Hoppa till innehåll


Foto

Regelförtydlingar som kommer att gälla på BSK25


  • Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 18 september 2007 - 11:48

Vi kommer givetvis att använda GW's egna FAQs och Errata. Kom gärna med frågor på tveksamma saker innan konventet, så ska jag dra en ruling på det med en gång. Detta så ni inte får en ovälkommen överraskning direkt på konventet.

Ytterliggare saker:

Q: Is a Dwarf lord with shieldbearers immune to killing blow?
A: Yes.

Q: According to the SoC FAQ, Daemonic Cavalry are not immune to killing blow?
A: Only the Changebringers are vulnerable to killing blow, as they are Flying Cavalry and therefore US2.

Q: Can you store an opponents dice with the item "Black periapt"?
A: Yes, as clarified by Gav Thorpe in the WD Magazine.

Q: When can you use the "Moonstone of Hidden ways", during your own turn or during both players' turns?
A: Own turn only.

Q: Does items which benefits "the model" give benefits to both a rider and a monster, if the rider is carrying such an item?
A: Only if it is specified in the item description (e.g. Golden Eye of Tzeentch and not Crown of Everlasting Conquest).

Q: The Empire prayer which allows a model to reroll all rolls of "to hit" and "to wound" does this apply all attacks made by the character, or just close combat attacks?
A: Since the prayer gives no restriction on ranged, close combat or magical attacks, it will apply to all.

Q: Can the Nurgle Lore spell "Pestilence" be dispelled in the second or subsequent magic phases after it has been cast?
A: Yes.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#2 hagar redbeard

hagar redbeard

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 18 september 2007 - 15:25

varför går ni tvärt emot reglerna, utan någon anledning, i dwarf lord fallet?

#3 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 18 september 2007 - 16:20

QUOTE (hagar redbeard @ Sep 18 2007, 16:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
varför går ni tvärt emot reglerna, utan någon anledning, i dwarf lord fallet?


Jag går på en kreativ tolkning av 'intent' i detta fallet. OM han skulle bli immun mot killing blow, så borde detta specificerats i reglerna för shieldbearers, eller i den FAQ som finns. Det är fortfarande en något grå area, även om i princip alla regel-guru's har enats om att, strikt enligt reglerna, så blir han osårbar mot killing blow, för han står på en skjöld buren av två andra dvärgar.

Det känns som att dem har gjort en miss i detta fallet, och skälet till att dem inte besvarar det i en FAQ är för att de redan har FAQat KB en gång (US1 eller 2 istället för "roughly mansized").

Sen har man ändå lite mer på fötterna i och med SoC-FAQen, som även om den är ruskigt gammal, ändå specifikt behandlar Daemonic Cavalry, som också endast har en profil med US3, likt en Dwarf Lord med shieldbearers.

Jag tror alltså att GW kommer, när dem får tummen ur och gör en riktigt dvärg-FAQ, att göra en Dwarf Lord med shieldbearers sårbar för KB. Jag anser att det borde vara så, och därför så blir det så.


Tyvärr vet jag att en Dwarf Lord är kanske det minst optimala generals-valet i en dvärg-armé, och detta ökar inte direkt populariteten. Jag ska höra med de andra arrangörerna ifall de vill rycka denna något kontroversiella fråga, men tills vidare står den kvar.


EDIT: Har ändrat FAQen efter att ha konsulterat med de andra. Dwarf Lord = Immun mot KB.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#4 hagar redbeard

hagar redbeard

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 18 september 2007 - 18:09

ok, är det ditt val så får man ju naturligvis gå med på det, men jag måste ändå säga att det känns dumt eftersom du inte har någpt att gå på. att säga att dem borde skrivit att han blir immun håller ju inte, då borde det ju stått på allt som inte kan killingblowas, och daemonic cav har ju en faq som behandlar dem väldigt specifikt, och inte på något sätt kan sägas höra ihop med dvärgarnas lord.

men om det är domarens val så är det så, och inget att tjafsa om, vill bara visa min ståndpunkt

#5 skåningen

skåningen

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Postad 18 september 2007 - 19:08

Praiern re-roll to hit och to wound:
kan man kasta den på en master engier så att han får re-rolla to hit och to wound med en hellblaster?
får man använda den på en kille med hochland så att han får re-roll to hit and to wound?
skulle en magiker man kastar det på få re-rolla to wound med magier(typ magic missiles)?
får den användas med ett magiskt vapen? eller ett vanlig vapen? eller måste man slåss med nävarna får att få andvända den?

Kan man slå en missfire på scattern av en hellstorm? eller ska man bara re-rolla tills det inte blir en missfire?

#6 Fredrik E

Fredrik E

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 19 september 2007 - 06:47

Angånde praiern så finns det ingen regel som sägr imot det. Tillskillnad från förra ed. de det stog att det gällde närstrid och icke magiska vapen.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#7 N.I.B.

N.I.B.

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 19 september 2007 - 08:24

Varför skriver du på engelska? Som arrangör får man givetvis avgöra vilka regler man kör med (även om grundreglerna i detta fall (Dwarf Lord) säger att han är immun mot killing blow).
jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#8 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 19 september 2007 - 10:30

Vi har diskuterat ärendet och beslutat att rycka KB både för "vanligt" Daemonic Cav och Dwarf Lorden. Lika bra att köra på lite RAW. (Sen bör ju allt användande av Dwarf Lords promotas smile.gif)

Skriver på engelska för jag tänkte översätta all info som finns till engelska också wink.gif

Det funkar på Hochland och på Magikern. Engineeren återkommer jag om. PM'a gärna namnet på Prayern, har inte nya empireboken på jobbet.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#9 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 19 september 2007 - 10:36

Vart finns FAQ:en om Deamonic Cavalry?

Dvs enligt 7:e Ed reglerna är dom väl immuna mot KB?

//Puritan
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#10 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 19 september 2007 - 12:01

QUOTE (Puritan @ Sep 19 2007, 11:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vart finns FAQ:en om Deamonic Cavalry?

Dvs enligt 7:e Ed reglerna är dom väl immuna mot KB?

//Puritan


FAQen var en del av SoC nedladdningen på GWs sida, där det förtydligades att Daemonic Cavalry kunde KB'as. På BSK går det dock endast mot Changebringers då de endast är US2.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#11 Joey_Boy

Joey_Boy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 22 september 2007 - 12:36

Robin, vill minnas att man inte kan re-rulla to hit/wound med krigsmaskiner när man använder den prayern. Dock så funkar det på snipern och magiska missiler ect.

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#12 Xunk

Xunk

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 94 Inlägg:

Postad 22 september 2007 - 21:52

QUOTE (Joey_Boy @ Sep 22 2007, 13:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Robin, vill minnas att man inte kan re-rulla to hit/wound med krigsmaskiner när man använder den prayern. Dock så funkar det på snipern och magiska missiler ect.

/Johan R


Vill minnas från vad?

Det finns inget officiellt uttalat om det ännu... Det blir upp till arrangören av att avgöra.

R.A.W = Ja, Engineer kommer helt klart att skjuta Helblastern med sitt BS, och bönen funkar på honom.

Fria åsikter = Nej, det är maskinen som skjuter, även om den använder hans BS.

eller:

Visst, om någon vill ha en Engineer i stället för en vettig karaktär, och sen använda ytterligare en karaktärsplats till en präst som måste vara kvar bland dina egna krigsmaskiner, i stället för att rida med riddare och ge dem Hatred mm, sen hoppas på att motståndaren inte lyckas med dispel, och till sist att du inte får misfire och sprängs (där hjälper inga böner), så.... låt dem göra det... tongue.gif

#13 fffrankenstein

fffrankenstein

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 23 september 2007 - 12:18

QUOTE (Puritan @ Sep 19 2007, 11:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Dvs enligt 7:e Ed reglerna är dom väl immuna mot KB?

Jag tycker nog att framförallt nurgles kavalleri är bra nog, varför inte utnyttja detta kryphål att göra vad som kanske kan vara spelets mest sjuka närstridsenhet åtminstone möjlig att skada. Jag hoppas alla dl spelare ursäktar men det känns inte som dom(nk) behöver ngn hjälp att bli bättre iaf.

Folk kanske inte kör dom så mycket men jag anser att dom är värre än en träman.

#14 Joey_Boy

Joey_Boy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 september 2007 - 13:18

Xunk: Kommer inte ihåg vart jag läste det. Men min åsikt bygger på att t.ex en Dorf master engeneer inte får använda sin rune of luck på warmachens som han joinar. Även om dom använder hans BS.

Finns på GWs dorf FAQ.

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#15 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 23 september 2007 - 19:07

Kruxet är just det att i alla de andra fallen så är den affekterade helt ensam om att göra skadan. I fallet med engineern så är det visserligen hans BS som används, men det är hela "uniten" som skjuter. Det lutar åt att det inte kommer att funka, men vi ska stöta och blöta det lite till.


Ang. Daemonic Cav, så är dem väldigt bra, men det känns konstigt att både äta kakan och ha den kvar, så att säga. De är precis likadana som Dwarf Lorden. Hårda som flinta, men de går ju faktiskt att hantera även utan KB.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#16 mattias

mattias

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 29 september 2007 - 08:44

Det har körts lite olika på olika konvent, så jag ställer frågan här inför BSK:

Kan Nurglespellen Pestilence dispellas i senare rundor, d v s kan den tas bort som en Remains in play-spell? Eller har man en chans att dispell när den kastas och sen är det kört att få bort den? Så som spellen är skriven är det inte tydligt vad som är rätt... Hur kör BSK?

#17 Martin J

Martin J

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 477 Inlägg:

Postad 29 september 2007 - 10:23

Tänkte precis på samma sak som ovanstående postare... har för mig att det var någon snubbe på någon turnering ute i världen som tydligen var högt aktad och sa att ja den går att dispella i kommande rundor... men hur blir det på BSK?
"Signature" ?

#18 RobinF

RobinF

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 06 oktober 2007 - 11:17

Pestilence kan dispellas i påföljande magifaser.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#19 mattias

mattias

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 06 oktober 2007 - 18:55

Tack för det svaret. Inte vad jag hade hoppats på, så klart, men jag lever med det. wink.gif smile.gif




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar