Hoppa till innehåll

Foto

Swfaq 1.2

• Please log in to reply
124 replies to this topic

#1 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 28 april 2009 - 14:19

Här kommer senaste verisionen av SwFAQ:n.

Förhoppningsvis kommer den användas på Lincon och Fantasy Bash...men det är upp till arrangörerna/regeldomarna.

Saker som ändrats sen v1.1:
Dokumenten har slagits ihop till 1 fil, STR var nedladdad av många färre, så nu blir alla tvugna att läas den wink.gif

SwFAQ:
1.1.1 - Great eagles basstorlek
1.1.1 - rekomendation på baser till war machines
1.2.2 - Att man kan bli tvungen att charga flera enheter
1.5.2 - Att ta flaggor med karaktärer i enheter
1.5.3 - vem får standarden om fienden blir whipad av flera enheter
1.5.4 - karaktärer joinar warmachines, vilken LOS har dom, kan dom charga ut?
2.10.6 - LOS för skinks bland terradons
2.12.3 - fantaics och terräng
2.12.5 - att göra waaagh utan warboss
2.13.2 - WLC, borttagna onödiga delar

STR
1 - Slann disciples är inte hemliga
1 - förtydligande på mundane-delen av en magisk rustning utan specifik type
2.4 - Gratismoves (som att flytta standard bearer till frontranken efter en turn) räknas inte till att man aldrig får flytta någon över dubbla sitt move

SwFaq v1.21 och STR 1.2

Vad tycks nu? Börjar den närma sig "klar"?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#2 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 28 april 2009 - 14:54

Det är nog bara jag i Sverige som kan tänkas spela med en night goblin big boss med battle brew på great cave squig, men det vore ändå trevligt om det kunde behandlas av SweFaq-gruppen, enligt vad någon (Hampus?) lovade i min tråd där jag väckte frågan. I övrigt ser det mycket bra ut! Skönt med ett rådande dokument som man alltid kan luta sig på.

#3 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 28 april 2009 - 14:58

QUOTE (mattias @ Apr 28 2009, 15:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det är nog bara jag i Sverige som kan tänkas spela med en night goblin big boss med battle brew på great cave squig, men det vore ändå trevligt om det kunde behandlas av SweFaq-gruppen, enligt vad någon (Hampus?) lovade i min tråd där jag väckte frågan. I övrigt ser det mycket bra ut! Skönt med ett rådande dokument som man alltid kan luta sig på.

Jag har mött en giant cave squig (2 tom) på ETC huh.gif

#4 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 28 april 2009 - 15:32

Saknar hur Long Drongs 'Loads of Pistols' funkar i och med nya pistolreglerna.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#5 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 28 april 2009 - 16:13

Tycker att Slann disciples ska vara hemliga.
Om de nu ska vara öppna bör mycket annat vara det med.

Men annars är det bra.
David "Dangerous" D

#6 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 28 april 2009 - 22:05

QUOTE (petrus @ Apr 28 2009, 15:58 ) <{POST_SNAPBACK}>

Jag har mött en giant cave squig (2 tom) på ETC huh.gif

Med Battle Brew!? I stand corrected. Hur kördes den i så fall? Det är ju långt ifrån tydligt i reglerna.

Om du endast menar själva big bossen på squig, utan battle brew, så förstår jag att du mött det. De är inte särskilt ovanliga!

#7 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 29 april 2009 - 10:21

STR: 3.4
"Note that totally free moves, such as
moving a command group to the front rank after a turn manoeuvre or moving a character
within an engaged unit is not considered a move in this way and may move the model more
than twice his movement."

Gäller detta även när man flyttar characters inom en enhet som inte är i strid? Ex en HE mage står 8" bort från en archer enhet, marcherar in i den och flyttar sig senare längst ut på andra kanten av archerenheten.

Detta skulle resultera i att modellen rör sig mer än 10", något som enligt FAQen är OK om man rör sig inom en engaged enhet. Jag hittar inget under "Characters moving with units" och "Moving characters within engaged units" (p 74 i stora boken) som tyder på att det ska göras någon skillnad på dessa.

Burträsk DM bordtennis 1993 (5a), Burträsk DM bordtennis 1995 (3a), Burträsk DM bordtennis 1995 Dubbel (1a),

Vindelälvsloppet 1999 5,2km (23:40, motvind) Släktkamp Geni 2004 (delad 2a) Svensk mästare ishockey 2013, 2014.

#8 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:

Postad 29 april 2009 - 10:48

QUOTE (Da'Ghault @ Apr 28 2009, 16:32 ) <{POST_SNAPBACK}>
Saknar hur Long Drongs 'Loads of Pistols' funkar i och med nya pistolreglerna.
SwFAQ var en gång i tiden ett väldigt stort och svårhanterligt dokument, och under en rejäl bantning av den försvann framförallt saker som går att lösa med regelbok/armybook och situationer som väldigt sällan dyker upp.
Under den uppröjningen försvann long drong-tolkningen. Läser man vad som står i dogs of wars "armebok" är det egentligen ganska tydligt.
- De har inte någon "brace of pistols", alltså får de inte skjuta 2 skott på avstånd
- De har en extra attack i närstrid
- Alla deras närstridsattacker alla rundor har styrka 4 och AP

Varför Battle Brew + cave squig inte kom med är jag lite osäker på, men ska (igen) försöka få in den nästa gång.
Är ju inte bara cave squigen det handlar om, utan alla som har compulsary movement och frenzy.

QUOTE (toshiro @ Apr 29 2009, 11:21 ) <{POST_SNAPBACK}>
...
Detta skulle resultera i att modellen rör sig mer än 10", något som enligt FAQen är OK om man rör sig inom en engaged enhet. Jag hittar inget under "Characters moving with units" och "Moving characters within engaged units" (p 74 i stora boken) som tyder på att det ska göras någon skillnad på dessa.
Skulle säga att det är okej att "teleporta" med magikern i det fallet, annars skulle situationer där en karaktär kan joina en enhet, men inte ställa sig i frontranken kunna uppstå, vilket verkar lite fånigt.
T.ex. när en karaktär till fots står 7,5" bakom ett stor block, springer i kontakt med dom (och får då joina dom), men kan inte ställa sig sig i frontranken då han inte har mer än 0,5" kvar av sitt move.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#9 Skyldig

Skyldig

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 90 Inlägg:

Postad 29 april 2009 - 11:10

Tycker den verkar väl genomarbetad.

#10 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 29 april 2009 - 12:02

Jag tycker inte att ni ska ändra reglerna för hur karaktärer får joina enheter, det står klart och tydligt i reglerna, har man inte tillräcklig move för att komma till frontranken så får man inte stå där, då får man stå i bakre ranken och vänta till nästa runda. har aldrig varit något problem, och regeln har varit sådan hela 7:de versionen.

#11 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 29 april 2009 - 12:49

Håller med Hagar. Anledningen till att regeln finns är att inte (hårda) karraktärer ska kunna få "gratis move", vilket jag tycker är bra.

Utöver det (med reservation kring i vilken ordning reroll misscast och studsa misscasten på paddan sker) tycker jag det ser bra ut.

/H

#12 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:

Postad 29 april 2009 - 16:02

QUOTE (hagar redbeard @ Apr 29 2009, 13:02 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker inte att ni ska ändra reglerna för hur karaktärer får joina enheter, det står klart och tydligt i reglerna, har man inte tillräcklig move för att komma till frontranken så får man inte stå där, då får man stå i bakre ranken och vänta till nästa runda. har aldrig varit något problem, och regeln har varit sådan hela 7:de versionen.

Gör det? Pinsam miss från mig... blush.gif

Isf ser jag inte problemet, tillägget att gratismoves inte räknas spelar ju då ingen roll om det inte är ett gratismove! Det overrular förståss inte regelboken, om det inte uttryckligen skulle ha stått så.
(den sista meningen där är mest där för att en avlång enhet som gör en turn och flyttar sin standard bearer till fronten fortfarande ska kunna röra sig trots att standard bearen har flyttats över dubbla sitt move)

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#13 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 884 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 29 april 2009 - 21:04

Hört att missa move med vampyrlord bärandes hjälm är det nya ^^

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB

#14 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 08:12

Jag tycker svaret till 2.15.2, ang VC och raisning, är problematiskt.

Där står det om det inte finns plats att raisa ska man flytta den enhet man raisar på tills modellerna rymms. Går det inte att flytta enheten, så kan man inte raisa.

Detta innebär alltså att man kan flytta enheter i magifasen, utan att kasta vanhels, vilket känns helt fel. Exempelvis räcker det att hoppa bak med en 5:a Direwolfs just bakom ett hårt block man vill ha fram. Raisa 6+ modeller och vips så får du hoppa 2" frammåt. Det kan helt avgöra en match, då det exempelvis kan göra att man nu kan kasta vanhels och nå med en charge. En regeltolkning som får en icke önskvärd effekt med andra ord

Varför får man, ifall det nu inte finns plats, raisa överhuvudtaget? Jag förstår inte riktigt varför man förutsätter att det ska gälla. Personligen tycker jag att det mest logiska vore att utgå ifrån; finns det inte plats, går det inte att raisa. Jag tycker det är märkligt att man i FAQn starkt tar ställning emot sliding i CC-fasen, då det är ".. more abusive than the actual clipping", men att flytta runt enheter i magifasen (utan vanhels) är tydligen OK. Givitvis bör samma resonemang gälla här; det är mer abusive att flytta runt enheter för att göra plats för raise än att faktiskt spela; finns det ej plats går det ej att raisa.

Burträsk DM bordtennis 1993 (5a), Burträsk DM bordtennis 1995 (3a), Burträsk DM bordtennis 1995 Dubbel (1a),

Vindelälvsloppet 1999 5,2km (23:40, motvind) Släktkamp Geni 2004 (delad 2a) Svensk mästare ishockey 2013, 2014.

#15 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 09:03

Anledningen till att vi valde just den vägen var att i tidigt skede av skapandet av FAQn tyckte folk väldigt olika i denna fråga, vissa tyckte att man aldrig skulle få flytta någon enhet alls (vilket innebär att ett rearchargat block får det väldigt svårt att hela sig) medan andra tyckte att det alltid är okej att flytta saker (både fiender, kompisar och sig själv) så nya killar ryms.
Vi tyckte en bra kompromiss var att gå nån sort medelväg, där man aldrig får flytta andra enheter eller fiender, men kan få flytta sig själv lite framåt om man t.ex. är rearchargad.

Dock kan jag förstå ditt sett att se på det, tolkningen öppnar ändå upp för ett litet regel-abuse som den elakare "man får aldrig flytta något"-tolkningen inte gör.

Fler som åsikter i denna fråga?

Erik Aronson

#16 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 09:05

QUOTE (toshiro @ May 4 2009, 09:12 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker svaret till 2.15.2, ang VC och raisning, är problematiskt.

Där står det om det inte finns plats att raisa ska man flytta den enhet man raisar på tills modellerna rymms. Går det inte att flytta enheten, så kan man inte raisa.

Detta innebär alltså att man kan flytta enheter i magifasen, utan att kasta vanhels, vilket känns helt fel. Exempelvis räcker det att hoppa bak med en 5:a Direwolfs just bakom ett hårt block man vill ha fram. Raisa 6+ modeller och vips så får du hoppa 2" frammåt. Det kan helt avgöra en match, då det exempelvis kan göra att man nu kan kasta vanhels och nå med en charge. En regeltolkning som får en icke önskvärd effekt med andra ord

Varför får man, ifall det nu inte finns plats, raisa överhuvudtaget? Jag förstår inte riktigt varför man förutsätter att det ska gälla. Personligen tycker jag att det mest logiska vore att utgå ifrån; finns det inte plats, går det inte att raisa. Jag tycker det är märkligt att man i FAQn starkt tar ställning emot sliding i CC-fasen, då det är ".. more abusive than the actual clipping", men att flytta runt enheter i magifasen (utan vanhels) är tydligen OK. Givitvis bör samma resonemang gälla här; det är mer abusive att flytta runt enheter för att göra plats för raise än att faktiskt spela; finns det ej plats går det ej att raisa.

Det där hade jag missat helt, jag håller med, inte flytta enheter alls, finns det inte plats så finns det inte plats.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#17 Perbjorkil

Perbjorkil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 39 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 09:39

Jag tycker det vettiga vore att man kan flytta motståndarens gubbar men inte sina egna, då kan man fortfarande raisa om man blir rearchargad, vilket är helt logiskt, men man kan inte t.ex. ställa dire wolfes bakom ett block zombies för att få dem att röra sig framåt.

#18 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 10:05

QUOTE (Puritan @ May 4 2009, 10:05 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det där hade jag missat helt, jag håller med, inte flytta enheter alls, finns det inte plats så finns det inte plats.

Mvh
Hampus

Det låter bra!

QUOTE (Perbjorkil @ May 4 2009, 10:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker det vettiga vore att man kan flytta motståndarens gubbar men inte sina egna, då kan man fortfarande raisa om man blir rearchargad, vilket är helt logiskt, men man kan inte t.ex. ställa dire wolfes bakom ett block zombies för att få dem att röra sig framåt.

Jag tycker verkligen inte att man ska kunna flytta på motståndarens enheter; det känns om möjligt ännu mera fel.

#19 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 12:39

QUOTE (Perbjorkil @ May 4 2009, 10:39 ) <{POST_SNAPBACK}>

Håller verkligen inte med, Blir du rearchargad finns det ingen plats att ställa dem på och därigenom går det inte.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#20 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 04 maj 2009 - 12:44

...och den här diskussionen belyser åter igen hur folk tycker väldigt olika i denna frågan. Jag är villiga att ändra till att man inte får raisa alls om dom flesta tycker det. Men när vi frågade våra remiss-instanser förut var det 50/50 i frågan och därav kompromissen.

Finns det nån kompromiss som dom flest kan gå med på? eller är det en dag och natt fråga?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar