Hoppa till innehåll

Foto

Komp Beastmen

• Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 14:41

Det är väl lika bra att börja.
Boken är ute, vad tycker folk.

FC för Gors, ungor(icke skirmish varianten) och beastigors.
Frågan är iof om det räcker med FC för de sistnämnda.

Men något mer måste de få plus för?
Med tanke på att deras rare's är ungefär lika bra som Shagother och kostar ungefär lika mycket borde man få plus om man köper två smile.gif

- för chariots
Vad mer?

#2 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 15:00

Eftersom centigors är såna glastrupper som numera inte ens kan gömma sig i skogar borde man fundera på plus
för dessa.

Chariots ska väl ge minus i stort antal, men core charioten har i mitt tycke blivit sämre.

Vet inte riktigt vad som ska minus eftersom allt som slår hårt faktiskt kostar en del. Balanserat?
Tror dock att om man inte tar mer minus än på kärror kommer beastmen bara vara extremmonsterlistor.

True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#3 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 651 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 15:09

Jag anser att listan är balanserad på det stora hela, äntligen GW!

Minus för:
5-manna(?) Ungors skirmish spam
Chariot spam
Jabberslythe (Jag vet att han har t5 och ingen save, men flygande us5 terror causer som inte tar char slot måste få lite minus iaf, -200 kanske)

Plus för:
Att inte ta Beastlord
Beastigors (FC eller pts*3 kanske?)
Gors
Ungors (o-skirmish)

//Sveriges trevligaste Warhammerspelare

Svensk mästare 2012 - OnG
Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

ETC Team Sweden 2015 - OnG

ETC Team Sweden 2016 - OnG

ETC Team Sweden 2017 - SA

ETC Team Sweden 2018 - SA

ETC Team Sweden 2019 - UD

9th Age Rank (from start to finish): #1

#4 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 15:11

core charioten har helt klart blivit sämre, men samtidigt är ju den andra riktigt bra(om än dyr), speciellt om det sitter en karaktär bakom spakarna.

Kanske något slags minus på multipla minotaurkaraktärer? Visst, de bidrar ju inte med LD men psych-skydd och slåss ju rätt elakt ändå, om än dyra, precis som allt annat.

Kanske BR eller åt det hållet på minoenheter? I och för sig är det väl dumt om någon får för sig att bygga en dödsstjärna men för mindre enheter så dör de ju som flugor om någon tittar på de, eller av panik om de inte har karaktär med sig.

Men det känns ändå lite klurigt, de saknar ju de där "bra" typiska FC-trupperna som andra armér kan slänga in några stora enheter av och få ta godis för, då Beasts typiska FC-trupper är så sjukt dåliga om man faktiskt använder riktiga poäng på de.
Postad bild

#5 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 16:03

Sluta tvinga alla att spela ITP-crap för att man får plus för stora terrorcausers. Det är löjligt att man får plus för shaggothar och det vore jättelöjligt om man fick plus för beastmonstren som alla är minst lika bra...

#6 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 16:03

Man måste hålla dem hårt åtstramade och se till att deras over-powered-enheter inte kommer som multiplar och sen straffa de hårda karaktärsvalen............just ja det var ju inte demoner ni diskuterade, det var ju Beasts.

Beasts kommer få en snäll komp, ser inga riktigt bra kombinationer och jag tycker bortsett från Chariot-horden att armen presterar under WoC. Men mer speltestning krävs.

Dock så kan nog folk köpa det dom vill ha då de inte kommer straffas hårt alls.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#7 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 16:08

Nya beastboken är lysande. Väldigt jämn i sitt utförande. De senaste böckerna sen efter DE har ju varit spelmässigt lysande. Även om designen kanske lämnat lite att önska i vissa fall. smile.gif

#8 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 16:20

QUOTE (Zavratatar @ Feb 8 2010, 16:03 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sluta tvinga alla att spela ITP-crap för att man får plus för stora terrorcausers. Det är löjligt att man får plus för shaggothar och det vore jättelöjligt om man fick plus för beastmonstren som alla är minst lika bra...

Varför är det löjligt att man får plus för shaggothar, de har speltestats av Hawk och Unge och bevisats totalt ineffektiva, samt att just WoC är en ras som är svårt att ge mer plus för normala saker då det snabbt blir en gatewaylista i nyllet, med detta plus så tvingas man droppa över 500p på 2 killar som dör ganska snabbt.

Vi ger inte plus för stora terrorcausers, vi ger plus för sånt som inte är värda sina poäng.

//Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#9 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 16:24

Det är väl beroende på vilken nivå man menar att kompmallen är balanserad för.
Är den balanserad för komp 15 men inte högre är det rätt att Shaggoths ger plus, men som det har sett ut senaste året med turneringar som premierar högkomp så känns Shaggoths helt plötsligt jäkligt stabila, det är få saker i en komp 25-lista som rår på dubbla snabba monster.
Komp 25-listor är dessutom generellt svagare mot psykologi, så att då kunna få in dubbla snabba, rankbrytande heavy hitters som dessutom orsakar terror är riktigt bra.
Men det är ju som sagt på högre kompnivåer, så fortsätter turneringarna att se ut som dom gjorde förra året tycker jag helt klart att det är värt att omvärdera Shaggoths.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#10 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 16:38

Fast jag håller inte med riktigt, för dom förlorar fortfarande mot rankade block som är väldigt vanliga i högkomp samt att dom är sjukt oprisvärda för det dom gör men visst, blir det en spam av dem så måste vi göra nått åt det.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#11 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 16:44

Kärrorna är det som jag tycker svårast att ballansera, det är rätt trist att möta många.
Dock är det rätt bökigt att spela med, de har en tendens att fly en del och dessutom fly igenom fel saker.

Jag tror inte jabberslythen är värd -200, jag har iof bara spelat en match med den.
Men man betalar väldigt mycket för den och dess specialförmåga är inte alls het smile.gif
På det stora hela är deras rare choices rätt kassa.

#12 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 16:58

Problemet med shagother och många av beastmen rare valen är att de är så otroligt dyra.
Vist de kan ibland terrora av något för motståndaren och dubbel shaggoth var väldigt jobbigt för min WE lista att möta.
Men allt som oftast är det typ 300p som man kunde ha gjort betydligt bättre saker för.

#13 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 08 februari 2010 - 17:31

Shagother kan gott ha sina plus. Jag mötte dubbelshagotter på QFA och de var rädda för mitt fullrankade empire spjutblock utan karaktär (De har bara 5 attacker och kan alltså inte vinna mot ett fullrankat block med tuta hur bra de än slår) Något så dyrt som måste undvika att komma in i combat mot en 100p billigare core enhet förtjänar bonus.

För övrigt ITP måste man köpa på allt ändå pga vampyrerna och demonerna. Tiden då man inte måste köpa så mycket skydd mot psykologi man bara kan tog slut våren 2008.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#14 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 09 februari 2010 - 16:56

Kärror, multipla pumba enheter och dubbla jabbers måste ge minus. Samma med för många skirmish ungors. Resten är ganska chill i boken tycker jag
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#15 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 09 februari 2010 - 17:20

[shaggothar] har speltestats av Hawk och Unge och bevisats totalt ineffektiva

mmm, jo, men om jag spelade med dubbla hydror eller dubbla a-bombs, så skulle de nog också bevisas totalt ineffektiva. tongue.gif Att Hawk däremot erfarit liknande är en bra poäng dock... Inte ska man ta bort pluset för dem, de är inte särskilt poängvärda. Tar ju som sagt upp en fjärdel av armén, som man skulle kunnat trycka in bra mycket bättre grejer för.

Angående Beasts och deras Rare så tycker jag inte att de verkar alltför farliga, och i dyraste laget allihopa, men de känns ju iallafall effektivare än Shaggotharna...

Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#16 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 03 mars 2010 - 07:52

Lite kommentarer efter erfarenheten av en match och 15 minuters armébokläsande.

Magiska items: Inga minus alls. Inte ens för warbanner. Stenen som ger extra power dice borde inte heller räknas som power dice.

FC alla småbasfigurer som är rankade.
BR Minosar och Centigorer

Minus för många kärror av anledning redan nämnt av andra.
Ser inga andra minus.
Dubbla monster kostar skjortan och är inte särskilt bra.
Spammande ungors. Tjaa. Är det något att egentligen bry sig om.
Detsamma med hundspam.

Sen är boken varken balanserad eller lysande. Alla magiska items/gifts är som gjorda för bullkaraktärer.
Varken hthgorkaraktärer eller shamaner har prylar som ger något speciellt extra vilket gör att bullkaraktärer
kommer att vara mycket mer intressanta tillsammans med att dom också ger psykologiskydd till enheter(frenzy alltså).
Beastmen är mer endimensionella än chaos warriors.
Listan är inte balanserad jämförd dagens listor.

#17 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 03 mars 2010 - 08:19

Håller på att sätta ihop ett förslag, ska se om jag kan ordna det till Söndag. smile.gif

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#18 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 03 mars 2010 - 10:51

Spelat mot dem två gånger och förlorat båda gångerna ganska rejält, Empire första gången med komp och demoner andra gången med ETC, 2600p beasts okompat är ändå helt okej tycker jag.

Tankar jag har är väl:

Minus för razorgor chariots, de är sinnessjukt jävla hårda, kanske ett minus för den andra och ett ganska stort minus för tredje.

FC för centigors absolut! De kan bli bra om de blir stubborn men de kan fortfaranda autobreaka, få mindre movement och dör som flugor, ser dem som fast cav enheter utan fast cav möjligheter (vilket ofta ger plus i andra listor såsom WoC).

Minus för multipla monster av samma sak, två gorgons, cygors och dylikt. Däremot om man kör en av varje ska de inte ha minus alls. Men jävlar vad en gorgon kan slåss! smile.gif

Tankar jag hade sådär lite spontant bara.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#19 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 04 mars 2010 - 15:14

QUOTE (Da'Ghault @ Mar 3 2010, 07:52 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sen är boken varken balanserad eller lysande. Alla magiska items/gifts är som gjorda för bullkaraktärer
Bonussvingsklorna är som gjorda för en Beastlord tycker jag allt. Minohjältar har ju inget inbyggt omslag to-hit. Omslagsyxorna är däremot slöseri på BL men guld för Minohjältar.

Har inte börjat spela nya Beast ännu så har inget annat att bidraga med. Men snart hoppas jag smile.gif

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#20 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 04 mars 2010 - 15:59

Generaliserade lite.smile.gif
Det finns naturligtvis undantag. Många prylar är tyvärr inte bara av tveksamt värde utan kostar också
alltför mycket. Jämför man med tex i DE boken där det är rea på massa prylar i en kvalitetsaffär,
så är beastboken en dyr loppmarknad med små möjligheter att göra fynd.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar