Hoppa till innehåll

Foto

Komp Et-Enheter

• Please log in to reply
52 replies to this topic

#21 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 09:36

Tycker tvärtom, vore kul med de nya enheterna. Jag funderar dock på om inte alla dessa borde ha ett extra minus för andra enheten, eller iaf Blight Kings och Storm Fiends.

/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#22 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 10:34

Jo visst, så är det säkert, var mest att det känns mer eller mindre omöjligt att få in två enheter på komp 16 om man verkligen inte vill å då känns väl listan sisådär. Hade varit kul å se några posta lite listor med enheterna i för jag tror det kan vara svårt att se om de ligger hyfsat rätt utan att se hur resten av listan ser ut. Storm fiends med 3 ratling guns kompar nu 60 vilket är ganska mkt. Billigaste varianten hade väl varit typ 3 st med närstridvapen och dom känns väl som ett helt ok val för -30.

Kanske man då ska höja morgheists lite samt kanske något kombominus med många levlar LoV?

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#23 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 11:00

fattar inte varför alla är så sjukt negativa. Det är ju inte direkt kairosnivå butna enheter som kommit utan nya spännande enheter som dessutom i många fall fått väldigt snygga modeller. Också enheter som kan tillföra sina arméer en hel del. Jag tycker det skulle vara kul att både spela och möta dem. Men det verkar ju bli svårt för warhammerspelare är ju konservativare än den konservativaste kristdemokrat och hatar all form av förändring. :)

Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#24 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 11:03

@ Mikael: Eeeeez on the hate now man, bara för att andra inte tycker som du. =)

@ Petter: Folk kommer alltid tycka olika om allt, ni får styra det här som ni vill. Men OM ni ska ha med enheterna, höj som sagt kompen på Morghasts, iaf så pass mycket så det inte bli billigare att ta fler!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#25 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 11:17

hehe nä jag kan fatta att man inte gillar allt med end times men allt är inte skit. Det har ju faktiskt kommit lite nya goa enheter och då är det väl kul om man kan spela med dem också.

Mikael Magnusson

#26 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 11:22

Om alla fått enheter så ok. Men nu har ju bara vissa fått godis.

#27 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 11:31

Håller med Ulf här är jue det jag själv föreslagit från början.

GW får göra klart sina grejer innan man tar in det (dem har dock historien emot sig när det gäller armesläpp, power curves eller dylikt då de oftast hoppar på något nytt mitt i).

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#28 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 11:41

Jo men det är ju som att säga att ingen får spela med enheter som släppts med 8ed arméböcker då alla inte fått 8ed armébok. Sedan är det ju verkligen skillnad på att tillåta allt som kalle Franz (vilket ingen vill) och Blight kings som möjligtvis är ett ok val i ex doc (men sämre än beasts/flugor/och möjligtvis fiends). DoC blir ju inte bättre för att jag spelar med blight kings istället för exempelvis flugor men det blir något nytt och det är väl kul? Har spelat mot morgheists en gång också och det kändes kul och spännande istället för att gå in i samma gamla enheter som man alltid gör.

Mikael Magnusson

#29 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 12:05

Jag ska själv spela skaven på turneringen, och har tittat lite på Stormfiendsen. För det första är de helt galna. Sätter man en rattling gun på dem så är det i princip en skirmisher rattling gun med 4 wounds, och som slåss bättre än en rat ogre i närstrid för 85 fucking poäng. Dessutom kan skiten inte få missfire, samt att du varken får minus i att träffa för varken multiple shots, att röra på dig eller long range. Det finns INGENTING som ens är i närheten av en sån enhet för de poängen. Dessutom bryter de mot grundregler som ingen annan enhet gör i och med att du kan utrusta olika modeller i samma enhet med olika vapen.

Om man jämför med en vanlig rattling gun så kostar den 55 poäng. Den har 1 wound, kan få missfire och sprängas, får minus för long-range, samt är slow to fire (kan inte skjuta ifall den går). Dock räknas det till core istället för rare, men vem har problem med för mycket rare points som skaven med den nuvarande kompen i vilket fall...?

Det jag vill säga är helt enkelt att de är helt vansinnigt obalanserade. Jag vet inte om det är ett trick för att GW ska sälja modeller, eller om det är menat att gå i linje med allt annat end-time-fluff, men att ha med dem i en turnering som inte kör endtimes-regler/scenarion tycker jag är helt crazy. Kanske skulle funka med den nuvarande kompen då det i princip blir omöjligt att fielda dem på komp 16 i vilket fall, men detta är i alla fall mina 2 cent på det hela.

MvH en skavenspelare som hade kunnat steamrolla turneringen utan problem ifall kompen på dem sänktes.

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

#30 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 12:17

Om en av dem har ratling cannon och resten har skräp kompar de väl fortfarande ca -45. Dvs typ som en steam tank, vet inte om de är så bra :/

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#31 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 12:50

Jo, men en steam tank kostar 300 poäng, en av dessa kostar 85. :P

#32 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 12:56

Det krävs väl inte jättemycket för att bolta/skjuta ut dem heller?

Mikael Magnusson

#33 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 13:20

Well, de står ju i en rank, så får du inte flank kan du inte cannon snipa dem som du gör med ett monster. De har hög toughness, samt 4 wounds per styck, så din enda chans är ifall du skjuter ihjäl dem med pilbågar etc, vilket som sagt är jobbigt med tanke på deras toughness.

Alternativet är att ta ut dem med magi, vilket jag tror funkar bäst, men då gäller det ju att få av den satans spellen också.

Du kan ju såklart charge:a dem, men då de är quick to fire så får de göra en stand and shoot reaction, vilket kan sammanfattas som "Aj". De har BS 3, så de träffar på 4+, så har du 3 st betyder det att du gör (9d6)/2 träffar med armour piercing och strength 5. Det är i snitt 15.75 träffar. Skjuter du på något med heavy armour + shield, samt toughness 4, så kommer du wounda på 3+ utan armour save. Det betyder att i snitt dör 10 killar på chargen.

Edit: Upptäckte nu också att du rerollar alla failade to wound. Det betyder att du dödar typ 14 i snitt snarare än 10.

#34 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 13:23

Vilken T och armour pratar vi här?

- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#35 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 13:27

https://fbcdn-sphoto...d760b959ac66ebf

Dvs: Light armour, Toughness 4, 4 wounds.

#36 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 13:33

T4 är ju inte jättehögt. Dessutom får de ju iaf -1 för stand and shoot.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#37 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 13:34

Hm, inte jättesvåra att ha ihjäl utanför combat.

- Sun Tzu, Art of War

- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#38 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 13:37

T4 är ju inte jättehögt. Dessutom får de ju iaf -1 för stand and shoot.

Sant. Men de sitter ändå på 4 wounds, vilket är nästan lika mycket som många monster (de brukar ju ligga på 5-6).

Glömde bort minus för stand and shoot, så då blir det väll inte riktigt 14 döda ifall de chargear, men det gäller ju fortfarande för varje salva du lägger in i tex ett gäng Longbeards. Får du av en salva och dödar 14 longbeards (vilket är medel) så har du redan betalat av 2 av 3 av dem i rena casualties. Sedan är det ju bara bonus ifall de failar panic och flyr.

#39 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 13:45

Håller med Ulf här är jue det jag själv föreslagit från början.

GW får göra klart sina grejer innan man tar in det (dem har dock historien emot sig när det gäller armesläpp, power curves eller dylikt då de oftast hoppar på något nytt mitt i).

Ser inget som helst problem med att bara lägga till nya enheter till vissa arméer när man spelar ett system som swedish comp. Alla enheter balanseras individuellt. Och speciellt inte eftersom just dessa tre enheter är av den liknande typ som redan finns i de respektive arméerna. Dvs. DoC/WoC har redan andra Nurgle-enheter, skaven har redan gott om magi/skytte och VC/TK -enheten känns inte som en gamebreaker.

Kort och gott, in med det nya istället för att stå vid sidlinjen och tjura, det kommer ändå förr eller senare.

/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#40 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 22 januari 2015 - 13:51

Zack, jag håller med. Jag ville bara förklara hur löjligt overpowered stormfiends är med tanke på deras poängkostnad. Jag har inget problem med att ha med dem, men jag vill bara utlysa att IFALL vi har det, så måste de vara kompade som satan. Dock är det ju så att på+ komp 16 blir det nog omöjligt att få med en så poängmässigt billig enhet med så hög komp, så det blir nog inga stormfiends på gothcon hur vi än vrider och vänder på det.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar