Hoppa till innehåll

Foto

Målningens vara eller icke vara?

• Please log in to reply
121 replies to this topic

#41 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 11 april 2011 - 20:53

QUOTE (Truant @ Apr 11 2011, 09:46 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tycker målningen ska vara:
Om du gjort klart armén med helt målade och baser (oavsett om du är bra på att måla eller inte) ska ge max poäng.

Håller helt med där! Helt målad armé är full pott, oavsett tex. hur snygga highlights är. Där vinner man best painted, inte spelandet.

Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#42 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 11 april 2011 - 21:32

QUOTE (Flogger @ Apr 11 2011, 21:53 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Truant @ Apr 11 2011, 09:46 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tycker målningen ska vara:
Om du gjort klart armén med helt målade och baser (oavsett om du är bra på att måla eller inte) ska ge max poäng.

Håller helt med där! Helt målad armé är full pott, oavsett tex. hur snygga highlights är. Där vinner man best painted, inte spelandet.

Håller inte med. För full pott ska man enligt mej ha:
-Highlights/shades på alla färger
-Baser med målad sand/flock/stenar (mer än bara en struktur)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#43 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 13 april 2011 - 13:25

QUOTE (Ghara @ Apr 9 2011, 17:20 ) <{POST_SNAPBACK}>
Du och jag står antagligen så långt ifrån varandra som möjligt i denna fråga, men med en väsentlig skillnad. Du är helt enkelspårig och ignorerar helt den andra delarna utav Warhammer.

Högst intressant diskussionsmetod. Personangrepp i andra meningen. Tillsammans med ett kategoriskt inlägg där du påstår dig veta precis hur jag är. Samt anklaga mig för enkelspårigt tänkande när...

Jag blir lite upprörd över poster som dessa för jag tycker det är så grymt egoistiskt att påstå att spelet
bara handlar om den ena delen.

Du gör precis samma sak själv. Tillsammans med ett personangrepp. Dessutom verkar du ha missat min centrala tes: Att jag inte anser att turneringar är tävling i en Hobby, Utan i ett spel. Och jag anser inte att målning är en del av spelet, utan en del av hobbyn. Vilket är skillnad för mig och uppenbarligen inte för dig. Det är här jag skulle säga att vår väsentliga skillnad ligger. Samt att du missar att jag inte är emot målning som sådan, utan att den ska inte påverka placering.

Jag har aldrig sett att de personer som gillar målningen försöker påverka så att målningen skulle vara det mest
viktiga vid turneringar.

Det har jag inte sagt heller. Men för mig räcker det med ett enda fall där målning fäller avgörande, utom vid exakt lika poäng, för att jag ska tycka att det har blivit totalt fel.

(tex, David har 20 krigspoäng och 2 målningspoäng, Emma har 19 krigspoäng men 4 målningspoäng. Summorna läggs ihop och David blir 2a trots han hade fler poäng från krigspoängen.)

Folk åker på turneringar för att spela och ha skoj och sedan är det olika vad som gör matcherna skoj. Majoriteten skulle jag vilja säga tycker att färdigmålade arméer är en av faktorerna som bidrar till en roligare match.

Återigen, det säger jag inte emot. Hade jag fått bestämma hade jag haft målningskrav på varenda modell. Annars får man åka hem igen. (fast ännu mer, jag tycker att man som arrangör ska ha ett gäng målade arméer att låna ut, då det finns folk som har bra anledningar till att inte kunna måla.) Men betyder inte att jag vill se själva målningen på deltagarna spela in i slutresultatet.

Som jag förstått det finns det turneringar där målningen inte spelar roll och detta är är inget konstigt med tycker jag. Men att försöka påverka så att alla turneringar skall skippa den delen när det finns så otroligt mycket folk som uppskattar det är som jag ser det egoistiskt tänkande.

Återigen, det är ingen som försöker påverka turneringar att målning inte ska spela roll. Med mitt föregående exempel kan jag ju hävda att min metod är bra mkt mer brydd om målning än många andra. Men jag ser inget konstigt med att inte vilja att målning ska påverka placering.

Apropå egoistiskt tänkande. Jag tycker det är egoistiskt tänkande att målning ska påverka, eftersom uppenbarligen kan du måla och tyker det är skoj. Det finns massor med människor som inte kan måla av olika anledning. Ska man strunta i dem menar du? Tex jag är färgblind. jag kan inte shada/highlighta, jag ser inte olika linjer på figurer osv. De gånger jag målarså ser leksakerna för jävliga ut. Ska du belönas mer för att jag har en genetisk skada? Högst tveksamt tänkande.

Sen finns det människor som inte kan måla av andra anledningar. Eller människor som kan skaffa sig arméer som är färdigmålade (jag tex), ska de få en extra fördel av att ha mer pengar eller mer kontakter eller mer så än andra? Jag gillar inte tänket där heller.

Jag tycker att du ska värdera om vad du kallar för egoistiskt tänkande. Jag förstår verkligen att alla människor vill ha kul med sin hobby. Jag har roligt när jag spelar. Jag lider när jag målar. Alltså är det naturligt att jag är ute efter spel när jag åker runt i Sverige. Jag sktier högakt ningsfullt i om jag spelar mot papperslappar, gråa figurer, eller vad som. (faktiskt har jag sett flera arméer som är så fult målade att de borde fortsatt vara gråa...)

Speciellt tycker jag det är otacksamt med tanke på att de som uppskattar målningen tycker det är en bra lösning med exempelvis tak på poängen som inte är allt för svåra att uppnå.

Jag är inte emot dighär heller. Jag tycker abslut man kan ha massa poäng och liknande för målning. Men det ska inte påverka som vinner SPELET. För att hårddra det lite, jag ser hellre att en armé av papperslappar som fick 20 krigspoäng vinner över en golden deamon armé som fick 19 krigspoäng.

och till sist :

@Dhettneck:
Jag tycker det är jättefel att kräva t ex det där. Jag kan inte highlighta/shada, och jg har sett människor med arméer som marscherar i snöstorm. Då finns det bara en struktur. Nej, ska målningspoäng finnas och användas som syfte att få folk måla arméer, så ska man kunna få fullpoäng oavsett om man har en eller fler strukturer påbasen.

#44 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 13 april 2011 - 13:37

Håller inte alls med dej. Det är empiriskt beviast att enda sättet att få folk att komma med arméer som inte bara är panikmålade är att ha målningspoäng som påverkar slutresultatet. Jag är själv 90% spelare och 10% hobby människa, men jag anser att det är trevligare att spela mot fina än fula arméer...och jag vill ha det så trevligt som möjligt på turneringar.

Med nya washarna/dipp kan alla (så länge man kan hålla en pänsel) få en shadead armé som ser bra ut, helt utan att kunna måla annat än grundfärger.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#45 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 13 april 2011 - 14:51

Sant där, tacka gudarna för dipp.

#46 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 13 april 2011 - 15:21

Kane. WELL SPOKEN.

Ingen säger att vi INTE ska ha målnings KRAV (en viss standard som arrangör får bestämma och upprätthålla)

Ingen säger att man inte ska ha Best Painted Tävling. (som F.ö brukar ha lika många och fina priser som själva spelet.)

Rättvist spel.
Rättvis målningsstandard.

Alla har jätte kul. biggrin.gif

#47 MajsAlvedon

MajsAlvedon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 147 Inlägg:

Postad 13 april 2011 - 15:36

+1 Kane.

Mycket bra skrivet, du slog huvudet på spiken!

(dock skulle jag inte vilja spela mot papperslappar) blink.gif
Hit them as hard as you can, as fast as you can, where it will hurt the most..... and preferably when they are not looking.

#48 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 13 april 2011 - 16:35

QUOTE (Kane @ Apr 13 2011, 14:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tex jag är färgblind. jag kan inte shada/highlighta, jag ser inte olika linjer på figurer osv. De gånger jag målarså ser leksakerna för jävliga ut. Ska du belönas mer för att jag har en genetisk skada? Högst tveksamt tänkande.

Eftersom det var du som tog upp det och inte jag. Kort svar, ja. För ska man in på den banan så är det finns det ju flera "fel" som belönas på ditt sätt. Till exempel så har man säkert en stor fördel av att kunna räkna. Det hjälper liksom inte de andras upplevelse att man har en anledning till att man inte kan måla, armén står ändå lik förbannat på bordet.

Så jäkla s vårt är det inte med washes. Och om man ändå p.g.a motoriska eller optiska problem inte kan washa sina figurer såbör man väl ändå kunna ge en slant till en polare som kan fixa det om det är viktigt? För det är ändå pengar vi alla andra lägger på att få till det...
Postad bild

#49 Ghara

Ghara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 313 Inlägg:

Postad 13 april 2011 - 18:36

Ber om ursäkt Kane, gick för hårt fram för fort. Brusade upp lite väl hårt och tänkte mig inte riktigt för, personangrepp är inte fint och jag borde
veta bättre än så.

För att försöka gå vidare, med den trevliga ton jag försökte med i min första post.
Det som uppenbarligen är problemet är att målarna har en separat kategori där de får tävla för högsta priset, när det kommer till gamers får de
nöja sig med en totaltävling. Motivationen för detta verkar vara att VP-vinnarna och Totalvinnarna var samma under en längre tid. Men så är inte
fallet längre. Jag kan absolut tycka att det borde finnas en separat kategori för de som spelar för spelets skull, men då borde totalpoängen
kanske bestå av mer poäng från de andra delarna än de för tillfället gör för att undvika att situationen blir likadan igen med samma total som
VP-vinnare.

Lite rolig fakta att avsluta med. Han som vann tredjepris i målningstävlingen på QFA 2010 är rödgrön färgblind, inte så dåligt presterat biggrin.gif

#50 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 13 april 2011 - 21:52

Turneringar tillåter inte arméer av papperslappar eller gråa figurer, de tillåter målade arméer. Däremot borde en TT armé vara lite mycket värt som en GD armé när det kommer till vem som spelar bäst. Målat är målat.

Jag förstår inte riktigt grejen tror jag. Varför inte två pris, bäst på spel och bäst på målning? Varför ska de sammanflätas på ena hållet men inte på andra?

Icke-målade arméer ska inte tillåtas, helt gråa är hemskt att se. Ard Boyz är ett skämt på den punkten, att kunna köpa en armé kvällen innan en turnering, limma ihop den på hotellrummet och sen vinna en turnering, nej, inte ok. Men att vinna pris för bästa spelare när man faktiskt inte är bästa spelare, inte heller ok.

"ah, jo, han var ju rätt mycket bättre än mig men min armé är snyggare så jag vann." De hör liksom inte ihop.

#51 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 13 april 2011 - 22:31

Min spontana analys av diskussionen är inte huruvida det handlar om målnings vara eller icke vara. Det handlar om hur målning ska behandlas. Min personliga tanke är att är det inte målat får det inte vara med. Och sen stenhård konsekvens på det. Oavsett om Pelle har kört 90 mil från Malmö till Sundsvall (eller vad det är tongue.gif) och har förbetalt hotell och liknande. Sen är Målningspoäng och Spelpoäng separerade från varandra och är olika tävlingar. För att undvika dessa olyckliga fall där en o annan dylik kommer så bör det finnas tillgång till målade arméer att låna på plats., eller att hyra tongue.gif

Fördel med mitt system är att allt är målat, och därmed slipper man se ofärdiga arméer. Vilket alla borde bli glada av.
Nackdel med mitt system är att det troligen finns potentiellt färre deltagare. Vilket i sig har en långsiktig påverkan =/

En annan fördel här är att man kan belöna de snyggaste arméerna efter standard, och man slipper bry sig om det ska finnas en viss nivå som "alla" kan nå till eller inte.

Men har man ett system där målningspoäng direkt påverkar placering tycker jag att det ska finnas nivåer som ALLA ska komma upp till. Även de högsta poängen. Bara för att Nils är bättre än Emelie på att highlighta ska inte han få en bätrre slutplacering. MAO; Highlightat = full pott. Men skicklighetsnivån på highlighten ska inte spela in. Varför? Jo, för att om vi har det här systemet för att locka folk till målning så ska folk belönas för målning av arméer. Och då blir det inte bra om man ger förutsättningar som, bara en viss del av de tävlande kan nå.

edit: Rödgrön färgblindhet är ju whatever tongue.gif Iallafall i det här fallet. VÄnta tills ni har svårt för svart/brun/blå och andra mörka nyanser tongue.gif Den detaljerade ytan på tex kaosriddarnas rustningar syns inte ifall man målar dem mörka tongue.gif Försök highlighta då ;P

#52 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 13 april 2011 - 22:38

QUOTE (Sherlocko @ Apr 13 2011, 17:35 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Kane @ Apr 13 2011, 14:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tex jag är färgblind. jag kan inte shada/highlighta, jag ser inte olika linjer på figurer osv. De gånger jag målarså ser leksakerna för jävliga ut. Ska du belönas mer för att jag har en genetisk skada? Högst tveksamt tänkande.

Eftersom det var du som tog upp det och inte jag. Kort svar, ja. För ska man in på den banan så är det finns det ju flera "fel" som belönas på ditt sätt. Till exempel så har man säkert en stor fördel av att kunna räkna. Det hjälper liksom inte de andras upplevelse att man har en anledning till att man inte kan måla, armén står ändå lik förbannat på bordet.

Så jäkla s vårt är det inte med washes. Och om man ändå p.g.a motoriska eller optiska problem inte kan washa sina figurer såbör man väl ändå kunna ge en slant till en polare som kan fixa det om det är viktigt? För det är ändå pengar vi alla andra lägger på att få till det...

1: Jag förstår ditt argument, jag håller inte med tongue.gif Men det är en annan diskussion. =)

2: Om jag betalar andra för att måla mina figurer eller göra nåt åt dem, så är vi tillbaka till problematiken med"belöna snyggt målade" saker. Om mina polare washar mina saker så har jag inte målat dem, och då förtjänar inte jag målningspoäng eftersom det finns andra som har gjort allt 100% själv. Men har vi däremot ett system som handlar om att sålänge det är målat är det full poäng. Då har jag inga problem med ditt argument.

#53 Chris

Chris

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Postad 14 april 2011 - 01:29

Jag tycker att det är självklart att man ska ha en Best General kategori om målningspoängen har någon inverkan på vinnaren av turneringen samt att det finns en Best Painted kategori. Sen håller jag med Kane på målningsfronten och att man skall vara strängare vad gäller reglerna för målning av arméerna.

#54 Blodughadda

Blodughadda

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 739 Inlägg:

Postad 14 april 2011 - 17:46

Helt fantastiska diskussioner.
Prettobengan fick sig en hyrvel och vi i Primo har fått massa cred! Hehe.

Personligen tycker jag att målning, quiz, spelnade och inte minst Sportsmanship borde ge lika mycket.
Så jag antar att jag håller med den som föreslog att det skulle vara ett första pris i alla kategorier. Efter det borde en turneringsvinnare utses, där alla delar är lika mycket värda.
Tror detta skulle vara den bästa lösningen, personligen bryr jag mig inte om vem som vinner turneringarna för de är "gamers" och de skiter säkert fullständigt i målningspriset. Troligtvis inte hela sanningen, men kanske stämmer i stort?

Jag kan verkligen förstå att vissa inte gillar att måla, och uppsakttar dem som gör det ändå. det är starkt jobbat. Men jag kan inte riktigt förstå hur de kan känna sig straffade av det? Att de inte kan vinna när totalpoängen sätts ihop.
Jag kan häller inte vinna i totalpoäng. Jag har ingen taktisk gen antar jag. vad jag dock kan göra är att ändra vad jag lägger min hobby tid på. Jag skulle kunna förflytta några av timmarna jag lägger ner. jag skulle kunna proxa armeer, skulle kunnna spela med de bästa enheterna, no brainer combos och göra detta på ett ofluffigt vis utan någon sorts inlevelse och bara rent taktiskt. Men detta skulkle kräva en massa tid. En massa läsande på internet efter kryphål i regler, kolla foruym efter standardsuperlistor och att jag brydde mig om att läsa armeböcker till armeer jag inte spelar eller tycker är tråkiga. Nu gör inte jag detta, och får då stå mitt kast.

är helt medveten om att jag kanke klampade på någon tå. Men här på internet behöver man väl inte vara sig själv?

puss å kram

Team Primo Victoria

#55 Chris

Chris

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Postad 14 april 2011 - 23:01

QUOTE (Blodughadda @ Apr 14 2011, 17:46 ) <{POST_SNAPBACK}>
...
Så jag antar att jag håller med den som föreslog att det skulle vara ett första pris i alla kategorier. Efter det borde en turneringsvinnare utses, där alla delar är lika mycket värda.
Tror detta skulle vara den bästa lösningen, personligen bryr jag mig inte om vem som vinner turneringarna för de är "gamers" och de skiter säkert fullständigt i målningspriset. Troligtvis inte hela sanningen, men kanske stämmer i stort?
Det var jag som föreslog och håller då med att det är bästa lösningen, såklart wink.gif

Jag kan verkligen förstå att vissa inte gillar att måla, och uppsakttar dem som gör det ändå. det är starkt jobbat. Men jag kan inte riktigt förstå hur de kan känna sig straffade av det? Att de inte kan vinna när totalpoängen sätts ihop.
Jag kan häller inte vinna i totalpoäng...
Straffningen kommer i att du har en deltävling (Best Painted) som du kan vinna bara på dina målningskunskaper men den som är duktig på taktik/matte/tur har ingenting där enbart dessa egenskaper vägs in (Best General). Så om man gör så att man har separat pris för alla de större delarna (tre stycken t.ex.) och sen slår ihop alla poäng till en Turneringsvinnare (Tournament Champion) så finns det ju ingen som kan sura längre thumb.gif

#56 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 18 april 2011 - 16:49

Jag kan förstå varför man vill ha tävlingar där endast poäng för matcherna är avgörande, speciellt ifall man inte är en särskilt skicklig målare (som jag). Alltså fyfan haha, mina Goblins ser inget vidare ut- är endast nöjd med modellerna i dunkelt halvljus och mycket kisande!

Dock så måste jag ju säga att Warhammer inte är något datorspel man bara bootar upp och kör, utan är ju snarare helhetsupplevelsen för de flesta (målade modeller, teman etc) som utgör det bästa smile.gif Personligen älskar jag arméer som har karaktärer med namn och bakgrund!

Edit: Det bästa med den här tråden är alla som tycker de är kassa på målande haha, och sen ser man deras figurer och bara "What"- stjärnglans ju!
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#57 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 18 april 2011 - 21:36

Jag är för målningspoäng, av många anledningar.
att det sporrar folk till att måla finare armeer är tveklöst.
Det är sant att det avgör turneringar ibland.

Vill man vinna turneringar - ligga i toppen - reguljärt,
kräver det som regel en massa spelande, många kvällar, helger,
ja en stor del av ens liv. Man offrar mycket.

Hur man kan gå igenom allt det där med fula figurer är mig ofattbart.

Vill (vill inte kan, för det är det det handlar om) man inte måla själv
hade jag betalat mig ifrån det. Som spelare på turnering struntar jag i
om min motståndare har målat själv så länge det är snyggt.
Dessutom har även turneringsarrangörer ett stort målaransvar,
tafflig terräng är minst lika bedrövligt som taffliga armeer.
Den visuella aspekten av spelet är enormt viktig, varför har vi annars
figurer överhuvudtaget?

"It is well that war is so terrible, otherwise we would grow too fond of it."

Robert E Lee

#58 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 18 april 2011 - 23:39

Vissa av oss, glasman, kan inte måla snyggt hur mycket vi än försöker. Att få skit för det är ju inte vidare kul det heller.
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#59 Chris

Chris

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 01:25

glasman: Så du tycker det är rättvist att det finns en separat kategori för målning men ingen för spelande? (märk väl att ingen har argumenterat för att ta bort kategorin med målning) Många som du verkar tro att alla kommer med plastgråa eller riktigt tarvligt målade arméer om det finns en separat kategori för spel. Men vad alla verkar missa är att det är ingen som har argumenterat för att det inte ska vara något krav alls på målning, heldre ska det vara STRÄNGARE grundkrav för att man ens ska kunna få vara med. Med grundfärg, lite wash, en del detaljer och basning så kan figurerna se helt okej ut även om man generellt (som jag) suger på att måla.

#60 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 19 april 2011 - 06:44

Hampus har redan förklarat varför Best General inte är med.
Därför att best overall nästan jämnt också är best general.
Ska bästa spelaren få 2 priser bara för att det ska kompenseras mot best painted.

Har inget problem med best general, men tycker ingen ska kunna få 2 priser.
Om best overall också är best general kunde nest best general få detta priset.
Detta sker dock aldrig i Svenska turneringar. Hyffsat ofta utomlands dock.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar