Hoppa till innehåll

Foto

Swedish Masters

• Please log in to reply
114 replies to this topic

#61 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 036 Inlägg:

Postad 26 februari 2014 - 18:38

Att man spelar det man är bäst på och därmed kommer med tuffast möjliga motstånd, vill man ha möjlighet att spela med olika lag får man prestera med dem medans dom som kvalat in med en armé och kanske nöjer sig med det kan ta det lite softare på turneringar och testa lite andra grejer. Rankingen finns jue där för dem som vill att alla turneringar ska handla om super compitativt spel.

Dem som kvalar in med flera arméer har också en fördel i listbyggandet till MM då dem har val på olika arméer medans dem som kvalat in bara har en.

Tycker även det ger lite skönt insitament att fler testar olika arméer.

Är inte heller så kul om MM bir med 15 DoC, 22 HE och resten VC tex om det skulle visa sig är det som går bäst på ETC.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#62 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 26 februari 2014 - 18:39

Precis, fick jag välja skulle jag t.ex. nog aldrig ta WoC till ett masters då jag vet att den armén är för svag för att kunna placera sig mot den nivån av motstånd man kommer möta.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#63 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 26 februari 2014 - 22:09

Det är ju lite problemet med ETC-komp. (sen vet jag inte vad ETC är en förkortning utav heller för den delen :))

Swecomp gör alla lag mer jämna. Givetvis finns det vissa lag som alltid presterar bra, men gapet mellan lagen är mindre med Swecomp än med ETC-komp.

Det du tar upp Björn är mycket viktigt. Att främja mångfald kring alternativa arméer som inte ofta syns till i turneringsscenen.

På LinCon kör vi därför i år Master of Races (MoR) som går ut på att den som placerar sig högst med sin specifika ras får +10 BP. Detta påverkar ju ingens chans att vinna, där emot påverkar det alla övriga placeringar. Så det gäller att fundera lite hur man vill göra! :)

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#64 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 26 februari 2014 - 22:58

Är det redan bestämt att det ska bara ETC på masters då?

David "Dangerous" D

#65 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 26 februari 2014 - 22:58

Enda anledningen jag ser att det skulle finnas ett krav på att spela samma armébok som man kvalade med är om det är tänkt att det skulle finnas ett visst antal av alla arméer på Masters. Typ att Master skulle vara Sveriges 3 bästa DoC, 3 bästa HE, 3 bästa Lizardmen, och så vidare. 

#66 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 884 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 26 februari 2014 - 23:06

Att man spelar med det som var bäst på den turneringen man kvalade genom

Fixed that for you ;)

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB

#67 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 036 Inlägg:

Postad 27 februari 2014 - 09:13

Att man spelar med det som var bäst på den turneringen man kvalade genom

Fixed that for you ;)

Fair enough, men jag vill fortfarande vidålla att om alla kör samma armér blir det en ganska trist tillställning, been there done that back in the days när jag och Ridel åkte upp till Stockholm för mästarmötet -07.

Björn Ericson
SWFBR - Admin

#68 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 27 februari 2014 - 09:17

Jag ser ingen poäng alls med att man ska behöva spela samma arme som man kvalade det. Vad tusan ska det tillföra till det hela?

Gillar hur upprörd du blev av det här förslaget :P.

Men det tillför lite mer flavour till det hela samt en bonus till de som kvalar in sig fler gånger. Tycker det var ett bra och roligt förslag.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#69 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 27 februari 2014 - 09:27

Känner också att det är en poäng att spela det man kvalade in med, detta är ju en typ av invite-turnering och det finns ju fortfarande SM där man kan välja fritt.

Tycker man kunde lägga in att för de turneringar man kvalade in med, som Christian visat ovan kan man välja en ras av de man kvalat in med.

Detta ger mer variation och eftersom turneringarna under året är olika och man väljer armeer ibland just för att det kanske är bäst i metat just på den turneringen så får man använda sina skills med den rasen inför masters. Tycker det är en rolig grej som Munin skriver.

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#70 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 27 februari 2014 - 09:29

Min tanke var ju självklart att Hampus skulle tvingas spela brettonia, men sen såg jag att den jäveln hade placerat sig med empire i Umeå också.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#71 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 27 februari 2014 - 09:31

Tycker inte det är ett hållbart alternativ när vi kör så mycket olika komp-system i Sverige. Kan mycket väl sluta med att det blir ett  lotteri av det hela bara. Vem hade turen att kvala med den armén som för tillfället är bäst inom det valda kompsystemet.

Vill man ha spridning på armévalen så verkar det ändå inte vara ett så bra system, är väldigt mycket dark elves, demoner och empire kvalade tycker jag. Tror faktiskt en sådan regel kan ha precis omvänd effekt, att folk väljer att skippa de ovanliga kassa arméerna till förmån för mer klassiskt bra arméer på de flesta turneringar, så att om man kvalar har en bra armé till mästarmötet också.

Ser heller inte alls varför det skulle vara mer viktigt att ha jämn spridning mellan arméer på mästarmötet än på andra turneringar.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#72 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 27 februari 2014 - 09:32

Tycker inte det är ett hållbart alternativ när vi kör så mycket olika komp-system i Sverige. Kan mycket väl sluta med att det blir ett  lotteri av det hela bara. Vem hade turen att kvala med den armén som för tillfället är bäst inom det valda kompsystemet.

Vill man ha spridning på armévalen så verkar det ändå inte vara ett så bra system, är väldigt mycket  skulle dark elves, demoner och empire tycker jag. Tror faktiskt en sådan regel kan ha precis omvänd effekt, att folk väljer att skippa de ovanliga kassa arméerna till förmån för mer klassiskt bra arméer på de flesta turneringar, så att om man kvalar har en bra armé till mästarmötet också.

Ser heller inte alls varför det skulle vara mer viktigt att ha jämn spridning mellan arméer på mästarmötet än på andra turneringar.

+1

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#73 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 092 Inlägg:

Postad 27 februari 2014 - 11:24

Jag gillar idén med att spela med den armén som man kvalade med. Ett problem som jag ser, som är lite extra speciellt för mig, är när man lånar arméer. Jag har kvalat med HE, en armé som flera jag känner har och som jag antagligen kan låna vid det tillfället. Men om jag inte kan spela pga. det vore det väldigt tråkigt.

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#74 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 27 februari 2014 - 11:27

Jag gillar idén med att bara spela den armén man kvalade med Om jag vill spela OnG på masters då är det bara att börja försöka placera sig med dom på turneringar

Lugnt Lagge aronsson måste ju spela Skaven så du kan låna hans haha :D

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#75 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 423 Inlägg:

Postad 27 februari 2014 - 11:44

Om det blir så  har jag nu lovat Marcus att försöka kvala in med 8 olika raser :)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#76 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 27 februari 2014 - 17:12

Tror nog att vi kan applicera KISS (keep it simple stupid) här... Har du kvalat så är du med. Kör med vad du vill så länge du har kvalat. The rules? There are no rules... 

/H

#77 Ghara

Ghara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 313 Inlägg:

Postad 27 februari 2014 - 22:41

Är det inte lite ett bekymmer om man kvalar med en bestämd armé och en ny bok släpps. Kanske inte lika kul efter släppet att spela. Sen är jag ingen baddare på hur det är med att metat skiftar. Men jag tänker mig att om två böcker kommer ut under ett år kan det hända en del och masters kanske blir trist att spela med den armén man kvalade med. Tråkigt om man skall känna att man skippar den mest kompetativa turneringen för att man är knuten till en armé. Sen kommer jag aldrig kvala så det kanske är bättre om ni som kan spela diskuterar :D

#78 jack andersson

jack andersson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 510 Inlägg:

Postad 15 juli 2014 - 14:57

Hur går det? Blir det något Swedish Masters och i så fall har det bestämts hur man kvalar sig? :)

#79 Darfus

Darfus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 167 Inlägg:

Postad 16 juli 2014 - 14:04

Största frågan är väl om de finns någon som kan tänka sig att arrangera turneringen? 

Alla verkar ju tycka att idén är superb och supertaggade. Men om ingen arrar så blirre inget.

//Kaj Jonsson

#80 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 036 Inlägg:

Postad 16 juli 2014 - 14:23

Lokal är färhandsbokad i Jönköping 11-12 oktober om jag förstått Sebastian rätt, sen är det väl Christian Wennberg som tar beslut på utformningen av uttagningen nu första gången.

Björn Ericson
SWFBR - Admin

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar