Hoppa till innehåll

Foto

Ris Och Ros

• Please log in to reply
58 replies to this topic

#41 Marcus

Marcus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 49 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 13:16

Detta var min första stora WH turnering, jag är väldigt nöjd överlag och tyckte att det flöt på bra.

+ Trevliga motståndare genomgående.

+ Bra lokal

+ Nära till bra mat

+ Blod

- Att spela Wood Elves var inte det bästa med all Los blocking, och skogarna var kanske i det minsta laget.

- Kaffet

Hur som haver så fick jag väl inte se jättemycket utav själva konventet, fast sovplats och Verbal Combat väger upp. 

#42 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 14:23

När det är på tre dagar så får man förvänta sig att det blir något dyrare med lokalhyra. Försökte kolla upp vad hyran var men det var knepigt men helt klart har nog gothcon fått ett väldigt bra pris på hallarna.
Som MoQ skrev så blir det ju betydligt billigare om man förhandsbetalar (vilka alla andra turneringar kräver) och att avgiften på turneringen kommer att sänkas. Med tydligare info om deadlines, lägre turneringsavgift för det samt att gothcon löser kaffefrågan bättre ser jag inga problem med priset.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#43 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 14:44

Hallarna är ett stort lyft för figurspelsturneringarna som jag ser det, om man jämför mot hur det var när vi var i klassrummen och då kändes det ändå som figurspelandet var vid sidan av det övriga konventet så är det ändå så lika bra att ni har vettiga lokaler ytterliggare 3min bort.

Vi kollade på lokaler i Göteborg men det var jäkligt dyrt så att slippa jaga och bära och fixa själv så är GothCon bra om man är få arrangörer.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#44 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 15:16

Ni spelade i Landala sporthall. Jag vet inte hur många av hallarna ni använde men A-hallen kostar  200kr i timmen eller 490kr i timmen beroende på om man är en av göteborg stads bidragsberättigade föreningar.

200kr om JA.

490kr om NEJ.

200*72 = 14400kr  i hyra för en helg. Vid 70 deltagare blir det 205:- per person.

490*72 = 35280kr i hyra för en helg. Vid 70 deltagare blir det 504:- per person.

Det här är exklusivt alla bord, stolar, frakt av allting dit och tillbaka, priser i turneringar osv.

Konkret innebär det här att ni som deltog i Warhammer fantasy antingen betalade ca 150:- per person för att få dit och hem bord,stolar, sekreteriat, kioskverksamhet, kaffe, turneringspriser, terräng osv.

Alternativt innebär det att Gothcon betalade 150:- per person för att de ställer dit bord,stolar, terräng, kiosk, priser osv.

Utan att ha kollat med gothcon är jag rätt säker på att de fick hyra lokalen billigare än 200:- timmen; men priserna är räknade på ifall Ylva, eller privatpersoner, skulle arrangera en fristående turnering i Landala.

edit: Tillgg: Jag fick veta att ni inte använde er av A-salen utan att det var 40k där; den mindre salen blir lite billigare.  172*72kr  respektive 328*72kr

#45 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 15:33

Men det är ju inte nödvändigt att hyra 72 timmar. Ger man upp iden att ha 6 matcher och nöjer sig med 5 så behöver man lokalen i kanske 36 timmar.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#46 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 15:42

Hur hade du tänkt lösa det? Du får otroligt svårt att hyra lokaler under endast dagtid och viss kvällstid. Det är inte många kommunser som hyr ut en sporthall mellan 08-20 under en helg och sen under den obetalda tiden, 20.01-07.59 , låta hyresgästernas tillhörigheter ligga kvar medan de får stå för vakterna...

Hyr man en helg kommer det med största sannolikhet vara i 24-timmarsperioder eftersom det kommer stå kvar saker över nätterna i sporthallen.  Nu går det säkert att lösa men det kräver en hel del tid och engagemang från arrangörerna.

För att arrangera behövs det hyras fler timmar än det är speltid. För att komma in i lokalen, ställa iornding allt osv. Börjar vi spela vid 14.00 behöver hallan hyras från 09-10.  Likadant efteråt för städning osv. 

Eller hur menar du? det kan vara så att du tänker utanför den berömda lådan. Jag är organisationsskadad efter hanterat lokalbokningar och ararngemang osv över 10 år och behöver nya perspektiv. :)

#47 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 16:04

Hoffa, 36 timmar skulla förutsätta att turneringsdeltagarna inte vill sova eller äta lunch och att arrangörerna vill jobba två dygn utan vila och kan anpassa sina scheman hur de vill...

Jag tror Kane är rätt nära sanningen. Stor rymlig lokal mitt i centrala Göteborg kostar.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#48 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 16:19

Öh, var räknar jag fel ?  Normala turneringar brukar ju börja typ 09.00 på lördag och hålla på till 16-17 på söndag,  mellan 07.00 på lördag morgon och 19.00 på Söndag kväll är det 36 timmar.  Vill man erbjuda övernattning natten innan blir det givetvis mer men även så borde 48 timmar räcka. 72 är mycket.

Nu räknade jag på timhyra, går vi över till dygnshyra kan man naturligtvis inte få det mellan de klockslag som skulle råka passa bäst men hyr man ett helt dygn borde man rimligen kunna få ett lite bättre pris än timpriset. Det blir svårt att föra ett resonemang om man blandar äpplen och päron i räknandet.

Jag tycke mig också se att en del räknar med att turneringen ska ligga över 3 dagar med mycket luft i schemat och då blir det naturligtvis dyrt. Ni verkar också ha rätt mycket tid tilltagen för städning. Västeråsarna kör en bra variant där man efter sista matchen plockar ner terrängen i lådor och bär ut bordet till ett väntande släp. På det sättet gör deltagarna en hel del av det tunga jobbet.  Men ok 36 är kanske lite av en glädjekalkyl, jag räknade med 40 först men så ändrade jag mig.

I vilket fall:

Här skulle vara bra med lite redovisning från Gothcon om vart pengarna egentligen tar vägen för det missnöje som finns beror väl mest på att folk upplever att för mycket pengar går till annat än turneringen om det inte stämmer så faller hela diskussionen.

EDIT: Eller snarare, det är ett PR problem för Gothcon att Figurspelarna inte upplever sig vara en del av konventet.

#49 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 16:26

Du menar en turnering som går från lördag morgon till söndag eftermiddag/kväll?

Ja det skulle säkert funka såklart. Det är bara så att jag aldrig varit med om en turnering som börjar lördag morgon och slutar söndag. :) så jag tänkte inte ens på den möjligheten när skrev föregående inlägg. Inte heller MoQ tänkte så långt misstänker jag.

Glöm inte bort att det behövs terräng, bord, stolar, avlastningsytor osv. Det kostar lite det med; framförallt i form av logistik och arbetstimmar. :)

#50 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 16:29

Förresten; den som är intresserad av att lista ut vad för siffror jag använde innan så är det taget härifrån;

http://goteborg.se/w...pdf?MOD=AJPERES

#51 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 16:51

Det är bara så att jag aldrig varit med om en turnering som börjar lördag morgon och slutar söndag.

Är det inte typ svensk standard model 1A att köra lördag morgon till söndag kväll ? 

Logistisk och arbetstimmar kräver meck. Tror mig jag vet, jag är inte bara figurspelare utan lajvarrangör också. (Eller i alla fall pensionerad sådan då jag inte arrangerat sedan 2010)

#52 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 16:56

Olika världar helt enkelt.  Jag trodde att alla turneringar var från fredag kväll till söndag. :)   1 match fredag, 2 lördag, 1 söndag.   :)

#53 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 24 april 2014 - 05:52

Man måste dock ALLTID ställ iordning kvällen innan då det tar väldigt lång tid. Inte direkt som att 40 bord ställer iordning sig själva ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#54 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 351 Inlägg:

Postad 24 april 2014 - 06:15

som arrangör av västeråstuneringarna kan jag säga att 48h är enästan ett krav.  dels för att folk kommer fredagkvällen och vill ha övernattningsmöjligheter dels för att det är mycket man vill jobba med på fredagkvällen (jag brukar starta 1500 på fredagen med allt pyssel)

Vi hyr alltid lokal 18 på fredagen till 18 på söndagen men då är de shyssta o låter oss komma in tidigare och förberedda  (18 är pga tidigaste tiden de har att börja hyra då de faktiskt har skolundervisning i skolan)

Förresten: Vadå 40 bord  testa 60 :P

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#55 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 24 april 2014 - 09:13

Jo 48 verkar rimligast, då kan man ordna övernattning för långväga besökare, det går troligen att snåla in på timmarna till priset av en ökad arbetsbörda för arr men då bränner man fort ut arrangören.

Poängen jag vill göra var dock att hur man än vänder på det så är 72 timmar mer än vad som behövs.  Vi får lämna åt Gothcon arrangörerna att räkna på om det är genomförbart att hålla turnering utanför Gothcon eller om det i själva verket inte blir någon skillnad i pris.

#56 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 24 april 2014 - 09:51

Fast om man nu ska ha det på tre dagar som kane räknade på och som gothcon är på så blir det ju närmare 72h.

Jag tror bord och stolar dessutom inte är direkt gratis heller

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#57 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 24 april 2014 - 10:25

Det känns lite skumt att diskutera arrangörs frågor utanför en arrangörsgrupp.

Låt arrangörerna göra som dom vill, sen får ni själva bestämma er för om ni vill vara med eller ej. Jag och många andra kommer komma i fortsättningen oavsätt hur ni gör, då vi tycker det funkade super bra i år! :D

Lokalerna var toppen!

Jag känner att det är ett GothCon som alltid, man hinner göra grejer på kvällen efter matcherna om man vill.

Priset är inget problem, bara vi som är lata och inte förtidsanmäler oss.

Att köra turneringen på GothCon känns som en trygghet och stabilitet både för spelare och arrangörer (kan jag tänka mig).

Kul upplägg med scenariona och att impass och kullar är oändligt höga.

Roligt med mycket terräng, men som vanligt så är skogarna väldigt små. Ska ni uppgradera någon terräng så är det skogsplattorna tycker jag.

Gillar skarpt att många här nu tycker att komp 12 är låg komp! (mission accomplished ;) )

Hoppas att fler arrangörer vill köra mera högkompat (15+).

/Simon

Don't play with fire, play with trees!

#58 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 24 april 2014 - 14:09

Vi diskuterar inte arrangörsfrågor :) vi diskuterar arrangemang. Och det gynnar alla ju fler som lägger sig i för det förenklar när väl arrangörsfrågor börjar diskuteras :)

Hursom; någon som har koll på ifall dektagaravgift likställs med entréavgift? För isåfall blir det dyrt...

#59 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 01 maj 2014 - 13:10

hejsan!  jag är lite av en organisationsnörd så jag undrar om det är möjligt att få ta del av alla gothcons siffror och kalkyler gällande ekonomin? För att ha som framtida referenseuppgifter när jag själv kanske arrangerar något i GbG eller överlag :)

Jag ska kolla med styrelsen om det finns siffror att tillgå!

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar