Hoppa till innehåll

Foto

Liten Utvärdering

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 28 september 2009 - 09:52

Så, då var det över och jag är tillbaka på jobbet. Lite tankar om helgen, både på upplägget och min egen prestation.

Jag visste ju givetvis från början att det skulle gå käpprätt åt fanders med mössorna. Vill man ha en chans ska man välja en annan armé. Dock är jag ändå lite, lite besviken på mig själva att jag inte tog några fler poäng. Det står helt klart att för att kunna spela en sån här armé på en turnering mot duktiga spelare så måste man spela MYCKET mer än vad jag gör till vardags. Men å andra sidan är de små liven den absolut roligaste armén jag har att spela med, så det är oftast värt det ändå. Tills nästa turnering måste jag dock spel mycket fler övningsmatcher innan om jag ska spela NG, eller välja en annan armé. Det lutar åt det senare för tillfället.

Arrangemanget: Skitbra! Central skola, luftigt, bra kiosk, gratis kaffe. Nära till bra matställen och ett bra chema som efter två dagar endast släpade efter nån kvart eller så. Det finns egentligen ingenting att anmärka på, tror jag...

Jag gillade kompsystemet där kompdiffen skiftade matchens resultat. Det är roligt med en turnering där man teoretiskt kan sluta på minuspoäng! Målningsbedömingen finns inte mycket att säga om då jag inte har sett mallen, men det gick smidigt med bedömningarna under matchtid tror jag. Bra att de arméer som fick mest domarpoäng (min och Scotts, tror jag) inte nödvändigtvis måste vara den som vinner spelarnas omröstning (Martins).

Sportmanshipsystemet var föredömligt enkelt: efter sista matchen skriver du ner din trevligaste och näst trevligaste motståndare på en lapp. That´s it. Antar att trtevligast gav två poäng och näst trevligast gav 1. Bra!

Motståndarna: Min sista match mot David Molander var en av de roligaste jag spelat. En grupp båggobbosar slog 6 på animosityslaget 4 rundor av 5 och sprang 6+6+3+5 tum framåt, och lyckades tack vare detta charga ett swordsmanblock i sidan. De vann triden två rundor, men svärdmännen stod på sitt halvbra ledarskap. Innan dess hade de gröna haft en skytteduell med 8 handgunners och panikat iväg dem. Episkt!

Matchen mot Johan Qvist var också riktigt kul. Det är alltid lika roligt när Pipes of DOOOM! går igenom och fuckar upp motståndarens plan.

Övriga matcher var också väldigt trevliga, även om det är dessa två jag minns bäst.

Till nästa gång jag spelar den här armén funderar jag på att ta med några av de kåpkläddas vanliga kusiner. Fler vargar, kanske några hjältar på vagn, vanliga vagnar, kanske en spindellord. Vi får se vad som händer!

sammanfattningsvis får Skånecupen 2009 wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif av wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif !

#2 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 28 september 2009 - 11:41

Plus:

* Terrängen höll väldigt bra standard
* Smidigt arrangemang, inga förseningar alls
* Kiosken var riktigt bra

Så i stort sett extremt bra turnering arrangörsmässigt sett

Minus:

Målningsbedömningen kan förbättras på flertalet punkter, men den mest uppenbara var väl att Axel fick 11 för sin DE-armé(vilket kostade honom segern) medan en från vår förening fick 12.5 för sin WoC som hade omålade modeller samt var ett hopkok av tre olika arméer där vissa element inte är det hetaste som en pensel skapat i världen.
Visst Axels armé kräver mer innan den är klar, men jag ser inte att den skall vara värd mindre än 14 sett till andra arméer som låg kring det talet.
Största felkällan jag ser här är väl att målningsdomarna gick runt under pågående turnering för bedömning, då får man sällan rätt bedömning av en armé då vissa arméer är sjukt snygga i helhet men inte så vackra individuellt så att säga.

Och nej jag är inte från samma förening som Axel och jag missunnar inte John segern tongue.gif

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#3 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 28 september 2009 - 12:11

Mina åsikter:

+ Bra terräng, lite väl stora skogar (Jag spelade WE)
+ Kiosken var grym
+ Lokalerna helt ok
+ Bra administrativt
+ Bra domare
+ Dålig best-painted-räknare wink.gif

- Målningsbedömningen
Jag är fullt medveten om att man gör fel och att det inte alltid blir 100% men allvarligt att ge axel bara 11 när vissa armeer fick 12,5 eller mer som hade omålade elemtent håller inte. Jag tycker att det blev riktigt fel. Men skulle gärna vilja veta skälet till hans dåliga målningspoäng.

Kommer återkomma om ni kör igen, det var grymt kul och Lund är Najs! smile.gif

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#4 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 035 Inlägg:

Postad 28 september 2009 - 12:25

+
    Terrängen, då ni fick låna mycket och hade i överflöd gjorde ni ett bra urval och det blev omväxlande bord för min del.
    Scenariorna, påverkade så mycket som man vill att dem ska göra utan att bli för dominanta.
    Tiderna hölls och administrationen innan och under turneringen verkar funka bra.
    Erik, med en sån glad påg till arrangör kan man själv inte vara sur trots att första tre matcherna nog är mina sämst spelade det senaste året.

-
    Målningen, inga större klagomål från min sida på bedömningarna verkade vara rimliga förutom i något fall, hade dock gärna sett en mall för nivåerna.
    Sovlokalen, vet att det blev en sista minuten lösning men var ingen höjdare när man kom dit på lördagskvällen efter man käkat nattkäk och upptäckte att det var filmkväll och alla ens grejer var staplade huller om buller i något mörkt hörn.

Som helhet blev det en bra turnering.
Drake är inte min spelstil men nu har den i alla fall fått vara med en gång, hade inte så mycket annat att välja på om jag skulle spela med mörkalverna, var knapert med tid att få det mesta målat ändå.
På återseende.
/Björn E
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#5 Kalle Kula

Kalle Kula

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 247 Inlägg:

Postad 28 september 2009 - 12:44

Jag kommer skriva en längre arrangörsutvärdering senare, men jag känner att det kan vara på sin plats att säga något om målarbedömningen. Två personer som är väldigt duktiga på att måla (den ena dock med begränsad koll på fantasy = tex lite svårt att märka välgjorda konverteringar) gjorde varsina bedömningar, som det drogs medel av.
Skalan var:
0 det finns omålat.
10-12 färglagt.
14-16 målat och basat, enkelt dippat. Personen kanske inte målar super, men har åtminstone försökt.
18-20 snyggt målat, dippning med extraarbete.
22-25 tekniskt riktigt bra och snyggt målat. Svårt att komma upp hit.

Det följande kan låta hårt:
Axels armé var inte färdigmålad. Det var väldigt mycket som fortfarande bara var sprejat svart (jag såg tex inte ett enda ansikte som var målat med någon färg). Jag personligen hade velat ge Axel ännu lägre poäng eftersom det bara är snabbmålat dit tre färger på varje figur lite. Att han ligger över 10 beror på att han gjort färdigt en basning av modellerna.
Jag kan inte minnas att jag såg andra arméer som innehöll omålat.

Chaos-armén som nämndes ovan låter spontant utan att sett målardomarnas listor som att en satt 11 och en 14 (utan att tänka på helheten). Rätt eller fel? Jag hade nog, eftersom den är ihoplånad och då inte särskilt enhetlig, velat sänka den något poäng.

#6 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 28 september 2009 - 12:52

Jag tror egentligen inte problemet är att axels arme fick den poängen utan att flera armeer som jag tycker ligger på samma nivå fick några poäng till och det är det är något jag reagerade på själv.
Men eftersom jag inte har så jättebra koll på alla armeer, era kriterier osv så avhöll jag mig från att kommentera det.

#7 Kalle Kula

Kalle Kula

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 247 Inlägg:

Postad 28 september 2009 - 13:08

QUOTE (petrus @ Sep 28 2009, 13:52 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag tror egentligen inte problemet är att axels arme fick den poängen utan att flera armeer som jag tycker ligger på samma nivå fick några poäng till och det är det är något jag reagerade på själv.
Men eftersom jag inte har så jättebra koll på alla armeer, era kriterier osv så avhöll jag mig från att kommentera det.

Det är alltså inte nivån som satte poängen utan den höga graden av ofärdighet.

#8 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 28 september 2009 - 14:54

QUOTE (Kalle Kula @ Sep 28 2009, 14:08 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (petrus @ Sep 28 2009, 13:52 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det är alltså inte nivån som satte poängen utan den höga graden av ofärdighet.

Det kan jag köpa men då fanns det armeer som var minst lika "ofärdiga", dels en som åkta med i min bil som han själv mer eller mindre också tycker isf förtjänade mindre i målning.

Som sagt det jag tycker är att man kanske ska ha målningbedömningen när man inte spelar, men samtidigt förstår jag problemet med attfinna folk till det.
Jag klagar absolut inte på målningsbedömarna utan snarare problematiken för dem att göra en korrekt värdering under spel.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#9 Kalle Kula

Kalle Kula

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 247 Inlägg:

Postad 28 september 2009 - 15:35

QUOTE (Puritan @ Sep 28 2009, 15:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
Som sagt det jag tycker är att man kanske ska ha målningbedömningen när man inte spelar, men samtidigt förstår jag problemet med attfinna folk till det.
Jag klagar absolut inte på målningsbedömarna utan snarare problematiken för dem att göra en korrekt värdering under spel.

Mvh
Hampus

Jag håller med om att jag gillar egentligen bättre att man ställer upp arméerna mellan passen och kollar då, och jag tror att det blir ett bättre resultat. Inte omöjligt att det blir så nästa år.
Den enda nackdel jag kan komma på är att man vill gärna fråga spelaren om saker ibland - har du målat allt själv, har du konverterat mycket, vad är det där för konvertering, hur har du gjort det, är det något du är stolt över - saker som man är lite nyfiken på, och som hjälper till vid bedömningen.

Anekdot: När vi arrangerade SM i 40k 2001 ställde alla (ca 80 spelare) upp sina arméer efter sista matchen på lördagen. Sen satt två stackars pågar (varav en bedömde i helgen) och gick igenom alla listor för wysiwyg och målning enligt en fet mall. Det tog 8 timmar... Men bra blev det smile.gif
Edit: Jag glömde skriva att det inte var omöjligt att varje karaktär hade en 4-5 (orker 10) icke-magiska föremål som de kollade wysiwyg på...

#10 Martin J

Martin J

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 477 Inlägg:

Postad 28 september 2009 - 16:26

En mycket bra turnering! Bara positiv respons från mig. Förutom målningsbedömningen som jag tycker rent ut sagt var usel. När jag stod och spelade min första match på söndagen så sprang det förbi en snubbe som knappt böjde på nacken, kladdade nåt i ett papper och sen gick han. Jag frågade honom var det var han gjorde, och han svarade att det var målningsbedömningen. Jag blev paff och sa att jäklar det gick fort. "Jag vet" fick jag som svar, sen sprang han iväg...

Allt annat var dock topp notch! Utom kanske sovlokalerna, men jag har varit med om betydligt värre sådana så jag klagar inte smile.gif

Martin
"Signature" ?

#11 David.J@ISEN

David.J@ISEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 29 september 2009 - 08:40

Personligen kommer jag inte ihåg alls hur WoC som fick 12.5p i målning såg ut, kan mycket väl vara så att vi begått ett misstag och råkat ge honom för mycket poäng. Kanske tom är så att han skulle haft 0 poäng om det nu stämmer med att han hade en omålad modell med sig.
Däremot har jag inga som helst problem med att stå för att Axel fick 11 i målning, vi anser helt enkelt inte att den förtjänade mer då de drösvis med modeller enbart hade 3 färger, (inkluderat svart....).
Personligen finner jag inga som helst problem med att Johns armé får dubbelt så mycket i målning än Axels då man inte ens kan jämföra dessa två arméer i målningen...

#12 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 29 september 2009 - 14:30

Liten generell utvärdering först:

Scenariona var faktiskt roliga och påverkade slagen en del, vilket är lite ovanligt.
Lokalen var bra, men blev kanske lite varm.
Tyckte det mesta flöt på väldigt bra, några missar var väl bordsnummer och priserna men det tror jag ni fixar till nästa gång wink.gif
På det stora hela tyckte jag att målningspoängen var bra, jag fick diskutera med målningsdomaren angående min arme och så vilket alltid känns skönt.
Ett stort plus för att man fick spela redan på fredagen
Sättet att hantera kompen tyckte jag blev bra, men man börjar ju närma sig en gräns för vad vissa listor egentligen klarar av att uppnå.
VC är rätt kluriga att få upp i 20 och demoner är väldigt svåra.

Det som hade gjort min turnering ännu bättre hade varit en ordentlig deal med något hotell.
Det hotell som rekommenderades var under all kritik: skabbigt och deras frukost deal var pinsam.
Mitt förslag är att ni pratar ihop er med något av hotellen och ser om de inte kan ge er lite rabatt.

Sedan är jag tacksam för komplimangen tävlingsledningen gav mig inför match 4, även om jag just då tyckte att det förtroendet var lite felplacerat.
Jag hoppas också att David inser att han kommer få leva med "Du borde egentligen ... " ett tag framöver smile.gif

QUOTE (David.J@ISEN @ Sep 29 2009, 09:40 ) <{POST_SNAPBACK}>
Personligen kommer jag inte ihåg alls hur WoC som fick 12.5p i målning såg ut, kan mycket väl vara så att vi begått ett misstag och råkat ge honom för mycket poäng. Kanske tom är så att han skulle haft 0 poäng om det nu stämmer med att han hade en omålad modell med sig.
Däremot har jag inga som helst problem med att stå för att Axel fick 11 i målning, vi anser helt enkelt inte att den förtjänade mer då de drösvis med modeller enbart hade 3 färger, (inkluderat svart....).
Personligen finner jag inga som helst problem med att Johns armé får dubbelt så mycket i målning än Axels då man inte ens kan jämföra dessa två arméer i målningen...

Alltså jag har heller inga problem med att det skiljer mycket mellan John och Axels armeer, utan det jag blev lite fundersam angående var att det var andra armeer som jag (genom ett flyktigt ögonkast) tyckte att var lika omålade och som sedan fick mer i målning. Men låt oss inte göra detta till något större problem än det är, ni tycks ha tänkt igenom beslutet att ge Axel den poäng han fick och det är bra så. På det stora hela delar jag er uppfattning om att icke målade armeer ska straffas.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar