Hoppa till innehåll

Foto

Shadowgames 19-20 Okt 2013

• Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:
  • Interests:Mining, mountains, beer and smithing

Postad 21 januari 2013 - 13:30

Shadowgames kommer att arrangeras för andra året i rad! Det blir precis som förra året tredje helgen i Oktober, den 19e till 20e oktober.

Detta år kommer vara väldigt snarlikt förra året utan några större förändringar. Det vi tittat på som kommer att ses över är:

*Nya terrängbitar - Vi kommer arbeta för att skapa mer och framförallt lite mer varierad terräng. Det kommer inte komma alldeles för många nya då vi mer eller mindre är trötta fortfarande från förra året när vi skapade allt på 6 månader, huvudsakligen 2 personer. Här är ni välkomna att komma in med mer tips och som det nämndes i den gamla tråden är ni välkomna till vår lokal för att hjälpa oss utvärdera. 
Det kommer främst vara lösningar på skogar, mindre klumpiga bitar och annat som lyftes fram i utvärderingen.

*Info - Vi siktar på att komma ut med färdiga regler och tydlig information om hur scenarion fungerar under juli månad.

*Anmälan - Anmälan och betalning kommer iår ske via den Crowdfundingportal som Sverok kommer lansera i September. Detta kommer innebära ett kort och intensivt anmälningsfönster på 1 månad. Om man vill får man gärna visa intresse i tråden som vanligt icon_e_smile.gif

*Lokalen - Vi kommer vara i samma lokal. 

*Sovsal - Förra året användes inte sovsalen av särskilt många, och kostnaden var hög i relation till hur mycket den användes. Iår kommer vi med största sannolikhet ha sovsal i samma byggnad. De som driver den för närvarande har gjort iordning duschutrymme i källaren vilket möjliggör detta.

*Scenarion - Vi kommer att kika närmare på utvärderingen för att skruva till scenarion ännu ett snäpp för att bli bättre, tydligare och roligare. Detta år kommer vi även minimera förstörande slumpmoment för att rikta oss lite mer kompetativt. Räkna inte med att det blir kliniska tävlingsförhållanden, det kommer finnas kvar en del av "det roliga". Däremot kommer det vara mindre rent av förstörande. (Tex att randomdeploya hela sin arme på en impassablebit)

*Kiosken - Vi kommer ha fortsatt välfylld kiosk och som vanligt får ni inkomma med förslag på saker som ni vill se där!

*Mat till lokalen - Även iår kommer vi erbjuda mat i lokalen, enda skillnaden iår blir nog att det kommer lagas i huset. Fortfarande av ett företag som sysslar med mat dock. Vi kommer inte ge oss på att försöka laga något själva, för det kan vi inte.

*ETC - Det var lyckat att köra på ETC förra året och vi kommer göra så även iår

Vi kommer säkert jobba med någon typ av andra förändringar likväl, bara det att jag glömt dem. Men i mångt och mycket kommer årets turnering likna förra årets. Trevligt spel med kompetativ inriktning.

Varmt välkomna icon_e_smile.gif

#2 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 454 Inlägg:

Postad 22 januari 2013 - 10:21

Toppen.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#3 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 23 januari 2013 - 06:38

Sweet, bokar in det direkt

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#4 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 092 Inlägg:

Postad 25 januari 2013 - 10:19

Lovar att åka dit och försvara min titel!

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#5 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 09:35

Som en snabb undran:

Finns det folk intresserade av att ta en heldag (lördag eller söndag) hos oss och hjälpa till med genomgång av terrängen inför nästa upplaga av Shadowgames. Vi planerar nämligen att gå igenom alla bitar och ge dem betyget "Fungerar" eller "Fungerar inte" för att kunna få en översikt av hur mycket nytt vi måste bygga inför nästa upplaga.

Hinner vi så börjar vi även titta på hur några bord kan utformas för att ge oss en bättre uppfattning av hur det "ska" se ut för att vara spelbart för turneringssverige. Optimalt för oss hade varit om vi kunde åka ut på turneringar själva men som det ser ut just nu kommer vi inte hinna förbi någon alls tyvärr.

Som tack för hjälpen så bjuder vi på mat under dagen :)

#6 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 454 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 09:59

Jag skulle nog kunna ta mig förbi men det beror på datum.

Dock vore det bra om ni tog er ut på i alla fall någon annan turnering, jag tror ni spar tid på det i slutänden för som det är nu riskerar ni att behöva lägga ner en massa arbete på att lösa problem andra redan har löst. Gates of Westridge i Västerås i början av hösten borde ni ta er tid att åtminstone besöka även om ni inte har tid att delta. Det är ju nästgårds.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#7 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 10:05

Jag håller med hoffa. Åk på ett par turneringar själva så får ni en bra känsla för vad som fungerar och inte :)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#8 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 10:36

Vilken bra idé. Har själv inte möjlighet att komma, men tänkte jag kunde bidra med lite annan hjälp ifall ni inte får napp.

http://www.scribd.co...ain-at-ETC-2013
http://warhammer.org...hp?f=18&t=98414

Notera att dom kör med lite husregler för terräng och line of sight, det kan man skippa om man vill.

Det behöver ju inte se ut precis sådär, men det finns en del bra koncept, som ett relativt öppet center så att det finns utrymme att manövrera flera stora enheter och ett par line of sight blockerande terrängbitar på alla bord (dom kör iofs med att kullar blockar line of sight oändligt högt, så vill man inte köra med det och inte har superhöga kullar så bör man nog ersätta med lite fler impassable bitar istället.

Annat att tänka på kan väl vara att väldigt stora pjäser (>6" diameter) som hindrar movement (impassable och byggnader) inte alltid medför så bra spel, speciellt inte om de placeras allt för centralt, då det gör det väldigt svårt att vara aggressiv. Byggnader bör man nog generellt vara ganska restriktiv med, och ställa på rätt "dåliga" positioner (inte centralt i deployment zones, utan på flankerna och gärna utanför deployment zone).

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#9 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 12:55

Håller med ovan sagda. Jag brukar alltid tänka mig att arméerna aldrig skulle välja att slåss mitt i en by eller mitt i en kyrkogård eller liknande då det är fältslag vi sysslar med. Sen finns det såklart avvikelser från det, speciellt när man kör scenarion.
Primo Victoria

#10 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 13:19

Som jag skrev i första posten om ämnet: " Optimalt för oss hade varit om vi kunde åka ut på turneringar själva men som det ser ut just nu kommer vi inte hinna förbi någon alls tyvärr." Med det menar jag att vi tittat på de turneringar som är nu på våren. Westridge kommer vi troligtvis svänga förbi om det passar sig men det är alldeles för tätt inpå vår egen turnering för att vi ska ha tid att bygga bitar nog som täcker upp frånfallet. För som vi förstått det från utvärderingarna och våra egna reflektioner så är det en hel del som måste bytas ut.

Sen som en parantes så kommer vi inte riktigt kunna komma in i "tänket" som vana turneringspelare har på någon eller några turneringar då vi själva är casualgamers. En karaktär som jag också tror det finns viss poäng med att behålla, med tanke på att det redan finns mängder av turneringar som kör på konceptet "ultrakompetativt med ultrakompetativt klimat och förutsättningar för detta". Det kan vara kul att erbjuda något som utmanar på en annan nivå. Däremot är vi intresserade av att ta bort rent "spelförstörande" element.

#11 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 13:58

Vill ni behålla karaktären är det bara att ersätta skog och sånt med det man kan gå över (löstagbara träd etc). Är man inställd på att spela på bord där det kan finnas ett stort galet torn som är impassable över ena sidan blir det bara kul! (jag hade en del episka duster runt Barad-dûr :)) Däremot är det ju trist att ni inte har tid att komma och hälsa på runt om i landet då ni är trevliga och det är trevligt att flyga runt som en jet-set-warhammrare! (flyg och hotel för turnering = win).
Primo Victoria

#12 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 14:33

Tanken är att vi ska köra lite endagare i vår nya lokal lite då och då, så kom gärna förbi på en sån någon gång under våren och snacka av er annars. :)
Postad bild

#13 wiljan

wiljan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 137 Inlägg:

Postad 21 mars 2013 - 12:04

Toppen, taggar redan till!
Skinks....

#14 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 10 juni 2013 - 11:15

Uppdaterade första posten med mer matig info om vad turneringen kommer att bli iår :)

#15 Nicke

Nicke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 10 juni 2013 - 11:25

ska man juh LÄTT åka på :)

Noob of the Year!!

#16 Klasa

Klasa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 104 Inlägg:

Postad 10 juni 2013 - 18:43

Awesome, det måste man försöka komma iväg på =)

// Andreas Malmström, HYMS

#17 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 389 Inlägg:

Postad 10 juni 2013 - 21:46

Sjukt nice turnering förra året, så de kommer bli minst lika kul iår. Hur blir de med LoS? Förra året mixade ni etc med TLoS.
Fredrik Karlsson - HYMS

#18 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 11 juni 2013 - 12:15

Sjukt nice turnering förra året, så de kommer bli minst lika kul iår. Hur blir de med LoS? Förra året mixade ni etc med TLoS.

Detaljer har jag svårt att svara på innan vi haft vårat möte som sker under nästa vecka eller tidigt i juli, beroende på när vi får till det. Vår viljeinriktning är i vilket fall att förenkla och strömlinjeforma så mycket som möjligt :)

#19 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 092 Inlägg:

Postad 11 juni 2013 - 13:28

Vill ni förenkla så mycket som möjligt skulle jag rekommendera att använda någon av de FAQs etc. som redan finns. Exempelvis SWEfaq eller ETC. ETC FAQen täcker även allt vad det gäller frågor i mallen och worst play etc och är väl genomarbetat även om vissa lite speciella rulings har gjorts. Jag skulle även rekommendera att antingen ta ett helt dokument eller inte ta det alls då det kommer endast att skapa förvirring och diskussioner kring varför vissa delar tas och andra inte. Allt eller inget brukar vara smart för att minska på arbetet för er och förenkla så mycket som möjligt för spelarna.

Själv vill jag även rapportera att jag tänker försvara min titel om jag befinner mig i Sverige. Dessvärre har jag inte planer på att vara i Sverige om allt går som det ska men det återstår att se :)

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#20 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 11 juni 2013 - 14:41

Åh, snälla, gör inte det. :( Att lägga ner enorma mängder tid på att få spela med/mot ashäftiga figurer blir ju bara så mycket roligare om man faktiskt använder figurerna, och inte bara låtsas att de är markörer. Räcker väl om Hardcore-turneringarna kör med sånt?

Postad bild

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar