Hoppa till innehåll

Foto

Kompen Ska Uppdateras

• Please log in to reply
200 replies to this topic

#1 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 08:08

Nu efter Gothcon kommer jag göra en snabbuppdatering inför Lincon, denna kommer köras fram till Söndag då den spikas.

Eventuella förändringar man vill ha med bör läggas in under de närmaste dagarna för att ha en chans att behandlas.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#2 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 09:28

Eftersom kompen spelade ganska liten roll på Gothcon tycker jag inte man ska ändra på något efter utfallet på den turneringen.

Men jag tycker man kan göra ändringar på vissa arméer fast det kommer bli lite jobbigt att genomföra.

Om man tar WE som exempel så tycker jag att man kan få något plus om man inte har med något skytte förutom te x glade riders och treemen för även om
de kan skjuta så är de lite dyra för att använda som skytte enheter. Så då tycker jag WE ska få något plus som te x HE och DE har för inga warmachines.

Det samma kan gälla andra arméer som är så beroende av en viss fas. Om man spelar VC med max 4 PD så borde man också få plus te x.

Jag vet att detta kan bli svår att genomföra men det skulle kunna skapa en större variation på arméerna och det vore bra.
David "Dangerous" D

#3 bjorn

bjorn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 10:27

feting mycket inus på doom rocket!

//Björn

#4 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 10:29

Som sagt, detta hade varit trevligt att se:

Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#5 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 10:48

Ser faktiskt inte alls varför one god-arméer ska ha nån form av bonus.
Dessa listor kan absolut bli lika sviniga som kombinationslistor, och framförallt kanske ännu tråkigare.
Definitivt inga extra plus till Horrors i en all tzeentch-armé.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#6 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 10:57

När man spelar utan 75% av arméboken och knappt kan få ihop en armé som kommer upp i poäng när man spelar one-god tzeentch eller khorne (de enda riktigt hårda) eftersom flamers och flesh hounds redan ger mycket minus. Nurgle har redan ett plus, varför inte de andra? Vore roligt att se temade arméer på turneringar.
3 Horror enheter i en one-god army är inte så rockigt ändå eftersom man omöjligt kan ha mer än en herald med tanke på power dice.

#7 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 11:08

Doomwheel och Abomb behöver fixas lite.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#8 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 11:12

QUOTE (Flogger @ Apr 6 2010, 11:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
När man spelar utan 75% av arméboken och knappt kan få ihop en armé som kommer upp i poäng när man spelar one-god tzeentch eller khorne (de enda riktigt hårda) eftersom flamers och flesh hounds redan ger mycket minus. Nurgle har redan ett plus, varför inte de andra? Vore roligt att se temade arméer på turneringar.
3 Horror enheter i en one-god army är inte så rockigt ändå eftersom man omöjligt kan ha mer än en herald med tanke på power dice.

Vill du spela temade listor inom en armébok så får du leva med att du kan ha problem med komp.
Det är samma om jag ville spela en "temad" Skryre-lista i gamla Skavenboken, gick inte så bra på kompat.
Det är tänkt att du ska använda hela boken, så väljer du själv att plocka bort det mesta ur den så får du stå för det, det är inte kompens fel.
I mina ögon är inte en Tzeentch spell-line eller en Khorne-köttvägg "temade" arméer, de är bara att utnyttja vissa enheter i boken till max.
Nurgle får förmodligen plus därför att jämfört med de andra gudarna så är en one god army med Nurgle inte speciellt effektiv. Den förlorar måhända inte många modeller, men den dödar heller inget.
Ett plus ska inte existera "bara för att", att ge bonus till one god tzeentch t ex, vore som att ge bonus till folk som kör med både drake och hydra, för då är det ju monstertema. Helt bisarrt.

#9 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 06 april 2010 - 11:17

Nu är jag deppig efter GothCon, men skulle gärna vilja se minus hos DoC för att lassa iväg 4 magiska missiler per runda. Vill man vara på den säkra sidan så kan man bara dispella 2 av dessa, och 2st D6+1 SD6+1 hits svider rätt rejält. Att man sedan kan komma undan med att ha 7 saker (5 enheter + 2 karaktärer) som har 20" charge förstör helt för ganska många arméer och tvingar ner dem i deployment zone utan någon möjlighet att manövrera
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#10 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 11:28

Försök göra en komp 20 lista med khorne, tzeentch eller nurgle, det är nästan omöjligt. Försök då göra en hård komp 15 lista med tzeentch? Det går inte, försök med khorne, är det möjligt?
Att göra en hård armé med one-god är svårt och rent balansmässigt ser jag inget skäl till att inte ge det, på komp 10 kan de vara hårda, visst, precis som de flesta arméer. Men på komp 15? Nej.

Testa själv, gör en hård komp 15 lista med någon av gudarna, slaanesh kan lyckas ganska bra då de inte har mycket minus men med tzeentch, khorne eller nurgle är det krångligt. Närmsta jag kommit med tzeentch är 14.7 och det är inte en hård lista.

#11 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 11:35

Skulle vilja slå ett slag för att HE behöver komma upp sig lite i kompen. Om man ser på den senaste tidens resultat verkar det som om HE halkat efter lite. Varför inte ge FC till Sword Masters, White Lions och Phoenix Guards och/eller pts till Ellyrian Reavers? Finns det någon som på allvar i dessa dagar tycker någon av dessa hårdare än exempelvis Saurus Warriors som ger FC? Glade Riders ger pts (tror jag), varför inte Ellyrian Reavers (som dessutom är Special)?

/H

#12 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 11:41

Daemons of Chaos: Vi kommer i detta läge inte underlätta för dem i kompen.

Skaven: Doomrocket kommer få ett lite högra straff, speciellt med den misfire-tolkningen som blivit
Abomb samt Doomwheel ska få ett kombominus

Orc & Goblins: Ren ren ren Goblinarme ska få ett ordentligt plus

High Elves: Ska se vad man kan göra med infanteriet, med tanke på kostnaden och som du säger att dom tappat mark
Dock ska det till hårdare straff för multipla boltare.

Dark Elves: Tar bort pluset för medium cav

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#13 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 11:49

Härligt med goblin armé pluset! Det gillar vi! biggrin.gif

#14 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 12:08

QUOTE (Flogger @ Apr 6 2010, 12:28 ) <{POST_SNAPBACK}>
Försök göra en komp 20 lista med khorne, tzeentch eller nurgle, det är nästan omöjligt.

Och förmodligen medvetet också. Finns inga skäl i världen till varför du ska kunna kompa 20 när du inkluderar massa Flesh hounds.
Jag upprepar än en gång, demonlistan är inte designad för att spela single god, så varför ska då kompen vara det? Du kan bygga riktigt hårda single god-listor, och väljer du själv att skjuta dej i foten genom att välja bort vissa delar av armén får du väl stå ditt kast.

QUOTE (Puritan @ Apr 6 2010, 12:41 ) <{POST_SNAPBACK}>
Dark Elves: Tar bort pluset för medium cav

Auwh, hur kommer sig detta?
Du lägger dom väl iaf inte på samma minus som crossbow riders?

#15 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 12:12

High Elves: Ska se vad man kan göra med infanteriet, med tanke på kostnaden och som du säger att dom tappat mark

Varför hårdare straff för bolters? Om allt du gör är ett nollsummespel (höjer kompen för infanteri, men sänker den ytterligare för bolters) så missar vi lite av min grundpoäng. HE kompar för dåligt!

/H

#16 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 12:15

QUOTE (Hawk @ Apr 6 2010, 13:12 ) <{POST_SNAPBACK}>

Varför hårdare straff för bolters? Om allt du gör är ett nollsummespel (höjer kompen för infanteri, men sänker den ytterligare för bolters) så missar vi lite av min grundpoäng. HE kompar för dåligt!

/H

Efter att ha sett en av de tråkigaste HE armeerna genom tiderna på Gothcon så är det relevant, dvs sänker kompen för 3:e samt 4:e boltern.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#17 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 12:32

Efter att ha sett en av de tråkigaste HE armeerna genom tiderna på Gothcon så är det relevant, dvs sänker kompen för 3:e samt 4:e boltern.

Håller med om att för 3:e o 4:e kan det helt klart vara befogat! Komihåg att göra samma straff för DE bara. De är inte ett dugg roligare eller sämre än HE Bolt Throwers.
/H

#18 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 765 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 12:45

Jag skulle vilja slå ett litet slag för O&G smile.gif

Varför inte ge pts *2 för night goblins? Det enda skälet jag kan se att de ger FC är om de tar fanatics eller möjligtvis nets, man kanske kan ge pts *2 om man inte tar dessa isåfall, eller om man enbart tar 1 fanatic. Ser inte att dessa är bättre än common goblins som ger pts *2, möjligtvis sämre eftersom de får både sämre LD och armour save.

#19 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 14:25

Tycker inte man ska ge FC till HE elit inf. Att ge FC för det första kan vara helt okej men FC till alla känns lite för bra.

David "Dangerous" D

#20 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 06 april 2010 - 14:32

Tycker inte man ska ge FC till HE elit inf. Att ge FC för det första kan vara helt okej men FC till alla känns lite för bra.

Detta plus pts för Ellyrian Reavers känns som en bra kompromiss.

/H

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar