Hoppa till innehåll

Foto

Beastmen

• Please log in to reply
68 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 21:36

Swedish Comp System v1.8.0

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 22:38

Beastmen:
Tycker det ser bra ut även om man kanske ska ge super doombull lite sämre komp så han inte blir ett självklart vall i alla arméer.

Efter att någon lyckades använda denna på med framgång (Lasse på QFA) har den sänkts en hel del. Har någon sett den sedan dess?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#3 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 00:21

På slättarslaget tror jag att beastmen spelaren som kom top 10 hade den. Vet inte om det varit någon annan komp turnering förutom slättarslaget sen qfa.

Den kan döda vissa arméer helt själv så därför tycker jag den ska ha lite mer minus.
David "Dangerous" D

#4 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 10:37

Jag körde med den, det stämmer, tror även att den andra beastspelaren oxå hade den. Tyckte däremot inte att min uträttade lika mycket som jag hade tänkt.

Vet inte om den ska ha mer minus eller inte men några grejer som är dåligt med den:
  • Den kostar, har man en Doombull så får man antingen offra ld9 Beastlord eller lvl 4.Och tar man en lvl så kan man inte kitta båda två bra nog på 2500 och det blir riktigt svårt på 2400.
  • Frenzy + 1d6 pursuit - kanske lätt att diverta bort den. Man måste se till att inte breaka en enhet på chargen men samtidigt se till att slå ihjäl den till siste man annars så tappar man alldeles för mycket rundor på att styra rätt den. Just att den bara har 1d6 gör ju att man aldrig overrunar in i något heller.
Den är väldigt bra när man får in den i rätt strider, inget snack. Men allt runtomkring gör att man måste offra en del för att spela den.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#5 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 12:14

Det är inga problem att spela med en bra beastlord även om man har en doombull på 2400 poäng men jag håller med om att en lvl4 inte är värt att ha med för han kommer inte ha råd med några bra items.

Frenzy är inte så farligt så länge man har bsb i närheten men han klarar sig okej även om den inte är det. Jag håller med om att han inte kommer springa ikapp något men jag brukar ha honom till att gå in i det farligaste blocket motståndaren har och döda det. Man kan ju charga med razergor, chartios och kanske harpies om man vill springa ner saker.

Man får en lista som kompar bra även om man har med en doombull för resten av armen får inte så mycket minus i komp vilket de inte ska ha heller.

Jag skulle vilja se minus 5 extra på en doombull men ärligt talat tycker inte jag det är hela världen om han får det eller inte får minus 5 på en hela arme är inte så farligt. Det hade varit värre om man skull ge minus på andra enheter med.
David "Dangerous" D

#6 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 12:19

Frenzy är inte så farligt så länge man har bsb i närheten men han klarar sig okej även om den inte är det.

Det är ju inte att bli baitad som är det farliga. Det är ju att man aldrig får göra en combat reform med honom, och där hjälper ju inte BSBn.
Postad bild

#7 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 12:49

Frenzy är inte så farligt så länge man har bsb i närheten men han klarar sig okej även om den inte är det.

Det är ju inte att bli baitad som är det farliga. Det är ju att man aldrig får göra en combat reform med honom, och där hjälper ju inte BSBn.

Precis det jag menade. Man vill ju ha honom i så många combats som möjligt men det är svårt när man inte kan overrunna in i nästa enhet för att man springer för kort eller för man inte får reforma.

Och få in en beastlord är inga problem, kanske var lite otydligt det jag skrev. Menade att man måste välja mellan beastlord eller lvl 4.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#8 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 13:07

Nu vet inte jag vad alla brukar ha med i sina beastmen listor men jag brukar alltid ha med en razorgor, två chariots, en enhet harpies och en hund enhet samt ibland en enhet med centigors. Det gör att man kan ta bort motståndarens diverts ganska lätt.

Men sedan beror det på hur man använder honom med. Jag brukar skicka in honom i det hårdaste som finns så jag räknar inte med att han ska bråka med så många enheter.

Men som jag skrev innan så är fem poäng inte så jätte mycket för en arme så det spelar inte så jätte stor roll och beastmen kommer att komma topp fem på wettcon oberoende om man ger honom mer minus eller inte.
David "Dangerous" D

#9 dansk

dansk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 34 Inlägg:

Postad 07 april 2012 - 06:13

Postad bild

Hittade den här skylten i en butik på GothCon.
Dags att lätta upp lite på kompen kanske...
Twitter : Xdanskx
Målar just nu: Beastmen
Lyssnar just nu på: Enter Shikari - Sorry you're not a winner

#10 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 07 april 2012 - 07:59

HIHIHIHI! :D
Postad bild

#11 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 095 Inlägg:

Postad 07 april 2012 - 11:36

Jag trodde Lasse hade fått slut på allt gnäll om att Beastmen är kassa efter QFA? ^^

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#12 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 11:10

Nu när både Wettcon och Gothcon har spelat med den senaste kompen tycker jag mallen bör ändras lite.

Gorebull är inte så mycket bättre än en vanlig minotur så den bör kompa runt 5 - 6.

Även om Ghorgon är det bästa monstret så bör det inte kompa mer än 5 samt alla andra monster ska kompa 4.

Annars tycker jag mallen är bra.
David "Dangerous" D

#13 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 22:46

Var det någon beastspelare som utnyttjade raresektionen?

Chariots, mycket minus för väldigt osäkra kort. Förlåtande faktor: de är core.
Minotaurer, dör som flugor. Fungerade hyggligt som deliverysystem för minotaurkaraktärer. De var enbart glada när de fick mumsa goblinblock i en skog.
Gorebull, de kan buffas av beastmagi och har potential att få en save. (Armén klarade en (1) save totalt i de två första slagen eller något liknande). När man väl vinner en strid hinner man aldrig ikapp en flyende enhet.

Jag mötte inga kanoner vilka hade gjort livet surt för alla karaktärer, hade inget som gav LOS!.
Resten av enheterna fungerade väl ungefär som förväntat. Nästa gång blir det nog färre enheter så matcherna hinner en runda till.

#14 dansk

dansk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 34 Inlägg:

Postad 10 april 2012 - 16:10

Jag hade ett spawn (och en fram-trollad ghorgon). Så länge som saker kompar minus i rare-sektionen kommer jag nog inte spela med några (förutom spawnet då). Dom är ju för värdelösa för att få minus för dom.

Chariot-minuset tror jag nog är för hårt, men jag är för dålig på o spela med såna för att kunna utvärdera det ordentligt...

#15 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 11:20

Jag spelade en chariot lista på Gothcon och kom på 9e plats.
Planen var att förvirra med mina 14 deploys.

Så snart de finns kanoner och stark nuke magi är de inte roligt alls :P

De breakar inte ranks, de är sega (ofta tar de en extra runda att nå fram med move 7 och du måste combo charga block annars e du körd)... så -12 kan kännas hårt.

Alternativen i special och rare är inte så bra i mitt tycke. Beastigor är okej

#16 dansk

dansk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 34 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 12:34

Bestigors i horde-formation är helt ok, kanske till o med bra, men platsen den enheten tar upp på spelplanen är helt galen, och på bord med någorlunda vettig terräng, dvs skogar som spelar någon roll, lite hus osv, så är dom faktiskt ganska svåra att göra nåt vettigt med, men jag tror inte det tas hänsyn till i kompen...

#17 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 13:06

Gor horde blir bättre med backup från magi, kompar mindre kostar mindre. I mitt tycke.
En WW och du har 4-5 eller 5-5 med beastbanner + att du inte slår med GW.

Håller med om terrängen, har du otur kan du få ett bord på en turnering där din horde inte ens tar sig fram.

3 av matcherna på Gothcon fanns de endast 1 ställe på bordet att ta sig fram, ganska lätt att undvika dem då ;)

#18 dansk

dansk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 34 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 17:02

Jag spelade horde-bestigors, och horde-gors, och i match 2 fastnade jag mellan en massa saker mer eller mindre direkt.
Har försökt o spela 3 horder, det är praktiskt taget omöjligt, iaf tyckte jag det då...

#19 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 17:38

Bara så ni vet så finns det igen regel som säger att de måste gå i horde formation jämt !=!
David "Dangerous" D

#20 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 19 april 2012 - 17:55

så klart inte, men är inte motståndaren kass så står han på andra sidan och blockar dig.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar