Hoppa till innehåll


Foto

Regelgråzoner


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
44 replies to this topic

#1 Fredrik E

Fredrik E

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 28 februari 2008 - 21:06

Ställ era frågor, så skall vi försöka besvara dem så fort som möjligt
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#2 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 28 februari 2008 - 21:22

Flyttar mina frågor hit:

Om en herd chargar en enhet, herden är rätt stor och en karaktär når inte fram till motståndarenheten eftersom hans 10" inte räcker till. Vad händer? Regeln säger att gors och karaktärer måste ställas in i närstrid..




Blockar en herds medlemmar så att frenzy karaktärer inte måste charga ur den. Förutsatt att inte karaktärerna står ytterst då.
Joey hävdar att så är fallet men det vore trevligt att veta om hans tolkning gäller på gothcon

QUOTE (Joey_Boy @ Jan 11 2008, 14:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
Heros i skirmish units har LOS ur dem för skytte och magi. Dock så kan dom inte charga ur enheten om det finns figgar som blockar dem eftersom du inte får röra dig igenom andra modeller. Så frenzy heros mitt i en heard chargar aldrig ur dem pga sin frenzy, om man inte ställt dem dumt.

/Johan R


från denna tråd

#3 Christoffer w

Christoffer w

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Halmstad

Postad 28 februari 2008 - 23:21

Får trämän stand and shoota?

Hur fungerar spirit sword exakt?
Alltså:
Hur fungerar det mot multple wound enheter. Lägga alla wounds på en modell, testa om det blir några över eller?
Får man använda generalens ledarskap? Får ridden monster använda sin karaktärs ledarskap? Specialregler som påverkar ledarskap som strength in numbers?
Behöver man testa även om modellen man slogs mot är död och vilket är i så fall en död modells ledarskap?

#4 Monoceros

Monoceros

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 75 Inlägg:

Postad 29 februari 2008 - 09:50

En enhet som är påverkad av Slaanesh Titillating Delusions måste förflytta sig mot den punkt som kastaren har valt ut, och får inte avvika från "the line of advance". Däremot får enheten "Charga" fiender som finns "along this line of advance".
1. Kan en enhet då välja att Charga en fiende som står BORTOM punkten, men ändå inom samma tänkta linje som går från enheten och till punkten, eller måste man först nå själva punkten innan man kan välja Declare Charge mot något som inte står mellan punkten och enheten som påverkas av Spell:en?
2. Kan man välja att Charga någon som står bortom punkten och snett utanför "line of advance", om man kan se måtet och har tillräcklig Movement för att först nå punkten och sedan Wheel:a för att nå motståndaren som stod utanför "line of advance"?

Slaanesh Delectable Torture gör att en Character får slå mot sin egen enhet. Kastaren väljer vilket vapen han använder.
3. Får kastaren även välja vad i enheten Charactern skall slå på, exempelvis om där står en annan Character eller Champion vid sidan av honom? Eller, är Spell:en så dålig att det alltid går mot vanliga trupper?

Slaanesh Enrapturing Spasms gör att enheten ligger i spasmer och får inte frivilligt förflytta sig, skjuta, slåss i närstrid eller kasta spells. De blir dessutom automatiskt träffade i närstrid. Logiskt sett - de spasmar och är oförmögna att göra något. Men eftersom Warhammer inte alltid är så logiskt...
4. Enhetens Champion får alltså fortfarande ropa Challenge?

Angående Remains in Play-spells:
5. Kan en magiker som håller igång en Remains in Play-spell använda Bound Item-spells, eller bryts deras egen Remains in Play-spell då?
6. Kan en magiker med ett Bound Item innehållande en Remains in Play-spell använda sina egna Spells, eller bryts Bound Item-spellen då?

Daemonic Legions:
7. Varför skriver GW i Storm of Chaos att Daemonic Legions är den sanne hobbyentusiastens drömarmé eftersom man får konvertera så mycket, och väljer sedan (enligt ryktena) att ta bort alla konverteringar (Pleasureseekers, Changebringers, Chariots, mm) ur den kommande Daemon-booken? wink.gif

#5 Fredrik E

Fredrik E

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 01 mars 2008 - 14:51

Xunk, som tidigare trådar vill vi inte att andra skall svara.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#6 Xunk

Xunk

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 94 Inlägg:

Postad 01 mars 2008 - 15:04

QUOTE (Fredrik E @ Mar 1 2008, 14:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Xunk, som tidigare trådar vill vi inte att andra skall svara.


Hörru, nu handlade det ju inte om att svara på frågorna, det var en en nivå över om att man kanske skall tänka på vilka frågor som skall ställas, och vad som är grå-zoner eller inte.

Jag använde några av frågorna där som talande exempel, men poängen är att man vill inte råka ut för att folk har fått svar på saker som helt klart är tydliga i reglerna, men inte som de vill att det skall vara, och att de fick igenom en felaktig ruling för att ni missuppfattat frågan...

#7 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 04 mars 2008 - 21:44

Vill inte vara dryg eller så men jag sitter och väntar på svar innan jag gör klart "min" lista.

#8 Fredrik E

Fredrik E

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 05 mars 2008 - 08:01

Jag förstår det, dock så är det Johan som är det högsta hönset när det gäller reglerna, och han har varit svår att nå de senaste dagarna.
Preliminärt kan vi dock säga att det Johan sa i tråden gäller, eftersom jag också stödjer den tolkningen.

Edit: Angående hur karaktären placeras är under diskussion.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#9 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 05 mars 2008 - 20:02

Oki tack då vet jag att ni jobbar på det iaf och det är ju bra, blev orolig att ni hade glömt mig sad.gif

#10 Fredrik E

Fredrik E

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 05 mars 2008 - 22:03

Ge dig minuspoäng möjligtvis, men aldrig glöma dig. Jag kommer aldrig att glöma Västerås. glare.gif wink.gif
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#11 Ariell

Ariell

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 09 mars 2008 - 23:06

Har ni någon egen regel för woodelves skogar eller kommer man få använda sig av dessa endast i match 1, 5 och finalen? då det är picthed som vanligt.
Får man reda på scenariorna innan listorna måste vara inne? eller säger ni scenarioerna först när turneringen drar igång (så man inte kan opta).
Don't play with fire, play with trees!

#12 Joey_Boy

Joey_Boy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 10 mars 2008 - 09:15

Missions kommer upp efter den 13e så folk får ta med sig balanserade listor. Och WE skogar kommer få användas i pitched och möjligtvis nått mission men det är inte bestämmt än.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#13 Fredrik E

Fredrik E

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 11 mars 2008 - 07:40

Om en herd chargar en enhet, herden är rätt stor och en karaktär når inte fram till motståndarenheten eftersom hans 10" inte räcker till. Vad händer? Regeln säger att gors och karaktärer måste ställas in i närstrid..
Han flyttas in i slutet av närstridsrundan


Blockar en herds medlemmar så att frenzy karaktärer inte måste charga ur den. Förutsatt att inte karaktärerna står ytterst då.
Ja

Får trämän stand and shoota?
Nej

Hur fungerar spirit sword exakt?
Hur fungerar det mot multple wound enheter. Lägga alla wounds på en modell, testa om det blir några över eller?
Får man använda generalens ledarskap? Får ridden monster använda sin karaktärs ledarskap? Specialregler som påverkar ledarskap som strength in numbers?
Behöver man testa även om modellen man slogs mot är död och vilket är i så fall en död modells ledarskap?

Fördelas över antalet modeller(dock inte karaktärer), samma princip gäller för S7 och chariot enheter.
Ja man får använda generalens ledarskap, strength in numbers/liknande fungerar också.
"död" modell i t.ex challenge får testa som om den levde för overkill ect, modellens ld är enhetens alt. generalens om han är inom 12" från enheten.


1. Kan en enhet då välja att Charga en fiende som står BORTOM punkten, men ändå inom samma tänkta linje som går från enheten och till punkten, eller måste man först nå själva punkten innan man kan välja Declare Charge mot något som inte står mellan punkten och enheten som påverkas av Spell:en?
De får charga finde enheter som ligger i linje med punkten, likt EitW

2. Kan man välja att Charga någon som står bortom punkten och snett utanför "line of advance", om man kan se måtet och har tillräcklig Movement för att först nå punkten och sedan Wheel:a för att nå motståndaren som stod utanför "line of advance"?
Nej

Slaanesh Delectable Torture gör att en Character får slå mot sin egen enhet. Kastaren väljer vilket vapen han använder.
3. Får kastaren även välja vad i enheten Charactern skall slå på, exempelvis om där står en annan Character eller Champion vid sidan av honom? Eller, är Spell:en så dålig att det alltid går mot vanliga trupper?
Allt som han basar med eftersom heros och chars är en del av enheten så länge dom har joinat den.

Slaanesh Enrapturing Spasms gör att enheten ligger i spasmer och får inte frivilligt förflytta sig, skjuta, slåss i närstrid eller kasta spells. De blir dessutom automatiskt träffade i närstrid. Logiskt sett - de spasmar och är oförmögna att göra något. Men eftersom Warhammer inte alltid är så logiskt...
4. Enhetens Champion får alltså fortfarande ropa Challenge?
Nej

5. Kan en magiker som håller igång en Remains in Play-spell använda Bound Item-spells, eller bryts deras egen Remains in Play-spell då?
Ja deras RiP-spell bryts

6. Kan en magiker med ett Bound Item innehållande en Remains in Play-spell använda sina egna Spells, eller bryts Bound Item-spellen då?
Ja, RiP-spellen bryts
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#14 Sherlocko

Sherlocko

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 11 mars 2008 - 09:24

QUOTE (Fredrik E @ Mar 11 2008, 07:40 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om en herd chargar en enhet, herden är rätt stor och en karaktär når inte fram till motståndarenheten eftersom hans 10" inte räcker till. Vad händer? Regeln säger att gors och karaktärer måste ställas in i närstrid..
Han flyttas in i slutet av närstridsrundan
Blockar en herds medlemmar så att frenzy karaktärer inte måste charga ur den. Förutsatt att inte karaktärerna står ytterst då.
Ja


Törs man fråga varför? I beastboken står det ju rätt tydligt att när man väl ställt upp enheten så flyttar man om figurerna i enheten, inte att det sker under själva chargen. Fast om ni väljer att tolka detta annorlunda så är det ju helt upp till er, var mest nyfiken. smile.gif
Postad bild

#15 bjorn

bjorn

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 11 mars 2008 - 16:25

kan man dispella pestilnece i sin egena magifas som en rip spell?

#16 Da'Ghault

Da'Ghault

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 11 mars 2008 - 16:55

Liksom Sherlocko är jag intresserad av samma fråga eftersom det står i regelboken och beast of chaos något helt annat. Min undran gäller också frenzykaraktären.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#17 Patrizzo

Patrizzo

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 11 mars 2008 - 19:50

QUOTE (Fredrik E @ Mar 11 2008, 07:40 ) <{POST_SNAPBACK}>
5. Kan en magiker som håller igång en Remains in Play-spell använda Bound Item-spells, eller bryts deras egen Remains in Play-spell då?
Ja deras RiP-spell bryts

6. Kan en magiker med ett Bound Item innehållande en Remains in Play-spell använda sina egna Spells, eller bryts Bound Item-spellen då?
Ja, RiP-spellen bryts

Om det är så ni har bestämt så är det, men får man fråga varför? Man behöver ju inte vara magiker för att använda Bound Items, varför ska de vara sämre på det?
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#18 Darfus

Darfus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 167 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 11 mars 2008 - 21:42

Om man har en dragonmage till High elves och själva magen blir nedskjuten men draken är kvar med fulla wounds. Hur räknar man vp för den då? i boken så kostar hela modellen (drake + mage) 350p. Får man 175p först när enheten har tagit halva antalet wounds? i detta fall 4 (då draken har 5 och magen 2). Eller får man 100 då bara magen dör då en vanlig mage kostar det?
Hur kör ni det?

//Kaj Jonsson


#19 Joey_Boy

Joey_Boy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 13 mars 2008 - 09:21

QUOTE (Patrizzo @ Mar 11 2008, 19:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om det är så ni har bestämt så är det, men får man fråga varför? Man behöver ju inte vara magiker för att använda Bound Items, varför ska de vara sämre på det?


En bound spell är en kastad spell och du kan inte kasta spells och hålla RiP spells igång samtidigt.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#20 Jesperht

Jesperht

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 75 Inlägg:

Postad 13 mars 2008 - 14:53

Bull centaurs: Do they get +2str for having great weapons? They are technically on foot, but cav bases. Thanks.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar