Hoppa till innehåll

Foto

Regelfrågor

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
49 replies to this topic

#1 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 15 januari 2006 - 16:12

Undrar hur det är med "house rules" antar att det är standard med no cliping, inte plocka bort STD under pågående CC men de står inte på hemsidan
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#2 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 15 januari 2006 - 17:21

QUOTE (Khorn on the march @ Jan 15 2006, 16:12 )
Undrar hur det är med "house rules" antar att det är standard med no cliping, inte plocka bort STD under pågående CC men de står inte på hemsidan

Dom förväntar sig nog att folk fattar det vid det här laget kanske.
Hade det stått att man fick så hade dom flesta inte gjort det i alla fall(bara vissa som inte skäms kanske).

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#3 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 15 januari 2006 - 18:03

QUOTE (Mag-El @ Jan 15 2006, 17:21 )
Dom förväntar sig nog att folk fattar det vid det här laget kanske.
Hade det stått att man fick så hade dom flesta inte gjort det i alla fall(bara vissa som inte skäms kanske).

-Magnus

Jo men det finns alltid en liten andel som kan göra det därför har jag det gärna som regel.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#4 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 15 januari 2006 - 19:01

Det är de vanliga husreglerna, vi drar de vid förstasamlingen.

#5 Sebastian.G

Sebastian.G

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 504 Inlägg:
  • Interests:Warhammer, Poker, Fotboll, Partey, Musik, Psykologi

Postad 15 januari 2006 - 19:30

QUOTE (Khorn on the march @ Jan 15 2006, 19:03 )
Jo men det finns alltid en liten andel som kan göra det därför har jag det gärna som regel.

Men jag tvivlar på att det kommer några Italienare wink.gif
As seen on Facebook.

Där jag är är det alltid bäst.

#6 Zeb

Zeb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Postad 15 januari 2006 - 20:20

Det som kan ställa till det är väl bara BSB's regler när den dör i combat och därför förloras/försvinner i stridens hetta... Där vissa vill att den skall fångas, men enligt reglerna inte gör det.

#7 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 15 januari 2006 - 22:04

Vad är problemet med det? Det står ju klart och tydligt hur det fungerar i reglerna. Och ffa, vad har detta med kompen att göra? ... wink.gif
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#8 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 15 januari 2006 - 22:09

De reglerna kan du alltid utgå från på SWFBR anslutna turneringar. Snarare så att de gäller om inget annat sägs.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#9 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 15 januari 2006 - 23:06

QUOTE (bjorn.nilsson @ Jan 15 2006, 22:09 )
De reglerna kan du alltid utgå från på SWFBR anslutna turneringar. Snarare så att de gäller om inget annat sägs.

Självklart men jag har det gärna skriftligt.

#10 Zeb

Zeb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Postad 15 januari 2006 - 23:13

QUOTE (Patrizzo @ Jan 15 2006, 23:04 )
Vad är problemet med det? Det står ju klart och tydligt hur det fungerar i reglerna. Och ffa, vad har detta med kompen att göra? ... wink.gif

Flytta det till en regel tråd om du vill... men faktum är att det kan påverka valet i armelistan, och där igenom kompen. Särskillt för folk som inte är vana att spela kompat.

Vad jag har upptäckt år att efter som en hel del tror att de får flaggan om de dödar BSB i närstrid utan att kunna följa efter enheten. Vilket igentligen medför att flaggan tappas bort. Jag har inte spela på en turnering sedan Helsingborgs Fanatic 2004 här nere, men då kom det upp två ggr, lika så på GotCon 2002 (fast på Det GotCon fick jag skicka efter Anton, eller brossan till Anton, för att få en spelare att acceptera ett Killing Blow).

Jag har även fått en som påstog att min BSB skulle ge poäng för att den flytt bordet. Även efter det att jag hade återtagit flaggan ville en motspelare ha VP för BSB:n... Kort sagt en del behandlar den som en general.

En annan fråga; vilka klipping regler gäller? Måste jag täcka hela min bas (som vi kör i Norrland), eller vill ni att man skall maximera motståndarens modellantal helt?
Ex. om min Manicore chargar ett jäng Ogres, skall jag täcka min bas så att två ogres kommer i kontakt (manticorans bas är helt täckt), eller skall jag ställa mig så att alla tre ogres skall få kontakt?

#11 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 16 januari 2006 - 00:25

Hela din bas täckt. Varit så på alla turneringar sen SydCon 2002 tror jag.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#12 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 16 januari 2006 - 10:24

QUOTE (Zeb @ Jan 15 2006, 23:13 )
men faktum är att det kan påverka valet i armelistan, och där igenom kompen.

Det har du helt rätt i ... men BSB ger redan komp ... till alla ... utom DL ... blush.gif
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#13 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 16 januari 2006 - 10:48

QUOTE (Zeb @ Jan 15 2006, 23:13 )
En annan fråga; vilka klipping regler gäller? Måste jag täcka hela min bas (som vi kör i Norrland), eller vill ni att man skall maximera motståndarens modellantal helt?
Ex. om min Manicore chargar ett jäng Ogres, skall jag täcka min bas så att två ogres kommer i kontakt (manticorans bas är helt täckt), eller skall jag ställa mig så att alla tre ogres skall få kontakt?

Du måste försöka täcka hela din baskant om du kan. Du måste inte maximera fiendemodeller så i fallet ovan kan du ställa din manicore så att den bara slåss med två ogres.

#14 Egge

Egge

Member

• Members
  • PipPip
  • 27 Inlägg:

Postad 16 januari 2006 - 12:04

För en turneringsnybörjare:

Husreglerna som alla vet om är...? unsure.gif

Någon nämnde "no clipping" men senare i tråden så nämner någon att man måste bara få in så att en enhets baser är täckta...jag fattar det som att man inte behöver maximera antal moståndare i bas till bas?

#15 Zeb

Zeb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Postad 16 januari 2006 - 13:48

QUOTE (Patrizzo @ Jan 16 2006, 11:24 )
Det har du helt rätt i ... men BSB ger redan komp ... till alla ... utom DL ... blush.gif

Det kan ju också påverka vilka monster en DE spelare väljer att ta... Komskilnaden mellan en Drake och Manticore är ju inte så stor (och draken är ju redan målad...).

Tack för klarificeringen om "klipping". smile.gif

#16 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 16 januari 2006 - 13:55

Underlättar alltid att ha alla dessa husregler på pränt och i god tid innan turneringen. För även om alla turneringsarrangörer har med regler som "no-clipping" så varierar de sig ofta mellan olika evenemang.

Dessutom eliminerar det alla argumentationer om det går att visa upp i svart och vitt och minimerar således domarspring på onödiga regelärenden.

Sedan så skulle jag dra mig för att skrika "ITALIENARE!!!" om någon försökte clippa mig om det inte står i turneingsreglerna att det inte är förbjudet och om vi inte kommit överens om det innan matchens början (eftersom terment italienare är så mkt starkare än ruleslawyer att det snarare står för FUSK tongue.gif ). Då är det istället jag som bör riskera att bli kallad "cry baby" eftersom jag i efterhand försöker anamma regler som inte finns...dvs den onda klipparen skulle ha rätten på sin sida - och det vill vi väl inte?

#17 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 16 januari 2006 - 14:53

Äsh. Maximera antalet modeller i strid gör det hela blodigare thumb.gif
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#18 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 17 januari 2006 - 14:40

Jag och mina två urtjatade WE frågor.
SnS med Treeman och range på skade effekten för treesinging.

påverkar inte mitt val men jag skulle tycka att det vore skönt att veta hur ni gör innan turneringen, minskar antalet regeldiskusioner under själva turneringen.

#19 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 17 januari 2006 - 16:01

QUOTE (petrus @ Jan 17 2006, 14:40 )
Jag och mina två urtjatade WE frågor.
SnS med Treeman och range på skade effekten för treesinging.

påverkar inte mitt val men jag skulle tycka att det vore skönt att veta hur ni gör innan turneringen, minskar antalet regeldiskusioner under själva turneringen.

Ingen SnS då det kräver missile weapon vilket jag inte anser att han inte har.
Range 18" på båda versionerna enligt DGoEs motivering

#20 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 17 januari 2006 - 16:09

oki tack smile.gif

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar