Hoppa till innehåll

Foto

Utvärdering Ff Aut 2009

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 21 oktober 2008 - 10:01

Man får tacka för en, som vanligt välskött turnering.
Tyckte allt flöt på väldigt smidigt och schemat fungerade bra för oss som kom från Stockholm.

Tyckte lagtävlingen var roligt och specielt målningsdelningen var annorlunda och skoj.
Däremot kunde man ha fått lite mer info om just den i förväg för att underlätta valet av deltagare lite.

Nu kommer det låta som jag är lite missnöjd och grinig eftersom jag kommer skriva fler saker som kan förbättras än som jag gillade.
Men så är det ju inte, tycker det är mycket bra turnering och arrangörernas rutin och erfarenhet lyser ofta igenom.

Målningspoängen tycker jag kan förbättras lite, som det var nu fick en arme som hade 3 färger och mest var svart 11(tror jag), en tabble top arme fick 16 och de riktigt fina fick 26+
De riktigt fina armeerna förtjänar verkligen varje poäng de får, men jag tycker inte glappet mellan i princip omålat och tt (table top) ska vara mindre än mellan en TT och sjukt fin arme.
Jag vet egentligen inte vad ni ser som målet med målningspoängen men jag brukar se det som ett sätt att få folk att måla. Då behöver man nog ge mer än 6poäng.

Fotograferingen: Det är riktigt coolt att ni har en fotograf som går runt och fotograferar alla armeer.
Men eftersom hon tog bilderna på hela armer så blir de lite otydliga och det går inte att utskilja några detaljer. Jag skulle gärna se att man antingen kompleterar
och tar 3 bilder, inte lika utoomade av varje arme eller att man iaf tar mer detaljerade bilder på de som blir nominerade.

#2 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 21 oktober 2008 - 12:36

Håller med Petrus, eller ja inte om fotograferingen, men han är ju stockholmare och ja, ni vet ju hur såna är, Ostare... wink.gif

Hur som en klockren tillställning som vanligt! Finns ju ett skäl att vi åkt de 60+ milen 4 ggr nu och antagligen fortsätter.

Som sagt, bra schema, bra ordning, bra genomfört, kul med lagturneringen.

Har bara 2 klagomål, eller ja inte klagomål utan förbättringar.

1. Som jag sagt tidigare så måste Battlefield Dominion göras om, den förstörde helt min match 4, mötte Skaven SAD, spelade VC själv och ja trots en del tur och smart spel av mig fick motståndaren ändå en 13p mot mina 7p. Lider verkligen med Chaos Mortal spelare, det måste ha sugit rejält.

2. Borden, vet att det är ett jobbit arbete och att vi har olika åsikt, men gärna mer variation. Västerås har Sveriges bästa men mest enformiga bord, våra bord har av Er ogillats pga sandningen.
Vi siktar iaf på att komma upp i RT's standard, helt klart sveriges bästa bord som det ser ut nu.

Väl mött i Vår, I'll be Back!

Mvh
Hampus Berg
Atlantis

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#3 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 22 oktober 2008 - 13:35

Jag är riktigt nöjd över arrangemanget, dea med crew osv. Lagtävlingen är dock inte min grej, tar hellre lite mer tid till matcherna. Tyvärr åkte våran klubb på 4 interna möten under helgen, inte mycket att göra åt.

Vet inte om jag håller med om Battlefield Dominion, trots att jag fick en duktig spark i skrevet av det scenariot (i kombination med terrängen), det bör väl finnas nåt som bryter av från Pitched Battle. Allt som gör horde-arméerna lite bättre gentemot elit, är schysst.

Kan inte säga att jag saknade smålapparna med specialregler från förra turneringen, tappade bort dom och hade mig.
jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#4 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 766 Inlägg:

Postad 22 oktober 2008 - 15:15

Håller med föregående talare om mycket bra arrangemang. Det enda jag skulle kunna klaga på är följande:

Terrängen: Det var väldigt stora terrängbitar på vissa bord som man inte visste hur man skulle spela. I min första match hade jag en stor ruin mitt i bordet som uppskattningsvis täckte upp 1/6 av bordet.

Scenario: Håller med om att scenariot där man ska ta table quarters inte är så bra. Om man inte har en hord-armé måste man wipa motståndaren väldigt fort om man ska ha chans på 20-0. Dessutom kan det skapa relativt tråkiga matcher där man enbart anpassar spelet efter att hålla quarters.

#5 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 22 oktober 2008 - 20:15

jag tycker faktiskt om battlefield dominion för att det förstör för demonerna, dem är så få så dem har svårt att ta quarters. men visst, det är jobbigt att möta skaven i det scenariot, dock anser jag att allt som är dåligt för VC/DoC är bra thumb.gif

#6 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 23 oktober 2008 - 07:23

QUOTE (hagar redbeard @ Oct 22 2008, 21:15 ) <{POST_SNAPBACK}>
jag tycker faktiskt om battlefield dominion för att det förstör för demonerna, dem är så få så dem har svårt att ta quarters. men visst, det är jobbigt att möta skaven i det scenariot, dock anser jag att allt som är dåligt för VC/DoC är bra thumb.gif

Jo men du missar det väsentliga, att man kan bli lottad mot en svår arme för sin egen arme kan jag köpa, man få helt enkelt tänka nog och spela tajt.
Men om du lottas mot en svår arme för din arme och måste spela tajt på ett scenario där du inte kan spela tajt då blir det verkligen ett lotteri och Axel hade inga större problem att äga alla quarters mot sin vc han mötte så att demonerna straffades, nej du min käre henkebenke där får du nog allt gå tillbaka till skrivbordet.

Scenariona enligt mig ska vara en extra klick till spelet inte själva vinsten i sig, speciellt inte om scenariot är en autowin för vissa armeer mot vissa andra.

Sist jag var uppe var med Chaois Mortals och blev straffad duktigt mot OK, då däremot kunde jag spela mig till en vinst.
I år fick jag Skaven SAD och hur jag än skulle flytta mina stackars odöda så var jag i underläge vid skytte, magi, enheter, mobilitet, ja you name it. Så det blev en sjukt trist match för både mig och Ghetto. Han vann men såg inte särskilt glad ut. tongue.gif

//Puritan

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#7 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 23 oktober 2008 - 09:26

fast grejen med axels match var ju att fredrik ställde sig i ett hörn, då är det lätt att ta alla quarters. precis samma problem som du hade(som också gömde dig i ett hörn). jag mötte också demoner, och jag gömde mig inte i ett hörn. jag massakrerade min motståndare, han fick inte en quarter på hela matchen. dessutom skrev jag ju att det var dåligt för både VC och DoC, och både du och fredrik körde ju VC, så det var väl bra att ni hade svårt i scenariot.

#8 Setomidor

Setomidor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 395 Inlägg:

Postad 23 oktober 2008 - 11:44

Jag mötte Eldborns demoner i det scenariot (och jag spelade ju som bekant också VC), och skrapade till mig en 8-12 tack vare scenariot. Han hade fyra enheter som hade precis US 5, så efter att jag dödat en eller två modeller ur de enheterna så hade han helt plötsligt väldigt svårt att hålla quarters alls (bara fyra enheter kvar, varav BT'n är en). Jag däremot kunde raisa upp mina om de hamnade under gränsen, eller för att se till att jag utnumrerade honom på den eller de kvarters där det var aktuellt. Faktum är att det enda jag dödade på hela matchen var två halva enheter flamers, lite furies och en BSB. Med andra ord tycker jag faktiskt att scenariot gagnar VC, i alla fall mot demoner.

Möter man horde arméer har man nog lite större bekymmer, men jag tror att det gäller att ligga på offensiven istället för defensiven om man ska kunna hålla quarters (skräm bort råttorna, helt enkelt!) smile.gif

#9 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 23 oktober 2008 - 14:08

QUOTE (Puritan @ Oct 23 2008, 08:23 ) <{POST_SNAPBACK}>
Scenariona enligt mig ska vara en extra klick till spelet inte själva vinsten i sig, speciellt inte om scenariot är en autowin för vissa armeer mot vissa andra.

Vad jag kommer ihåg så var 3-4 scenarion på sista qfa "du skola ha mest folk här i slutet på matchen"

Hade man det fick man typ 500 poäng och flytta resultatet två steg i sin riktning tongue.gif Då körde jag en sneakig darkelfs wink.gif

#10 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 23 oktober 2008 - 14:44

Problemet med Dominion är att man börjar casha in poäng redan i runda fyra. Detta gynnar vissa armeér mer än andra och det kan spegla resultatet i VP väldigt dåligt. Jag har dock inga problem med att det delas ut extrpoäng för quarters i slutet på matchen. Vissa arméer måste helt enkelt ha sex rundor på sig att få dominans.

/H

#11 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 23 oktober 2008 - 14:52

QUOTE (fffrankenstein @ Oct 23 2008, 15:08 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Puritan @ Oct 23 2008, 08:23 ) <{POST_SNAPBACK}>

Vad jag kommer ihåg så var 3-4 scenarion på sista qfa "du skola ha mest folk här i slutet på matchen"

Hade man det fick man typ 500 poäng och flytta resultatet två steg i sin riktning tongue.gif Då körde jag en sneakig darkelfs wink.gif

Scenario 1 var den som dödaer mest poäng i fiendens magiker får skifta 2 steg.

Scenario 2 var båda spelarna sätter ut 3*100 samt en 200 som vi reviderade efter då det slog helt fel. Det åtgärdades till RTO där det var bättre.

Scenario 3 var objectivs i mitten på plan där man fick poäng från runda 3, det maximala antalet om du höll objectivet alla rundor var 700 poäng, det var 3 objectives och den som höll flest sista rundan fick skifta 2.

Scenario 4 var att flyende eller döda enheter i sista rundan gav 1,5 x poäng och halverade bara gav 0.25 och om man hade sin general levandes och motståndarens var död kunde man skifta 2.

Scenario 5 var den som hade mst antal poäng i motståndarens deployment i slutet på slaget fick skifta 2.

Dessa scenarion funkade ganska bra men skulle inte funka alls nu med nya VC, HE och demoner.

//Puritan

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#12 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 23 oktober 2008 - 23:40

QUOTE (Puritan @ Oct 23 2008, 15:52 ) <{POST_SNAPBACK}>
Scenario 1 var den som dödaer mest poäng i fiendens magiker får skifta 2 steg.

Scenario 2 var båda spelarna sätter ut 3*100 samt en 200 som vi reviderade efter då det slog helt fel. Det åtgärdades till RTO där det var bättre.

Scenario 3 var objectivs i mitten på plan där man fick poäng från runda 3, det maximala antalet om du höll objectivet alla rundor var 700 poäng, det var 3 objectives och den som höll flest sista rundan fick skifta 2.

Scenario 4 var att flyende eller döda enheter i sista rundan gav 1,5 x poäng och halverade bara gav 0.25 och om man hade sin general levandes och motståndarens var död kunde man skifta 2.

Scenario 5 var den som hade mst antal poäng i motståndarens deployment i slutet på slaget fick skifta 2.

Dessa scenarion funkade ganska bra men skulle inte funka alls nu med nya VC, HE och demoner.

Hm det börjar komma tillbaks till mig nu. Så det var inte exakt lika avgörande som jag kom ihåg men ändå ganska hårda bananer smile.gif

Jag fattar/kommer inte ihåg 2an. Men detta kanske är lite ot.

#13 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 25 oktober 2008 - 23:34

QUOTE (Setomidor @ Oct 23 2008, 12:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
Med andra ord tycker jag faktiskt att scenariot gagnar VC, i alla fall mot demoner.

Så är det. Att jag valde att krama ett hörn med min infanterylista berodde mycket på att jag mötte 4 flygande rankbrejkare, helt utan skyddande terräng och fick ingen Gaze eller ännu bättre, Winds of Undeath som kunde ha ställt till det lite (tagit ned Furiesarna från US5 bland annat). Hade heller ingen snabb hammare att hota med. Jag skulle gärna ta en returmatch och testa gå på offensiven, men jag tror resultatet hade blivit sämre. But who knows? Fortfarande så får VC lite fördelar gentemot DoC på det scenariot.

Jag tror i Puritans match mot Skaven så var det mer oerfarenhet med döingarna som avgjorde, det var hans första 5 matcher med VC om jag inte fått det om bakfoten?
jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#14 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 26 oktober 2008 - 13:08

QUOTE (N.I.B. @ Oct 25 2008, 23:34 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Setomidor @ Oct 23 2008, 12:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
Med andra ord tycker jag faktiskt att scenariot gagnar VC, i alla fall mot demoner.

Så är det. Att jag valde att krama ett hörn med min infanterylista berodde mycket på att jag mötte 4 flygande rankbrejkare, helt utan skyddande terräng och fick ingen Gaze eller ännu bättre, Winds of Undeath som kunde ha ställt till det lite (tagit ned Furiesarna från US5 bland annat). Hade heller ingen snabb hammare att hota med. Jag skulle gärna ta en returmatch och testa gå på offensiven, men jag tror resultatet hade blivit sämre. But who knows? Fortfarande så får VC lite fördelar gentemot DoC på det scenariot.

Jag tror i Puritans match mot Skaven så var det mer oerfarenhet med döingarna som avgjorde, det var hans första 5 matcher med VC om jag inte fått det om bakfoten?

Jo visst var det så samt att jag hade en kompande arme.

Men om man ska ta fram det som verkligen gäller så är det att det var 1800p i Scenariot vilket kändes mycket speciellt för tex Små armeer som CHaos Mortals etc. Vissa armeer kan inte hantera att hålla quarters bra och jag anser fortfarande att scenariona ska ge en extra edge inte haverera det i vissa matchups.

//Puritan

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

1 användare läser detta ämne