Hoppa till innehåll

Foto

Ogre Kingdoms

• Please log in to reply
205 replies to this topic

#61 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 27 juni 2013 - 16:41

Eller höja demigriphs...

Och crushers.. det är dwssutom två lag som går bra på komp..

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#62 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 110 Inlägg:

Postad 27 juni 2013 - 18:02

+1 @ Daniel

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#63 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 27 juni 2013 - 18:42

Eller varför inte sänka Mfs och höja demis/skulls?

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#64 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 27 juni 2013 - 21:58

Är inte mournisarna likvärdigt bra som demigriparna och skallkrossarna? Då borde väl dem rimligtvis ligga på samma nivå?

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#65 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 27 juni 2013 - 22:07

Är inte mournisarna likvärdigt bra som demigriparna och skallkrossarna? Då borde väl dem rimligtvis ligga på samma nivå?

Jag tycker dom är sämre! 2+ as är grymt mycket sämre än 1+. Ws3 är dåligt träffar som bäst på 4+ och blir alltid träffade på 3+ mot bra saker. I 2 så de slår nästan alltid sist. Och sen ld7 på det. Fördelar är alla attacker och att djuren har styrka 5 och snabbheten samt parrysave. Men ALDRIG att de borde kompa så mycket mer än de andra två!

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

#66 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 27 juni 2013 - 22:13

Har kollat på när brorsan spelat med demigryphs, vart inte så impad faktiskt. Nu kommer jag inte ihåg deras stats, men de har väl sämre damage output än både mournfangs och skullcrushers? Kom ihåg också att skullcrushers har frenzy, som är en stor nackdel. Slår hårt, men mot en bra motståndare så kommer dem aldrig in där de vill vara :). Känns som att alla de tre har fördelar och nackdelar tänker jag.

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#67 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 27 juni 2013 - 22:34

@Peza
Jag kör en klassiker =), man kan inte jämföra olika enheter från olika arméer rakt av.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#68 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 27 juni 2013 - 22:53

@Peza
Jag kör en klassiker =), man kan inte jämföra olika enheter från olika arméer rakt av.

Det gör jag inte :) jag säger bara att de är sämre på många saker! Hehe 5 Mfs mot 5 crushers vinner crushers nästan alltid?!

Men motivera gärna varför Mfs ska kompa så mycket mer än de andra!? Så bra är inte ogres?

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

#69 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 110 Inlägg:

Postad 27 juni 2013 - 22:55

I agree - Fangs är för dyra, de borde sänkas.
Men Crushers och Demis är också lite för billiga i mina ögon.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#70 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 28 juni 2013 - 06:58

MF är enligt mej bättre än de två andra valen. Crushers har frenzy som stor drawback men slås ungefär lika bra som MF. Gripar slåss mycket sämre än MF och Empire är framförallt inte i en lika offensiv armé, vilket inte gör dom till ett lika optat val. MF har också M8 vilket är ruggit nice. Vi kan kolla på det, men jag håller inte med om att MF skulle vara sämre än de två andra, snarare bättre.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#71 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 28 juni 2013 - 07:48

Den här diskussionen har jag försökt ta upp tidigare i tråden. Då fick MFs en liten sänkning och de andra MCs en höjning. 2 5or MFs kompade -140 förut.

Vi vet dock Trögers inställning till Mournfangs redan. Jag citerar "Mournfangs är utan tvekan den bästa av de enheterna du räknar upp. Därav kompar dom mer." :)          

Jag håller med att Frenzy kan vara en riktigt stor nackdel, men så är även I2 (ät Purple Sun/Pit of Shades!) och "bara" 2+ AS. Mot 1+ AS behöver man S5 för att det ska göra skillnad på saven. Jag tycker samtliga av de tre hårda MCs är ganska likvärdiga och borde ha ung. samma komp. Men jag är mer för höjning på de som är för snällt kompade istället för sänkningar.

#72 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 28 juni 2013 - 08:29

Ni glömmer impact hitsen på MFC. Det väger upp 1 sämre save.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#73 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 28 juni 2013 - 09:27

Nej det väger inte upp ett sämre save, det hjälper dock upp det faktum att ryttarna bara har s4. Crushers djur har s6 på chargen och gripar har s5Ap hela tiden, både dem sakerna är gynnsamt i dagens meta med mer T4+ och 1+Sv. När "alla" spelade horde enhter var MF brutala och förtjänade "nästan" sin komp.

Faktum är att MF kompades riktigt hårt redan från början så det som andra länder fått se vid releasen av OK boken med dubbla och trippla MF enheter har vi knappast sett till alls förutom på BSK.

Jag vill inte direkt se det i svenska metat, utan ser det mer ut perspektivet att fullt antal crushers har inte stypts på samma sätt från början vilket kanske är bra men det behövs en höjning på både demis och crusher framöver och en sänking på MF för att balansera ut det hela.

En annang grej runt MF är att man mer borde premera enheter som inte köper iron fist, igrarna har inte tillgång till metal så den upplättnaden ser jag inte som ett så stort problem om man låter dem spela med 3+Sv och GW på ryttarna, för en ganska rejäl bonus mot den som ges nu i kompmallen. För i dagsläget är valet med HA+IF nobrainer.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#74 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 28 juni 2013 - 09:36

MF är brutala. 7 attacker, varav 4 S5, impact hits och uppbackningen av andra hårda snabba enheter. Men, 2x5 crushers är fan inget man skojar bort heller... frenzy, visst, men för två enheter som absolut förstör en halv armé, var och en för sig, måste man ha rätt många diverters. Det ser man väldigt sällan på kompat.

Personligen tycker jag inte man ska få in 2x5 av någon av de tre diskuterade alternariven på komp 10 utan brutala uppoffringar men jag tycker de bör ligga närmre varann.

För att gå vidare så tycker jag att kompen på vanliga ogres kan sänkas och att man kan tillåta något större enheter. De är verkligen inte bra.

Ta bort minuset för pistoler/bop på maneaters, men behåll det för poison- och sniperskytte. Tror även minuset för stubborn är för högt för en så dyr enhet med så dålig save. Problemet kanske att -1/modell kan vara för lite.

Diverters (katter) i OK kompar skjortan.. det gör OK listor endimmensionella och onödigt tråkiga. Lätta katterna och kompa hårda enheter mer.

Saker som skulle kunna kompa hårdare förutsatt att andra saker lättas: stora IG enheten, slaughtermaster, kanonen. Alla dessa är för mig nobrainers idag.

Ovanstående kommentarer handlar i princip bara om intern balans eftersom jag tycker OK över lag ligger hyfsat bra till.

Daniel Gustafsson - YLVA

#75 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 082 Inlägg:

Postad 28 juni 2013 - 11:37

Det som bör tänkas på är att det är omöjligt att få in 2x5 crushers på 2500 poäng. Rarechoice. Det är skillnad och hela jämförelsen faller ju därmed. Dock tycker jag nog att mf kompar aningen högt, men mängden attacker, impact hits och m8 väger ganska tungt. Tycker nog att två femmor skall ligga kring 80-90 typ. Ogres presterar ju inte direkt på kompat så kanske värt med en rejäl sänkning för att se var man hamnar...

Johannes Einemo
GoB-Syd

#76 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 28 juni 2013 - 12:18

Ogres presterar ju inte direkt på kompat så kanske värt med en rejäl sänkning för att se var man hamnar...

Tycker nog att både jag och Ted lyckats prestera med ogres på kompat faktiskt. Dock har de sänkts något sen dess. Framför allt står och faller inte ograrna med vad 2x5 MFC kompar. Vill man spela två så hårda enheter ska man få offra mycket.

Daniel Gustafsson - YLVA

#77 matarata

matarata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 248 Inlägg:

Postad 28 juni 2013 - 19:08

Kan bara påpeka att jag lagt ograrna på is till Gates Of Westridge av den enda anledningen att jag inte ser hur de ska ha en chans om man inte spelar lågkomp... Och ärligt tror jag de får svårt även då!

Som Daniel säger, SM, kanon och stor IG är i stort sett ett måste för att kunna he en chans på turneringsarenan där motståndet kan bli lite vad som...

I sitt rätta sammanhang (läs infanteriblock) funkar mournfangs fantastiskt, men de har väldigt många situationer där de inte briljerar, varpå de är kluriga att få ut maximalt av i fem random matcher!

Men, vill bara poängtera det som många skriver under på, tror ja! TACK Erik och Rikard för ert grymma jobb med kompen!

//TED

#78 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 29 juni 2013 - 20:14

MF är enligt mej bättre än de två andra valen. Crushers har frenzy som stor drawback men slås ungefär lika bra som MF. Gripar slåss mycket sämre än MF och Empire är framförallt inte i en lika offensiv armé, vilket inte gör dom till ett lika optat val. MF har också M8 vilket är ruggit nice. Vi kan kolla på det, men jag håller inte med om att MF skulle vara sämre än de två andra, snarare bättre.

Med flyers, fast cav och monster kan man styra Frenzy ganska bra. Och kör man aggro är det inga problem eftersom man har sån snabb armé i övrigt.

Demi's är så jäkla bra pga att Empire är defensiva, de kan lätt buffas av passiva och aktiva buff förmågor/spells när de counter-chargear saker och tar mindre skada eftersom fokus ligger på att döda krigsmaskiner och diverters innan man kan komma fram och slåss med demi's.

Om jag fick välja skulle jag välja att möta Ogres med MF varje dag iveckan då armén som helhet är sämmre än både WoC och Empire. Och MF enheter är lättare att hantera än SC/DGR, sedan har de oftast mindre godis och kombos av items än de andra eftersom de kompas så pass hårt. Det är lite konstigt med alla som spelar med mycket infanteri(och har i alla fall lite koll på vad de sysslar med) bör vilja spela mot MF eftersom de är lättare att hantera med Inf än 1+AS killarna är.

"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#79 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 01 juli 2013 - 05:48

1+sv vs 2+ save gör ju en så enorm skillnad. Det är inte svårt att få till ett gäng S4-attacker (de flesta magi-boltar, rätt mycket skytte och förstås närstrid), men styrka 5 är betydligt mer sällsynt.

#80 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 01 juli 2013 - 07:06

1+sv vs 2+ save gör ju en så enorm skillnad. Det är inte svårt att få till ett gäng S4-attacker (de flesta magi-boltar, rätt mycket skytte och förstås närstrid), men styrka 5 är betydligt mer sällsynt.

+1

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar