Hoppa till innehåll

Foto

Dennis Snackar

Löpande tankar om listbyggand

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 402 Inlägg:

Postad 01 oktober 2019 - 19:22

Tänkte starta en löpande tråd här på forumet  där jag tänkte ta upp inte matcherna på tuenringar (men kanske blir det också) utan inför tuneringstänket.
Tänkte diskutera listan jag skall spela, hur jag tänkt med listan o varför den ser ut som den gör.  Nu är det ju oftast en förvirrad process men försöker styra det någerlunda.

Vi startar med TNQ som går om 3 veckor  deadline på listor tror jag är ikväll?
Kan direkt nu säga detta är inte en lista jag byggt 100% för vinna alla matcher utan mkt för kul bygga modellerna.

Listan
Iron Orc Warlord, General, Potion of Swiftness, King Slayer(Paired Weapons), Tuktek's Guard, Pan of Protection Pinchin',War Cry! 505
Common Orc Chief, Wyvern, Shield, Lance 305
Common Goblin Chief, Crown of the Cavern King, Battle Standard Bearer 210
Master Common Goblin Witch Doctor, Magical Heirloom Witchcraft 410
20x Common Goblins, Bow, Shield, 2x Shady Gits, Champion, Musician, Standard Bearer, Aether Icon 265
50x Cave Goblins, 3xMad Git, Shield, Nets, Musician, Champion, Standard Bearer, Banner of the Relentless Company 695
8x Common Goblin Raiders, Shield 167
29x Iron Orcs, Musician, Standard Bearer, Champion, Mikinok's Totem 828
2x1 Goblin Wolf Chariot 125
Catapults Git Launcher 185
Catapults Splatterer 170
510 - Gargantula 510
4 500

Men denna skrevs sig inte så snabbt..

Först började jag tänka koncept och ville ha 1 stabilt orkblock samt 1 stor goblinunit.  
Detta för jag hade fått tag i fräna modeller samt kan spela anvil hammar warhammer spel.

Så det blev 45-60 goblins för att få fram 3 mad gits. Då dessa avfyras nu i shootingfas så kan man ställa sig dikt an en fiendeenhet med lite trixande o autoträffa med dem.  Det vill jag testa

Funderade länge om jag ville ha nät eller ej men slutade med att tog nät så jag kan teleportera fram blocket till fiendelinjen T1 kasta ut madgits och sedan hålla ett block still med goblins länge tills förstärkning kommer.
För detta endamålet så var sköldar det självklara valet. Enheten skall inte döda något utan avfyra madgits och sedan hålla.

För att teleportera enheten krävs dels marchera 15" flaggan samt en goblin bsb som kan få dem att vanguarda.  Då reglerna säger jag får vanguarda ut bsb från blocket OCH vanguarda blocket i samma vanguardfrekvens så kan jag kasta fram mina 50 goblins utan karaktär i vanguardfasen.

När det tricket var inköpt så ville jag ha del 2  stabilt orkblock.  Jag tänkte först savageorkblock för det är stabilt coreblock men insåg ganska snabbt att med mitt goblinblock+orkblock+ en bunker så ligger jag galet för mycket corepoäng (saker utanför core brukar vara bättre för sina poäng än saker i core)
Så började titta på Ironorks.  Dessa tillsammans med mikinok flaggan och en tung lord är en stabil unit som tar charge från mycket och kan döda mycket.  Inte många karaktärer kan möta upp en tung lord supportad av mikino.  
Valde en ganska stor enhet mest för de skall kunna vara aktiva efter tagit skytteskada samt funka som den slägga jag vill den skall vara.

Lordens setup kom långt senare  jag satte ut i huvudet att det skall finna sen tung lord.

Jag valde sedan in m9 diverter i core. om jag kan ha diverters i core så brukar jag försöka med detta.

Sedan blev det en bunker. Här valde jag mellan 2 olika bunkers. antingen skirmishgoblins för att få en mobil bunker, eller denna jag valde som har 3 stycken champions
Det betyder om en flygande lord chargar bunkern så äter han champ i sin runda +min runda samt i sin nästa runda. Då har jag 1 movementfas gå dit och en till fas att counter charga innan han nuddar mina heroes. Jag gillade den tanken.
Den magiska flaggan var endast efter mycket klasiskt få in alla sista poängen så för få pricka så nära den magiska 1125 core så löste flaggan problemet.  kommer nog glömma använda flagga hela tuneringen om jag skall vara ärlig.

Därefter så klickar man alltid in 2 gargantulas då de är autopick i min värld. Dock pga skall spela med massa oldschool modeller o ville ha så många olika modeller på brädet slutade det med att endast 1 fick vara med i listan.

Jag valde sedan in en gitlauncher och en splatter.  Största anledningen här om jag är ärlig är pga modellerna gamla 4-5 edition maskiner som jag ville ha ut på banan.  men jag tror de är bra att ha med när man möter alver eller liknande för att tunna ut linjerna.
1 goblinchariot ville jag ha med pga modellen men valde då 2 st. Deras största syfte är vakta maskinerna samt titta på flankerna av armen. Helst skall de inte behöva charga något  då de dör enkelt och ger bort poäng.

Kararaktärena är lite udda i denna listan
Först Wyvern.  Denna är med mest för modellens skull men den är inte så tokig för sina poäng. Den kan enkelt jobba på en flank o försöka komma in i fiendens backline. Den är ganska snabb, tyvärr fick jag inte råd med bättre save än 4+.  Den är också en distraktion då det är ett flygande monster.

Master witchcraft med herloom. Jag har alltid vilja testa witchcraft  tror den funkar bra i denna semi aggresiva lista genom att flyga ironorks eller goblionanvilet. få fiendens diverters att få random move så de kan ej diverta orkerna.  Då det är ej så många kombatspells i wtichcraft så valde jag herloom för att få 2 kombatbuffar iallafall reroll to hit från witchcraft och sänka WS från witchcraft. 

Ravens wing och will of the wisp är auto alla matcher, sedan kommer oftast inte få skjuta spellen men den kommer bytas ibland mot  the wheel turns alt battlefocus.  Viktiga är att ha minst 2 utanför strid och 2 innanför strid.  Helst vill man ha 3 så man inte är så känslig mot bindingscroll men fick ej in det optimalt.

Sedan lorden byggde jag länge på Jag ville han skall kunna döda de flesta karaktärer tillsammans med mikino flaggan. samt kunna tåla en del stryk Då han skall slåss främst mot karaktärer så fick han kingslayer som offensiv (med sin + i styrka för han är ork så får han 6 attacker s7 om hans enhet basar med minst 1 karaktär)  med potion of speed så kan han ha lite möjligheter.
Exempelvis att enda rundan kan man stänga av vapnet från motståndarens karaktär ta stryken sedan slå in något wound nästa runda stänger man av motståndarens skydd och dricker potion slå först för dräpa motståndaren.

Rundande av med lite högre T för tåla rank and file attacker o pans protection för att tåla karaktärer.

Efter sedan slipat poängkostnaderna här och där slutade listan som den redovisas ovan.  Jag tror inte det kommer gå superbra med listan men den är stabil och bör ge mig några stora vinster o förhoppnignsvis så faller inte korthuset så att jag kan få till mindre förluster de gånger dem kommer.

Jag tänkte skriva liknande om min Kaoslista jag spelat mkt u våras o somras som gick bra. Den analysen blir säkert lite mer vinklad (omedvetet) då jag gör den i efterhand men skall försöka göra den så rättvis o ärlig som möjlig :)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#2 Jaernhans

Jaernhans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 228 Inlägg:

Postad 01 oktober 2019 - 19:49

Fy fan vilken rolig läsning! :)

Mitt listbygge är mer:
Det är coolt med två a-bomber-det ska med! Der är roligt att spela med en monstrous rat, tre måste vara ännu roligare!
Hmm core? Ingen gillar en 60 blobb, jag tar två.
Har jag poäng kvar till magi och bsb nu?

#3 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 939 Inlägg:

Postad 01 oktober 2019 - 19:57

Tror den där är riktigt nice faktiskt. Bra skrivit, kul att se!

#4 Blackbird

Blackbird

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 138 Inlägg:

Postad 01 oktober 2019 - 21:16

Kul att du spelar witchcraft, finns spells som bara måste stoppas. Man skulle vilja ha en till magiker för några extra spells dock, typ en adept med Book of arcane mastery 🙂

#5 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 391 Inlägg:

Postad 01 oktober 2019 - 23:17

Älskar att läsa sånt här, tack för att du delar =) Alltid kul att se motiveringar kring listbygge!

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#6 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 402 Inlägg:

Postad 21 oktober 2019 - 12:37

Listan gick bra lite korta tankar:

Mötte

Kaj gyllinger med empire

Här fick jag spela väldigt deffensivt då jag inte kan slåss mot empire o han kan skjuta sönder mig.  förlorade 8-12 men tog +3 extra pga secret mission

Peter Edvardsson med OnG

Fick till Goblin vanguardtricket med fanatics som gav mig en stark öppning.  Peter kom inte riktigt ifatt efter den öppningen och jag tog hem segern 19-1 samt mitt secret +3p

Rasmus Karlung spelade Makhar. 

Fick till vanguardtricket men gav inte så mycket utdelning, dock min goblinchariot dödade horsemens t1 och inget kunde hota blackorks  vann med 15-5 samt tog secret +3p

Mathias Eriksson med empire

Hade secret jag inte kunde klara av, samm som mot kaj så kan jag ej slåss mot listan o blir utskjuten så gömmer mig bakom kulle hela matchen  förlorar 8-12

Carl årling Kingdom of equitane

Fick till goblin vanguard tricket vilket dödade en hel lans samt hans fastcav. Andra turen terrorchargade storspindlen av hans peggar med paladin och efter det kunde inte carl komma ifatt i matchen  vann 20-0 samt tog mitt secret +3p

Vann turneringen med 1 p marginal, Trodde aldrig det inför turneringen eller ens under prisutdelningen så blev väldigt ställd när jag blev uppropad som vinnare...

Angående listan:

Wyvern var verkligen skräp  dog om något titade på den och kunde ej slåss.  Som jag misstänkte men det var snygg modell..

2 goblinvagnar kändes också onödigt  de gjorde egentligen inget under matcherna förutom ge bort poäng.

Witchcraft var riktigt bra o kan verkligen rekommendera det.  spelade aldrig battlefousspellen o tog endast träffa wounds 4+ spellen när jag mötte brettonia pga deras s6 attacker

I övrigt gillade jag alla grejer i listan och den funkade bättre än jag trodde.

Nu har ju alla poäng ändrats och ej kollat på ändringarna men det blir fler ONG turneringar helt klart.  

Nästa lista jag skall diskutera inom kort blir BSK!

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#7 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 767 Inlägg:

Postad 21 oktober 2019 - 13:04

Tyckte du att du hade tillräckligt med scoring? Det är alltid min akilleshäl i OnG nämligen :)

Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:
http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

#8 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 391 Inlägg:

Postad 21 oktober 2019 - 13:04

Trots alla förklaringar och poster fattar jag typ fortfarande inte hur listan lyckas vinna, haha! Får mig att vilja lira OnG igen, men är så van vid LD9 på allt att jag tror knappt jag skulle klara det.

Var Witchcraft ensamt nog, eller hade du velat ha något mer som support/skada?

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#9 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 402 Inlägg:

Postad 21 oktober 2019 - 14:27

Nu spelade jag missions
hålla mitten mot empire- försökte ej klara objektivet

Breakthrough mot ong, här räckte 3 scoring gott o väl då jag maxpushar fram så samtliga block hade möjlighet ta sig in.

Spoil of war mot makhar.  Här rensade jag ena flanken tog det objektivet o lät blackorks sedan ta mitten, ständigt hålla hot mot mitten så det objektivet inte skulle tas för tidigt.

Överleva med scoring mot empire  gömde allt bakom kulle o sköt det jag kunde mot empires scoring.  blev lika i objektiv.

Överleva med scoring mot KoE  Maxpush och all damage kom på blackorks istortsätt som kunde tåla detta så tappade ingen scoring o wipade motståndaren.

Så jag var inte 100% på objektiven men tyckte aldrig jag saknade scoring då blackorksen var så tung scoringunit.

Sällan jag hade något utanför generalens ledarskap, om de var utanför så  var de istortsätt alltid utanför hot som kunde skapa paniktest...  

Witchcraft som ensam funkade helt okej pga herloom.  men någon gång saknade jag en till spell som gjorde att jag tålde mer så vidareutvecklingen vill jag få in en sharmanism 1a. offensiv spell vore också trevligt men ofta använde jag random move spell för att hindra diverters komma ivägen.

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#10 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 391 Inlägg:

Postad 21 oktober 2019 - 21:56

Tror ifall man kan få in en Adept med boken (kanske?), Goblin med Thaumaturgy som skickar -1 Resilience på något som du kommer bombardera med Fanatics kan bli riktigt läskigt- alternativt sänka styrkan så att det blir en verklig tarpit ifall de försöker ta sig an blocket med nät?

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#11 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 402 Inlägg:

Postad 22 oktober 2019 - 08:06

Det är en bra tanke, som jag nog tar med mig till nästa ong försök :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#12 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 402 Inlägg:

Postad 23 oktober 2019 - 06:54

BSK snart

I många lagtuneringar så ser listorna lite anderlunda ut pga parings mm.  Dock så valde jag en singeltuneringslista som jag har spelat liknande 2 turneringar innan:

Chosen Lord, General, War Dais, Shield, Trophy Rack, Dusk Forged (Shield), Burning Portent, Envy - 585
Doomlord, Halberd, Shield, Trophy Rack, Willow's Ward - 430
Doomlord, Great Weapon, Spiked Shield, Basalt Infusion, Lucky Charm, Immortal Gauntlets - 515
16 Warriors with Favoured Champion, Musician, Standard Bearer, Banner of Speed - 474
8 Barbarian Horsemen - 189
2 x 8 Warhounds - 120
Warrior Chariot - 225
Chosen Chariot, Envy - 360
6 Forsworn, Great Weapon, Champion, Musician - 434
2 x 1 Battleshrine, Icon of the Infinite - 300
Hellmaw, 2 Ominous Gateways - 445
Total: 4497

Väldigt liten och kompakt arme, observera BSK spelas med gamla böckerna så poängjusteringar har skett i WoC sedan denna listan gjordes.

Min tanke med woc listan var att allt skall vara hot och kunna slåss, jag vill också listan skall vara mobil och kunna trycka ut mycket damage på liten yta om det behövs.

Med denna tanke har jag valt bort att köpa magiker utan köpt 2 battle shrines istället med varsin boundspell.  Dessa slåss riktigt bra och kan kasta spells både innanför o utanför strid. Tyvärr inga buffar (förutom killsen de gör i kombat) men då samtliga enheter slåss bra så är behovet av buffar inte lika stort.
Då jag slipper köpa en magiker, slipper köpa bsb pga kaos har inbyggda bsb funktioner så har jag valt 3 hårda fighters (mkt damage på liten yta).

Till själva listbyggandet:

Första valet jag tog in är Hellmaw med 2 gateways.  Teleporta T1, eller iallafall ha hotet teleporta t1 är starkt och sätter hård press på motståndaren direkt. Min tanke här är att man har alltid en port framför sin egna arme sedan den andra långt ut på ena flanken 18-20" från motståndarens deploy  (så det är svårt att helt blocka utgången)

Sedan löste jag magin som beskrev ovan med 2 battleshrines med varsin icon, då har jag i min värld löst all magi jag behöver i listan utan spenderat karaktärspoäng. De slåss helt okej speciellt mot  lågarmour fiender och tål fruktansvärt mycket damage så kan binda upp fiender länge så anser jag att har fått en skaplig magifas för en väldigt låg poängsumma. (skulle nog köpt battleshrines om de skulle kostat 200p utan att kunna kasta magi)

Då Gravecall (en av spellsen shrines kan ta) bara når 12" och shrinet har move 10" så är det väldigt lämpligt teleportera den t1 så den kan nå första rundan. För att den inte skall vara i stor risk när den teleporterar så valde jag 16 kaoswarriors som den kan joina och teleportera med.
Banner of speed till dessa så de kan komma längre ifrån portalen (varje figur måste vara inom sitt marchmove från portalens centrum när de lämnar portalen sedan måste också enheten vara inom 3" från portalens mitt)
Dessa slåss helt okej tillsammans med shrinet, men vill gärna inte dessa skall allt för ofta låsas i strid för tidigt i matchen och om de låses i strid så vill jag de skall kunna avsluta det fort så ville ha en kombathero i denna.

Då valde jag kaoslorden.  Wardais kändes autopick till honom, jag vill han skall kunna charga ut o hantera saker när han får ett läge (vill inte ha så mkt poäng i en hero låst i ett klumpigt block) så han fick en trophyrack (märk att battleshrinet har en i grund så warriors kommer fortfarande ha trophy rack när lorden stuckit)
Valde envy för att ge honom swiftstride, detta tillsammans med banner of speed så chargar han ut med m6 swiftstride.  Sedan avslutade jag honom med burning potent mest för hantera UDs ormriddare och kaos fornswors.

Därefter valde jag nästa kombatblock
2 doomlords tillsammans med 6 fornswors.

Här är tanken att båda doomlordsen börjar i blocket men tanken är att en skall kunna charga ut o jobba själv, men aldrig båda (dumt tappa stubborn).  Så ena doomloren prutade jag ordentligt på som skall mest överleva de få rundorna fornsvorsen faktsikt får slåss (många undviker denna unit)  så han fick endast halberds o willows ward.  
Den andra doomloren fick grejer istället, 1+ save, studsa tillbaka lyckade saves 1 reroll samt få välja attack attribut på sina attacker (divine, eld eller magi)  Denna packar väldigt mycket punch på liten yta.
Valde greatweapon på fornsvors då pga priset så får man 1 extra modell samt man tappar endast 1 i save.  Stor del här är för jag har försökt få in mycket i listan o har ej råd att ha 6st med sköldar o anser inte att great weapon är mycket sämre.

2*8 hundar samt 8 barbarhorsemen för att fylla core.  som skrev i ong listbyggandet, försöker alltid gömma in diverters i core när jag kan det.  8 horsmen är semidiverters  de tål en hel del, har bra moral och är scoring. dock är de inte så dyra så man kan offra dem som diverter.

Avrundar med hög styrka på liten basyta som resten av armen med 2 chariots. Jag föredrar envy på storvagnen pga säkerheten med rerolla 1or på charge.

Listan spelas i min tanke väldigt flexibelt för att kunna anpassa sig till sitiuationen.  Teleporterar sig dit det behövs ha rörliga kombat units (mkt single models) och kunna lägga in stor del av armen mot samma unit om det är något som verkligen måste dö.  Den kan också spelas väldigt brett då ej behov av bsb och försöka sprida portalerna så när en unit är "klar" på ena flanken kan den komma till centrum eller andra flanken.
Som nämnt tidigare så kan allt slåss ganska bra och kan vinna många fighter unit mot unit..  Hundarnas marcha 22" öppnar många matcher också när man ställer de på en lång 2*4 formations line utmed motståndarens arme tidigt i matchen för blocka många units för att sedan kunna pusha fram med armen och sätta något hot i flanken med portal.
Regel med Hellmaw är den kan inte slåss, och jag tänker mig att den autodör mot allt som nuddar den.  Det är pjäsen som måste gömma sig för hålla portalerna uppe. Oftast har man inte units eller tid i listan att kunna skydda hellmaw så man får försöka gömma den så bra det går o sätta så mycket press på motståndaren att det ej finns tid o resurser att jaga hellmaw.

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#13 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 767 Inlägg:

Postad 23 oktober 2019 - 07:48

Antar att det är Envy även på Warriors då, eftersom lorden skulle in där? :P

Och ingen Gift på lorden? :o

Mina Warriors of Nurgle:

#14 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 402 Inlägg:

Postad 23 oktober 2019 - 10:26

A Character with a Favour cannot join a unit that contains any models with a different Favour.

Tillåter att en markad hero kan stå i omarkade warriors.

Nej snålat så ingen gift på lorden.

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#15 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 767 Inlägg:

Postad 23 oktober 2019 - 10:39

A Character with a Favour cannot join a unit that contains any models with a different Favour.

Tillåter att en markad hero kan stå i omarkade warriors.

Nej snålat så ingen gift på lorden.

Ja, men med en favoured champion måste du väl ta ett märke med? Eller tänker jag fel?

Mina Warriors of Nurgle:

#16 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 402 Inlägg:

Postad 23 oktober 2019 - 10:42

Only units with a Champion may upgrade Warriors with a single Favour: 

Märk ordet may uppgrade.  Så för uppgradera måste du ha champion men champion tvingar inte dig att måste välja en Favour.

(om jag då inte missar en regel då får någon såklart rätta mig :) )

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#17 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 767 Inlägg:

Postad 23 oktober 2019 - 10:59

Haha, fel av mig. Nej du har så rätt så :P

Gillar btw listan som faen!

Mina Warriors of Nurgle:

#18 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 032 Inlägg:

Postad 23 oktober 2019 - 11:23

Fanns ett krav tidgare att uppgrade om man hade Favoured Champion men det var i 2.0.0, det var i alla fall ändrat redan i 2.1.1 11/1-19, har blivit lite förvirrat i versionshistoriken för nu heter senste släppet också 2.1.1 men därimellan var det 2.2. vilkket är det som gällde på senste turneringen och på kommande BSK.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#19 SweetBeast

SweetBeast

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 32 Inlägg:

Postad 07 november 2019 - 14:40

Kul att läsa Dennis!! Intressant att få följa tankarna i listbyggandet speciellt när listan (och du såklart) gjorde så bra ifrån er!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar