Hoppa till innehåll

Foto

8th Ed

• Please log in to reply
219 replies to this topic

#1 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 19 april 2010 - 06:27

http://warhammer.org...php?f=3&t=71159

Om summeringen från warseer (inklippt i samma tråd) stämmer tycker jag att det ser övervägande positivt ut.

#2 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 19 april 2010 - 07:48

Tycker det ser riktigt bra ut om delar av det är sant, typ fear/terror delen.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#3 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 19 april 2010 - 08:16

Om ryktet med misslyckade spells stämmer dödade dom just raiselistorna tongue.gif

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#4 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 19 april 2010 - 08:56

QUOTE (@nders @ Apr 19 2010, 09:16 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om ryktet med misslyckade spells stämmer dödade dom just raiselistorna tongue.gif

Och det kan vi bara hoppas på, så blir inte VC so overpowered längre. Inte heller demoner om 25% max karaktärer är sant, hej då greater daemon + herald..

#5 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 19 april 2010 - 09:25

Oavsett vad man tycker om själva ryktena så verkar dom ju göra ett hyggligt jobb av att ta ner de jobbigaste arméerna några snäpp. problemet blir väl kanske att VC och demoner blir "straffade", men DE verkar fortfarande klara sig rätt bra under de nya reglerna.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#6 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 19 april 2010 - 10:14

Ja alltså tror man fortfarande att VC är en top 3 armé är man ute och cyklar. Dom behöver inte alls ett SÅ hårt straff medan spelets hårdaste armé Dark Elves (ja bortsett från att demonerna är hårdare på nybörjarnivå) klarar sig undan fint.

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#7 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 19 april 2010 - 12:31

QUOTE (Falkman @ Apr 19 2010, 10:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
Oavsett vad man tycker om själva ryktena så verkar dom ju göra ett hyggligt jobb av att ta ner de jobbigaste arméerna några snäpp. problemet blir väl kanske att VC och demoner blir "straffade", men DE verkar fortfarande klara sig rätt bra under de nya reglerna.
Alla alver är illa ute i.o.m. Step in regeln. BG med ASF-baner och Assassin dör helt plötsligt mot vad som helst med ranker. Hydrans handlers dör i första fajten. Fast värst är väl det för WE´s Alters laugh.gif

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#8 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 19 april 2010 - 12:51

[/quote]Alla alver är illa ute i.o.m. Step in regeln. BG med ASF-baner och Assassin dör helt plötsligt mot vad som helst med ranker.
[/quote]

Varför då? Om jag fattar rätt, så blir det ju bara ett par s3 attacker mer från vanliga block, och det ska dem väl tåla?
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#9 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 19 april 2010 - 14:09

Mina M4 I2-orcher hamrar i alla fall på Gilla med båda händerna. smile.gif

Men det är svårt att förutse exakt vad som kommer att hända innan vi har sett exakt hur de har skrivit regeln och vilka andra nya regler som spelar in.

#10 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 19 april 2010 - 14:22

Det är ingen jättedramatik men det har massor av små betydelser.

T.ex.

25 manna Orchblocket med Xhw springer in i tidigare nämnda enhet.

11 svingar x 1/2 träffar x 2/3 to wound x 5/6 saves = 3 wounds. Möjlig död Assassin (Han är ju eg. Ws 9) eller en halv förlorad rank (BG brukar ju stå 2 x 6) för ett block 6 poängskillar som tidigare varit nästan ospelbart. Tar man bort Assassinen så slår BG 13 x 2/3 (+1/3 x 2/3) x 1/2 = 5.7 wounds och vinner alltså troligen knappt med 2 i ACR vilket är förlust i hela striden! Nästa runda börjar BG vinna mer stabilt men Orcherna flyr antagligen inte på minst en runda till och kommer neutralisera BG i processen.

Orcherna kostar säg 25 x 6 + 20 = 170 poäng och är Core medan BG är det bästa alvinfanteriet i spelet och kostar 12 x 13 + 25(?) => 170 innan lika mycket poäng Assassin läggs till.

Vidare dueller:
  • 5 spänns Empire spjutkillar; 11 x 1/2 x 1/2 x 2/3= 1,8 döda
  • 6 spänns Ungors med Spjut som klarar PF = 11 x 1/2 (+ 1/2 x 1/2) x 1/2 x 2/3 = 2,7
  • 5 spänns Empire Halberds = 6 x 1/2 x 2/3 x 5/6 = 1.64
  • 6 spänns (+ 30p MoK) Khornate GW Marauders 11 x 1/2 x 2/3 = 3.63

Ok, de dör inte automagiskt men innan skulle alla dessa strider vunnits överlägset av BG. Nu känns det som om pendeln svänger tillbaka och vi får en "grind-effekt" där mer saker dör. General och BSB kommer att få större betydelse.

EDIT: Jag tror på att de förenklar genom att bara ta bort förluster bakifrån. Alla andra varianter verkar bara krångla till.

#11 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 19 april 2010 - 14:41

vilket aldrig kan vara dåligt. vill man spela slumpartade slagsmål bör man spela FoW biggrin.gif

#12 bjorn

bjorn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:

Postad 19 april 2010 - 16:58

Varför ser omslaget ut som en rymdraket ohmy.gif
Gör om gör rätt.

//Björn

#13 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 19 april 2010 - 21:33

QUOTE (bjorn @ Apr 19 2010, 17:58 ) <{POST_SNAPBACK}>
Varför ser omslaget ut som en rymdraket ohmy.gif
Gör om gör rätt.

//Björn

Precis min första tanke också smile.gif

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#14 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 20 april 2010 - 07:24

Det är ju Sigmars hammare med jetpack smile.gif

Angående step-in så får ju de i bakre ranken som jag förstod det inte använda några vapen utan bara slå med EN attack på sin grund styrka, tror tyvärr inte det kommer påverka så jättemycket. Hydrans handlers kanske, black guards med ASF och assassin? Oväsentligt om orcs har xhw eller ej eftersom de i bakre ranken ändå bara får slå med en attack. Black guards får 13 attacker som träffar 3+ med re-roll och woundar 4+ vilket innebär att hela framranken dör, sedan ska assassin döda också, dödar han också 5st (med manbane och rune of khaine tex.) så får INGEN orc slå tillbaka eftersom de då dödat båda rankerna. Den fighten kommer orcs aldrig att vinna.

Också, den som tror att VC INTE är en top tier armé har någon rejält om bakfoten. Visst, mot demoner och dark elves är VC inte särskilt starka men mot resterande 10-12 arméer är de helt hemska! Kanske halkar den ner på 4e plats eftersom Lizardmen är hårda de med men att säga att de inte förtjänar straff är att ta i. Spam-raise ska inte vara möjligt, kunna re-casta spells ska inte vara möjligt (Gav Thorpe har ju tom. erkänt att han gjorde fel där).

#15 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 20 april 2010 - 07:40

Håller inte med. Om alla ändringar som föreslagits kommer komma i 8:th kommer VC halka ner till 5-6 kanske. Att fear blir sämre gör hela skillnaden.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#16 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 20 april 2010 - 07:48

Absolut, men jag tror Flogger menar i dagsläget. 8th kommer helt att ta bort VC ur ekvationen vad gäller hårdaste arméer om dessa rykten stämmer.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#17 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 20 april 2010 - 08:43

QUOTE (Flogger @ Apr 20 2010, 08:24 ) <{POST_SNAPBACK}>
Angående step-in så får ju de i bakre ranken som jag förstod det inte använda några vapen utan bara slå med EN attack på sin grund styrka, tror tyvärr inte det kommer påverka så jättemycket. Hydrans handlers kanske, black guards med ASF och assassin? Oväsentligt om orcs har xhw eller ej eftersom de i bakre ranken ändå bara får slå med en attack. Black guards får 13 attacker som träffar 3+ med re-roll och woundar 4+ vilket innebär att hela framranken dör, sedan ska assassin döda också, dödar han också 5st (med manbane och rune of khaine tex.) så får INGEN orc slå tillbaka eftersom de då dödat båda rankerna. Den fighten kommer orcs aldrig att vinna.
Vi VET ju förstås inte, men som jag sade innan, vilket verkar mest troligt?

1. Att regeln helt enkelt är att man slår i initiativordning och tar bort döda bakifrån?
2. En lista med en massa "om-utifall-att, använder man vapen X", X led får slå, etc.?

Vilken som helst variant av två skulle leda till att vi nästan är tillbaka på ruta ett med extra krångel. Den troligare lösningen är enligt mig genialt enkel; låt alla slå i Initiativordning och ta döda bakifrån. Med tanke på hur 40k förenklades är jag väldigt tveksam till att de skulle krångla till det ÄNNU mer i onödan. Däremot kan jag väl tro att folk inte vet regeln och tolkar brottstycken av funktionen på olika sätt. T.ex. påståendet att "påfyllnadsgubbar" skulle enbart använda handvapen är Harrys, men han säger hela tiden att han inte vet heller. Jag argumenterar själv utan kunskap utifrån ett förenklingsperspektiv smile.gif

#18 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 20 april 2010 - 09:05

Om step-in inte är en chimär, utan kommer att fungera på något av sätten som ryktas, så misstänker jag att HE-boken blir en av de första nya arméböckerna (om de inte får en PDF där alla poängkostnader sänks överlag) eftersom de kommer att betala ett överpris för ASF (och oj oj oj vilken idiotisk idé det var att ge dem ASF som army special rule).
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#19 mikers

mikers

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 20 april 2010 - 10:52

http://www.games-wor.../...40a&start=2

thumb.gif

kan nog bli bra men nytt måttsystem känns spontant lite jobbigt...

#20 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 20 april 2010 - 10:58

Varianten där förluster helt enkelt tas bakifrån och inte påverkar hur många som slår känns överlägset mest trolig och är dessutom smidig och elegant.

Jag är inte övertygad om att Fear blir sämre om de får +CR i stället för autobreak. Block med +6/+7 statisk CR skojar man inte bort. Och elitbetonade Fear-enheter som inte vanligtvis får använda autobreak blir betydligt bättre med +CR.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar