Hoppa till innehåll

Foto

9Th Age Arme Info Efter Tester

• Please log in to reply
155 replies to this topic

#141 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 951 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 12:20

Möter man pie-plates överlag så är det uppförsbacke i motvind. Sist här vart jag mördad av O&G med två stone throwers och dubbla spindlar med weblauncher + magic missile spam :D Härnäst tror jag det blir vs OK med dubbla enheter bombardiers och en enhet mercenarys :P DE är just nu den av mina arméer som är svårast att hitta builds till. Infanteri är svårt att komma ifrån då man ändå behöver scoring units.

Japp. Hade en OK lista till lincon men den förstördes helt, så ska göra n variant av den som jag hoppas är lite rolig att spela, för jag tror fan inte att den tillräckligt stark ^^

Ja det ska onekligen bli spännande att se :) lite av den här anledningen jag startade tråden på 9th forumet. Känns som att man behöver ha lite input då man inte ser de självklara buildsen. Sen att jag ofta snor andras listor och moddar de för att jag är lat är ju inget nytt precis :D

Men OK menade jag då okej och inte Ogre Khans. Men det är väl allmänt känt att jag spelat DE senaste tiden xD

#142 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 17:30

Med reglerna alverna har borde den där 18ppm ligga runt 22-24 ppm.

Det räcker med att titta på swordmasters eller tower guard eller Wild riders för att vilopulsen ska öka till 130. :)

Som sagt. Jag tror att BH ligger helt okej till.

Jag gillar logiken.

Kolla här, superstarka BH listor som krossade det mesta, lagom powerlevel!

Men alla alver borde kosta 50 % mer.. Because, reasons and stuff.

Generellt sett för att göra det enklare att reda ut PPM i relation med varandra tror jag det hade varit smidigtatt dubbla alla poäng för alla modeller och dubbla storleken på standardspel. (dvs, 4-5000pts = normalstorlek, en modell för 10 nu kostar 20 då.)

För det finns en hel del svårigheter inbyggda i ett lågt spann när man hamnar på individuella infanterimodeller. För det går smärtgränser uppåt när det blir för dyrt med en modell, även om den är jättebra. Likadant åt andra hållet, det finns gränser neråt när en modell blir för billig och sånt. 

En del arméer har ju löst det med halva poäng nu här och var. Tex Longhorns som betalar 0,5 poäng för att byta ut sin halberd mot ett GW.

ang. regler: Ja. det är tydligt att alver har massa regler som är värda bra mkt mer som regel än vad de betalar. Tex Lightning reflexes. helt klart värt 3-4 ppm bara i sig självt.   Men skulle de betala full pris för sina regler skulle de bli för dyra att spela med.  WDG Warriors har ju haft/har fortfarande det problemet att de är för dyra ppm för att vara spelade, men för bra stats och regler för att bli billigare. Och nu när de blivit billigare har det höjts  röster om att de är alldeles för bra helt plötsligt :P  Och det finns fortfarande en stor lobby som menar att Longhorns är 1-2 ppm för dyra för att vara prisvärda. 

Sen är det ju så att poängsättning på regler varierar ju också med designers syn på saker :P Själv anser jag att +1 to hit, alltid är   100% bättre än potentiella re-rolls vars potential är variabel. För jag menar att stabilitet > hög/låg potential. Men andra ser saker på ett annat vis. 

De här BH-listorna som går bra är ju extrema varianter. Det är antingen all-speed, all-ambush, all-minotaurs, all-whatever. Det finns inga "combined arms" för BH att dra nytta av som det går för alver att göra. Och extrema arméer, oavsett bok, tenderar till att ställa till det när man gör generella analyser :P

så ja. Jag tycker att mer eller mindre varenda alv är underprissatt från ett rent PPM-perspektiv. Däremot ligger de nog på/strax över smärtgränsen för vad en enskild modell kan kosta innan den blir för dyr.

#143 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 17:47

Fast om re-roll är sämre än +1 to hit så skulle nog alver ha det kvar från 8th :) var ju re-rolls (kombinerat med hög WS/I såklart) som gjorde att alver var helt uber i mångas ögon i 8th. Jag tänker såhär, alver är fortfarande riktigt bra, men även riktigt dyra. Det här resulterar i en armé som är hälften, eller mer, mindre än motståndarens armé. Sen får man ju fundera, vad gör alver bra? Jo, framför allt så slåss de bra. Om min armé slåss sämre, varför skulle jag vilja in och brottas med dom? Min bror verkar ha kört den filosofin och har alltid grejer i sin armé som är bra mot alver (allt som dödar på avstånd). Det gör också att han vinner 95% av gångerna. När man tappar 5-7 modeller på 15pts styck mot en magisk missil eller template så svider det rejält. Det är modeller som inte kommer tillbaka (om man inte kör path of nature). När man sen har få modeller kvar så spelar det ingen roll vad de har för specialregler för de kommer förlora utnötningskriget. Med det här sagt så menar jag varken att andra arméer skulle va OP, men inte heller att alver är OP. Extrembuilds är alltid bra och får bra resultat, men tittar man på varje version så ser man att de får sig ordentligt av nerfsläggan. Nu senast för DE så var det trippla assassins och shooting som åkte på däng :)

Kommer bli väldigt spännande att se vad ETC-lagen väljer för lag och listor, brukar vara en bra indikation på vad som är bra och mindre bra :) Spännande diskussion!

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#144 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 18:03

Ja, man skulle ju kunna tro att spelare lär sig av varandra i det här spelet  och försöker ställa sitt starka mot fiendens svaga samtidigt som man minimerar sin egen svaghet :P

Re-rolls är nog bättre än +1 to hit. Men det är inte 100% säkert att man får re-rolls med BH medan det är 100% säkert man får +1 to hit med alver. 

Det här är absolut ett uttryck för olika syn på design. Jag kommer alltid hävda att garanterade resultat är bättre än icke-garanterade. Men det finns dem som menar att höga toppar/låga dalar är bättre än stabila mellanresultat pga det höga resultatet kommer ha större effekt än det stabila mellan. :)

För att översätta till idrottstermer: Jag har hellre ett stabilt lag där allt fungerar likadant match efter match än ett lag som blandar sjukt bra insatser med sjukt dåliga. :) Hellre Lagerbäck än Hamrén för den fotbollsintresserade :P

#145 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 134 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 18:08

Själv anser jag att +1 to hit, alltid är   100% bättre än potentiella re-rolls vars potential är variabel. För jag menar att stabilitet > hög/låg potential. Men andra ser saker på ett annat vis. 

Fast det här resonemanget är ju inte helt rätt :P

Ju fler tärningar du rullar, desto lägre varians (närmare snittet) kommer du ligga då du enklare eliminerar extrema utfall.

Vill du ha stabilitet är reroll to hit bättre än +1 to hit (utan att säga något om vad som faktiskt ger flest träffar)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#146 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 18:13

Själv anser jag att +1 to hit, alltid är   100% bättre än potentiella re-rolls vars potential är variabel. För jag menar att stabilitet > hög/låg potential. Men andra ser saker på ett annat vis. 

Fast det här resonemanget är ju inte helt rätt :P

Ju fler tärningar du rullar, desto lägre varians (närmare snittet) kommer du ligga då du enklare eliminerar extrema utfall.

Vill du ha stabilitet är reroll to hit bättre än +1 to hit (utan att säga något om vad som faktiskt ger flest träffar)

ja det vet jag, det är därför jag la till potentiella :P hade det varit 100% garanterat att man får re-rolls är jag helt enig med dig. :P (jag försökte förtydliga med en edit i posten ovanför din!)

Men oavsett vilket är det fortfarande ett uttryck för olika designfilosofier och jag har inga problem med alvernas +1 to hit eller deras regelverk och en diskussion huruvida dem betalar för mkt/förlite/är okej är mer eller mindre akademisk än praktisk och ska nog inte föras i Buffys tråd om arméutvärderingar :P

#147 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 19:08

Vore lite kul om nån som är lite high på matte kunde räkna lite på det :) ja, diskussionen drog iväg lite, men på ett intressant sätt :)

#148 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 19:17

Det måste finnas någon riktigt smart rackare som kommer slå mig på fingrarna om det här :P  men isåfall lovar jag att hålla tyst om iaf lightning reflexes :P

För att gå vidare på det här med stabilitet, en anledning jag tippar att det kommer vara överflöd av alver och demoner och VC är inte pga deras armébok i sig nödvändigtvis. Utan för att de är arméerna som har flest verktyg att använda sig för att komma förbi andras svagheter samtidigt som de är väldigt pålitliga pga högt LD och/eller unbreakable. Regelverket är ju skrivet som så att det gynnar bra movement och bra närstridsfaser. Det är ju, skulle jag säga :P, i närstridsfaserna man plockar mest poäng av fienden.  Samtidigt behöver man också minimera sina egna förluster och det gör man genom att minska antalet break/paniktest man får samt genom att samla på sig sannolikheten på sin egen sida.  Vilket är något man gör genom att ha högt LD, bra stats och bra rörlighet så man kan välja sina egna combats samtidigt som man inte påverkas lika mycket negativt av panik osv. :)

Och på 100 matcher är jag övertygad om att alvarméer, VC och DL är de arméer som har den bästa balansen för att uppnå det här och flest kommer välja dem även om det finns extremister som BH och sånt liggandes. BH:s potential för närstrid är nog bra mycket högre än alvernas arméer, men BH saknar verktygen för att på en långvarig turnering alltid leverera den här bra potentialen. 

förstår någon öht vad jag menar? :P jag känner själv att min förklaring är mindre pedagogisk än jag vill få den att vara.

#149 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 951 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 19:24

Det finns massor om re-roll mot +1 to hitpå 9th forumet, re-roll är mycket bättre i alla lägen. 

Bara normalutfallet på en tärning, träffa på 3+ med re-roll är 1/9 att missa

3+ med +1 är 1/6 att träffa.

Sen varianter av detta bara

Resten kan ni nog räkna ut själva ;D

#150 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 19:34

Jag förstår vad du menar Kane och tror också att vi får se mycket alver, demoner och vampyrer på ETC :) Men man vet aldrig, men väldigt intressant att följa. Precis börjat spåna på en "tråkig" strigoi lista, nu när VC kom på tal :P 

#151 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 19:46

Det finns massor om re-roll mot +1 to hitpå 9th forumet, re-roll är mycket bättre i alla lägen. 

Ingen har sagt något om att re-rolls inte är bättre. :) Men potentiella re-rolls är inte samma sak som re-rolls. :)

#152 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 951 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 19:59

Ingen har sagt något om att re-rolls inte är bättre. :) Men potentiella re-rolls är inte samma sak som re-rolls. :)

Men ok? 95 % re-rolls då? Sålänge man inte spelade i sin kompiskrets och bara mötter alver hade man re-roll. Nu istället så one-shottar alvregementen varandra, hade nästan föredragit att ingen fått +1 to hit om båda hade den regeln

#153 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 20:05

Det är förstås episkt med två enheter som dödar varandra samtidigt. Det är en skön bild :)

#154 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 20:06

Har man problem med att klara sina LD10-test med re-rolls (Saknas detta i listan borde man fundera på hur man byggt den) med beastmen kan man spendera 10 pts och se till att i princip hela armén autoklarar sina test istället.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#155 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 20:12

Ja. Det kan man och ja det bör man.  Ingen har bestridit det. Men det berör fortfarande inte att  man har olika uppfattningar vad en regel är värd i poäng  pga grundsyn av design. En del ser stabilitet som bättre än potential. 

Jag kunde valt två helt andra företeelser.

#156 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 20:51

Möter man pie-plates överlag så är det uppförsbacke i motvind. Sist här vart jag mördad av O&G med två stone throwers och dubbla spindlar med weblauncher + magic missile spam :D Härnäst tror jag det blir vs OK med dubbla enheter bombardiers och en enhet mercenarys :P DE är just nu den av mina arméer som är svårast att hitta builds till. Infanteri är svårt att komma ifrån då man ändå behöver scoring units.

Japp. Hade en OK lista till lincon men den förstördes helt, så ska göra n variant av den som jag hoppas är lite rolig att spela, för jag tror fan inte att den tillräckligt stark ^^

Ja det ska onekligen bli spännande att se :) lite av den här anledningen jag startade tråden på 9th forumet. Känns som att man behöver ha lite input då man inte ser de självklara buildsen. Sen att jag ofta snor andras listor och moddar de för att jag är lat är ju inget nytt precis :D

Men OK menade jag då okej och inte Ogre Khans. Men det är väl allmänt känt att jag spelat DE senaste tiden xD

Såg denna post nu och läste lite snabbt och tänkte "va fan...har han börjat spela OK" och sen läste jag lite mer noggrant och ordningen är återställd! :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar