Hoppa till innehåll


Foto

redirect a charge?


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Per Pirat

Per Pirat

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 117 Inlägg:

Postad 28 mars 2005 - 16:52

Q. Can a unit redirect a charge against an enemy unit that it could
have originally charged?

A. No. You can only redirect a charge against a unit if you could
not have declared a charge against them normally, but can now do so
due to the enemy fleeing.
S. Warhammer Chronicles 2004 page 112

Om enhet A chargar B, enhet B flyr och enhet A får en faild charge för att enhet A såg enhet C när chargen deklarerades.

Eller betyder det att enhet A får charga enhet C nu när enhet B flyttat på sig så att det var möjligt att charga enhet C. Oavsett om enhet A såg enhet C eller ej i början av fasen?

Personligen gillar jag alternativ 2.

#2 emil

emil

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 076 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:I snickeboa... Boraz Minor

Postad 28 mars 2005 - 17:08

Alternativ 2 spelar jag efter, men jag är ingen advokat i dessa frågor.

*Edit!

#3 Joey_Boy

Joey_Boy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 28 mars 2005 - 17:32

Kan man redirecta om den flyende enheten slår lågt och inte kommer undan chargen?
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#4 Per Pirat

Per Pirat

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 117 Inlägg:

Postad 28 mars 2005 - 17:35

ja enheten slår hur långt den flyr. Sen väljer man vilket man vill göra av redirecta mot C eller följa efter enhet B.

Men du kan inte göra bägge och dock

#5 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 28 mars 2005 - 18:40

Det står någonting i stil med att man inte får deklarera en charge som man säkert kommer att faila i charge-delen av appendixet, har jag för mig.

Alltså alternativ två... Annars är non-flying Large Monsters ganska jättesuperhypermegausla. (Flying monsters kan ju flyga en sådär 16" och göra en 350-graders wheel om man försöker "screena" mot dem)
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#6 Per Pirat

Per Pirat

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 117 Inlägg:

Postad 30 mars 2005 - 01:13

såg precis att den här frågan redan varit uppe, sorry.

#7 fffrankenstein

fffrankenstein

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 12 april 2005 - 15:29

Alternativ 1 är nog rätt, sånna är reglerna.
Men man borde spela efter 2an.

#8 Kryddan

Kryddan

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 12 april 2005 - 16:19

Man måste väl inte ha sett det man redirectar in i?

Om det dyker upp ett nytt mål när fienden flyr får man väl redicecta in i det? Så spelar jag iaf.
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#9 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 12 april 2005 - 18:58

QUOTE (Kryddan @ Apr 12 2005, 17:19 )
Man måste väl inte ha sett det man redirectar in i?

Om det dyker upp ett nytt mål när fienden flyr får man väl redicecta in i det? Så spelar jag iaf.


Du får inte kunnat ha anfalla det från början. Så tolkar iaf jag reglerna
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#10 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 12 april 2005 - 20:29

QUOTE (fffrankenstein @ Apr 12 2005, 16:29 )
Alternativ 1 är nog rätt, sånna är reglerna.
Men man borde spela efter 2an.


Nej, det stämmer inte riktigt. Enligt reglerna får du inte deklarera en charge som du helt säkert misslyckas med, och om någonting står ivägen (t.ex. 2 enheter på rad framför en War Hydra) och du försöker charga enheten som står bakom enhet 1, så kommer du att misslyckas. Alltså får du inte deklarera den chargen förrän enhet 1 flyr (troligen av Terror, eftersom en War Hydra är ganska harmlös)
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#11 Xunk

Xunk

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 94 Inlägg:

Postad 13 april 2005 - 12:46

QUOTE (RobinF @ Apr 12 2005, 20:29 )
Nej, det stämmer inte riktigt. Enligt reglerna får du inte deklarera en charge som du helt säkert misslyckas med, och om någonting står ivägen (t.ex. 2 enheter på rad framför en War Hydra) och du försöker charga enheten som står bakom enhet 1, så kommer du att misslyckas. Alltså får du inte deklarera den chargen förrän enhet 1 flyr (troligen av Terror, eftersom en War Hydra är ganska harmlös)


Inte helt säker på vad du menar här...

Nä, du får inte deklarera en "omöjlig" charge, men vad har det med re-direct att göra här?

De "omöjliga" charges som är förbjudna är ju av typen "jag chargar din Warplightning cannon med mina Ironbreakers, trots att vi står i respektive deploymentzones, så nu måste du fly..."

Ingen skulle ju få för sig att deklarera en charge mot en enhet de inte ser, eller?

I ditt exempel; Charge mot enhet 1, de väljer att fly/flyr av terror, re-direct mot enhet 2 som stod bakom.

#12 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 15 april 2005 - 12:29

QUOTE (Xunk @ Apr 13 2005, 13:46 )
Inte helt säker på vad du menar här...

Nä, du får inte deklarera en "omöjlig" charge, men vad har det med re-direct att göra här?

De "omöjliga" charges som är förbjudna är ju av typen "jag chargar din Warplightning cannon med mina Ironbreakers, trots att vi står i respektive deploymentzones, så nu måste du fly..."

Ingen skulle ju få för sig att deklarera en charge mot en enhet de inte ser, eller?

I ditt exempel; Charge mot enhet 1, de väljer att fly/flyr av terror, re-direct mot enhet 2 som stod bakom.


Eftersom hydra än large så ser den bägge enheterna före den chargar. Men det är ju uppenbarligen en omöjlig charge för den att försöka charga enhet 2, och därför får den inte deklarera en charge på den förrän enhet 1 har flytt.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar