Hoppa till innehåll

Foto

Förslag Till Komp är På G

• Please log in to reply
237 replies to this topic

#41 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 035 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 10:33

Bretonnia förändringarna är intressanta men tror nite man behöver FC för KotR, räcker bra att man tar bort det andra. Möjligvis sätta BR för questing knigts men begränsa det sä det är antingen en questing enhet eller en errantenhet. Tycker själv questings är en helt ok enhet i och med sin s4 i grund och reroll på physkologislag men man ser dem väldigt sällan.

Typ

(BR) one Errant or Questing Knight unit
(BR) one Knights of the Realm unit

-150 4th knight unit*
-250 5th knight unit*
-600 Each unit of knights >5*

-200 Each Pegasus >5
Vet inte varför ni ändrade till >4 men flygande cirkusen är inte lika bra som den var tidigare och för att skapa en behövs 7 pegaser och då är det inte tillräkligt stora enheter för att vara jobbiga utan det är mer vid 9 pegasuser det börjar blir effketivt och med gamla restriktionerna var det -800 nu -1000, gör ingen större skillnad har väldigt sällan sett någon i Sverige köra med pegasus lord och dubbla pegasenheter. Bara funderar vad som ligger bakom. Spelar iofs ingen större roll då det blir samma komp då man tar en FC KotR enhet för 216 och på så viss får samma komp, bara nyfiken tongue.gif
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#42 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 10:41

QUOTE (bahh @ Jul 2 2009, 11:30 ) <{POST_SNAPBACK}>
tänkte bara kolla så jag tolkat demonuppdateringen rätt: man ska alltså bara få bonus för PBs om dom är under 15 man?

motivering för det?

Det var första tanken att du får för 15 eller färre då 30-manna blocken ger för mycket plus och är helt sjukt svåra att nöta ner.

Demonerna är fortfarande på tok för starka men det underlättar när dom spelar med figgar som är enklare att döda vilket PB inte är.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#43 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 10:52

Efter uppdateringen ser det ännu bättre ut. Är dock lite fundersam på om inte först varghulfen skulle kunna få ge -200. Sen jag började spela den inser man ju hur sjukt bra den är.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#44 bahh

bahh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 319 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 11:00

QUOTE (Puritan @ Jul 2 2009, 11:41 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (bahh @ Jul 2 2009, 11:30 ) <{POST_SNAPBACK}>
tänkte bara kolla så jag tolkat demonuppdateringen rätt: man ska alltså bara få bonus för PBs om dom är under 15 man?

motivering för det?

Det var första tanken att du får för 15 eller färre då 30-manna blocken ger för mycket plus och är helt sjukt svåra att nöta ner.

Demonerna är fortfarande på tok för starka men det underlättar när dom spelar med figgar som är enklare att döda vilket PB inte är.

Mvh
Hampus

iofs tycker jag att det är enda situationen när PBs kan vara bättre än bletters och demonetts...när dom är många. jag skulle iaf aldrig ta ett 15-manna PB-block men ett 12-manna demonett är verkligen inga fel smile.gif

menar du då att man inte får något plus alls för 30 killar eller att man bara får för halva?

aja då får vi se vad 17 jag kan ta med till BR...jag som tänkte köra en repris på min linconlista tongue.gif
//Mattias

Förening: Drakens Öga
Leksaker: Demoner, Dvärgar och Skogsalver

#45 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 11:31

QUOTE (Puritan @ Jul 2 2009, 11:21 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Da'Ghault @ Jul 1 2009, 16:17 ) <{POST_SNAPBACK}>
Dwarfs
FC för allt elitinfanteri känns alltför snällt.
Och som jag sagt tidigare är tex en enhet som slayers sämre i nästan 99 fall 100.
Nåja. Då kommer jag få oförtjänt mycket komp nästa gång jag spelar dvärgar.smile.gif
Vill bara påpeka(för sjuttiofjärde gången) att gör klart vad rangers räknas som.

Problemet är att dom aldrig är med och om dom är med så placerar dom sig sällan.
Har du lust att smeta ut en stenhård lista så man får se hur man bygger en stenhård-lista med den nya kompen. smile.gif

Mvh
Hampus

Inte stenhårda, utan dom ger oförtjänt bra komp.
Sen tror jag också detta innebär att warriors endat kommer bli en 0-1 utfyllnadsenhet.
Inte alls vad det borde vara.

Och sen som nämnt tidigare är ett elitdvärgkompani mycket mer prisvärt/bättre än slayers
och även miners (utan anvil).
Då är frågan varför ge FC till enheter som faktiskt är bättre än andra som bara ger pts.

Ser man till rent turneringsmässigt borde dock dvärglistorna bli både hårdare och ge mer komp.
Möjligt att dom behöver det, men jag ser likriktning som ett stort problem.
För att motverka att dvärgarna kommer att bli en standardlista ge både miners(inte med anvil) och slayers FC.
Detta påverkar definitivt inte hårdheten.

True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#46 uraithen

uraithen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 11:51

Eftersom att jag haft fullt upp med hur kompen ska förändra mitt sätt att bygga en armé råttor har jag helt glömt bort att argumentera för mina gamla svartalver. Jag har byggt lite listor och även pratat med vänner som spelar DE och enligt mig så straffades det faktiskt onödigt hårt redan innan dessa ändringar. Att straffa assassins så hårt känns väldigt onödigt. Det jag tror vi alla måste tänka på är att assassins hela tiden är "hidden" tills det är deras tid att slå till. Detta är allt de gör. Oftat så fyller de sin funktion rätt dåligt och blir sedan "stompade". Assassins kan fungera bra men inte så bra att de alls bör straffas. De är ineffektiva monsterdödare och väldigt dåliga karaktärsdödare. Det är bara magiker och någon enstaka bsb som en lönnmördare rår sig på. Och tillbaka till början så fyller ju faktiskt inte en assassin någon funktion i de 2-3 första turnsen, får inte ge LD etc.

Ja jag har inte hunnit formulera mig särskilt väl men jag tror att alla ser min poäng.

Lifetaker = Är knappast en no-brainer och det är alltså inget items som är så bra enligt de flesta. Så varför straffas den?

#47 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 12:05

QUOTE (uraithen @ Jul 2 2009, 12:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Eftersom att jag haft fullt upp med hur kompen ska förändra mitt sätt att bygga en armé råttor har jag helt glömt bort att argumentera för mina gamla svartalver. Jag har byggt lite listor och även pratat med vänner som spelar DE och enligt mig så straffades det faktiskt onödigt hårt redan innan dessa ändringar. Att straffa assassins så hårt känns väldigt onödigt. Det jag tror vi alla måste tänka på är att assassins hela tiden är "hidden" tills det är deras tid att slå till. Detta är allt de gör. Oftat så fyller de sin funktion rätt dåligt och blir sedan "stompade". Assassins kan fungera bra men inte så bra att de alls bör straffas. De är ineffektiva monsterdödare och väldigt dåliga karaktärsdödare. Det är bara magiker och någon enstaka bsb som en lönnmördare rår sig på. Och tillbaka till början så fyller ju faktiskt inte en assassin någon funktion i de 2-3 första turnsen, får inte ge LD etc.

Ja jag har inte hunnit formulera mig särskilt väl men jag tror att alla ser min poäng.

Lifetaker = Är knappast en no-brainer och det är alltså inget items som är så bra enligt de flesta. Så varför straffas den?

Ändrat i första posten innan du postade... smile.gif

Assasin kittad är helt sjukt spelavgörande, en Khaine med Manbane är en galet bra figge. Finns inget som får slå på honom när han är klar. tongue.gif

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#48 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 12:07

Assassins är tokigt bra. Dom förtjänar rejäla minus på många av sina uppgrades.

Hur kan dom inte vara bra på att döda karaktärer om dom har 4+d3 ASF hatred på hög ws och killing blow attacker? Jag skulle säga att assassins är bland dom bästa fighterkaraktärerna i spelet.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#49 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 765 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 12:08

Tycker det i stort sett ser bra ut med de nya uppdateringarna.

Lifetaker skulle mycket väl kunna ge -100 om man kör med 2 boltare. Jag brukar köra med det och man brukar få en grym skyttefas. Lite förvånad över att ingen annan har upptäckt hur bra det är. Iof brukar jag köra med en lvl 4 och då är det ganska skönt att stå med henne lite tryggt i ett block och skjuta iväg 3 skott per runda. Lifetaker, extra spell och 2 scrolls är en rätt bra kombo på lvl 4.

Personligen känner jag att horrorblocken skulle enbart kunna få BR för ett block. Särskilt nu när plagueberars ger BR har demonerna fler altenativ att få upp kompen något. Som sagt är 2 tärnings flickering fire sjukt trisst som knappast borde uppmuntras.

#50 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 12:15

QUOTE (Peppe @ Jul 2 2009, 13:08 ) <{POST_SNAPBACK}>

Lifetaker skulle mycket väl kunna ge -100 om man kör med 2 boltare. Jag brukar köra med det och man brukar få en grym skyttefas. Lite förvånad över att ingen annan har upptäckt hur bra det är. Iof brukar jag köra med en lvl 4 och då är det ganska skönt att stå med henne lite tryggt i ett block och skjuta iväg 3 skott per runda. Lifetaker, extra spell och 2 scrolls är en rätt bra kombo på lvl 4.

Personligen känner jag att horrorblocken skulle enbart kunna få BR för ett block. Särskilt nu när plagueberars ger BR har demonerna fler altenativ att få upp kompen något. Som sagt är 2 tärnings flickering fire sjukt trisst som knappast borde uppmuntras.

Jo det kan anses vara drygt men känner att bara du får in nått som är bättre än night goblins i dem så vinner man snabbt.
Men posta en lista med flickering-spam som kompar för bra, det är sjukt svårt för dem nu, känns fortfarande som det ligger en hel del kvar i tankar på dubbla hundar med juggerkille och annat godis, det är tufft att vara demonspelare nu.

Men inget är skrivet i sten utan kommer skrivas i "sten" den 12:e

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#51 uraithen

uraithen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 12:15

Det känns som att jag blev lite missuppfattad eftersom att jag sitter på jobbet och har fullt upp med annat och inte riktigt hinner läsa igenom det jag själv skriver och se om jag formulerat mig på rätt sätt. Självklart ska vissa "kit" straffas. Men att han ska straffas naken känns inte rättvist. Så förstå mig rätt, han fyller sin funktion. Men enbart när han är kittad på rätt sätt och det straffar ni ju redan. I övrigt så kan han ofta vara en unitkiller men ofta blir han också bara nerhuggen av t. ex. vanliga knights. You with me on this?

Och jag kan hålla med om minus på lifetaker vid 1> reapers. Men i sig självt är den inte så lysande

#52 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 765 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 12:26

QUOTE (Puritan @ Jul 2 2009, 12:15 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Peppe @ Jul 2 2009, 13:08 ) <{POST_SNAPBACK}>

Jo det kan anses vara drygt men känner att bara du får in nått som är bättre än night goblins i dem så vinner man snabbt.
Men posta en lista med flickering-spam som kompar för bra, det är sjukt svårt för dem nu, känns fortfarande som det ligger en hel del kvar i tankar på dubbla hundar med juggerkille och annat godis, det är tufft att vara demonspelare nu.

Men inget är skrivet i sten utan kommer skrivas i "sten" den 12:e

Mvh
Hampus

Problemet är att det är svårt att få in något i horrorblocken. Eftersom demonerna har andra saker som slår hårt i närstrid är det jobbigt att avancera och spela aggressivt mot demoner. Om man spelar för offensivt är det risk att man får in hundar eller bloodletters med herald eller något annat elakt mot sig. Jag hävdar att om man möter en kompetent demonspelare är det svårt att komma åt horrorblocken.

Har tyvärr inte demonboken tillgänglig men Dennis Palmqvist demonlista på senaste FB var rätt ostig. Har för mig att han körde 2 block horrors som var lvl 1 or och 2 tzeentch heralder som var lvl 2 varav 1 hade master of sorcery + att han hade nurgle staven. Blir rätt dryg magi fas med 3 flickering, en spell från master of sorcery-killen och staven som dispellas på 5.

#53 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 12:36

@Peppe: Fast demonerna får nu ytterligare svårare att ta poäng i kompmallen och jag känner att vi kanske ska ta små bitar av osten framgent för annars kan man ju snart säga att detta måste ni spela med eller dyk inte upp. smile.gif

Men gärna en för ostig lista så övriga kan få tycka till och så ser vi om vi ska göra nått ytterligare.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#54 danceman

danceman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 145 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 13:23

Tycker nästan synd om daemon-spelare. Får inte ta någonting utan att det till slut blir "ostigt".

Underbart att dvärg elitinfanteri får +FC nu. Nu blir jag glad smile.gif
Rädda ett träd, torka stjärten med en skogsalv!

#55 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 765 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 14:11

QUOTE (Puritan @ Jul 2 2009, 13:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
@Peppe: Fast demonerna får nu ytterligare svårare att ta poäng i kompmallen och jag känner att vi kanske ska ta små bitar av osten framgent för annars kan man ju snart säga att detta måste ni spela med eller dyk inte upp. smile.gif

Men gärna en för ostig lista så övriga kan få tycka till och så ser vi om vi ska göra nått ytterligare.

Mvh
Hampus

Jo problemet blir ju som sagt att demonspelarna till slut inte har mycket att välja på om de ska få spela på kompturneringar över huvudtaget. Tycker kanske att man bara skulle få BR för en enhet men kör på det så får man väl ändra om det skulle komma för många jobbiga flickering fire-listor.

Har tyvärr inte boken men någon som är bra på att bygga ost-demoner får gärna knåpa ihop en jobbig flickering-fire-lista med nurglestaven.

#56 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 14:50

QUOTE (Peppe @ Jul 2 2009, 13:26 ) <{POST_SNAPBACK}>
Har tyvärr inte demonboken tillgänglig men Dennis Palmqvist demonlista på senaste FB var rätt ostig. Har för mig att han körde 2 block horrors som var lvl 1 or och 2 tzeentch heralder som var lvl 2 varav 1 hade master of sorcery + att han hade nurgle staven. Blir rätt dryg magi fas med 3 flickering, en spell från master of sorcery-killen och staven som dispellas på 5.

Om jag minns rätt var det:

Tzeentchherald med flight och master of sorcery (2 extra PD)
Khorneherald på jugge med 0+ save och eld-svärdet
Nurgleherald på palaqiun med BSB och staff of nurgle
3*15 horrors
16 plague bearers
10 furies
5 flesh hounds
3 flamers
3 fiends of slaanesh

KOMP 12 med dåvarnade mall

Alltså, armén kastar 4 2-tärnings flickering + nurglestaven på power level 5, så 5 spells per runda som alla har potential att göra riktigt ont. Heralden flyger också, så han är svår att fånga och då blir man inte av med så mycket magi, även om man dödar en av horrorblocken, det är ju endå bara en PD.
Den har ett fullranktat block med plague bearers med reg och 2 hårda och snabba enheter som kan skydda horrors också.
spelade inte du mot denna lista på FB Hampus?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#57 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 14:54

Folk kan gärna lära sig att nurglestaven är powerlvl 3(tre) smile.gif
För övrigt är magifasen 3 2tärnings flickering, 1 1tärnings och sen staven

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#58 snowblizz

snowblizz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 189 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 14:56

Om man får komma med ett förslag så titta gärna på formuleringarna av komparna. Har tragglat mig igenom ett antal av listorna och ibland fattar jag inte alls vart ni vill komma. Senast var det O&G som har mig väldigt förvirrad. Se vidare i min tråd om OG komp för specifikare.

Annars thumb.gif även om detta inte används direkt av min klubb, så brukar vi titta på detta dokument som stöd när saker och ting börjar kännas för jobbigt. Och ibland måste vi ju komma västerut och spela lite också.

#59 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 15:07

Jag spelar demoner och den nya kompen straffar inte mina demoner speciellt. Jag tror fortfarande att de feta blocken av demoner kanske är för snällt kompade. Något i stil med 25 demonettes, 25 letters, 25 horrors. 2x10 horrors en t- herald. blir 8 PD så 2 PD till alla bolts. en BSB khorne herald på jugger. sen lite rares som passar spelstilen. typ 3 flamers o lite beasts. Borde kompa runt 15. Sitter inte vid min armybuilder dator nu så pallar inte räkna exakt på nånting men är rätt säker på att jag har satt ihop den här listan en gång. Det e jäkligt svårt att plocka mycket poäng från den. Dock är den inte så slagkraftig heller och det är väl lite det som man vill kompa bort i demonlistan. Problemet med demonerna är nog att deras core är för bra för att ge mkt plus, vad säga om en BR på 75% av kostnaden eller liknande?

mvh lagge

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#60 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 02 juli 2009 - 15:17

QUOTE (snowblizz @ Jul 2 2009, 15:56 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om man får komma med ett förslag så titta gärna på formuleringarna av komparna. Har tragglat mig igenom ett antal av listorna och ibland fattar jag inte alls vart ni vill komma. Senast var det O&G som har mig väldigt förvirrad. Se vidare i min tråd om OG komp för specifikare.

Annars thumb.gif även om detta inte används direkt av min klubb, så brukar vi titta på detta dokument som stöd när saker och ting börjar kännas för jobbigt. Och ibland måste vi ju komma västerut och spela lite också.

Vi ska försöka få lite bättre ordning på den tills nästa söndag då den ska spikas inför en turnering i Augusti.
Men kan säga att jag har full förståelse för din förvirring, hade du bara en som kunde det i föreningen skulle ni snabbt få koll men för en utomstående är det nog lite av ett hevlete. Men som sagt kommer förbättring på det, kanske inte löser allt men hjälper nog lite iaf... smile.gif

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box