Hoppa till innehåll

Foto

Nya Empire

• Please log in to reply
110 replies to this topic

#101 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 08:51

Kompmallen favoriserar ju inte precis crossbows/handgunners då dom stryps vid 40 modeller i armén och det är ju långt ifrån tillräckligt för att kunna skjuta ut någon med. Tycker dom kan lättas upp lite i nästa mall då dom är dyrare och warmachines är sämre vilket gör det omöjligt att spela gunlines ändå.

Ja stubborn knighsen måste ju vara det bästa som har hänt empire. Jag tror att det kommer vara möjligt att spela en knightsarmé med empire med hyfsad framgång.

Kollat igenom deras Specialkaraktärer och det finns en del ljuspunkter.
Baltazar gelst har blivit billigare men lite sämre tror jag.
Volkmar är fortfarande helt värdelös
Kurt Helborg har blivit lite billigare men mindre användbar då Reiksguardknights ändå är stubborn och lite waste att ha med han och de är de enda som får ITP från han vilket gör han lite sämre för IC-knigts-
Marius Leitdorf - Ganska billig men känns väl sådär.
Karl Franz - Några poäng billigare och har en imponerande 24" ld-bubbla ifall han rider på drake eller deathclaw. Deathclaw har blivit bättre. Men å andra sidan har silversälens MR blivit sämre och han ger inte ITP till sin enhet längre.

Ludwig Swarzhelm - Mycket intressant figur som är en 18" rerollbubbla. Rejäl buff med andra ord. Han är lite småfarlig i närstrid med men med den obligatoriska kassa 2+ saven som alla SC verkar ha i empire. Mycket billigare med. Har dock inte HtL.
Luthor Huss- Bättre och billigare.
Marcus Wulfhart - Vet inte riktigt vad jag tycker om han. Är han bra? Kanoner tar väl hand om monster ändå?

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#102 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 09:57

Det är jättebra att kavalleri funkar igen. Cav har varit kasst i 8:th edition och det ska bli skönt att plocka fram det igen. Halberdiersblock borde fortfarande vara ok. De har varit bra hittils och jag har svårt att tro att de skulle vara skräp för att de gick upp en poäng. Dock måste alla sluta räkna med att empire alltid har +1 to hit. Det är en rare chariot med T5, W5, As 5+ och inget ward som ger bonusen inom en bubbla på 6". En helt ok enhet men inte direkt svår att få bort med tanken på att alla kommer ha los till den då den är nästan 20 cm hög.

Håller i övrig med om bedömningen av SC ovan med några modifikationer.

Deathclaw är bättre men fortfarande ett T5 monster utan save, Monster utan save är skräp, de dör direkt mot allt.

Marcus Wulfhart är också skräp då han är väldigt överkostad. Han har stats som en captain men inte hold the line, INGET SAVE och kostar 140p vilket ger att hans pilbåge + regler mot monster kostar 90p.
Kanske ok i en woodelf arme men i en arme som har tillgång till kanoner ?

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#103 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:18

Att monster utan save dör mot allt håller jag verkligen inte med om. De flesta arméer kan såklart döda den med magi men utan magi så har de flesta arméer svårt att döda monster.

Jag skulle tänka mig att Marcus Wulfhart om jag har gjort en ostiga arme så jag inte har komp kvar att köpa kanoner för annars är han verkligen inte värd att ha med i en empire arme.
David "Dangerous" D

#104 Sybarite

Sybarite

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 222 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:29

Marcus Wulfhart är också skräp då han är väldigt överkostad. Han har stats som en captain men inte hold the line, INGET SAVE och kostar 140p vilket ger att hans pilbåge + regler mot monster kostar 90p.
Kanske ok i en woodelf arme men i en arme som har tillgång till kanoner ?

Ja överprisade modeller är bra till wood elves har jag hört ;)

#105 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:48

Jo deathclaw är inte optimalt till Karl Franz då jag hellre tagit en häst till han men jag tycker att griffons har potential i nya boken med bloodcurling roar och cloak of ulric. Sen är det nästan ett måste att man själv kör med många kanoner ifall man kör med en griffon. Empire börjar ju oftast då dom ganska ofta har få drops och sen så e det ju bara att skjuta ut motståndarens kanoner det första man gör och se till att ställa gripen bakom staket/impassible för att minimera chansen att bli träffad.

#106 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 11:04

Svårt att ta hand om T5 monster utan save. Har någon någonsin sett en jätte göra något och drar man in en grip i närstrid så slår motståndaren på gripen. Vanligt BS skytte är också döden för orustade monster för att inte tala om poison skytte. Gripen är tyvärr fortfarande överkostad på 170p.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#107 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 11:15

Klart den måste magisupportas i bland men mot många motståndare krävs det 5or lr 6or för att både träffa den och wounda den. Klart du inte flyger och ställer dig framför maneaters eller skinks men det är ju därför man har fly med, för att själv välja vart man vill vara :)

#108 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 12:22

Jag har sett en jättar göra massor med bra saker men nu är vi nog en del ifrån topicen.

Jag tror att empire killar på gripar kan funka bra men jag skulle nog inte spela med men det beror på att det finns så många andra roliga saker i boken.
David "Dangerous" D

#109 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 13:06

Jag skulle iaf säga att empire har lättare än andra lag att ha saker som normalt sett snabbt blir sönderskjutna av kanoner då det bara är att ha fler kanoner än motståndaren :) Därför tror jag +1hitvagnen oxå kommer vara användbar och inte bara lätta poäng att panga ihjäl.

#110 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 14:01

Absolut, tyvärr blir det ju väldigt mycket lotto om vem som får börja. Har man få enheter kan man ju vara hyfsat saker på att ha 68% chans att börja, men då kan motståndaren å andra sidan outdeploya dig och smärtan om du förlorar slaget blir ännu större.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#111 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 15:11

Infanteri är inte kasst, men utan rätt support så är dem nog det. Största boven som jag ser är Ld. Men som sagts tidigare, stubborn knights som kan ta Ld-test på 3D6 borde klara sig utmärkt, även utan BSB i närheten. Infanteriet behöver dem där re-rollsen.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar