Hoppa till innehåll

Foto

Kompfrågor RTO 2007

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
49 replies to this topic

#21 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 26 januari 2007 - 16:59

QUOTE (petrus @ Jan 26 2007, 14:54 )
Nu ska vi se här...

@Patrizzo

Nej det blev inte olika startpoäng, vi kom kanske lite oväntat fram till att vi inte tyckte det behövdes.
Men vi får väl se om det verkligen är så.

Det här föreslog jag första gången 2004, nu har sydingarna lyssnat men jäklar vad det skall vara svårt att få folk i svealand att hålla med smile.gif

Om alla västeråsare är totalt negativa till CD efter att ha mött en CD en gång, innebär det nödvändigtvis partiskhet eller kan det möjligen vara så att dem alla haft dåliga erfarenheter och därmed alla anser, utan att vara partiska, att dem bör bestraffas hårdare?
I detta fall är det fel att diskutera CD specifikt, jag tar inte ställning till frågan om just dem, men jag tycker att det där med partiskhet överdrivs, antingen är vi ALLA partiska baserade på att vi borde vilja straffa alla arméer utom vår egen. Eller så får vi acceptera att man inte räknas som partisk såfort man är en warhammerspelare. Jag tror att många klarar av att vara opartiska i sina inlägg även om sin egen armé, även om dem givetvis förblir mer insatta i sina egna listor.

Någon frågade om varför inte mortals och beastmen får samma avdrag som CoS för book of secrets. Bra fråga vad gäller mortals, beastmen får inte använda den.

Fast det belyser det faktum att komptillverkare oftast bestraffar vad som används, inte vad som är bra. Chaos hade innan den senaste mallen en restriktionslista omfattandes så många föremål att man fick lägga ihop tre-fyra andra arméers föremål för att få ihop något liknande. Med lite god vilja kan vi väl säga att den är nere i två (tre) numera (11 föremål). Om man sedan tittar på vad som bestraffas så blir det hela något besynnerligt. Några av chaos bästa föremål är itne bestraffade alls, eftersom ingen valt att använda dem. Bloodhunt horn tex, som jag börjat använda i min armé trots att min armé är långt ifrån optimal på att använda den (den är bäst i mortalarméer). Det finns fler, bindings of slaanesh som jag tills vidare avstår ifrån, också den framför allt en mortals-sak.

Andra saker, nu exemplifierar jag med chaos som jag själv kan bäst, är staff of darkoth. Den har jag nu till slut gjort mig av med, inklusive min stora hundenhet som var rätt beroende av att ha staff of darkoth då den aldrig kan bryta en enhet front mot front. (också ett sätt att utrota ovanligheter ur arméer)
Jag är *mycket* skeptisk till rimligheten i att staff of darkoth hade samma kompavdrag som staff of change, trots att darkoth var den klart mest begränsade förflyttningsmagin i och med att den bara kunde användas på beastmeninfanteri och hundar, och därmed inte kunde användas för flankcharges med snabba, hårda chocktrupper, det som den typen av magi helst används för.

Vi har rapturous standard, 50 pts banér som jag heller inte förstår avdraget för. För att characters träffar på 4+ istället för 3+? Betänk att det är frågan om ett magic banner (få enheter som kan ha) och dessutom kostar 50p. 50p kastar man itne bort på vad som helst. Det finns en hel mängd föremål där som knappast är obalanserat bra men som ändå restrictas, the dark heart, horn of the great hunt. betala 30p för att öka chansen att en ambush hamnar på rätt ställe med mindre än 15%? Hellre en extra enhet isåfall, den extra ambushenheten ger ju dessutom bonuspoäng. Scattrande enheter som hamnar fel hamnar tämligen ofta i ett bra läge hur som helst. The dark heart, D3 extra charge range på bestigors. Kan vara intressant, men för 30p finns det mycket som är intressant. Infanteri för 12p styck kommr aldrig att bli överdrivet bra med bara 1 attack vardera, om man så ger dem S10 (nåja, det var kanske att ta i)

Jag menar inte att något av dessa föremål är oanvändbara eller otänkbart att använda, men det är märkligt att dem anses så obalanserat bra att man måste begränsa en sån enorm mängd magic items i chaos-listan. I kombination med att några items som är klart bättre än dem som finns på listan inte är restrictade får det mig att tro att restriktionen gjorts ytterst slentrianmässigt, av personer som inte känt till begränsningarna, och det har oftat gjorts baserat på att någon person använt föremålet snarare än dess faktiska effekt. Banner of rage är åtminstone tre gånger så bra som rapturous standard, för samma poängkostnad.

Så för att sammanfatta så anser jag att bristande kunskap om andra arméer idag är ett större problem för kompmallarna än partiskhet i diskussionerna.

#22 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 26 januari 2007 - 17:24

QUOTE (DGoE @ Jan 26 2007, 16:59 )
Någon frågade om varför inte mortals och beastmen får samma avdrag som CoS för book of secrets. Bra fråga vad gäller mortals, beastmen får inte använda den.

Det var inte ngn, det var jag. Och jag nämnde inte om Beastmen, utan i en Beast armé. I den senare kan den visst användas, eftersom det inte är omöjligt att använda sig av t.ex. en Exalted Champion i en Beast armé (om jag inte helt missuppfattat hur de fungerar), så länge man har en Beastman som general.
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#23 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 26 januari 2007 - 17:48

QUOTE (Patrizzo @ Jan 26 2007, 18:24 )
Det var inte ngn, det var jag. Och jag nämnde inte om Beastmen, utan i en Beast armé. I den senare kan den visst användas, eftersom det inte är omöjligt att använda sig av t.ex. en Exalted Champion i en Beast armé (om jag inte helt missuppfattat hur de fungerar), så länge man har en Beastman som general.

såså, nu ska vi inte bli stingsliga för den saken.

Visst kan en mortal-karaktär i en beastmenarmé använda den, men stränga krav på att marks och raser itne får blandas gör att en sådan karaktär blir väldigt begränsad i vilka enheter den kan gå i. Beastmen har problem med att ta exalteds eftersom dem har hög LD (ego?) som gör att dem oftast tar makten och gör hela armén mortal. Det omöjliggör bl.a. great shamans. Man får oftast gå runt problemen genom att bara ta en aspiring (som vet sin plats även om dem givetvis inte tar order från en get. Åtminstone skapar dem inte kaos i sina ledarambitioner), som är klart sämre i kombination med boken eftersom han har 1 attack mindre. Det slipper alverna.

Skall en mortal till fots ha boken (så steed kan användas på honom själv) behöver du sätta in ett dagis marauders/warriors som han kan springa med. Annars blir han lite uttittad för att uttrycka sig så. Eller kanske utskjuten. Han förblir ju mortal, inte nån sorts "chalique of beastiness" smile.gif

#24 Ligny

Ligny

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 74 Inlägg:

Postad 26 januari 2007 - 18:17

Jag har tyvärr glömt det, vilken siffra ska man dela sin AC-sluträkning med?

#25 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 26 januari 2007 - 19:00

QUOTE (Ligny @ Jan 26 2007, 18:17 )
Jag har tyvärr glömt det, vilken siffra ska man dela sin AC-sluträkning med?

Med 200.
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#26 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 27 januari 2007 - 08:45

QUOTE (Patrizzo @ Jan 26 2007, 16:00 )
2) När jag skriver Warriors i en CoS- eller DE-lista så menar jag Dark Elf Warriors, dvs den riktiga termen på alvenheten. Inte de inhyra Chaos Warriors som jag tror du menar. wink.gif

3) Jag var mest bara nyfiken. Jag håller med om att de kan vara bra, jag har t.ex. lyckats bryta ett Night Goblin regemente som jag chargade i flanken efter bara tre CC-faser. Men eftersom jag inte alls vet hur man väljer vad som ska få (Pts) kontra (FC) så var jag nyfiken på hur tankegången gick. smile.gif

Ser med tillförsikt fram mot nya glada svar!

Eftersom jag är skyldig för denna del av kompen får jag väl svara.smile.gif

2. Det är nog mest en fluffsak att denna lista ska ha märkta enheter inte bestå av princip bara omärkta. Att fluff är inblandat i kompen kan man se på en del listor medans det inte syns i andra. Det har at göra med att synen har ändrats under tidens gång. Vi gå nu mot mindre fluff inblandat, men det tar tid att ändra.

3. Att devoted bara ger pts är nog en kvarleva från ganska lång tid tillbaka. Kommer inte ihåg varför denna enhet bara fick pts. Man kan väl egentligen säga detsamma om chaos warriors. Inte är dessa herrar någon speciellt lysande enhet.

En liten kommentar angående magiska prylar.
Att vissa listor får fler på restriktionslistan än andra har delvis att göra med att vi är flera personer som har olika åsikter om saker och ting.
Tycker detta är något man får ta jämfört med att tex jag skulle göra allt själv och då få avdrag som troligtvis är mindre lämpliga därför de är baserade på min åsikt och mina erfarenheter.
Sedan har vi också en fördröjning då vissa listor bara får en mindre översyn medans andra en rejäl kontroll.

I slutändan har allting att göra med åsikter. Alla kommer aldrig att bli nöjda eftersom vi aldrig kommer att konstruera ett perfekt kompsystem.
Så länge vi får bort de värsta listvarianterna är jag nöjd.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#27 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 27 januari 2007 - 10:55

QUOTE (Da'Ghault @ Jan 27 2007, 08:45 )
2. Det är nog mest en fluffsak att denna lista ska ha märkta enheter inte bestå av princip bara omärkta. Att fluff är inblandat i kompen kan man se på en del listor medans det inte syns i andra. Det har at göra med att synen har ändrats under tidens gång. Vi gå nu mot mindre fluff inblandat, men det tar tid att ändra.

3. Att devoted bara ger pts är nog en kvarleva från ganska lång tid tillbaka. Kommer inte ihåg varför denna enhet bara fick pts. Man kan väl egentligen säga detsamma om chaos warriors. Inte är dessa herrar någon speciellt lysande enhet.

Fair enough. Blir kärvt att få ihop ngn komp med få alternativ som ger plus, men jag klarar mig iaf undan minimigränsen. wink.gif
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#28 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 29 januari 2007 - 15:31

Angående DGoE's kommentar angående items så vet jag inte om jag riktigt håller med.
Vissa av föremålen straffas lite "för" hårt eftersom de är så jäkla vanliga. Rapterous och Dakoth hamnar här för mig. Jag tycker dessutom den där staven är väldigt bra i en ren beastmen arme.

Blood hunt horn tycker jag inte motiverar ett kompminus eftersom det dels är så många armeer som inte flyr och dels eftersom den har lite begränsad räkvid.
Detta i samband med att den är så ovanlig gör att jag inte vill ha något - på den.

#29 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 29 januari 2007 - 15:46

wink.gif
QUOTE (petrus @ Jan 29 2007, 15:31 )
Angående DGoE's kommentar angående items så vet jag inte om jag riktigt håller med.
Vissa av föremålen straffas lite "för" hårt eftersom de är så jäkla vanliga. Rapterous och Dakoth hamnar här för mig. Jag tycker dessutom den där staven är väldigt bra i en ren beastmen arme.

Blood hunt horn tycker jag inte motiverar ett kompminus eftersom det dels är så många armeer som inte flyr och dels eftersom den har lite begränsad räkvid.
Detta i samband med att den är så ovanlig gör att jag inte vill ha något - på den.

Jahajajustdetja - schysst att du försvarar mig Petrus, men jag vet inte riktigt om jag tycker om att du ser mig som ett alldagligt objekt sad.gif . Jag som gick här i min egen lilla drömvärld och trodde jag hade mer sexappeal än så biggrin.gif

Staff of Darkoth heter föremålet - vilket alla wps-modifierare tydligen valt att ignorera. Eller är det så att "objektet" Morgan alltid får -200 poäng om han spelar Chaos..?? Det kan jag väl köpa i sådana fall, jag menar det är trots allt personliga preferenser som avgör hur kompmallarna ser ut i slutändan (om jag förstod Dagge rätt ) wink.gif

#30 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 29 januari 2007 - 16:54

Hmm nu när du nämner det så borde vi kanske kompa vissa spelare, jamenar turneringen skulle antagligen bli jämnare om vissa fick lite handikapp. Alla måste ju ha chans att vinna, eller hur?

Jag vet tex två uppsalabor som ligger bra till för lite extra minus wink.gif

#31 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 29 januari 2007 - 17:32

Bra att du försvarar din åsikt, även om jag tycker att åsikten som sådan är skogstokig.

HoC+BoC har tillsammans 240 slag registrerade på swfbr-listan. Jag har inte genomfört någon sorts vetenskaplig undersökning, men jag har viss statistisk vana av att möta olika chaosarméer. Jag har aldrig mött rapturous standard, jag har aldrig sett det i en armélista och jag tvivlar på att det använts i mer än 20 av dessa 240 slag. Hur som helst, chaos är med god marginal vanligare än andra arméer.

Samtidigt är hordes of chaos den ordinarie armé (armé med egen armébok) som har lägst snitt av alla arméer, beast of chaos klarar en hedervärd (?) åttondeplats.

Det är uppenbart inte effektiviteten i listan som kompstraffas, utan det faktum att många spelar.

Man kan inte bestraffa chaos alla magiska föremål motiverat med att det totalt finns många chaosspelare, vilket gör att det finns två exemplar av föremålet under en turnering (utan att för den sakens skull är ett särskilt vanligt föremål procentuellt)
Det är fel fel fel när en armé kompstraffas inte på dess effektivitet, utan på att många personer spelar den. Hade antalet chaosspelare varit hälften så hade förekomsten av varje föremål varit hälften, och antalet restrictade föremål hade antagligen även det varit ungefär hälften.

#32 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 30 januari 2007 - 19:16

För att fortsätta på temat underliga kompavdrag.

Varför får empire minus för armour of meteoric iron. Så värst imponerande är den inte.

Känns som en kvarleva från det ursprungliga WPS där föremål även bestraffades utifrån hur ofta det togs och inte bara utifrån hur bra de var.

(Vad wps makarna inte tänkte på var att vissa förmål togs väldigt ofta inte för att de var obalancerat bra utan för att alternativen inte var värda sina poäng.)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#33 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 30 januari 2007 - 22:35

Svar ja. Vissa prylar straffas för att de nästan tas obligatoriskt.

I fallet med meteoric iron, så har jag för mig att alla 1+ rustningar straffas på samma sätt, så där tror jag inte vi varit taskiga mot någon specifik lista.smile.gif

#34 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 30 januari 2007 - 23:13

Låt oss nu jämföra minst spelade listan med mest spelade:

Chaos dwarf spelas såvitt jag vet bara av Morgan (i viss mån) Henke (E/P) samt en kille i västerås. Det finns ett antal föremål där som tas av minst två av dessa tre utan att vara bestraffade.

I vanliga chaos finns det ett antal bestraffade som tas av 2/10 eller kanske 3/10. I fallet rapturous standard tror jag inte det är mer än 1/10 om jag skall vara ärlig.

Hur kan 3/10 kännas som "nästan obligatoriskt" medan 2/3 inte är det?

Nej, ni behöver inte bestraffa chaos dwarf-föremål extra, ni kan nog ta bort den där handsken som är deras enda restrictade föremål utan problem eftersom flera andra föremål där är värdefullare än den.

Men kom inte att säg att 2/3 är mindre obligatoriskt än 3/10

Och försök hitta ETT chaosföremål i eran lista av 11 restrictade items som används av 2/3 av alla spelare. Om ni mot förmodan lyckas med en enda, förklarar det "obligatoriskhetsavdraget" på alla elva?

#35 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 31 januari 2007 - 06:46

DGoE-Det är ett allmänt uttalande. Var inte riktigt med vid senaste chaosvändan, så dom vill jag inte uttala mig specifikt om.

Om jag gör ännu en allmän kommentar så är det väl vanlighet, extremt bra värde för poängen, väldigt bra i allmänhet och möjlighet till vissa väldigt bra kombinationer(inte bara med andra magiska item utan även med vissa enheter) som är de vanligaste.
Sedan finns det lite andra saker vi gett minus för ganska standardartat. Dessa är 1+ saves, +x CR prylar och extra movementsaker.
Faller prylar utanför dessa kan det vara undantagssaker eller helt enkelt att vi har olika åsikter om hur bra de är, som jag nämnt tidigare.

När det gäller CD, så ska dom ha minus för 1+ rustningen. Namnet har fått ett extra 'the cruel' i kompen, vilket gör att man kan tro att det är handsken.

#36 Ligny

Ligny

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 74 Inlägg:

Postad 31 januari 2007 - 10:11

En liten fråga via ett exempel:
Ibland står det i kompen att man får "+200 for each unit", "+200 for one unit" etc. Så långt går det inte att misstolka att det gäller flera regementen respektive ett regemente. Men om det står "+200 Noble" som det gör i WE-kompen, gäller då detta för endast en Noble eller får man +200 för varje Noble?

#37 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 31 januari 2007 - 10:23

Om det inte står bestämt antal, så räkna med att du får för alla. I detta fallet nobles. Om det var tanken med WE att det skulle vara endast 1 noble, så är det felskrivet, men det får Petrus kommentera specifikt.

#38 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 31 januari 2007 - 10:41

Jag skulle vilja påpeka att jag anser det vara helt ok att bestraffa vanligt förekommande föremål. Hela poängen med wps är ju att vi alla ska få roligare och de flesta upplever att variation förnöjer. Huvudsyftet med wps kvarstår dock som att försöka ta bort de värsta soternas armeer (shooty, magic etc).

Ibland står dessa krav mot varandra och i synnerhet ger båda upphov till bedömningar dvs, hur bra är ett föremål/enhet hur vanligt förekommande. Kompförfattarna åberopar här vår artistiska frihet till sådana bedömningar även om de inte nödvändigtvis är korrekta sett ur totala warhammer-sveriges ögon. tongue.gif

Vi har dock alltid försökt straffa "bra" saker värre än "vanligt förekommande". Dessutom har vi i denna upplaga av kompen, som DaGhault påpekat, försökt undvika fluff-argument. Hur bra vi lyckats med det kan man ju diskutera.

Vad gäller korrigeringar av kompmallen så dykler det snart upp en aningen reviderad upplaga. Bla så kommer Book of Secrets ge samma avdrag, det var helt enkelt ett misstag att de blev olika kompade.

#39 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 01 februari 2007 - 00:23

Oookay, jag ger upp smile.gif Med eller utan artistiska inslag så är det ni som arrangerar turneringen och har rätt att ha vilken komp ni vill smile.gif

En fråga dock, det står avdrag för varje flying unit. Gäller detta enbart flygande enheter eller räknas även flygande karaktärer (exalted daemon och daemon prince)

#40 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 02 februari 2007 - 16:41

Ny version av kompmallen, detta är den slutgiltiga om inte någon upptäcker någon större bug.
Kompmallen

Någon med rättigheter får gärna editera in detta i första posten...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar