Hoppa till innehåll

Foto

Lizardmen

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
98 replies to this topic

#21 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 15:43

Du kan få en del buffspells att lägga men de är inte så jättebra. Sedan kommer du ofta inte ha någon range spell som motståndaren måste använda sin scroll till utan han kan spara den till hth.
Fast det beror ju lite på spellsen du får och vilken arme du möter.

Jag har spelat med liknade listor själv och de är inte så jättebra. Jag ska ta och skicka min komp 15 listor till dig när jag kommer hem så får du se att listan du spelar förtjänar betydligt mycket mer än 10 i komp.
David "Dangerous" D

#22 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 16:28

Gör gärna det.

För att återgå till kompdiskussionen kan du väl posta en LM lista här med kommentarer.

Jag tror som sagt på att göra något åt skirmisherkompen så att man exempelvis kan köra med 2 vanliga skirmishers och 2 chamo skinks utan att bli sönderkompad. En sådan lättnad skulle göra stor skillnad för resten av listbygget.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#23 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 17:39

Beroende lite på vad man möter så är både time warp, net of amyntok och speed of light sådana spells som kan få motståndaren att använda sin scroll.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#24 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 21:31

Som jag skrev så finns det arméer som kan offra scrolls mot amyntok och time warp även om jag nog nästan aldrig skulle göra det.

Armén är inte dålig men den är dålig för en komp 10 armé.
David "Dangerous" D

#25 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 134 Inlägg:

Postad 29 maj 2012 - 23:25

Har kikat igenom LM kompen och känner att ungefär allt kompar lite för hårt.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#26 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 30 maj 2012 - 14:01

Jag tycker nog higher state kan sänkas några steg. Nu när det finns så många billiga magic weapons brukar alla mina karaktärer ha det.
För mig spelar det egentligen ingen roll för jag skulle nog inte spela med den ändå men minus 8 känns lite väll mycket och HE liknade sak ligger väll på minus 5 tror jag.
David "Dangerous" D

#27 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 30 maj 2012 - 14:37

Jag tycker nog higher state kan sänkas några steg. Nu när det finns så många billiga magic weapons brukar alla mina karaktärer ha det.
För mig spelar det egentligen ingen roll för jag skulle nog inte spela med den ändå men minus 8 känns lite väll mycket och HE liknade sak ligger väll på minus 5 tror jag.

Den kan nog gå ner lite, det håller jag med om. Dock är en hjälte med något billigt vapen inte speciellt farlig för honom endå då han tål så mycket. Higher states är mest bra mot enheter.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#28 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 035 Inlägg:

Postad 30 maj 2012 - 15:36

Det är knappast Slannes som kompar för hårt i grund då han är billigare och kompar bättre än en motsvarande slaughtermaster (lv4), 4+WSv och har mycket mer godis i grund att bygga ut på. När det gäller hans godispåse så bör dem kompa ganska hårt då rätt mycket av det är riktigt kraftfullt. Bättre att minska enheterna som folk inte spelar med mer isåfall ungefär som demonerna med razardons, kroxigors och sauruscavet. För börjar man släppa på skrimichers så blir armén sjukt dryg att möta.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#29 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 30 maj 2012 - 16:04

Jag håller med om att man inte ska släppa för mycket på paddan och man kan gärna höja saken som ger honom extra tärningar om man vill. När det gäller skirmishers så tycker jag man kan släppa lite på de två första blocken men sedan kan man ha en större höjning.

När du jämför med andra saker tycker jag det blir lite fel för en slaugthermaster kan slås och jag kan hålla med dig en viss del om demoner fast den stora skillnaden där att demoner har inte direkt några riktigt dåliga enheter som LM har.

När det gäller kroxigor så har jag inte tyckt att de kompar så dåligt till att jag såg att de kompar likvärdigt med Minoturs och jag tycker Minotaurs är mycket bättre.
David "Dangerous" D

#30 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:

Postad 31 maj 2012 - 18:42

Ni har skrivit med lore of beast under paddan men inte kompen för den.

Oj! Skulle vara +3

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#31 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:

Postad 03 juni 2012 - 09:26

Första posten uppdaterad med senaste ändringarna

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#32 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 21:33

Angående Lizardmenkompen så är den väldigt svårbedömd. När man tittar på den och kollar på den enhet för enhet så ser den helt ok ut. Det är när man börjar göra listor man upptäcker att det är något som inte stämmer. Ofta kan man få till en helt ok lista vid första anblicken men sedan inser man att man kommer få problem mot många arméer och att listan inte fungerar att ta till en turnering. Det beror antingen på att du har så lågt I och inte kommer klara av att möta döds/shadowlistor, eller att saurusar faktiskt bara har ws 3 och S4 vilket gör att de har mycket svårt mot många andra infanterienheter. Tar du en lore på paddan för att kunna hantera det inser du att du inte kan stoppa exempelvis Empirearmé med AS +1 på allt samt 2 kanoner och steam tank. Det är svårt att pusha med LM på grund av dålig movement och det är svårt att inte göra det pga dålig range på skytte.

Det är lite konstigt att LM känns så då armén anses vara en av de hårdaste i 8ed. Anledningen är ju troligtvis för att de 2 vanligaste LM byggerna (Lasses etcl-lista, eller den typen med två stora saurusblock, tempelguards med slann med rumination/mystery lore of light/life) är omöjliga att köra på komp, vilket de också ska vara då de är överbra. Frågan är bara hur man ska kunna hitta ett alternativ som fungerar på komp. Just nu har jag mycket svårt att se att man kan bygga en lista som skulle kunna klara av de vanligaste arméerna och placera sig högt på kompturnering.

Det jag tror skulle må bäst av en komplättnad är följande:

Terradons:

Denna enhet är den som är mest felkompad i LM tycker jag. Mitt förslag till ändring är följande:

Each terradon rider -2
2nd unit -5
Each unit after the 2nd -10

Detta gör att du kan spela med en enhet för -6 och tar du en andra kompar den då -11 vilket är ganska mycket. Tar du den tredje kostar en -16 och då börjar det bli ovärt men det ska det ju då 3 enheter är väldigt jobbigt att möta. Den första enheten tycker jag dock man kan hålla billig för en enhet terradons är inte så farligt att möta.

Det är väl främst terradons där jag har ett konkret förslag. En annan grej jag ofta tänker på är cupped hands of the old one. Den kompar nu -25 vilket känns som helt ok om du kör din slann själv eller i ett saurusblock. Då är den inte nödvändig då du klarar dig fint med earthing rod eller soul of stone. Men om du vill spela med Tempel guards är cupped hands ett måste. Detta är inte för att du vill skicka vidare ett miscast utan för att du vill ignorera det första. Problemet med tempel guards är ju att du måste sätta din slann i det blocket om du har med en slann och du kommer spränga hela blocket vid ditt första miscast om du inte har cupped hands vilket innebär att du i stort sett inte kan lägga magi. Även miscastresultat som inte är speciellt farliga för andra magiker som liten templat eller alla i baskontakt dödar i stort sett hela tempel guardsblocket. Mitt förslag är att lätta på cupped hands om man har med tempel guards. Tycker den kan ligga någonstans -15 till -20 Den är ju dessutom faqad så att du måste skicka vidare första miscast så man kan ju inte vänta in resultat 2-4 för att skicka vidare det.

I övrigt kan man också fundera på om inte Stegadons kompar lite väl hårt. -17 för första är kanske ok men tar du även med en ancient stegadon kompar den -32. Är de verkligen så bra i dagens meta? Tre vanliga arméer på dagens kompturneringar är Empire och Ogres och båda skjuter ut dem direkt. HE med S7 banishment är också vanligt vilket också tar ut dem om nu inte white lions klarar det bra själva. Det gör att i alla fall jag är mycket tveksam till att köra stegadons då det är att ge bort poäng gratis till väldigt många arméer. Det är främst den andra som behöver en komplättnad och det ganska rejält. Kan tänka mig -15 för första, -20 för andra och behålla -5 om det är en ancient för den är mycket bättre. har man 3 eller 4 ska det så klart kompa hårt fortfarande för det blir väldigt jobbigt för många arméer. Men 2 st är idag knappt värt det för som sagt, många av de vanliga arméerna tar hand om dem enkelt.

Oldblood tycker jag kan kompa -9 istället för dagens -11. Han är lite bättre än en scar vet men inte mycket och kostar väldigt mycket mer poäng. Han tar även p från din slann. Det gör att -11 är för mycket.

Sedan till några mindre viktiga saker gällande specialkaraktärerna.

Tehenhauin -30 måste väl vara totalt felkompat eller har jag helt missuppfattat den killen? Det är ju en level 2 beast (ej loremaster) för 250 p dessutom lordval. Antar att minuset beror på att han kan ta en engine som mount. Men gör man det så kan man inte ta slann eller oldblood som lord och då har man en väldigt bräcklig lord.

Sedan Lord kroak -55 samt tettoeko -60. Dessa skulle man faktiskt kunna bygga ganska roliga listor kring men nu är de lite väl hårt kompade. Speciellt lord kroak. Tettoeko kanske ligger ganska rätt men skulle kunna gå ner något steg. Jag tycker att en rolig grej med kompen är just när folk kommer med listor som är väldigt orginella och inte liknar alla standardlistor som är så vanligt förekommande. Sedan ska man såklart stoppa de mest brutna som kairos och teclis men det är ju en annan sak.
Mikael Magnusson

#33 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 884 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 20 november 2012 - 21:38

bra skrivet, håller med om det mesta. Ska se om jag orkar komma med lite konkreta förslag ikväll eller imorrn också.

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB

#34 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:

Postad 02 december 2012 - 12:39

Sedan Lord kroak -55 samt tettoeko -60. Dessa skulle man faktiskt kunna bygga ganska roliga listor kring men nu är de lite väl hårt kompade. Speciellt lord kroak. Tettoeko kanske ligger ganska rätt men skulle kunna gå ner något steg. Jag tycker att en rolig grej med kompen är just när folk kommer med listor som är väldigt orginella och inte liknar alla standardlistor som är så vanligt förekommande. Sedan ska man såklart stoppa de mest brutna som kairos och teclis men det är ju en annan sak.

Vi kikade igenom reglerna för lord Kroak och Tetto'eko igår när vi jobbade på LM kompen. Båda är ju totalt brutna, och listor man bygger på dom känns inte som direkt "roliga" listor.
Kroak är unbreakable T5, 6W 3+ wardsave mongo, som är jävligt duktig på att göra skada in i combat (2 eller 1-dicea lilla delizerance of itza för 4-6 D6 s4/s5 hits på alla fiender inom 6"). Så fram med kroak in i combat själv, och sedan står man där orubblig och kastar magi-skada in i combaten. Såg dock i FAQn att hans irresistable forces blir auto-fail på spellen, så med det blir han ju lite svårare att göra bra saker på håll med i alla fall. Vet into om jag tycker han förtjänar att vara med på spelplanen utan ordentliga uppoffringar.

Tetto'eko är ju ännu värre, book of hoeth på lore master heavens, med reroll på tärningen om kometer kommer ner eller inte. Auto-win mot allt som är defensivt då man inte kan stoppa kometer och de kommer att komma in precis när man vill i större utsträckning. Och arméer som vill pusha mot en kommer också få det jäkligt tufft när det sätts upp defensiva kometer som håller i sig om man inte pushar och kommer ner om man pushar.

Erik Aronson

#35 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 02 december 2012 - 18:31

Som sagt så tycker jag det är mindre viktigt om specialkaraktärerna ändras då det är de mer normala grejerna som är viktigast. Tettoeko kan du mycket väl ha rätt om, har aldrig testat att spela med honom. Dock har jag försökt bygga en lista med kroak och han är verkligen mycket bättre på pappret. Det är mycket svårare att få igenom hans spell än vad det verkar då dubbel 6 failar spellen. Du måste också komma inom range och det är inte bara att komma in i strid och sedan tro att du vinner matchen som du var inne på.

Sedan kan jag tycka att faktumet att han är död samt är en av de snyggaste modeller GW gjort gör att han förtjänar att vara på spelplanen bara därför. :)
Mikael Magnusson

#36 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:

Postad 02 december 2012 - 19:02

Som sagt så tycker jag det är mindre viktigt om specialkaraktärerna ändras då det är de mer normala grejerna som är viktigast. Tettoeko kan du mycket väl ha rätt om, har aldrig testat att spela med honom. Dock har jag försökt bygga en lista med kroak och han är verkligen mycket bättre på pappret. Det är mycket svårare att få igenom hans spell än vad det verkar då dubbel 6 failar spellen. Du måste också komma inom range och det är inte bara att komma in i strid och sedan tro att du vinner matchen som du var inne på.

Sedan kan jag tycka att faktumet att han är död samt är en av de snyggaste modeller GW gjort gör att han förtjänar att vara på spelplanen bara därför. :)

Jo, kommer en hel del ändringar i övrigt på lizardmen. Har inte någon vettig erfarenhet av kroak eller tettoeko, vilket är varför jag ville höra lite mer om varför dom eventuellt skulle förtjäna bättre komp.

Erik Aronson

#37 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 02 december 2012 - 20:18

Jag mötte Tehenhauin på nätet i en match för nån vecka sen. Om det inte varit för en IF transformation följt av 2 magi faser med 1+1 och 2+1 så hade han inte gjort ett jotta. Tycker han är galet över kompad och borde ligga som en vanlig lvl2 då han inte är så het om man inte lottar med honom. Han ger också flexibilitet till de som vill spela utan paddor vilkety alltid är nice!
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#38 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:

Postad 02 december 2012 - 21:13

Jag mötte Tehenhauin på nätet i en match för nån vecka sen. Om det inte varit för en IF transformation följt av 2 magi faser med 1+1 och 2+1 så hade han inte gjort ett jotta. Tycker han är galet över kompad och borde ligga som en vanlig lvl2 då han inte är så het om man inte lottar med honom. Han ger också flexibilitet till de som vill spela utan paddor vilkety alltid är nice!

Jojo, hans komp är en rest från beta-mallen som skrevs för skitlänge sedan (han blir ändrat till -7 eller nått i den stilen). Det är dom andra två som är mer intressanta.

Erik Aronson

#39 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 04 december 2012 - 13:24

LMs stora nackdel är att så många av deras enheter är bra på samma saker. Jag tycker verkligen att stegadoner ska ner mycket i komp för de är jättebra på att döda str4 enheter men det är sarusar och cold ones också och båda de enheterna är vanliga i komp arméer.

LMs andra nackdel är att de är väldigt dåliga i magi fasen. Även om man lirar med en padda som är ganska dyr och kompar en hel del så har man sämre magi än de flesta andra arméer och det beror på att man inte kan få en extra PD eller slå om tärningar. Visst man kan lira med rumination men det vill man ofta inte så man har inget billigt sätt att få en lite bättre magi fas.
David "Dangerous" D

#40 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 12 december 2012 - 20:12

Jag tycker att nya mallen är väldigt bra generellt. Jag tycker alla skinks och även chameleon kompar bra och det beror ju på nya scouts regler.

Det finns vissa saker man kanske kan ändra lite. Jag tycker fortfarande oldblood inte ger så mycket om man jämför med en vanlig scar vet så jag vill se den på minus 7. Visst den är lite bättre men eftersom den inte har bättre LD så är den inte 60 poäng bättre enligt mig. Den har även väldigt dyra uppgradering. En light armour för 10pts är lite mycket te x.

Tycker att sarusar warrior kompar för mycket på 22-26 steget om man ser på de andra stegen så skulle vilja sänka det med ett steg.

Det enda jag tycker kompar för bra är tempel guards. Just nu kompar de bara ett mer än sarus warriors och jag tycker de förtjänar två mer.
David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar