Hoppa till innehåll

Foto

Förslag Till Komp För Specialkaraktärer

• Please log in to reply
35 replies to this topic

#21 Didar

Didar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 195 Inlägg:

Postad 24 maj 2010 - 08:38

QUOTE (Falkman @ Mar 8 2010, 04:24 ) <{POST_SNAPBACK}>
Lizardmen
Tehenhauin -100 (an additional -100 if riding an Ancient Stegadon)*
Trevlig magiker, rolig om man vill köra skinktema. Minuset han får för att sitta på Ancient Stegadon är utöver det vanliga Stegadonstraffet, pga att den blir Unbreakable.

*If riding an Ancient Stegadon, remember to include its' penalty when calculating your comp as normal.

När Tehenhauin rider på en steg så tappar han Unbreakable. Kanske blir straffet nog hårt men man missar ju även no lord så sitter han på en steg har han kostat -700 (-100 för han, -100extra steg, -100 no lord och -400 EotG) utan att räkna med PD/DD. Men visst man får en skink chief&präst med ward 5+.
Räknas ingen SC som skink chief för kompbonusen +100?

#22 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 24 maj 2010 - 11:15

QUOTE (Didar @ May 24 2010, 09:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
När Tehenhauin rider på en steg så tappar han Unbreakable. Kanske blir straffet nog hårt men man missar ju även no lord så sitter han på en steg har han kostat -700 (-100 för han, -100extra steg, -100 no lord och -400 EotG) utan att räkna med PD/DD. Men visst man får en skink chief&präst med ward 5+.

Det hade jag missat, jag kollade bara på själva regelsidan, inte i army listen, bra att du påpekar.
Den enda rena "chiefen" som finns är Tiqtaq'to (my god liksom...) och han är så pass annorlunda att jag känner att han inte borde få chiefbonusen.
Ska definitivt ta bort extrastraffet på Tehenhauin dock.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#23 danceman

danceman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 145 Inlägg:

Postad 24 maj 2010 - 11:32

Inte för att jag någonsin skulle ta Isabella men varför ge spelets kanske sämsta karaktär minus för att vara en SC? Är inte tanken att få special characters att funka med resten av kompen? Menar en special character måste väl inte ge minus om de är vettigt prissatta för de gör, eller som i detta fall, rätt kassa? Nu är inte detta en generell kritik, inte så intim med SCs överlag, bara en tanke.

Visserligen spelar det ingen större roll för VC eftersom de är rätt underliga. Vlad kan inte gör mycket förutom att inte dö, Mannfred's magiska items kräver att han är i närstrid, Isabella är bara rent kass. Dock trevligt med karaktärer som reflekterar sin bakgrund istället för 'raw gaming power'.
Rädda ett träd, torka stjärten med en skogsalv!

#24 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 24 maj 2010 - 11:35

Vi diskuterade om det i föreningen och alla var överens om att vi skulle lägga på ett litet extrastraff på specialkaraktärer.
Dom finns där och du kan spela med dom, men dom är med för att vara kul, och om seger i turneringen är såpass viktig för en spelare att han tycker att -50 extra komp kommer att hindra honom, så får han spela utan specialkaraktär.
Specialkaraktärer har länge haft ett stigma, och vi är väl inte riktigt över det än, så det vi har gjort är att låta folk ta dom, men vi har lagt till ett litet symboliskt minus på alla karaktärer för att försäkra oss om att folk inte enbart tar dom därför att dom är "bäst", utan framför allt därför att dom vill testa nåt kul.

Edit: Bara det faktum att vi tillåter specialkaraktärer får säkert en del spelare att rynka på näsan, och därför kände vi att det i alla fall var bättre att kompa dom lite för hårt istället för att råka kompa dom lite för snällt av misstag.

#25 Didar

Didar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 195 Inlägg:

Postad 24 maj 2010 - 12:04

QUOTE (Falkman @ May 24 2010, 12:15 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Didar @ May 24 2010, 09:38 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det hade jag missat, jag kollade bara på själva regelsidan, inte i army listen, bra att du påpekar.
Den enda rena "chiefen" som finns är Tiqtaq'to (my god liksom...) och han är så pass annorlunda att jag känner att han inte borde få chiefbonusen.
Ska definitivt ta bort extrastraffet på Tehenhauin dock.

Inte heller Oxyotl? Han beter sig ännu mer som en chief i mitt tycke, samma stats men en bättre blowpipe för 160pts ist för 55.

#26 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 24 maj 2010 - 12:10

Han är en Chameleon skink.
Poängen här är att jag inte vill ge faktiskta bonusar till specialkaraktärer. Inte än i alla fall.
Nu ska vi testa att se hur folk tycker det är att över huvud taget få spela med specialkaraktärer, blir det positiv respons på det hela kommer jag nog fortsätta utveckla mallen, men till vår första turnering med specialkaraktärer i så är mottot att hellre kompa lite för hårt än för snällt.

#27 Saintspirit

Saintspirit

Newbie

• Members
  • Pip
  • 6 Inlägg:

Postad 24 maj 2010 - 14:01

En sak jag funderade på lite grann är att Ungrol Four-horn borde väl räknas som att generera power/dispel dice, med tanke på hans stolen crowns?

#28 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 24 maj 2010 - 16:19

Det går inte att kompa han rakt av som en power/dispel dice, då han inte alltid genererar tärningar.
För att få tärningar måste han misslyckas med ett LD-test, och om han nu skulle misslyckas så blir han en lvl 1a med tillgång till en av de sämsta magiskolorna i spelet, som dessutom har höga casting values på allt. Jag tycker inte att det är värt nåt direkt minus.
När 8th kommer blir han förmodligen bättre, då magireglerna där inte verkar begränsa lvl 1-magiker på samma sätt som dagens regler, men för tillfället är det en opålitlig specialregel som aldrig garanterar några tärningar.

Han är dessutom en unit champion i en enhet som inte kan slåss, det begränsar honom tillräckligt som det är.

#29 Saintspirit

Saintspirit

Newbie

• Members
  • Pip
  • 6 Inlägg:

Postad 24 maj 2010 - 16:27

Mhm, ok, det låter ju helt klart logiskt.

#30 danceman

danceman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 145 Inlägg:

Postad 28 maj 2010 - 13:43

QUOTE (Falkman @ May 24 2010, 12:35 ) <{POST_SNAPBACK}>
Edit: Bara det faktum att vi tillåter specialkaraktärer får säkert en del spelare att rynka på näsan, och därför kände vi att det i alla fall var bättre att kompa dom lite för hårt istället för att råka kompa dom lite för snällt av misstag.

Tycker det vore bättre om dessa människor istället sväljer sina egon. SCs blir mer och mer en del av GWs armé böcker och om SCs råkar vara balanserade, eller till och med det klart sämre valet, borde inte den som spelar med den karaktären få lida för att några andra personer sitter fast i en tid då SCs krävde motsåndarens tillåtelse. Det fortsätter ju bara vara ett stigma om vill förstärker idéen att det är så.

Skulle dock säga att det är onödigt att dyka ner för mycket i det just nu. 8th edition verkar, som du säger, röra till i grytan rätt ordentligt.

#31 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 28 maj 2010 - 13:54

Anledningen till att de kompas lite för hårt är också för att de ska användas under Gate Of Westridge i September, och av erfarenhet som arrangör så brukar tyvärr många låta bli att åka om reglerna är för långt ifrån "normen". Så det här blir lite av en kompromiss, men visst, i slutändan vore det ju bra om man jobbade mot att kunna inkludera SCs på lika villkor. smile.gif
Postad bild

#32 danceman

danceman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 145 Inlägg:

Postad 30 maj 2010 - 11:57

Trist, men du har nog rätt.

Antar att jag är lite mer van vid förändringar då jag byter armé och system varannan månad... Ok, vecka. biggrin.gif

#33 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 01 juni 2010 - 11:23

Ändrade Khalida från -200 2pd till -300 1 pd då jag insåg att hennes Incantation inte går att stoppa och därmed inte borde räknas som en power dice.
Vad tycks, är det vettigt eller en helt körd ändring?

#34 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 01 juni 2010 - 11:33

Håller inte med om det. Det är ju fortfarande en magi, även om den automatiskt går igenom, det vill säga den ger ju ändå samma effekt som om du bara har mycket mer magi än motståndaren och får igenom mer. Så hellre att en sån grej räknas som tärningar än bara statiskt minus.

Kan ju vara en idé att droppa FC för bowmen med poison om hon finns i listan också?
Postad bild

#35 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 01 juni 2010 - 12:18

Låter som en sund idé.
Några fler tankar kring det hela?

#36 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 01 juni 2010 - 19:17

Jag tänker fortfarande lite på Archaon lord of the end times, är han verkligen bara -600 bra? Vill man ha en stor vinst måste man väl nästan ta ut honom?
Member of TRG.
Member of Västerås Warhammer.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar