Hoppa till innehåll

Foto

Nya Empire

• Please log in to reply
110 replies to this topic

#21 Sybarite

Sybarite

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 222 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 09:05

trooper: Hönskavalleriet är ju awesome. Modigaste och farligaste hönsen någonsin. Och vi får chansen att skrika "Bkaa!" när vi rullar to hit :3

:lol: Haha! ja, den var bra den! Men jag kommer inte ha dem i alla fall, jag ska nämligen ha en modell med yxa och huggkubbe... Tror inte hönsen vågar vara med då av rädsla för att bli del av en delikat soppa!

Tjabbigt!

#22 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 09:49

Jag tycker det ser bra ut över lag. Att de nya vagnarna inte är så snygga är ju synd, men inte hela världen. Jag tror det går att lösa. Variations och synergimässigt ser det spännande ut. Och poäng kostnaden på core tror jag har att göra med att en 10a detachment är steadfast som om den vore lika många som moderenheten och dessutom får buffar av präster med mera. Större huvudenhet ger bättre detachments. Släng in en kapten så är de steadfast och cold blooded på ld8. 9 om generalen är nära. Ganska ok diverters.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#23 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 10:37

Menar ni att ett detachment som står framför en regimental unit (som inte är med i combaten) skulle bli streadfast om dess regimental unit har fler ranker än det som detachmentet slåss mot?

Reglerna för steadfast gäller om man har fler ranker än ens fiende, och då detachmentets regimental unit inte har någon finde så kan det inte ha fler ranker än den, och är således inte steadfast. Eller missar jag något?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#24 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 12:21

Jag tolkade det så. Alla detachments har ju steadfast regeln om de är stora nog så varför skriva med det annars? Det kan ju även vara att parent uniten måste vara i strid, men då är frågan, måste den vara i samma strid?

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#25 MajsAlvedon

MajsAlvedon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 147 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 13:13

Pistoliers 4 skott per modell? Ska bli intressant, nya charge flaggan e ju nice, samt förmågan som gör samma sak på peggies e skön som fan. Sen gripen ihop med lite sänka LD dvs heavens eller death = mums en 22" panic skapare!

Får bli att testa den nya boken nu till helgen.
Hit them as hard as you can, as fast as you can, where it will hurt the most..... and preferably when they are not looking.

#26 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 13:20

Tycker att nya Empire känns galet mycket hårdare än gamla boken. Framför allt känns den roligare att spela med och mot :)
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#27 MajsAlvedon

MajsAlvedon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 147 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 13:26

Jag får en ungefär samma känsla lite besviken på att alla core trupper e så förbenat dyra, swrdsmen ner ett I men kostar 1p mer om jag jämför dem med en orc tex så har jag en skön uppförsbacke, engineers e sjukt dåliga nu i nya men de va för bra i förra, ett mellanting hade varit nice att se, just eftersom man inte får använda sig av tex brevduvorna i samma runda som man joinar en maskin. Men ska testa spela ett gäng matcher sen får utlåtanden komma. Ska bara få mina vagnar målade :) Men inledningsvis; Jo boken känns sjukt mycket hårdare.
Hit them as hard as you can, as fast as you can, where it will hurt the most..... and preferably when they are not looking.

#28 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 13:49

Mmm, stubborn swordsmen detatchments? De hade varit galet billiga med alla buffar som finns tillgängligt för dem. Hilebard trupper med +1 på att träffa, hatred och ett 5+ward? Lägg till möjligheten för coldblooded samt att du delar alla förmågor till Detachments och jag tycker det hade varit helt galet konstigt om de inte gick upp med 1ppm i nya boken.

Sen är det ju också en hel del nya hemskheter som hade varit dyrare om om inte lagt på poängen på det vanliga infanteriet då kombon är sjukt. Stubborn riddare, MC med 1+save? Massa stabilt artilleri, gott om diverters, stabil och mycket bra magi, AOE buffar. Väldigt billiga hjältar ect.

Jag ser det mer som att en Präst + exempelvis 25 Hilebards kostar lika mycket som innan, fast de har blivit bättre. så lägg till 15p-25p på en 40-50 stark enhet för alla bonusar de fått i nya boken och synergier och det är nästan för billigt! Dags att bygga ihop min Dogs of War/Empire armé på 1500p jag har liggandes tror jag :)

#29 Sybarite

Sybarite

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 222 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 13:52

Pistoliers 4 skott per modell?

Hur skulle de få det?

#30 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 14:34

Pistoliers 4 skott per modell?

Hur skulle de få det?

Champen kan om han har brace of pistols inc a repeterpistol. Annars har de bara vanliga repeter pistols så 2skott per gubbe.

#31 Sybarite

Sybarite

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 222 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 15:22

Jaha jo det vet jag. Men det kunde de ju ha förut också. Det lät som att han pratade om nåt nytt.

#32 MajsAlvedon

MajsAlvedon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 147 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 21:29

Hehe missade att läsa ordentligt, Tappade hakan först men nu är den tillbaka på sin ursprungliga plats igen, tack och lov. trodde först att det va multiple shots(4) men nu när jag läste igen så såg jag att det va ju including a repeter pistol. Så mina kär pistolknudar är precis som de ska vara. :)

#33 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 22:50

Önskar jag delade entusiasmen. Visst, det går att bygga en duglig elitarmé med hårdare men mindre regementen - om man kör precis den kombo GW vill med Hurricanum/präst. Kavallerihord med stubbornkillar funkar nog med.

Men jag ville ju bygga en infanteriarmé på riktigt, med stora fina regementen, inte med en massa djävla vagnar och tingeltangel. Infanteriets kostnad utan vagnar medräknade är åt helvete för hög - jag fattar inte varför inte kostnaden läggs på buffgrejen istället för att spädas ut på infet. Det är i mitt tycke dålig speldesign. Sedan så är det inte särskilt svårt att meja ner hurricanumvagnen för vissa arméer, vilket gör den kombon rätt märklig.

Varför handguns/crossbows går upp är ännu konstigare - de berörs ytterst lite av vagneffekterna och missgynnas redan kraftigt i 8:e editionen.
Och pikar för fan! Ge mig landsknektar med pikar och förpassa de töntiga spjuten till de hopliter som ska ha dem.

Ingen djävel ska lura i mig att ändringarna görs för att någon verkligen tänkt igenom arméns design eller stil, det här handlar enbart om att kränga de nydesignade sakerna (och fler fula riddare). I och för sig en logisk konsekvens av det kapitalistiska systemet, så varför ens orka bry sig om att bli arg.
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#34 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 23:10

Det går fortfarande att göra. Visst, du tappar en del gubbar. Men jag antar att du hade haft präster och kaptener med ändå? Om så är fallet blir infanteriet hårdare än innan och support hjältarna är ju även billiga, varje präst gör ju 25 av gubbarna i hans enhet lika billiga som innan, och det med bättre regler än innan! Hold the Line är ju sinnessjukt bra för infanteri armér. Du klarar dig hyfsat med Ld8 och cold-blooded på flankerna och slipper sitta i en klump runt din BSB. Tycker att nya lista verkar fantastisk. Även om jag ogillar de nya vagnarna och inte kommer använda dem så finns det variation och flexibilitet så det står härliga till i nya boken!

#35 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 12 april 2012 - 23:50

Nu blev det ju till och med lite politiskt här, akbar! :D

Har själv inte läst boken, så säger inget om reglerna annat än att det är skönt att det mesta av allt tråk (läs krigsmaskiner och unbreak-saker) iaf fått en liten nerf.
Samt att man verkar kunna köra lite balla kombos med infanteriet.
Tycker dock att det luktar lite VC över det hela med buff-vänligt infanteri och stora klossar bakom och karaktärer som ser till att allt funkar som det ska...

Sen att det nya modet har blivit för Empire-världens alla forskare att sätta sina sommarstugelaboratorier på hjul och ta med dom ut i krig kan man väl tycka vad man vill om. ^^
Personligen tycker jag det ser åt heeeeelvete ut!
Coola modeller dock per se. Men i en armé? Njaaaa...
And on top of that, ridden chickens on steriods? :lol: Mytologiska miffon I say!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#36 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 05:04

Det går fortfarande att göra. Visst, du tappar en del gubbar. Men jag antar att du hade haft präster och kaptener med ändå? Om så är fallet blir infanteriet hårdare än innan och support hjältarna är ju även billiga, varje präst gör ju 25 av gubbarna i hans enhet lika billiga som innan, och det med bättre regler än innan! Hold the Line är ju sinnessjukt bra för infanteri armér. Du klarar dig hyfsat med Ld8 och cold-blooded på flankerna och slipper sitta i en klump runt din BSB. Tycker att nya lista verkar fantastisk. Även om jag ogillar de nya vagnarna och inte kommer använda dem så finns det variation och flexibilitet så det står härliga till i nya boken!

Att ha Hold The Line är faktiskt bara en defensiv förmåga, och ökar inte på något vis förmågan att slå fienden. Chansen att hinna in med understöd ökar lite, vilket iofs är trevligt. Prästens förmågor ökar lite (detach får också hatred) men någon stor skillnad - nej. Att hans 25 p lägre pris kompenserar för 80 man (hord + 2 15detach) som går upp stämmer ju inte heller.
Betänk priserna utan buffar. 6p för free company? Jämför det med valfri Orch/skaven/DE spear/etc. Priset blir bara förståeligt med +1 och hatred. Det är en märklig form av prissättning som enbart uppmuntrar ett sätt att bygga armé på.
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#37 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 06:18

Hold the line hjälper en offensivt också då man kan ta en charge av något som slåss bättre första rundan än andra och sedan vinna rundan efter.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#38 trooper

trooper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 06:58

Önskar jag delade entusiasmen. Visst, det går att bygga en duglig elitarmé med hårdare men mindre regementen - om man kör precis den kombo GW vill med Hurricanum/präst. Kavallerihord med stubbornkillar funkar nog med.

Men jag ville ju bygga en infanteriarmé på riktigt, med stora fina regementen, inte med en massa djävla vagnar och tingeltangel. Infanteriets kostnad utan vagnar medräknade är åt helvete för hög - jag fattar inte varför inte kostnaden läggs på buffgrejen istället för att spädas ut på infet. Det är i mitt tycke dålig speldesign. Sedan så är det inte särskilt svårt att meja ner hurricanumvagnen för vissa arméer, vilket gör den kombon rätt märklig.

Varför handguns/crossbows går upp är ännu konstigare - de berörs ytterst lite av vagneffekterna och missgynnas redan kraftigt i 8:e editionen.
Och pikar för fan! Ge mig landsknektar med pikar och förpassa de töntiga spjuten till de hopliter som ska ha dem.

Ingen djävel ska lura i mig att ändringarna görs för att någon verkligen tänkt igenom arméns design eller stil, det här handlar enbart om att kränga de nydesignade sakerna (och fler fula riddare). I och för sig en logisk konsekvens av det kapitalistiska systemet, så varför ens orka bry sig om att bli arg.

HEAR HEAR!!

Kunde inte sagt det bättre själv (bortsett från kommunist dravlet). Du uttrycker precis det jag själv känner. Hela förändringen de gjort och dumat ut poängen på infanteriet är ju helt knäppt!

Och som du säger i nästa post. 6p för freecompany?!?! GALET!!!!

#39 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 08:18

Jag tror med boken har potential och jag tror den fick det som empire behövde, något som gör dom lite roligare att spela genom att göra no-braineralternativ sämre. Ingen var speciellt glad över den gamla empire-gunlinen, varken den som spelade den eller spelade mot den.
Deras magic items har tycker jag förvånansvärt många bra items jämfört med de andra nya böckerna.
Är riktigt sugen på en beastlord på en griffon med fencers blades och cloak of ulric nu :)
Håller med om att reiksguardknightsen är den enskilt bästa nya enheten. Annars gillar jag att inner circle-knightsen är core nu eftersom jag är en sucker för knights :)
Av infanteri-enheterna är det väl fortfarande halberds som gäller men greatswords är ju riktigt heta nu.
Kan tänka mig att beasts kommer fungera fint till nya empire då wyssans i kombo med hatred/+1träffa på halberds/KotiC/greatswords är riktigt taskigt.
Var lite omotiverad höjning av crossbows/handgunners kan jag hålla med om och undra om inte det är mer effektivt med outriders för effektivt bs-skytte nu istället.

Var det gäller warmachines så är det väl fortfarande kanoner som gäller och eftersom engineern är sämre så skippar man han och kör på 3st cannons och struntar i de andra alternativen.

Av de nya grejerna kommer jag nog vänta med det mesta förutom, hurricanumen som onekligen verkar ganska lockande.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#40 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 13 april 2012 - 10:30

Att ha Hold The Line är faktiskt bara en defensiv förmåga, och ökar inte på något vis förmågan att slå fienden. Chansen att hinna in med understöd ökar lite, vilket iofs är trevligt. Prästens förmågor ökar lite (detach får också hatred) men någon stor skillnad - nej. Att hans 25 p lägre pris kompenserar för 80 man (hord + 2 15detach) som går upp stämmer ju inte heller.
Betänk priserna utan buffar. 6p för free company? Jämför det med valfri Orch/skaven/DE spear/etc. Priset blir bara förståeligt med +1 och hatred. Det är en märklig form av prissättning som enbart uppmuntrar ett sätt att bygga armé på.

För det första så går det inte att jämföra poäng med gamla arméböcker. Så då kan vi jämföra med Orker i din lista. Vissta en ork är mer prisvärd på chargen än dina Empire Inf. Men numera kan du counter-charga med detatchments som får hatred eller hold the line av hjälten i den stora truppen. Sen står man där och grindar. Även om det skulle vara en förlorande strid mot ex chaos warriors så kommer dina detachments stå kvar pga att huvud enheten är steadfast eller stubborn och mala ner warrior truppen under ett par rundor. Och även om du tillslut flyr med allt så kommer dina trupper ha stått kvar längre och gjort mer skada. Detta är utan buffar pga de fantastiska nya detatchment reglerna.

Fördelen med att sprida poänghöjningarna(imo är det max +0.5p de får för synergier) över att lägga allt på en enhet är att man slipper problemet man har i exempelvis Dark Elves boken där allt är för billigt för vad det egentligen gör. Så jag har ingen sympati för Empire spelare för att deras bok inte blev en nya DE arme.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar