile.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#157 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 04 december 2009 - 09:02

QUOTE (Flogger @ Dec 4 2009, 04:10 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (AlFiKa @ Dec 3 2009, 07:50 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det låter vettigt, får hoppas SWEfaq går i den riktningen smile.gif

Jo, det låter som en bra kompromiss. Att tvinga det att declarea sitt charge innan man slår kanske är lite väl hårt för hjulet.

Göran

#158 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 04 december 2009 - 12:14

Ska det alltså vara möjligt att slå tärningslagen för hur långt den kan gå och sedan beroende på vad man slår kan man välja vad man vill rikta in manicken mot?
(Har antagligen missförstått allt).
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#159 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 04 december 2009 - 12:58

QUOTE (Da'Ghault @ Dec 4 2009, 12:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ska det alltså vara möjligt att slå tärningslagen för hur långt den kan gå och sedan beroende på vad man slår kan man välja vad man vill rikta in manicken mot?
(Har antagligen missförstått allt).

Det är en mellanväg som kan vara värd att diskutera. I och med att den i mitt förslag inte har 360 charge arc blir den kanske lite väl handikappad om den måste declarea sitt charge utan att veta hur långt den kan gå den rundan. Jag har inte spelat med hjulet än så det är lite svårt att säga hur bra det är och vad som känns naturligast.

Göran

#160 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 04 december 2009 - 13:54

Jag tycker att man först slår hur lång den åker och den bara kan charga det den ser. Om man väljer att åka in en fiende kan man fly mm men man får ingen fail charge utan åker såklart hela movet. Det flyttar då innan andra enheter och måste maximera så det kommer att bli svårt att få in hjulet och en inf enhet i fronten.

David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar