Hoppa till innehåll

Foto

Tankar Inför Slutspelet.

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 869 Inlägg:

Postad 16 september 2014 - 23:57

Har inte helt bestämt hur slutspelet ska gå till.

Men i sann solidarisk anda så tänkte jag låta folk vara med och bestämma det. =)

Några idéer:
För att slutspelsträdet ska fungera så är 10 spelare jävligt dåligt. Därför tänker jag att man antingen låter den bästa förloraren gå vidare, eller att man eliminerar den sämsta vinnaren.
Tar man in den bästa förloraren så är vi på 6 pers inför nästa omgång och vi får samma problem. Då gör man samma sak igen - tar in bästa förlorare, vi har 4 pers, and from there it's simple.
Eliminerar vi istället bästa vinnaren direkt så spelar vi en omgång mindre helt enkelt, så det är lite upp till er hur fort ni vill att det ska gå.
Själv har jag inget emot en extra spelomgång.

Sen, för att slippa trubbel osv med dolda/öppna listor så har jag ett förslag som själv länge varit Väldigt sugen på i turneringssammanhang.
Man kör bäst av två i varje omgång och man Byter listor med varandra. Så båda spelarna spelar båda listorna, varsin gång.
Den som går vidare är den med positiv VP-diff efter båda matcherna. Och här är det även lite spännande att vi har 10/6 pers då det sätter lite press. Man är inte ute bara för att man torskar matchen.
Det minskar även sten-sax-påse effekten som kan bli av matchups (light batter vs eth VC t.ex) Det blir mer "rättvist".
Nackdelen är ju att det blir fler matcher, så det beror på vad ni känner att ni orkar med.

Matchningen inför slutspelet tänker jag mig blir att den som vann sin grupp lottas mot en av tvåorna från en annan grupp, så man inte möter samma personer igen.

Nya listor kommer det vara under slutspelet iaf och inte samma som i gruppspelet. Oklart om man ska ha samma lista genom slutspelet eller ej. Men kör vi switchero-grejen så kan det nog vara en bra idé.
Kanske ska man även ändra komp/pts limit?

Tankar på det?
Andra förslag?

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#2 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 232 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 01:03

Jag tycker det är en väldigt bra idé att man byter listor och möter samma kille två gånger.

Jag tycker det känns lite elakt att eliminera en av de som har gått vidare även om det kanske är smidigast. Så fråga personen det gäller och känner han att han inte vill spela mer så är det okej.

David "Dangerous" D

#3 Huggeman

Huggeman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 06:26

En finess med att skicka vidare bästa förloraren tycker jag är att det kan bli roligare matcher. Ibland har man fet otur. Failar paniktest med karaktärsfylld kavbuss och springer av i runda 1-2... Kan man då fortfarande gå vidare som bästa förlorare har man lite mer att spela för. Matchen är liksom inte över bara för att sådana saker händer. Dessutom tror jag att det uppmuntrar till lite mer offensiva listor istället för att man sitter med 2/3 av armén bakom en kulle och försöker vinna med 6-4. Har man spelat defensivt och satsat på att vinna med typ 100 vp så har man ju mindre chans att bli bästa förlorare om något litet sket sig.

Jag gillar även bäst av två upplägget. Dock behövs väl någon form av utslagningssystem ifall det blir lika över två matcher (vilket ju även gäller för en match. Räknar man bara VP är ju i och för sig oavgjort jävligt osannolikt.

Att byta listor känns ju som en småball grej. Dock är jag ändå lite osäker där. Jag anser att listbyggandet och att få till en armé som är bra i så många matchups som möjligt är en del av spelet. Den biten försvinner ju lite då. Snarare uppmuntrar listbyte till att man bygger ensidiga listor då man vet att motståndaren ändå måste spela med ens lista vid en dålig matchup.
Hugo Nordland

#4 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 386 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 06:27

Annars gör du så att de 4 sämst placerade av de 10 som kvalificerade sig möts i första omgången av slutspelet. Exempelvis  7-10 och 8-9. Då har du efter det reducerat fältet till 8 spelare, vilket då tillåter ett "normalt" slutspelsträd.

Fredrik Karlsson - HYMS

#5 Ravaillac

Ravaillac

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 06:36

Jag röstar för switchade listor, låter helfestligt! =)

Angående utslagandet tycker jag Fredriks förslag låter smidigast.

#6 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 675 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 07:47

Gillar Fredriks förslag.

Bäst av 2 kan vara kul men inte skifta armé.

/Ulf Törnqvist - Medlem i HYMS

Spelar - DoC HE & WoC

#7 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 282 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 08:22

Gillar också Fredriks förslag, lotta 4 sämsta tvåorna mot varandra, eliminera 2 av dom och kör sedan vanligt slutspelsträd.

Skeptiskt till bäst av två matcher. Det har tagit oss ganska lång tid att ta oss igenom 3 matcher var, med bäst av två blir det åtta matcher per person för sämsta tvåorna (om vi kör på den lösningen) och 6 för resten, lär ta ett bra tag innan det är klart.

Ett alternativ är att man kör dubble elimination om man vill minska risken att man åker ut på otur eller dålig matchup. länk till DE bracket för 10 spelare

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 winners (Skaven), 2015 (Skaven)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System och The 9th Age

#8 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 016 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 08:53

Kalrt vi ska switcha listorna  :P

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#9 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 869 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 09:22

Dubbel eliminering lät krångligt. ^^
Vi kör på Fredriks förslag istället.

Angående två matcher och byta listor så känns det lite som all or nothing. Får man en bra matchup och inte ska byta listor så blir man nästan immun mot flunk. Det gör att det blir mindre individuell spelskicklighet som avgör, och mer matchup. Och det känns lite halvtråkigt. Möjligen att det är en bra grej om det är en relativt jämn matchup - vilket det tenderar att bli om man kör högre komp tycker jag, då det inte blir lika mycket sten-sax-påse.
Så det kanske är hög komp vi ska sikta på om vi väljer att köra två matcher?

Vidare, om man bara kör en match, så går man vidare om man vinner med 1 ynka VP. Känns som att det genererar ganska tråkiga listor...

Annars så tror jag att det är två matcher Och switch som är grejen - fast det kommer ju ta mer tid så klart.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#10 Huggeman

Huggeman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 10:26

När allt kommer omkring så är det du som bestämmer Kaj. Jag tror de flesta är fine med hur det än blir.

Med det sagt tror jag absolut att två matcher är bättre än en. Att vinna sett över två matcher är mer skill än att råka dicerapea någon i en match (De där UB-tärningarna kan bete sig lite småmystiskt ibland ;)

Hugo Nordland

#11 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 12:01

Ja ub-tärningarna är skumma! En match jag spelade slog inte motståndaren 5-6 på 2 rundor... Kan förklaras med att han körde d4 istället för d6 hehe var ganska skoj när vi upptäckte det :)

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#12 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 031 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 12:14

Ja, Fredriks ide plus att vi switchar listor låter kul

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar