Hoppa till innehåll

Foto

Tankar Och Tips Inför Gothcon

• Please log in to reply
39 replies to this topic

#1 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 11 februari 2015 - 16:57

Nu ska jag komma med mina tankar som vanligt, de stämde ganska bra inför slättaslaget så hoppas de gör inför gothcon med.

Eftersom man "bara" behöver vinna med 1100 pts för att få max BP så tror jag combat listor funkar ganska bra. För möter man en skytte lista så kan man tappa en del på vägen fram utan att det är för farligt.

Man måste såklart tänka mycket på missons vilket gör det värre för vissa raser bättre än andra.

Beastmen:

Man kan köra med en del doombulls och gorebulls eftersom de är monster men det kan vara lite farligt. Bäst är nog en standard lista. Om man ska köra shadow eller death beror på hur många inf block och chariots man har. Har man många inf block och chariots är shadow bra men annars tror jag på death. Komp 16 kan vara lite för lågt för beastmen så de kan få det svårt men eftersom de kan göra listor som är bra på missons kan det gå.

Bretonnia:

Brets är inte så starka att börja med och missons gör det inte bättre. Kör man med HKB lord kan man ha en chans med brets men jag tror de kommer få det svårt och är en av de sämre arméerna på gothcon.

Chaos dwarfs:

Jag skulle nog spela med kdaai, jag vet att den kompar mycket men jag tror den kommer funka bra. Jag skulle spela med en lvl2 death som magi och det beror på att man inte gillar karaktärer med 2+ ward mot flaming. Jag skulle ha med 1 WM men vilken är jag osäker på. Sedan en enhet med bulls med en karaktär i.

Resten kan variera lite men lite inf är inte helt fel pga missons. Tror CD kan funka bra men är inte många som har de så det blir nog max 1 CD armé på gotchon.

Deamons of chaos:

DoC är ju alltid bra. Jag tror det är två listor som kommer funka bäst. Den ena är en standard lista med mycket slaanesh och 1 kanon. Den listan kan ha svårt mot jobbiga karaktärer men annars klara den sig bra. Den andra listan är att spela med en greater demon och en demon prince. Det är mer riskabelt men den listan kan plocka med poäng och är bra på missons. Det är slaanesh eller nurgle man kan köra på. Dvs en KoS och en slaaneh DP eller en GuO och en nurgle DP. Jag skulle säga det beror på coren. Lirar man med bearares vill man ha nurgle och lirar man med demonts så slaanesh. Jag har testat med slaanesh och då lirar jag utan tzzetch heralder men har ändå okej magi. Min Kos var lvl2, DP lvl1 en healrd som lvl1 samt ett horror block. Man har 4 levler slaanesh så bör få bra spells och horrors kan alltid ta 0an om de inte får något annat bra.

Fördelen att spela med stora deomoner är förtom missons att man har lättare att döda jobbiga karaktärer men möter man kanoner kan det bli svårt.

Men DoC kommer nog fungera bra hur listan än ser ut.

Dark elves:

Dark elf har många bra enheter så de kan göra många bra listor. Men jag tror att ett ganska stort inf block med couldron eller shrine i kommer vara bra. Vilket inf block man tar beror på resten av armén men det finns en del att välja mellan. Även om monster är bra för scenarion så är vanliga DE monster inte värda att ha med. Jag skulle tänka mig att lira med en master på manticore. Det kostar en del poäng och kompar inte mycket så är bra komp smink. Det kommer inta vara bra mot alla såklart men jag tror det kan fungera.

Jag  tror DE kan lyckas okej även om jag inte tror det blir armén men bäst snitt.

Dwarf:

Jag skulle spela utan kanoner och organ guns. Det beror på att folk spelar defensivt om man har det och då kan inte dvärgar vinna med mycket.

Jag skulle spela med 2 GT och 2 enheter irondrakes. Det går inte att gömma sig bra mot det så motståndaren måste trycka fram. Dvärgar har ju ofta svårt på missons så jag tror inte någon dvärg kommer topp 3 men det kan gå okej.

Empire:

Empire är ju en stabil armé som jag tror kan lyckas bra. Jag skulle spela med en kanon. Har man väldigt lite magi eller magi som inte kan skada monster kanske man kan ta en till men jag tror det räcker med en. Sedan vill man ha lite demis och en knightbuss men några karaktärer i. Ett hurricanum ska man såklart ha med men efter det är det lite vad man känner för. Jag tycker heavens är en ganska bra lore för empire men det finns många andra bra med.

High elf:

Stardragon kan fungera bra men man klara sig bra utan den. Men jag skulle nog spela med en eld fågel och sedan en karaktär på eld fågel. Om man inte spelar med drake.

Man måste nästa ha minst en enhet PG men efter det kan man blanda ganska fritt. Jag tror att HE kan bli en av de arméerna som går bäst men det beror ju mycket på vilka som spelar de såklart.

Lizardmen:

Jag har testat en del med LM och deras stora nackdel är missons. Det finns inte många enheter som kan ta eller vill ta flaggor tex och det är svårt att objetivs. Det finns många monster att välja mellan men de är inte vidare bra. Men jag skulle spela med mycket skinks och sedan 3-4 enheter som slås bra. Om man lyckas göra en lista som klara missons okej kan LM lyckas.

Ogre kingdom:

Det finns inte så många olika varianter på OK arméer. Det kan vara värt att ha med en kanon men eftersom OK kan klara av monster utan det så behövs det inte. Jag skulle spela med minst ett monster eftersom den bara får hälften av wounds mot kanoner mm. OK kan gå okej eftersom de han gnoblars som är bra på missons medan resten av armén går in i närstrid. OK kommer inte hamna topp 3 men kan komma topp 10.

O&G:

Man kan lira med 3 karaktärer på wyvern och två spindlar. Nu kanske inte det är så bra i vissa matchen men det kan kanske fungera. Men jag tror att en standard armé med lite troll och inf är bra. Att ha med en spindel är nog inte helt fel. För att O&G ska gå riktigt bra så måste man ofta ha tur med foten. Har man det kan man vinna turneringar på det men eftersom det kan bli svårt så tror jag inte O&G vinner. Jag tror de kan gå okej för de klara av de flesta arméer så länge de slipper möta shadow eller death magi.

Skaven:

För att skaven ska lyckas måste de nog göra en ganska offensiv armé. Den kan fungera om man har med en abomb och 2 assains. Man kan ta med vermin lord om man vill men det kanske är en för stor chansning. Jag har ingen aning om hur skaven kommer att gå. Jag tror inte de kommer gå så bra men jag kan ha helt fel.

Tomb Kings:

Jag tror varken missons eller tröskelkomp är bra för TK. Eftersom de har svår att göra offensiva arméer och saknar skytte för att döda mycket så blir det svårt. De har bra magifaser men jag tror inte det räcker. Tror att TK kommer vara en av de arméerna som går sämst. Får man in en okej lista med lore of undeath kan det gå men då måste man ha väldigt tur med lottning med.

Vampire count:

Jag har sett några olika komp 16 VC listor och de är väldigt bra. Jag tycker två vargulf är ett måste eftersom de kompar inget, slår hårt och är bra på missons. Sedan tycker jag man ska välja mellan knight buss och crypt horrors. Båda funkar okej men måste ha MR3 om man lirar med bussen. Jag tror VC kan vara en av de arméerna som går bäst av alla.

WoC:

Jag har testa en WoC lista som är rolig att spela men som kommer att gå väldigt bra eller väldigt dåligt. Man bör har 2-3 karaktärer som slås bra eftersom WoC karaktärer är svåra att döda. Det svåra är om man ska spela med troll eller inte. Har man en långsammare armé med en del warriors och chariots så funkar troll men lirar men en snabb armé ska de inte vara med. Jag tror att vortex beast kommer vara väldigt bra eftersom den slås okej och är bra på missons. Magin den har är ju random men kan vara väldigt bra.

WoC har väldigt svårt att komma topp 3 men jag tror vi kommer se någon i topp 10.

Wood elf:

WE är ju min favorit armé men jag kommer inte spela med de på gothcon. Men jag tror att en ganska stor enhet rangers med araloth i kommer vara bra att ha. Man går in med den enheten i sin skog och då är det inte mycket som vill chagra de. Där kan de hindra enheter att komma nära ens gg och man har araloth som är bra mot magiker som kommer för nära med. Resten av armén kan man göra lite som man vill med. Jag tror att en treemen kan vara okej men skulle inte spela med fler.

WE klara missons okej men jag tror ändå inte de kommer gå så jättebra.

Sedan över till magin. Vilken lore man tar på sin lvl4 om man nu spelare med det beror ju på resten av armén. Det har varit vanligt att spela med metal eller death som support lore på en lvl1a eller lvl2a. Det kommer nog vara okej men jag skulle nog ta fire istället om jag inte hade en annan magiker men nuke magi med bra range.

Jag tror fire kommer vara bra pga missons. Det gör att man kan döda scoring units ganska lätt. Min WoC armé har hundar tex som fireball tar lätt. Mina LM har skinks vilket är svårt att få på en runda men man får de lätt på två.

David "Dangerous" D

#2 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 11 februari 2015 - 17:27

Kommer bli minst en CD armé på gothcon! 

Har dock fortfarande inte bestämt mig för om jag ska kompsminka hela armén för att trycka in destroyern eller om han ska få vara hemma denna gången, även om jag har en lite småkul lista med han.

#3 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 11 februari 2015 - 18:13

De komp 16 listor jag byggt med Emp, DE, WoC och VC är väldigt mycket i samma tankar som buffys förslag här, speciellt empire :P

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#4 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 352 Inlägg:

Postad 11 februari 2015 - 21:05

Min lista säger tvärt emot dynes förslag o min lista är inskickad  så då borde detta gå bra :)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#5 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 11 februari 2015 - 23:02

Dennis, dina listor brukar väl vara väldigt "out of the box"? 😝 kul att se vad du kockat ihop.

#6 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 11 februari 2015 - 23:15

Dennis din lista outside the box lista gick ju bra på slättaslaget eller :)

David "Dangerous" D

#7 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 352 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 06:58

Den gick ganska dåligt (51p) :) så nu går jag tillbaka till out side the box på mitt sätt utan massa frenzy o med skytte samt magi :)

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#8 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 08:48

Dennis lista är nice, tror den passar honom riktigt bra.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#9 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 352 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 10:43

Kan även meddela att jag kommer ej kunna låna ut modeller till denna turneringen till NÅGON.  vi kommer ha mkt modeller o personer i bilen :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#10 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 10:52

Kan även meddela att jag kommer ej kunna låna ut modeller till denna turneringen till NÅGON.  vi kommer ha mkt modeller o personer i bilen :)

Hahahaha :D

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#11 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 11:07

Skönt att dina analys har kommit Dyne. Har väntat på den. Håller med dig i mycket. Har testat LM och det går att göra bra listor men de har det riktigt svårt med missions. HE går att göra riktigt stabila men de blir lite trista om man nu inte kör på eldfåglar men äger inga sånna. DoC är nog bäst utan GD för man kan få riktigt stabila listor. Körde slaanesh plus kanon igår och det fungerar fint men det blir lite tunt i combatfasen och möter man hårda enheter får man problem. Dessutom tror jag man tar stryk av alla level 4or som kommer.

VC är nog helt klart bäst. Bra på missions och får som vanligt in "allt". Även skaven ser bra ut och man kan köra verminlord, 2 assa2 hjul och abomb vilket känns bra på den kompen. Annars tror jag empire och WE kommer gå riktigt bra. WoC borde kunna göra riktigt stabila listor också för warriorsblock känns bra för missions och de kompar inte så mycket.

Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#12 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 11:15

Så nu ska vi se: skaven? infanteri TK? Raise spam VC? :D

#13 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 12:50

Om Dennis inte kan låna ut figurer så är det ju typ 15 personer som inte har armeér till turneringen ^^

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#14 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 352 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 12:55

Jag ser Kajs min i mitt huvud när han läser detta o tänker "faaaan..." :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#15 Stampede

Stampede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 551 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 12:57

Meh, själv blir det typ samma lista som till Slätta, fast lite tillostad ^^ Total manlighet vinner över optimalitet i mitt fall :D

Daniel Tooke

ETC Sweden 2016 - Sylvan Elves

ETC Sweden 2017 - Undying Dynasties

"If you find yourself in a combat situation, try to look unimportant. Hopefully the enemy will be short on ammo."

#16 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 12:57

Först trodde jag att Dennis skulle lira HE med mycket skytte och diverts. Nu tror jag nog att Dennis kommer lira med lore of undeath. Han kan ju fortfarande lira med HE men inte lika säker.

David "Dangerous" D

#17 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 13:06

Meh, själv blir det typ samma lista som till Slätta, fast lite tillostad ^^ Total manlighet vinner över optimalitet i mitt fall :D

Sen skadar det ju inte att Slättalistan visade sig vara bra också.

Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#18 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 13:36

Göra den manligare och ta bort de där fjantiga fingerviftande prästerna? :P

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#19 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 14:34

Det kan ju även vara så att det är på grund av min tommy eller albins armé som gör att dennis inte har plats att ta med en extra armé till någon ?? :D

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#20 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 12 februari 2015 - 15:18

Det kan ju även vara så att det är på grund av min tommy eller albins armé som gör att dennis inte har plats att ta med en extra armé till någon ?? :D

Knappast troligt då du är manligast och kör få och stora pjäser! ;)
Eller har du gått och fjantat till dig!?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar