Hoppa till innehåll

Foto

Preliminär Info Sydcon 2009

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#21 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 30 maj 2009 - 09:37

Hehe, den är knappast ostig =) Men jag tar lite sämre val för att kunna spela med 2 Hellcannons, och kompen låter mig göra det valet medan en restriktionsmall inte gör det. Jag får inte välja att ta vissa "obalanserade" saker och kompensera med generellt svagare val
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#22 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 30 maj 2009 - 09:51

Håller inte med. Restriktioner är nästan alltid likställt med hårdare listor. Kompen är som vi alla vet inte perfekt, men den utformas löpande efter turneringar och då det dyker upp luckor. Hur kompen kan straffa listor hårdare förstår jag inte, då den försöker straffa likställda listor lika hårt. Isåfall är väl hård bestraffning bra?

Många spelare hänger dessutom upp sig på hur mycket deras armé får i komp utan att tänka på vad alla andra får. Jag och Björn Nilsson gjorde ett litet trick på Sydcon förförra året när vi kompbedömde subjektivt. Vi hade gått ut med ett preliminärt värde för alla spelare och den med högst värde hade fått 39 (Maxkomp var 40). Därefter höjde vi ALLA med 1 i komp och alla blev ju då positivt överraskade och ganska nöjda (yes, jag fick ett högre i komp!). Höjningen spelade ingen roll då den var lika för alla. Jag vet inte om min poäng kommer fram, men om en lista straffas hårt (för att den är bra) så kommer troligen alla andra listor som är lika hårda också straffas hårt och vad ger den hårda bestraffningen då för betydelse? Ingen. Eftersom det är lika för alla, förutom att den lämnar utrymme för snällare listor (precis som sig bör).

Många arméer har riktigt svårt att få hög komp utan att göra stora uppoffringar och en komp runt 17-18 är bra enligt mig. Det är lätt att titta på hela spannet och tänka "varför kommer jag inte upp i 25+ i komp?". Jag har spelat med så hög komp på någon turnering nån gång med väldigt snälla Beasts of Chaos helt utan magi (inte ens en Caddy). Många arméer med lite av varje utan att vara extrema får oftast inte något värde högt över 20 utan snarare runt 17-18.

Vad är då min poäng? Jo, att man måste kolla till vad alla andra listor får i komp i förhållande till sin egen när man uttalar sig om att kompen straffar en hårt. För kompen skall straffa alla lika hårt (...det är i varje fall målet).
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#23 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 30 maj 2009 - 10:14

jag tycker kompmallen gör det överskådligare i metagäjmet med. Genom en snabb titt på den kan man som spelare lätt se vilka combos/enheter som folk kommer troligen tycka illa om, och vilka coola combos folk kommer gilla bara genom att titta på bonusarna i respektive kompmall.

Warhammer-metan är lika viktig som de-facto spelandet när det gäller kompen smile.gif

#24 uraithen

uraithen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Postad 30 maj 2009 - 18:46

Att dra upp hela min lista för att ni ska kunna se hur vågen står mellan armé och komp känns overkill. Men, förra året fick jag hög komp på min Skaven armé som jag tidigare nämnde. Detta var enligt mig helt i sin ordning. Jag erkänner att jag själv anser att den kanske var lite väl hög (dock placerade jag mig inte speciellt bra). Men när jag har en armé utan heavy hitters (har skaven ens några?) så måste detta antingen vägas upp med shooting, magi eller båda. Jag har tagit avstånd från skryre och försöker mig på en lista utan shooting (och som sagt har inte skaven några heavy hitters) och det lämnar bara magi. Där måste jag boosta ordentligt för att ens ha någon chans. Men! Jag har aldrig boostat den till max. Förra året körde jag med en seer, en engineer och en priest med boken. Detta var relativt klent och välbalanserat för att vara "magitungt". I år har jag till och med tagit bort prästen. Och trots detta så hamnar jag under 15 i komp. Så. Jag har ingen mega hord, jag har ingen shooting (alls), jag har inga heavy hitters, jag har inte mängder med skirmish och min magi är relativt normal ändå. Och jag får under 15 i komp!? Outrage!

P.S Ursäkta den ostrukturerade texten ni just läst D.S

#25 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 05 juni 2009 - 08:36

Ta ingenting av det jag skriver som en officiel åsikt. I år är det Tapper och Nylén som är våra vackra arrangörer.

Den enda fördelen med subjektiv komp är optningen. Listor som är konstiga men inte bra får den komp den förtjänar. De ooptade listorna tillåts och välkomnas. De går att spela utan att straffas. En Grey seer på klocka ser kanske bra ut räknat tärningarna den genererar. Men vad man har är en långsam enhet som inte kan fly. Som grey seern inte kan gå ifrån. Som är ett large target med en ömtålig general.

Men. Subjektiv komp är orättvist. Det är frustrerande. Det blir alltid fel.

Frid,
C

#26 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 05 juni 2009 - 10:32

QUOTE (Kryddan @ May 30 2009, 10:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Håller inte med. Restriktioner är nästan alltid likställt med hårdare listor.
Helt sant. Så fort folk får "rätt" till att ta Drakarméer så svärmar de tätare än myggen i en norlländsk mulltoa.

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#27 Johannes_S

Johannes_S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Postad 12 juni 2009 - 20:40

Hur går det egentligen med turneringen? Hemsidan har ju legat nere ett tag. Kan man anmäla sig, eller?

#28 uraithen

uraithen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Postad 12 juni 2009 - 21:24

*post deleted*

#29 Nylle

Nylle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Postad 13 juni 2009 - 11:41

Sydcon har haft lite strul med hemsidan men den bör vara uppe inom en snar framtid.
Lite mer info angående whfb turneringen kommer även den om en snar framtid.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar