Hoppa till innehåll

Foto

Positivt Och Förbättringsområden Från Slättaslaget 7

22 replies to this topic

#21 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 14:11

Eftersom jag inte målar bra så tappar jag ofta placeringar pga av min målning men ibland så målnar jag en hel arme av någon som målar riktigt bra och då för jag jättebra målningspängen även om jag inte kan måla och det känns lite fel. Det är även så att man kan köpa en snygg målade arme och på så sätt få bra målning även om man inte kan måla och det är egentligen den största anledningen till att jag inte vill ha med målning i slutpoängen för även om man målar dåligt som jag så kan man få jättebra målningspoäng.

Poängen med målningspoäng har aldrig varit att ge duktiga målare mer poäng (och därav högre placeringar). Poängen med målningspoäng är att dina motståndare skall få möta snygga och prydliga arméer och då spelar det ingen roll vem som målat dom.

Det är också gång på gång empiriskt bevisat att folk kommer med fulare/halvmålade arméer om man inte har målningspoäng som spelar in i resultatet. Jag tycker iaf att det är roligare att spela mot snyggare än fulare arméer och tycker verkligen att målningspoäng skall finnas med.

Håller med, nu är nog egentligen diskussionen kring hur mycket den ska påverka.
Mellan en TT och Best painted tycker jag det ska skilja max 1-2p men en oklar arme får det gärna skilja 100p.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#22 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 14:36

Tack för en enormt trevlig helg. Tappade hakan när jag på söndagmorgonen såg att jag låg femma, men med hjälp av tärningarna och allmänt Jackespelande fixade jag till en slutlig 21a plats, så ordningen var återställd snabbt. Skönt.

De olika objektiven i matcherna var enkla och bra. Klantade mig lite i match 4 och missuppfattade hur objektiven skulle hållas, men det var ju enbart mitt fel. I övrigt gillar jag när man kan få lite poäng mitt i matcherna, så det var ju ett stort plus.

Kiosken såg ut att ha ett bra utbud, men min grava kaffeberoende innebar att det var det enda jag såg till att bälga i mig därifrån. Gratis sådant är ju fenomenalt fint - skulle bli ruinerad om varje kopp kostade, den saken är klar.

Bordslottningen var helt enormt tydlig och bra och det var skönt att slippa stå och trängas framför ett a4 för att se var man skulle spela.

Lidköping, som stad, var inte den öppnaste inte. Lunchen på söndagen blev en liter youghurt, hallon light tror jag, och en något torr fralla, från hemköp. Funkade iförsig finfint, billigt och bra.

Målningspoängen ska definitivt vara med i slutpoängen, i mitt tycke. Gärna mer poäng än det var nu, men så tycker jag också att det ska finnas ett Best General-pris också. Så länge det inte är det så förstår jag att målningen blir marginell.

Hemlig sportsmanship är vida överlägsen det här öppna systemet. Jag tycker att Umeås lösning var rätt nice, där man efter fjärde matchen (av administrativa skäl) gav en 1a, en 2a, och en 3a till sina medspelare. En kombination med att också ge efter varje match skulle ge ett någorlunda stort spann på något i mitt tycke så viktigt som sportsmanship. Och skulle Best General finnas med (vilket jag gillar) ska Sportsmanship ha en rätt stor roll i Best Overall, liksom målning. Tycker jag.

Allt som allt dock - en enormt trevlig turnering. Jag hoppas på att kunna komma tillbaka nästa år igen. Tack till arrangörerna, och till alla mina medspelare - som var stora i såväl förluster som som vinster. Hoppas att ni hade det lika trevligt som jag.

Jag gav alla 3 i sportmenship även om det bara var Unge som förtjänade det. Alla sóm har mött honom vet nog det och hade det varit stängd sportmenhsip så hade nog han vunnit.

:wub: Åh, tack... bjuds det på chokladbollar så är man så klart trevlig tillbaks. :P

Kan nog ha varit liiite ur form i sista matchen dock, trött och lite uppgiven efter att generalen och det stora blocket med fyra karaktärer panikade av plan i första rundan, men annars tror och hoppas jag att jag kunde bidra med trevliga stunder och härliga matcher.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#23 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 15:06

Hahaha, det där sista låter ju hemskt! Tar en superhjälte att hålla god min då :P
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar