Hoppa till innehåll

Foto

Skaven

• Please log in to reply
233 replies to this topic

#221 Lessing

Lessing

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 407 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 06:21

WLC har "no armour save allowed" som regel, dvs oavsett skottets styrka så ignorerar den armour, WLC skotten fastnar aldrig på monsterous inf/Cav och monster om man misslyckas med att döda en modell, samt att den sista blasten har "d6 wounds" regeln, dvs med en perfekt träff så kan du döda 9 multiwound modeller med den sista blasten typ Ogres/troll osv. Kan säkert vara nått mer jag missat, har inte super bra koll på Skaven.

༼ ºل͜º༼ ºل͜º ༽ºل͜º ༽Everyone Get In Here! ༼ ºل͜º༼ ºل͜º ༽ºل͜º ༽

2nd Place Katrineholm Summer Tournament 2015

1st Place Örebro Winter Tournament 2015

Top 8 Varberg Regional Championship 2016

2nd Place Linköping Summer Tournament 2016

1st Place MittKon Regional Championship 2016

#222 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 075 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 06:41

Du kan inte heller stoppa wlc med andra modeller, murar eller liknande. Mer random ja men ganska svår att dodgea.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#223 KhazModan

KhazModan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 344 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 07:09

Mina Ogre Kingdoms kan hälsa att de mycket hellre möter vanliga kanoner än WLC. Templaten med d6-wounds är bonkers

"The object of war is not to die for your country but to make the other bastard die for his."

"He´s dead. However, credit where it´s due, he hasn´t let that stop him"

#224 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 10:31

Ok, no armor saves glömde jag faktiskt när jag skrev inlägget, det har ni fullständigt rätt i. Hade heller INGEN aning om att det var FAQ:at att skottet inte stoppas av att inte wounda. Spelade fel hela turneringen. The more you know. :P

Men ok, jag erkänner att den kan göra ett helt galet bra jobb mot ogres eller troll om du får in en klockren träff, men förutom mot JUST den matchupen (och hur vanligt är monstrous infantry i 3 ranker i dagens meta...?) stämmer fortfarande mitt argument. Om du lägger skottet PÅ ett monster med toughness 6 har du fortfarande bara 41.6% chans att få in ett wound, till skillnad från en vanlig kanon där du har 83.3% chans (Läste just en statistik-kurs på universitetsnivå så tror jag fick till beräkningen rätt).

Visst, den är bättre mot monstrous infantry, men gör det verkligen att den förtjänar DUBBLA kompen mot en empire cannon?

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

#225 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 10:33

Fast den har ju inte dubbla kompen direkt. 6 wmp är ganska mycket komp.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#226 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 355 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 10:43

Som tröger säger man kan inte jämföra komp som du gör då den ena innerhåller wmp.  Denna skalan som ger extra minus är svår att direktöversätta till komp.

kortfattat

Det är 2 helt skilda maskiner, ena har ignorera armoursave random styrka samt template

Den andra är en vanlig kanon.

De kompas på olika sätt med wmp mm.

Tillhör olika raser så funktionen till armen varierar.

Personligen tycker jag skaven kanonerna ligger bra i komp.

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#227 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 10:44

Det jag jämför är 2 cannons mot 2 WLCs. 2 great cannons kompar 24 (med wmp), 2 WLCs kompar 50. Detta är förutsatt att empire-spelaren inte tar fler war-machines, men 2 st är väll ganska standard? Det är mer än dubbelt.

#228 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 10:46

Det är inte enbart mot monstous infantry i tre ranker den är bättre än vanlig kanon. Även bättre mot rankat infantieri (bättre ju fler ranker de har), monstrous cavalry (kunna träffa 3 MC med ett skott med no armour save är sjukt bra), vanligt kavalleri (en no armour save platta i mitten på en kav-enhet kan whipa hela enheten), samt skjuter skapligt bra mot allt som en vanlig kanon kan skjuta på (några få undantag som t.ex. sphinxar). Se inte en WLC som en kanon med en liten bonus-effekt i form av en template, se WLC som en helt egen typ av maskin som skjuter no-armour save templater, men som vid behov också kan skjuta monster om det krisar. På så vis tycker jag WLC är mer lik en bretonnia treb, båda skjuter elaka templater och båda kan vid behov skjuta single modeller.

Jag skulle säga att det som gör WLC bättre än en vanlig kanon är dess flexibilitet, samt att en perfekt WLC-träff kan vara skjut förödande. En WLC är bra i alla matchups och funkar bra mot en mängd olika typer av mål. En kanon i fel match up är rätt kass, allt man kan göra med en vanlig kanon i vissa matchups är sikta på karaktär med 2+ look out sir och hoppas på tur.

Dessutom, som DHettNeck säger, glöm inte bort att en kanon oftast kostar WMP, kan summera ihop till riktigt mycket minus.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#229 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 10:51

Right, så jag använder den helt enkelt fel när jag siktar på lone models? Grejen är att jag upplevt att det är sjukt svårt att få in blasten där man vill ha den på rank & file. Nu övergår väll det hela till mer av en taktik-diskussion, men är nyfiken på om jag helt enkelt gjort en missbedömning av maskinen i sig?

#230 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 443 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 12:22

Jag tror du undervärderar templaten i slutet.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#231 Melker666

Melker666

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 Inlägg:

Postad 09 maj 2015 - 05:41

Tjena! Angående verminlord, Ger end times verminlordsen -15 eller Får jag inte ha dom i kompade matcher?

#232 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 09 maj 2015 - 05:46

Du får inte ha något från end times.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#233 Melker666

Melker666

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 Inlägg:

Postad 09 maj 2015 - 06:04

Ok! Så jag måste spela den som en vanlig verminlord, är det 50x50 bas som gäller då?

#234 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 09 maj 2015 - 07:22

Nej, det är den nya modellen som gäller eftersom den har ersatt den gamla verminlorden och går att bygga som båda vanlig och exalted.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar