Hoppa till innehåll

Foto

Ris Och Ros

• Please log in to reply
58 replies to this topic

#1 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 20 april 2014 - 15:51

Ja, titeln säger väl allt om vad vi är ute efter med detta ämne :)

Själv noterar jag att lokalen var bra, fast luften där inne var sämre. Väldigt besviken på att Gothcon inte riktigt levererade vad gäller löftet om kaffe (för lite för sent). Och att man blir stressad, lite otrevlig och en dålig spelare av att både försöka sköta sekretariatet och försöka spela samtidigt :)

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

#2 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 20 april 2014 - 17:20

Kändes som det flöt på väldigt bra i år och lokalen var lagom stor för ändamålet.

Scenariona blev bra till slut och 6 bp är nog rätt lagom även om jag själv hellre ser att dem gäller 8 av 20.

Tack för en trevlig helg i Götet!

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#3 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 20 april 2014 - 17:51

Tycker det var ett trevligt arrangemang. Mig stör det inte att vi är en bit från konventet mer än att jag egentligen skulle kunna skita i det helt och hållet! Jag Vill slå ett slag för att ni arrar själva!

Ris var väl att jag i en match fick en ruling åt ett håll och i en annan match ruleades samma fråga åt andra hållet. Vilket som var rätt spelade mig egentligen kvitta då det handlade om en funktion men jag blev förvånad när det som inte hade gällt i tidigare match plötsligt gällde senare.

Gillade scenariona! Gynnade ett annat spel. Gillade också borden för det mesta. Tyckte också det var väldigt skönt med tröskelkomp måste jag säga!

Johannes Einemo
GoB-Syd

#4 jack andersson

jack andersson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 510 Inlägg:

Postad 20 april 2014 - 17:54

Jag tyckte allt var riktigt bra!

Det finns en väldigt liten sak jag inte gillade (och då är jag lite partisk för att jag spelar vc): vissa bord hade en hyfsat öppen deploy på ena sidan medans andra sidan hade 2 stora impass som pajade deploy lite väl mycket. Byt ut ena impassen mot en kulle så är det löst. Det är dock bara vad jag tyckte och jag vet inte hur andra kände. ^^

Annars en sjukt bra och trevlig turnering, tack! 

#5 olle

olle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 20 april 2014 - 18:47

Riktigt bra turnering! Gillade både scenarion och tröskelkomp skarpt!
Jag håller med jack om att terrängen var på ett par ställen då impass ibland var placerade så att den ena sidan var lite väl klart mycket bättre än den andra.
Annars top notch! :D

#6 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 20 april 2014 - 18:57

Inte varit på en turnering på år och dar så har inte så mycket att jämföra med i modern tid men;

Lokalen var schysst, gott om plats mellan borden. Inbyggd avlastningsyta på borden var nice. Blev jädrigt varmt under lördagen dock men inte mycket att göra åt.Trevligt att det inte var på gymnasiet utan att man kom bort en bit, skönt med torget, coop & restaurang direkt runt hörnet.

Var en jäkla massa mer terräng på borden än vad vi hade kört med i mina "lära sig 8th" matcher, kändes lite tungt i början men gillade det mer och mer ju längre turneringen gick.

Scenariona kändes väl trevliga, nästa gång ska jag kanske försöka kika på de innan turneringen och ha de lite i åtanke när jag bygger min lista också :P

Tummen upp för trevliga arrangörer å motståndare som hade överseende med en massa dumma frågor & min halvkassa koll på regeländringarna från 7th=>8th.

5/5, would go again.

#7 A Andersson

A Andersson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 146 Inlägg:

Postad 20 april 2014 - 20:48

Jätte rolig turnering en av de bästa jag varit på! Schemat kändes precis lagom avvägt med matcher raster. Lokalen och terrängen de två¨senaste Gothcon har varit skit bra! Jag gillade även konceptet med tröskelkomp och feta scenariopoäng, tycker 6bp kändes lagom.

Det jag inte gillade var scenariot motståndarens är värt dubbla. detta gör att matchen kan bli ganska knäpp.  Exempelvis jag tar ´´få min general dödad i närstrid´´ och sedan är han värd 6bp... har man då en flygande dreadlord kan det bli lite väl brutalt för motståndaren. Eller en annan match där jag tog´´döda tre av motståndarens flagor´´ när det var värt 6bp kunde min motspelare sprida ut sig med dessa enheter så att det blev näst intill fysiskt omöjligt att komma ikapp tre av dem. matchen handlade sedan om zooner och dödssnipes vilket var rätt intressant men att inte ha chans på bättre än lika kändes kanske lite väl hårt,  I grunden känns det som en kul idé men det kan bli lite för konstig match för min smak helt enkelt. 

Men på det hela taget ett skitkul event!

#8 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 01:28

Ris var väl att jag i en match fick en ruling åt ett håll och i en annan match ruleades samma fråga åt andra hållet. Vilket som var rätt spelade mig egentligen kvitta då det handlade om en funktion men jag blev förvånad när det som inte hade gällt i tidigare match plötsligt gällde senare.

Vilken ruling var det?

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#9 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 06:40

Vilken ruling var det?

I första matchen fick inte hans motor skrika åt sidan efter en ruling. Jag hade ingen koll då jag aldrig mött den innan. I matchen mot Kaj fick den plötsligt det. Det förändrade inte på något sätt matchen. Tror inte heller att det förändrade hur jag hade spelat men det förändrade eventuellt hur Kaj spelade. Istället för två skrik fick jag tre på mig. Det hände ju inget eftersom Kaj tränat för lite på att rulla tärning men det störde mig en aning.

Förändrade inget i första matchen heller då jag solade bort motorn innan den fick chansen..

Johannes Einemo
GoB-Syd

#10 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 06:46

Vilken ruling var det?

I första matchen fick inte hans motor skrika åt sidan efter en ruling. Jag hade ingen koll då jag aldrig mött den innan. I matchen mot Kaj fick den plötsligt det. Det förändrade inte på något sätt matchen. Tror inte heller att det förändrade hur jag hade spelat men det förändrade eventuellt hur Kaj spelade. Istället för två skrik fick jag tre på mig. Det hände ju inget eftersom Kaj tränat för lite på att rulla tärning men det störde mig en aning.

Förändrade inget i första matchen heller då jag solade bort motorn innan den fick chansen..

Den första rulingen mot mig när jag inte fick skrika åt sidan från vagnen så var det visserligen inte Daniel som rulade så, utan vad vi kom fram till från att läsa VC-boken bara.. 

Jonas Fredriksson - YLVA

#11 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 06:55

Dubbelpost.

Jag är ganska säker på att vi frågade om det men jag kan definitivt ha fel. Har jag fel så kan man ju lägga detta till handlingarna så att säga.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#12 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 08:53

Kom på ytterligare ros!

Tyckte om vikten som lades vid scenarion och spannet i vp. Kändes som man kunde förlora en del och ändå håva in lite poäng. Gjorde även att matcher som länge såg ut att vara slut ändå kunde bli ganska tighta till slut.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#13 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 09:17

Ok, här kommer mina tankar:

Ris:
Priset! Alldeles för dyrt när man måste betala för konventet med, speciellt om man inte föranmälde sig. Jag är alltid negativ mot att betala fö något man inte får nån nytta av, vilket var väldigt uppenbart i det här fallet då vi inte ens var på konventsområdet och spelade. Skulle gilla om ni arrar själva^^

Lite för mycket terräng. Jag spelade visserligen skyttelista, men det kändes ändå som att det var lite väl mycket saker på bordet.

Ros:
Genomgående bra organisation! Bra lokal, bra schema, lättillgänglig regeldomare, bra avlastningsytor.

6 matcher, fyfan va roligt :D

Scenarierna var balanserade och poängen var lagom!

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#14 Dilandau

Dilandau

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 09:35

Mycket bra och trevlig turnering, scenariona var bra och poäng fördelningen mellan scenarion och vanlig vp kändes lagom.

#15 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 09:38

Vilken ruling var det?

Ahh, det var för att första som kom å frågade framgick inte att han stod i combat även med enheten i sidan... jag tolkade det som att han ville skrika ut ur combat.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#16 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 11:18

Ok, här kommer mina tankar:

Ris:
Priset! Alldeles för dyrt när man måste betala för konventet med, speciellt om man inte föranmälde sig. Jag är alltid negativ mot att betala fö något man inte får nån nytta av, vilket var väldigt uppenbart i det här fallet då vi inte ens var på konventsområdet och spelade. Skulle gilla om ni arrar själva^^

Håller med. 

Vad är det för fördelar att arrangera med Gothcon? 350 kr (efteranmälan) är lite saftigt att betala för ,som det känns, ingenting, då man inte hade tid att uppleva något annat från konventet. 6 matcher är lite tungt för någon som är så gammal som jag är, så hade varit nöjd med bara 5 matcher. Då hade man dessutom hunnit med att eventuellt titta på annat under konventet.

Annars var det en bra och rolig turnering. Mycket bra arrangerat som det brukar vara på Gothcon.  :thumb:

#17 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 386 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 11:43

Mycket bra och välorganiserad turnering, mötte idel trevliga motståndare och hade 6 riktigt roliga matcher. plus till tröskelkomp och scenarion. Matcherna är verkligen inte över förens sista tärningen är rullad. Lite synd att Gothcon inte höll måttet med kaffepåfyllning, även om man fick sig några slattar då och då. Håller med om att kostnaden för konventet är saftigt eftersom man inte hinner nyttja konventet i övrigt. Röstar också för eget arrangerat eller reducerat pris av nåt slag, även om jag alltid kommer tycka att det är värt pengarna att besöka gbg under påsken.

Fredrik Karlsson - HYMS

#18 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 12:10

Det blir ju billigare om man föranmäler sig men det är lätt att man glömmer av det då man måste vara ute i ganska god tid. Jag tror själva turneringsavgiften blir lägre nästa år och om man sen ser till att föranmäler sig samt att gothcon skärper till sig med kaffet så blir det nog bra valuta för pengarna.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#19 Huggeman

Huggeman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 12:43

Stort tack till arrangörerna för en mycket trevlig turnering!

Stort tack till mina motståndare för sex mycket trevliga matcher!

Gillar skarpt upplägget med 6 matcher över tre dagar med en "finalmatch" sista dagen. Gillar även både tröskelkomp och möjligheten att välja mellan olika scenarion.

Trevlig lokal, även om det blev lite varmt emellanåt. 

Men vad hände med sportsmanshippoängen? Jag tyckte verkligen om riktlinjerna ni utformat i informationen. Det vill säga att man rangordnar sina tre mest sportsliga motståndare. På så vis kommer man undan att folk slentrianmässigt ger alla motståndare maxpoäng i sportsmanship vilket gör verktyget meningslöst. Det är viktigt att sportsmanship uppmärksammas och belönas!

Vidare kunde ni kanske varit lite mer kreativa i utplaceringen av terräng. Ofta kändes det som att allt stod som en gröt i mitten samtidigt som bådas deployment zones var vidöppna. Det blev väldigt många "flaskhalsar" på mitten (vilket iof gynnade mig rent taktiskt så jag klagar inte ;).

Denna kritik överskuggar på intet sett helheten. Jag är sjukt nöjd!

Vi ses nästa år.

Hugo

Hugo Nordland

#20 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 12:48

Var inte med i år heller men jag postar samma fråga som varje år.

Jag Vill slå ett slag för att ni arrar själva!

Det här dyker upp i feedback efter varje Gothcon, varje år tycker flera deltagare att det vore bättre om turneringen inte var en del av Gothcon utan ett eget arrangemang kanske tom på en annan helg och varje år frågas det vad ni egentligen får ut av att vara en del av Gothcon som gör det värt det trotts nackdelarna.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar