Hoppa till innehåll

Foto

Håller På Att Skapa Ett Etc Lag För Att Representera Sverige!

• Please log in to reply
103 replies to this topic

#21 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 14:33

Man kan tycka att det är svårt att komma in i ETC laget men som reglerna ser ut nu så kommer det inte ändras.

Om Hampus eller någon annan framtida kapten beslutar att vi ska ha en turnering där olika lag får tävla om vilka som ska representera Sverige så kanske det kommer ändras men det vet man aldrig.

Vill du ha en snabbare ändringar så föreslår jag att du kontakter de som skriver reglerna inför ETC men jag har för mig att det är kaptenerna som har ganska stor inverkan på det.

Jag tycker det funkar bra som det gör nu men det kanske bara är för jag inte är intresserad av ETC.
David "Dangerous" D

#22 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 14:38

Står det inte i ETC-chartern att om två lag anmäler sig från samma land så väljer förra årets kapten vilket som stämmer. OM man inte är nöjd med det beslutet så kan man skicka en anonym protest till ETC-snubbarna så tar de och tittar närmare på ärendet.

Men jag tror att man ska ha ett rätt bra case för att få igenom något sådant...
Postad bild

#23 Marshal

Marshal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 16:03

Alltid kul med intresse att spela turneringar. Visste inte om att det varit en dylik diskussion och att det redan fanns ett färdig lag uttaget bortsett från det som Puritan tagit ut. Kan inflika följande avseende det som framkommit ovan.

De personer som spelade ETC året innan utser en kapten denne har sedan näst intill gudalika befogenheter avseende laguttagning, armeval osv. Kan noteras att när vi utsåg Puritan inför 2011 års turnering skedde det en större generationsväxling och enbart en av oss som var med 2010 spelade även 2011.

Sverige är ett avlångt land med en liten och väl spridd grupp personer som spelar warhammer. De flesta av er som spelar utanför mälardalen känner förmodligen inte igen mig och har än mindre spelat mot mig. Detta gäller såklart även åt andra hållet. Vi utsåg 2011 Puritan för att han är en av de som reser runt och spelar mest vilket ger att han har den bästa möjliga överblicken. Hans metod avseende förbereelse och laguttagning medförde att vi förra året placerade oss på femte plats vilket får anses vara en helt ok placering.

Har svårt att se att man i dagsläget skulle kunna anmäla ett annat lag än det som är uttaget av Puritan men som alltid välkomnar jag alla som vill spela warhammer och hoppas att vi ses på en turnering snart. Men för att säkra mitt deltagande i årets ETC då jag redan köpt en flygbiljett kan jag snabbt lista min CV då ni har en plats över i laget :)

ETC spelare 2008, 2009, 2010 och 2011. Dessa turneringar har jag på 6 matcher tagit 90p, 93p, 66p samt 93p. I Sverige har jag varit tvåa på SM, vunnit BSK, RTO, QFA, placerat mig trea på Lincon och i Västerås. Ser mig inte direkt som en ryggdunkare eller någons kompis utan som en relativt habil warhammerspelare.

#24 wiljan

wiljan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 137 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 17:52

Jag har som mål att komma med i laget något år i framtiden och just nu så är det väl så att lagkaptenen draftar folk som placerat sig bra i turneringar. Detta koncept är väl lika bra som vilket annat som helst så jag förstå verkligen inte "Filips" problem i frågan.
Skinks....

#25 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 21:18

Hahaha Marshal!

Filip det vore intressant att få veta vilka som är med i ditt lag.
Vi kanske ses på BSK:s lagturnering?
Don't play with fire, play with trees!

#26 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 21:20

Jag anar ett troll!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#27 filip

filip

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 21:33

alltså jag förstår inte varför vi inte har en lag tävling free 4 all där vem som helst kan anmäla sig och vara med, vinnaren får ett erbjudande om att fara och representera Sverige eller låter detta orimligt eller är det bara för att mr.ETC kapten är rädd för att förlora sin själv utnämda position.. på det sättet så får man ju ut det mest rättvisa resultatet för det finns ju inget man hatar mer i den här hobbyn än själv än själv utnämda titlar och fuskare! jag är allergisk mot alla som är så farsinerad av ett självutnämt upp pumpat namn som en del personer har tagit visst att man kan fara och spela ETC och va ett kompis gäng men man behöver ju inte ha trådar om där man säger att man sjäv kommer vinna SM och sen få dyng spö... säger inga namn ... eller en tråd där man ber alla skicka in listor för att sen ratta! Eller är det bara jag som har reagerat på det här sättet...??

#28 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 21:43

Är det inte just precis det dem haft? Det är liksom inte så att dem plockat laget helt random, utan det är duktiga spelare som placerat sig väldigt bra i så gott som alla stora turneringar. Alla har chansen att komma med som jag förstått det, man måste bara "out there" och visa vad man går för :).
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#29 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 21:57

det finns ju inget man hatar mer i den här hobbyn än själv än själv utnämda titlar och fuskare!

Och sär skrivning. (Phun intended)

#30 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 10 juni 2012 - 22:03

Sjukt mycket komik i denna tråden.

Kan dock påpeka att ETC laget varken är en klubb för inbördes beundran eller godtycklig. Hade så varit fallet så hade jag varit med eftersom jag är mäst godtycklig av alla wfb spelare i Svea samt den som är mäst beundrad av alla!
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#31 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 06:08

alltså jag förstår inte varför vi inte har en lag tävling free 4 all där vem som helst kan anmäla sig och vara med, vinnaren får ett erbjudande om att fara och representera Sverige eller låter detta orimligt eller är det bara för att mr.ETC kapten är rädd för att förlora sin själv utnämda position.. på det sättet så får man ju ut det mest rättvisa resultatet för det finns ju inget man hatar mer i den här hobbyn än själv än själv utnämda titlar och fuskare! jag är allergisk mot alla som är så farsinerad av ett självutnämt upp pumpat namn som en del personer har tagit visst att man kan fara och spela ETC och va ett kompis gäng men man behöver ju inte ha trådar om där man säger att man sjäv kommer vinna SM och sen få dyng spö... säger inga namn ... eller en tråd där man ber alla skicka in listor för att sen ratta! Eller är det bara jag som har reagerat på det här sättet...??

För det första skulle det nog vara svårt att få till en lagtävling med mer än 2-3 lag för att se vilket som skulle gå bäst. Sen så finns det ju ingen rättvisa i att det bara är just den turneringen som skulle vara vägledande istället för alla andra turneringar under hela året.

För det andra är ju kaptenen verkligen inte självutnämnd på något sätt. Kaptenen utses av ETC-laget (som förra året fick sveriges bästa placering nånsin).

För det tredje är du ett sånt uppenbart troll. Speciellt roligt att du tar upp din egen tråd om att vinna SM och sen dissar den :thumb:

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, antingen trollar du med flit, och då är den här tråden lite kul. Eller så är du seriöst och då är tråden bara tragisk...

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#32 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 08:00

Filip,
Hur många timmar skulle du vara beredd att lägga ner på förberedelserna inför ETC?
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#33 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 09:30

För det första så förslår jag att du ska gå lugnare fram Filip. Det du kan göra är att snacka med Hampus om du är missnöjd. Han lyssnar säkert om du har några bra idéer.

Tror det skulle vara svårt att få så många lag till en turnering med åtta pers i varje lag men du kan göra en sådan turnering om du vill.

Just nu är BSK det närmaste ETC vi har. Om du fixar ihop ett lag och placera dig bra där så har du nog en större chans att vara med på ETC.
David "Dangerous" D

#34 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 09:40

Jag tycker det här låter som en klassisk handske-mot-ansikte-situation.
Ni får helt enkelt mötas i gryningen på en dimmig äng och göra upp!

//K

#35 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 09:53

Kaptenen är väldigt viktig i ETC och hur hela eventet är uppbyggt och därav följer att den har väldigt stor makt både när det gäller hur hen sätter ihop sitt lag och röstar för sveriges del i de voteringar som finns för etc.

Med tanke på hur mycket tid, kraft och pengar det kostar att förbereda ett lag är det inte så konstigt att det genom åren varit personer som kaptenen känner väl eller ganska väl som kommit med i laget då det är personer som kapterna har god kunskap om när det gäller deras kapacitet, spelstid mm. Visst kan det vara frusterande för dem som är utanför och vill in men så är det alltid.

I vilket fall är det för sent för årets Lag att ens diskutera det men för nästa år kan det vara värt att titta lite bredare och komma igång med det ännu tidigare.

Så länge laget presterar blir det svårt att kritisera det för sverige har väldigt bra facit i ETC dem åren vi deltagit så här längt.
I år känns laget ganska väl förberett, Jag ska ner och titta på i år vilket ska bli intressant, blir nog att spela sidoturneringen om den blir av så man har något att göra under tiden Hampus lägger ut strategin i lottningarna.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#36 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 10:01

Det är som sagt var inte bara att säga att jag är bra och sen vara med. Du måste, när du väl har bevisat att du verkligen är bra, spendera otaliga timmar med att tillsammans med laget bestämma vem som ska spela vilken armé och vilken lista. Sen även en MASSA timmar av speltestning och även en stor summa pengar bara för själva ETC-turneringen. Har för mig jag hörde någon summa om ungefär 7-8000kr. Detta är då utöver den kostnad för alla träningsläger och nya figurer en behöver köpa in och måla upp.

Så det är sjukt mycket förberedelser.
Admin här på SWBR.

#37 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 10:11

Jag vet inte riktigt hur mycket tid och pengar jag lagt ner på det. Men förra året gjorde jag en helt ny armé från scratch och spenderade otaliga timmar på listor/spelande.

Inför årets ETC har iaf jag lagt ner hundratals om inte tusentals timmar på att knacka listor, speltesta, provlotta, disskutera, träna, fixa modeller m.m.

ETC är inget man bara kan bestämma sig för att åka på och sen sticka dit, det kräver ungefär lika mycket förberedelser som resten av alla turneringar under året gör samanlagt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#38 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 10:25

kan du inte ditt gäng bjuda in det aktuella ETC-laget på lite ETC-lir då? må bäste man vinna?

//K

#39 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 11:46

Kan snacka med dom andra i laget i helgen. Men vill ni ha en match går det säkert att ordna här i uppsala.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#40 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 11 juni 2012 - 12:34

Hej filip!

Känns inte som detta är en tråd som kommer leda nånvart men du kan maila mig på

hampus_berg at hotmail.com

eller adda mig på msn på samma adress eller pm:a mig så kan du få mitt nummer om du vill snacka lite över telefon.

Nu lever du i tron att det är på ett sätt vilket är beklagligt, för att veta hur laget förändrades förra året kan du läsa denna tråd

http://swfbr.ipbhost...?showtopic=4263

Och tanken är att laget ska sättas ihop på samma sätt som 40k-laget men vi ligger lite efter i form av ranking.

Att inte vem som helst kan komma med är av lite samma orsak som du inte kommer spela med i landslaget i fotboll som just nu pågår heller.
Men jag hindrar dig inte från att ansöka, jag tackade endast ja till att vara kapten sålänge som jag får ha en liten diktatur just för att jag ville satsa på att vinna, kommer aldrig lägga ner den tiden eller de pengarna som jag nu gör för att åka ner och ha lite roligt, det lämnar jag åt andra.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"