Hoppa till innehåll

Foto

Alternativ komp

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
156 replies to this topic

#21 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 25 november 2004 - 17:05

Såg precis att PD inte ger minus efter 11, det är lite konstigt eftersom DD verkligen ger det...

Edit:
Hittade en lista som är ganska rolig. Comp 22p unsure.gif

12*20 Night Goblins med Full command och vars 3 fanatics
20 Nightgoblins med Full command, 3 fanatics och Guff's Flag (shamanerna går här)
1 Night Goblin Shaman, 2*Dispel Scroll
1 Night Goblin Shaman, Mad Cap Mushroom, Dispel Scroll

Exakt 2000p
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#22 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 073 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 17:56

Är själv inne på lite utav samma spår och skulle bara se det som positivt om WPS ev. skall överges.

Visst blir det en grövre generalisering, men det behövs i mina ögon. WPS blir för drygt och komplext för att balanseras, dessutom avskräcker det nya spelare att deltaga i turneringar.

Men det är min åsikt.

#23 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 18:45

QUOTE (bjorn.nilsson @ Nov 25 2004, 09:56 )
Så om man har en steamtank utan maingun och en helblaster räknas det som tre warmachines, har steamtanken en helblaster så räknas det som totalt 5 warmachines.

Tänkte inte på Steam Tank, men det låter som en bra lösning.

QUOTE (Mag-El @ Nov 25 2004, 10:45 )
Jag vet inte om jag har missuppfattat magisektionen, för den i mina ögon har ju dödar magin om något. för om man har 10PD så kan man ju gå och lägga sig, -8 på en mall som knappt ger bonusar. Dessutom så om du har hyffsat med magi får du även minus för karaktärer.
Helt ärligt, tycker det är alldeles för mycket stenkastning på magi.

Obalansen i magifasen är en rätt stor del till varför komp finns. Så det är helt avsiktligt att den straffas hårt på höga nivåer.

QUOTE (Steffo @ Nov 25 2004, 12:33 )
Är påläggen för variation kumulativa dvs kan man få bägge två?

Nej.

QUOTE (DGoE @ Nov 25 2004, 13:50 )
Observera dock att jag inte alls vänder mig emot en sådan bedömning. Detaljer kan givetvis förbättras, men ajg tror nog att det är mycket bra om vi får olika kompsystem.

Det är tanken. Anta att vi kör det här på GothCon. De andra stora turneringarna kan fortsätta med WPS och någon kunde köra okompat. Någon/några mindre turneringar kan köra subjektivt eller med något annat system.

#24 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 19:15

QUOTE (emil @ Nov 25 2004, 18:56 )
Är själv inne på lite utav samma spår och skulle bara se det som positivt om WPS ev. skall överges.

Visst blir det en grövre generalisering, men det behövs i mina ögon. WPS blir för drygt och komplext för att balanseras, dessutom avskräcker det nya spelare att deltaga i turneringar.

Men det är min åsikt.

Måste ifrågasätta om du har något som tyder på att det avskräcker då explosionen i antal deltagare kom ungefär samtidgt som WPS systemet.

Vad som verkligen avskräcker är fett obalanserade system där en eller kanske två arméer dominerar. Skulle t.ex samma mall och viktning råda på nästa SydCon som det var i år så skulle nog många skita i att sticka dit "för jag pallar inte spela dvärgar".
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#25 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 073 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 19:59

@ björn

Nä, jag har inga vetenskapliga argument för/emot, bara vibbar jag fått av en hel del mindre fanatiska gamers som inte har lust/kan inte räkna ut sin komp, eller högaktligen skiter i det, men vill gärna delta och spela.

Man skulle ju kunna be dom att dra någonstans, men det är ju lite synd.

#26 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 25 november 2004 - 20:29

Det är något som jag snarare tror man ska lösa med sidoturneringar för youngbloods - något som vi velat driva på SydCon ett par år men saknat folk till. Nästa år tror vi dock att GWs outriders kommer fixa den saken.
- Dr Strangelove

#27 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 15:24

Ett av problemen med att WPS systemet är såpass komplext är att det skapar mer jobb för arangörerna, eftersom ganska många deltagare helt enkelt gör fel.

Förövrigt tror jag att det skulle gynna turneringslivet i sverige om alla större svenska turneringar använda samma comp system. Kanske orealistiskt men endå...

#28 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 15:49

QUOTE (petrus @ Nov 26 2004, 16:24 )
Ett av problemen med att WPS systemet är såpass komplext är att det skapar mer jobb för arangörerna, eftersom ganska många deltagare helt enkelt gör fel.

Förövrigt tror jag att det skulle gynna turneringslivet i sverige om alla större svenska turneringar använda samma comp system.  Kanske orealistiskt men endå...

Där tror jag du har fel - kompsystemet är en av de största bidragande faktorerna till att folk varierar sig. Men att samma grund använda är bra så folk lär sig räkna.
- Dr Strangelove

#29 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 26 november 2004 - 18:22

QUOTE (bjorn.nilsson @ Nov 26 2004, 15:49 )
Där tror jag du har fel - kompsystemet är en av de största bidragande faktorerna till att folk varierar sig. Men att samma grund använda är bra så folk lär sig räkna.

Fast gör folk verkligen det?
Alla comp system jag använt i sverige har fungerat ungefär likadant, man straffar ungefär samma enheter och föremål. Det är ganska naturligt att det är så, folk tenderar att vilja begränsa ungefär samma sak.

Jag får intrycket av att folk kör sin arme, kanske gör mindre förändringar pga udda delar i comp systemet men ingen större förändring.

För att bryta detta måste man ändra vilka enheter som man straffar och vilka man ger bonus för.
typ nästa turnering ger vi folk bonus för att de köper en slaan men inga saurus hjältar. Samt get - i comp för saurus block.
Då skulle man få folk att göra annorlunda armeer.

#30 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 28 november 2004 - 14:44

QUOTE (petrus @ Nov 26 2004, 19:22 )
Fast gör folk verkligen det?
Alla comp system jag använt i sverige har fungerat ungefär likadant, man straffar ungefär samma enheter och föremål.  Det är ganska naturligt att det är så, folk tenderar att vilja begränsa ungefär samma sak.

Jag får intrycket av att folk kör sin arme, kanske gör mindre förändringar pga udda delar i comp systemet men ingen större förändring.

För att bryta detta måste man ändra vilka enheter som man straffar och vilka man ger bonus för.
typ nästa turnering ger vi folk bonus för att de köper en slaan men inga saurus hjältar. Samt get - i comp för saurus block.
Då skulle man få folk att göra annorlunda armeer.

Frågan är om det är bra. Det är ju av en anledning som man straffar de saker man gör En skink/slaan armé är inte kul...
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#31 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 29 november 2004 - 12:06

QUOTE (Joey_Boy @ Nov 28 2004, 14:44 )
Frågan är om det är bra. Det är ju av en anledning som man straffar de saker man gör En skink/slaan armé är inte kul...

Nej ok det var kanske inte världens bästa exempel smile.gif
Men vad jag ville få fram var att så länge man straffar ungefär samma saker med comp systemen så kommer det inte bli mer varierande armeer.

#32 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 29 november 2004 - 13:39

Bara en galen idé så där ut i det blå - för att variera karaktärer - skulle man inte kunna lägga in feta penalties för tråkföremålen men inte ge avdrag alls för mångden föremål - så man kanske skulle få se lite mer udda grejer i turneringar.
- Dr Strangelove

#33 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 29 november 2004 - 14:14

QUOTE (Anton @ Nov 25 2004, 08:50 )
Variation
The army contains no repeated rare or special choices, at least one unit of infantry without missile weapons (not skirmishers) and at least two of the following unit types: infantry unit (20 or 25 mm bases) armed with missile weapons, can be skirmishers but not flyers; unit of ogre-sized models (40 mm bases); unit of cavalry (25x50 mm bases, no flyers) +5
The army contains no repeated rare choices and at least two of the following unit types: infantry unit without missile weapons (not skirmishers, 20 or 25 mm bases); infantry unit (20 or 25 mm bases) armed with missile weapons, can be skirmishers but not flyers; unit of ogre-sized models (40 mm bases); unit of cavalry (25x50 mm bases, no flyers) +2

Dessa poäng tror jag man behöver jobba lite på. T.ex. har skaven inte något kavalleri och kan bara få +5 om man tar med ratogres vilket iofs är en bra deal om man tar med en enda enbart för komp. Fördelen med +5 är ju att man inte ska repetera special och rare och i skavens fall ska man nog uppmuntra det (2x cannon är ju ganska intressant annars).

Ett problem blir även OK då de inte har några infantry units without missile weapons (gnoblar har slings) eller kavalleri. Detta hinner man givetvis lösa till Gothcon men det kan ju vara intressant att tänka på det redan nu. Efter att ha kollat boken så stämmer de listor på arméerna som ligger ute redan nu.

#34 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:

Postad 29 november 2004 - 17:46

Slings kan jag nog inte kalla sharpstuff, mindre S och mindre range samt throwing ^^
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#35 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 29 november 2004 - 18:04

QUOTE (Steffo @ Nov 29 2004, 14:14 )
Dessa poäng tror jag man behöver jobba lite på. T.ex. har skaven inte något kavalleri och kan bara få +5 om man tar med ratogres vilket iofs är en bra deal om man tar med en enda enbart för komp. Fördelen med +5 är ju att man inte ska repetera special och rare och i skavens fall ska man nog uppmuntra det (2x cannon är ju ganska intressant annars).

Det är ganska medvetet, alla arméer har inte alla truppslag i fråga (de flesta har det inte) vilket borde göra det ganska svårt att få bonusen. Om något ska bonusen sänkas för att minska möjligheten att kompensera minus på andra ställen för arméer som har lättare att få bonusen.

Ett problem blir även OK då de inte har några infantry units without missile weapons (gnoblar har slings) eller kavalleri. Detta hinner man givetvis lösa till Gothcon men det kan ju vara intressant att tänka på det redan nu. Efter att ha kollat boken så stämmer de listor på arméerna som ligger ute redan nu.

Jag ignorerar glatt OK tills jag har boken i bokhyllan.

#36 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 01 december 2004 - 07:36

Uppdaterad. Minskade minus för 500-750 characters till -1. Endast Bound Spells från Magic Items räknas (Niklas ska ha låg komp ph34r.gif, men han ska få vara med wub.gif). Minus för Dispel Dice minskat. Bonusar för variation minskade. Steam Tank tillagd som 2+1 war machine.

Nu vill jag veta om ni tycker att det är intressant nog för att testa på Vinterslaget.

Count bonuses and penalties in the categories below and add +15 to get your total score. A total of less than 0 is not allowed.

Units
5+ infantry units with a full command group +2
4+ infantry units with a full command group +1
3+ units with a full command group, at least one of them infantry 0
1+ units with a full command group -1
No units with a full command group -5

Characters
1–2 characters, with a total points value of no more than 300 points +2
Only 1 character or no more than 300 points spent on characters +1
No more than 500 points spent on characters 0
More than 500 points spent on characters -1
More than 750 points spent on characters -5

Magic: Power Dice
Count the Power Dice at your disposal, including the ones you start with. Each bound spell from a Magic Item counts as one dice. If you have an item or other special rule that allows you to save dice, add the average number of dice to either your Power Dice pool or your Dispel Dice pool, whichever is greater. Items that generate a random number of dice count as generating the maximum. Tomb Kings: Do not count the basic two Power Dice. Count each dice available as a Power Dice, ie Tomb Prince: 1 Dice; Tomb King: 2 Dice; Liche Priest: 2 Dice; Liche High Priest: 6 Dice; Casket of Souls: 2 Dice. Lizardmen: A Slann of the second generation adds one extra PD for each spell he knows.

2 PD +2
3–4 PD +1
5–6 PD 0
Each PD 7–10 -2
Each PD 11+ -5

Magic: Dispel Dice
Count the Dispel Dice at your disposal, including the ones you start with. If you have an item or other special rule that allows you to save dice, add the maximum number of dice to either your Power Dice pool or your Dispel Dice pool, whichever is greater. Items that generate a random number of dice count as generating the maximum.

2 Dispel Dice +5
3 DD +1
4 DD 0
5 DD -1
Each DD 6–8 -2
Each DD 9+ -5

War Machines
If you have a second war machine of the same type, it counts as two machines, if you have a third it counts as three, and so on (for example, three war machines of the same type count as six machines in total). Weapon Teams and Salamanders count as war machines. The Steam Tank counts as taking two war machines and if there is a main cannon or volley gun in its hull, it counts as such a war machine too.

No war machines +2
2 war machines or less +1
3–4 war machines 0
5 war machines -3
Each war machine 6+ -5

Variation
The army contains no repeated rare or special choices, at least one unit of infantry without missile weapons (not skirmishers) and at least two of the following unit types: infantry unit (20 or 25 mm bases) armed with missile weapons, can be skirmishers but not flyers; unit of ogre-sized models (3+ Wounds, 40 mm bases); unit of cavalry (25x50 mm bases, no flyers) +3
The army contains no repeated rare choices and at least two of the following unit types: infantry unit without missile weapons (not skirmishers, 20 or 25 mm bases); infantry unit (20 or 25 mm bases) armed with missile weapons, can be skirmishers but not flyers; unit of ogre-sized models (3+ Wounds, 40 mm bases); unit of cavalry (25x50 mm bases, no flyers) +1

#37 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 01 december 2004 - 09:09

Variation(3+) Med andra ord så måste du tillåta DoW annars så kan bara rena DoW armér, Chaos, Skaven, O&G och Lizards få denna bonus. Skaven går bort då de inte har cav och chaos försvinner också då de inte har skytte trupper kvar är Lizards, DoW och O&G Och det är egentligen bara DoW som använder sitt heavy cav ofta av de tre. Lizard och O&G cav är inte så bra att de kommer med så ofta(Med Mark of+1 scaly skin eller savage BB är undantag tror jag...)

Tycker man bör ta bort Oger kravet då väldigt få armér har enheter som dessa....

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#38 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 01 december 2004 - 10:00

Jag tror du missförstår kravet lite... du måste inte ha alla truppslagen, du måste ha två av dem. Dark Elves kvalificerar med en enhet spjut, en enhet RXB och en enhet Dark Riders. Chaos kvalificerar med inf, big guys och kav. Och så vidare.

#39 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:

Postad 01 december 2004 - 10:22

Där försvinner Chaos chanser om man kör som jag, Archaon's Horde - om du inte räknar spawns som unit of big guys =P

Ligger för övrigt på 15 (om man börjar på 15) vilket verkar relativt resonabelt - om man inte kör min armé wink.gif

#40 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 01 december 2004 - 10:32

Malllen är ganska lätt att bryta. dubblerade rare kommer bli vanligare om man bara tappar 1 för variation då vissa arméer inte kan nå upp till den högre bonusen, 2 helblasters+kanon eller 2 warplightnings ger inget minus, likaså dubblerade jättar och Stegadoner.

Jag hade gärna sett att man gav plus för hur många av varje entry i boken som man tar istället för den variationsbonusen som föreslagits, dvs om man tar minst tre av valen i core, max en dubblering av special och inte dubblerar rare.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar