Hoppa till innehåll

Foto

Målningspoäng På Turneringar.

• Please log in to reply
99 replies to this topic

#41 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 13:58

Vad menar du då med lägsta gräns? Jag antog att det var en gräns för lägsta nivån som man har för att modeller skall få vara med i en turnering som inte har målningspoäng.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#42 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 15:14

Det jag säger är att antalet poäng man kan få på målningen som ska adderas till BP ska vara ganska lätt att nå upp till.
Om man inte gör det så får man inte hela den poängsumman som målningen består av.

Är det inte precis så det brukar fungera på de flesta turneringar?
Det var så vi körde på GoW iaf.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#43 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 15:34

Vad menar du då med lägsta gräns? Jag antog att det var en gräns för lägsta nivån som man har för att modeller skall få vara med i en turnering som inte har målningspoäng.

Alltså den nivå man minst måste ligga på, målningsmässigt, för att få maxpoängen för målningen. Igen: Om jag har varit otydlig så är det mig ni får klandra. =)

Jag menar alltså inte att man som arr ska gå in och ta modeller ur spel.

Är det inte precis så det brukar fungera på de flesta turneringar?
Det var så vi körde på GoW iaf.

Den stora skillnaden menar jag, bör alltså vara att det ska vara relativt enkelt att nå ett maxtak för dom målningspoäng som adderas till BP. Om man sen vill göra målningsmallen bredare än så, så är jag inte emot det per se.
Poängen är fortfarande att det ska vara relativt lätt att få maxpoäng på målningsdelen, men att arméer som inte är färdiga/inte basade/saknar figurer osv också ska straffas.

Detta maxtak i målningspoäng omvandlat till BP, ska vara relativt lätt att nå så det inte blir avgörande för vem som vinner en turnering, annat än på så vis om någon verkligen har slöat/inte brytt sig om målningen så sänker det poängen.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#44 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 15:47

jag anser att det en turnering handlar om spelandet. (synd att jag sprang offside på mitt förra inlägg :(:(:P) Däremot är nog smidigaste sättet att varje arrangör definierar hur de ser på en turnering. De gånger jag själv har arrangerat har målningen varit helt irrelevant och eftersom de som deltog visste om det var det inte heller någon som brydde sig nämnvärt. det är trots allt i de flesta fall frivilligt att ställa upp. :) jag tror att det är smidigaste sättet att lösa saken på.

#45 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 17:18

Detta maxtak i målningspoäng omvandlat till BP, ska vara relativt lätt att nå så det inte blir avgörande för vem som vinner en turnering, annat än på så vis om någon verkligen har slöat/inte brytt sig om målningen så sänker det poängen.

Vilket, återigen, det väl är på alla svenska turneringar?
Det var det iaf på GoW.

#46 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 17:19

Nej, det är Väldigt få som få maxpoäng. Oftast är det faktiskt bara en.

//The Kaj

#47 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 17:21

På GoW var det väl en 70-80% som fick maxpoäng. Best painted fick 1-3 extra, det är sant, men bortsett från det var det verkligen inte svårt att få maxpoäng i målning, och jag fick inte intrycket av att vi var snällare än övriga turneringssverige på målningsbedömning heller (men jag kan ju såklart ha fel).

#48 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 17:27

Att bara ge best painted nominerade är i min mening sämre eller mer orättvist än att det är svårt att ta de där sista poängen.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#49 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 17:39

Men jag måste undra en sak. Om alla eller ca 70-90% av spelarna lägger sig på maxpoäng för målning. vad är det för mening med poängen alls då?

Jag funderar på att ta bort extra poängen på bestpainted nominerade och bestpainted priset och så att alla armér blir bedömda från vår skala vi kommer använda nästa år.

Jag tycker Johans förslag så intressant ut och tänker titta närmare på det. Jag vill också att det ska vara snygga arméer som kommer till tävlingarna men hobbyn och tävlings spelandet är två för mig skiljda saker. Men på något sätt behövs det hittas en balans där. Jag tycket att vi träffade hyffsat rätt med årets målnings bedömning på slättaslaget i år. Inte i det att ni som blev bedömda tycker att ni ska ha högre poäng utan i det perspektivet att inte målningen totalt kastade om platserna i turneringen.

Jag tycker diskussionen är intressant och den hettade till lite i Tisdags när vi träffades på föreningen och jag pratade lite om mina tankar inför nästa års slättaslag. Men vi får se vart det lider och det är många turneringar innan slättaslaget 8 xD

#50 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 18:10

På GoW var det väl en 70-80% som fick maxpoäng. Best painted fick 1-3 extra, det är sant, men bortsett från det var det verkligen inte svårt att få maxpoäng i målning, och jag fick inte intrycket av att vi var snällare än övriga turneringssverige på målningsbedömning heller (men jag kan ju såklart ha fel).

Well, du har fel. =)
Det är ganska få turneringar där majoriteten (eller ens fler än en, pga Best Painted) av deltagare får maxpoäng.

För mig är det egentligen strunt samma om man har Enbart målarstraff för att armén inte kan leva upp till en minimigräns, eller om man har en maxpoäng (ekvivalent med tidigare nämnda minimigräns) som är ganska lätt att nå.
Personligen tycker jag att det är roligare med poäng än straffpoäng, men resultatet är ju precis det samma, så det spelar Egentligen ingen roll. Och någon slags morot för att arméerna ska se iaf Någorlunda bra ut tror jag kan vara bra. =)
Jag vill alltså Inte se en turnering med bara massa sprayat.

//The Kaj

#51 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 19:11

Tyckte Slättaslaget iår gjorde det riktigt bra. 4p som tabletop, 3p till de lite fulare (eller de som hade ofullständiga modeller, typ ingen crew), 5-8p för de lite snyggare och 9p för best painted nomineringar och 10p för best painted. Jag ser inte riktigt problemet med den mallen. Detta påverkar 7p mellan bäst och sämst, är det verkligen något att tjabba över?

Ibland är ju däremot best painted 20p och det är ju som ytterligare en 20-0 strid i bonus och DET är alldeles för mycket tycker även jag. Men som sagt, slättaslaget gjorde det vettigt iår.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#52 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 21:08

Men jag måste undra en sak. Om alla eller ca 70-90% av spelarna lägger sig på maxpoäng för målning. vad är det för mening med poängen alls då?

Poängen är ju just att man, om man inte vill missa poäng, inte ska kunna komma med en ofärdig armé. Med den här typen av förslag är ju förhoppningen att 100% av spelarna ska få max i målningspoäng, för det innebär en turnering med välmålade arméer.

Tyckte Slättaslaget iår gjorde det riktigt bra. 4p som tabletop, 3p till de lite fulare (eller de som hade ofullständiga modeller, typ ingen crew), 5-8p för de lite snyggare och 9p för best painted nomineringar och 10p för best painted. Jag ser inte riktigt problemet med den mallen. Detta påverkar 7p mellan bäst och sämst, är det verkligen något att tjabba över?

Ibland är ju däremot best painted 20p och det är ju som ytterligare en 20-0 strid i bonus och DET är alldeles för mycket tycker även jag. Men som sagt, slättaslaget gjorde det vettigt iår.

En tunering kan ju garantera byta vinnare p g a 3-4 BP i målningsskillnad mellan två spelare och om man driver tesen att målningen principiellt inte ska påverka slutresultat så länge man har en adekvat armé, så är det nog "något att tjabba över". ;)
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#53 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 21:26

så är det nog "något att tjabba över". ;)

Tjabba på då! :D

#54 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 23:19

Tycker alla ska få lika många BP för spelandet om man bara når upp till en minimumnivå, tex 25 bp på fem matcher. Alla kan inte bli lika duktiga på att spela så det är orättvist mot alla medelmåttiga spelare och man förhindrar att folk köper lektioner i att spela whfb.

#55 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 11 januari 2012 - 23:30

Tycker alla ska få lika många BP för spelandet om man bara når upp till en minimumnivå, tex 25 bp på fem matcher. Alla kan inte bli lika duktiga på att spela så det är orättvist mot alla medelmåttiga spelare och man förhindrar att folk köper lektioner i att spela whfb.

Man kanske borde arrangera en separat målningstävling om man (av olika anledningar) inte vill lägga större fokus på spelandet än så? =)

//The Kaj

#56 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 12 januari 2012 - 00:32

Det verkar finnas två skolor här: de som ser målandet som likställt med spelandet och som menar att en turnering bör belöna båda sidorna och de som ser spelandet av Warhammer som det centrala och målningen som en kreativ bisyssla som förhöjer stämningen.

För mig är det i alla fall såhär: jag skulle kunna tänka mig att spela Warhammer med fyrkantiga papperslappar i olika storlek på med information om vilken trupp det är (även om det inte alls skulle ge samma känsla förstås). Så ser redan många strategiska brädspel ut. Jag skulle däremot inte måla Warhammerfigurer om de bara var actionmodeller som inte var knutna till ett spel. Jag tycker om det kreativa med WHFB, men det är för att förhöja det centrala, spelandet. Jag förstår att andra, som kanske har kommit in i hobbyn mer den estetiska vägen, ser det på andra sätt.
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#57 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 12 januari 2012 - 00:46

:thumb:

#58 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 12 januari 2012 - 02:49

Fan vad skönt! Då kan vi ge vinnaren 5p extra så vi vet vem vinnaren är, och jag har äntligen chans på pallplats :D
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#59 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 319 Inlägg:

Postad 12 januari 2012 - 09:04

Man kanske borde arrangera en separat målningstävling om man (av olika anledningar) inte vill lägga större fokus på spelandet än så? =)

Håller med.

Kanske borde testa ett annat strategispel som baseras på målning..........eller just ja det finns ju inte...
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#60 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 12 januari 2012 - 10:21

Tycker det börjar spåra ur lite nu killar....

Om vi ser det så här:

Bort med målning från turneringar = vilka possessiva och negativa effekter? Spelet blir mer fokuserat på spelandet, standard på armér sjunker drastiskt till grundspray+silver+wash för de ökända 3-färger minimum vi var tvungna att införa för 7-8ish år sedan?

Ovan är det jag tror kommer hända. Jag tycker inte det är lika viktigt att DU inte får minus eller plus för målning. Det som är viktigt är att dina 5-6 motståndare inte behöver spela mot Halv-/O-målade armér när dom åkt land och rike runt för att komma till en turnering. Målningspoäng behövs och är viktiga av samma anledning som man inför sportsmaship eller straff avdrag för sena listor, inte färdigspelade matcher, ect. Dock bör dom vara relativt enkla att uppnå och ha visst utrymme för olika typer av färdigheter. Sedan har man best painted som en separat tävling som inte ger bonus poäng.

Det räcker tyvärr inte alltid med en morot för folk och då kan det vara bra om bakändan på moroten även funkar som en piska.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar