Hoppa till innehåll

Foto

Chaos Dwarfs

• Please log in to reply
236 replies to this topic

#61 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 17 april 2012 - 16:58

Tycker att det är fint att det kommer något som gör att eldattacker på WMs och monsterhunters inte är Auto-include. Så tycker att den inställningen, att eldskyddet ska bort, är märkligt. Men jag är väl lite annars, för själv tar jag aldrig något eldigt - förutom möjligen magi - just för att jag blir så irriterad på såna "måsten" hela tiden. Det är nog därför det går så bra för mig.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#62 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 17 april 2012 - 17:02

2+ mot eld ska bort för att den inte ska vara immun mot alla monsterhunters.

Monsterhunter är inte ett reellt begrepp. Är den immun så är den, och då är det bättre att kompa därefter. Det är väl bara en tidsfråga innan nåt annat dyker upp som har nåt liknande?

Sen kan man ifrågasätta hur de tänkte när de gav den 4+ ward/2+ mot flaming men det ändrar inte faktum att den har sin svaghet mot magical attacks som inte får -1 to wound. Fortf sjuk dock. Att 6or alltid woundar hade gjort väldigt mycket för att jämna ut den.

#63 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 17 april 2012 - 17:46

Så en svaghet är att den inte får sin tokbrutna fördel och får följa samma regler som alla andra ?

(Majoriteten av alla De jag mött på kompat har haft hydror och majoriteten av alla skaven jag mött på kompat har haft abomber förövrigt)

Eldattacker är inte auto inklude, jag brukar ta en kanon och en boltthrower med eld och en Gt samt en Organ gun utan eld. utöver detta finns 20-30 vanliga skyttar i armen. Detta brukar räcka för att hejda en framstormande abomb, tidigare hade jag inte med boltaren men märkte att de då gick illa när kanonen missade. Då kom abomben fram och sedan var matchen förlorad.)

Mot en destroyer så är allt utom GT:n hopplöst, Kanonen & Boltt throwern har den 2+ mot, Organgun woundar på 6:or och de vanliga skyttarna kan inte wounda alls. och som salt i såren har den 4+ ward om nu GT skulle träffa eller organ gun få in något wound.

Så jag står kvar vid att destroyern måste kompa som den gör. Den är verkligen -100 komp jobbig.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#64 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 17 april 2012 - 18:03

Så en svaghet är att den inte får sin tokbrutna fördel och får följa samma regler som alla andra ?

(Majoriteten av alla De jag mött på kompat har haft hydror och majoriteten av alla skaven jag mött på kompat har haft abomber förövrigt)

Eldattacker är inte auto inklude, jag brukar ta en kanon och en boltthrower med eld och en Gt samt en Organ gun utan eld. utöver detta finns 20-30 vanliga skyttar i armen. Detta brukar räcka för att hejda en framstormande abomb, tidigare hade jag inte med boltaren men märkte att de då gick illa när kanonen missade. Då kom abomben fram och sedan var matchen förlorad.)

Mot en destroyer så är allt utom GT:n hopplöst, Kanonen & Boltt throwern har den 2+ mot, Organgun woundar på 6:or och de vanliga skyttarna kan inte wounda alls. och som salt i såren har den 4+ ward om nu GT skulle träffa eller organ gun få in något wound.

Så jag står kvar vid att destroyern måste kompa som den gör. Den är verkligen -100 komp jobbig.

Jag lirar Beastmen och WE, men tycker inte att Abomb eller Hydra är broken för det (eller jo, men det är bara att konstatera och lira matchen). Alla arméer kan inte ta sig an allting hela tiden i det här spelet, så är det bara.

Jag ifrågasätter inte att den kompar som den gör just nu, för den är sjukt broken. Min enda poäng är att om den alltid gick att wounda på en 6a borde den kompa bättre. Att den är mer hållbar mot kanoner än övriga monster ser jag inte som ett argument när det finns arméer som helt saknar dem där ute...

F.ö. läste jag på MajsAlvedons förslag igenom reglerna för Iron Daemon igen, och den kan nog gott kompa -20 minst. Fireborn kunde kompa bättre...

#65 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 17 april 2012 - 18:31

Det är inte bara det att den är hårdare mot kanoner som gör den så hård. In5 och move 9 gör den svårdödad med I-spells och att den är framme en runda tidigare än alla andra monster.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#66 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 17 april 2012 - 19:04

Jag säger det igen...
Den har 6 wounds; frenzy och bara 4+ ward, unstable OCH den kan sönderfalla av sig själv....
Jag hävdar att alla lag har en lösning i sin allcomers-lista, annars har man inte en bra lista.
Jag utmanar er att hitta en lista som inte har det.

I dagsläget finns det absolut ingen mening med att ta en destroyer - därför behövs en komplättnad

//K

#67 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 17 april 2012 - 19:18

Jag har varken kanoner eller In spells med mina WE. Men det gjorde ju inte att compen bannade Steam Tanken på samma vis som man gör med Destroyern. Om jag skall vara helt ärlig så kan jag nog hantera en Destroyer med skytte + dryader + örn/steed hjältar. Men det är inte svårare än det är att döda en Steam Tank. Jag får lägga lika mycket engergi på båda, mindre nästan på en Destroyer. Så jag ser hällre att alla saker jag inte kan hantera får en komp smäll och de jag kan klara kan man släppa lite på i kompen.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#68 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 17 april 2012 - 19:32

Jag har varken kanoner eller In spells med mina WE. Men det gjorde ju inte att compen bannade Steam Tanken på samma vis som man gör med Destroyern. Om jag skall vara helt ärlig så kan jag nog hantera en Destroyer med skytte + dryader + örn/steed hjältar. Men det är inte svårare än det är att döda en Steam Tank. Jag får lägga lika mycket engergi på båda, mindre nästan på en Destroyer. Så jag ser hällre att alla saker jag inte kan hantera får en komp smäll och de jag kan klara kan man släppa lite på i kompen.

Vilket skytte pratar du om? Hail+Lord med 4/5 skott? För inget annat skytte kan ju skada den för WE.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#69 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 17 april 2012 - 19:45

Iron daemon är kompad så snällt som den är därför att
1. Den är jätte dålig mot allt som inte är infanteri (en ensam örn håller upp den nästan hela matchen).
2. Iom att de inte får wheela när den chargar så är det extremt svårt att få in den i combat med något den gör nytta mot.
3. DEss skytte är ganska bra, men inte 300 poäng bra.

Att destroyen är "immun" mot eld borde i sig vara hanterbart. En star dragon har ju t.ex. också 2+ ward mot flaming och den är inga större problem för någon. Kombinationen av att vara immun mot de flesta klassiska monster hunters och samtidigt också vara immun eller extremt stryktålig mot alla "vanliga" attacker, samt klara pit/sol/crack's call utan problem ställer till stora problem för många.
Jämförelsen med steam tank faller på att steam tanken i vissa match ups är riktigt dålig (mot alla med pit eller sol) och lätta 300 poäng, vilket gör det till en rätt stor risk att ta med stanken, speciellt då säkert minst 20% av alla arméer innehåller något av dessa. Dessutom tappade den effektivitet när den börjat tappa wounds, vilket gjorde att man efter ha fått in ett par wounds inte behövde vara lika rädd längre. En destroyer är inte en risk att ta med på samma sätt,det finns inga matcher då den bara är lätta 325 poäng motståndet.

Dock är den i nuläget kompad efter att den bara tar T-test i sin egen tur, om det rulas att den tar i båda player turns så kan man räkna med en komplättnad.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#70 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 17 april 2012 - 20:41

E väl bara å lägga withering på den så dör den av sig själv :)

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#71 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 17 april 2012 - 20:55

E väl bara å lägga withering på den så dör den av sig själv :)

Korrekt

//K

#72 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 17 april 2012 - 22:04

Vilket skytte pratar du om? Hail+Lord med 4/5 skott? För inget annat skytte kan ju skada den för WE.

Min lvl4 har alltid en spite som ger dess enhet magiska attacker, Så man har alltid en enhet där det behövs. Tok värd nu när VC har massa etherials. Sen spalr jag alltid med lore of Beast över life vilket ger mig en magisk missil samt en s10 bolt med D6 wounds. Så win-win för min spelstil.
Sen har jag sniper båge+spite och ibland när jag lirar med en träman så hans strangle root.

Att destroyen är "immun" mot eld borde i sig vara hanterbart. En star dragon har ju t.ex. också 2+ ward mot flaming och den är inga större problem för någon. Kombinationen av att vara immun mot de flesta klassiska monster hunters och samtidigt också vara immun eller extremt stryktålig mot alla "vanliga" attacker, samt klara pit/sol/crack's call utan problem ställer till stora problem för många.
Jämförelsen med steam tank faller på att steam tanken i vissa match ups är riktigt dålig (mot alla med pit eller sol) och lätta 300 poäng, vilket gör det till en rätt stor risk att ta med stanken, speciellt då säkert minst 20% av alla arméer innehåller något av dessa. Dessutom tappade den effektivitet när den börjat tappa wounds, vilket gjorde att man efter ha fått in ett par wounds inte behövde vara lika rädd längre. En destroyer är inte en risk att ta med på samma sätt,det finns inga matcher då den bara är lätta 325 poäng motståndet.

Dock är den i nuläget kompad efter att den bara tar T-test i sin egen tur, om det rulas att den tar i båda player turns så kan man räkna med en komplättnad.

Jag ser inte problemet när en gobbo på varg med dragonbane gem kan låsa ner den tills den självdör. Och om man missar många av sina 2+ så kan man skicka in hjälte på varg nr2 med dragonhelm. Eller Hjälte på örn i mitt fall so WE spelare då. Eller så skickar HE in valfri hjälte eller Drak prinsar.

Alla med Shadow trollar bort den med miasma+pit, withering eller mindrazor på det som slåss mot den.

Deathmagiker kan också trolla bort den med sina Snipes.

Den är helt klart hård, och olika hård mot olika armér. Men alla har möjligheter att neuttralisera den ganska lätt, med lite poäng och ansträngning. Den gammla Steam Tanken gick att hantera, men det var extremt mycket mer ressurskrävande än det är för valfri armé att hantera en Destroyer.

Jag ser inte problemet med att den finns med i en lista. Det som är jobbigt är Destroyer, lvl4 på hashut samt 3-5 krigsmaskiner. Så räkna in den som en krigsmaksin i det eskalerande minuset och sänk ner den till nivå som ligger lite äver de andra brutna monstrena.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#73 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 06:05

Min lvl4 har alltid en spite som ger dess enhet magiska attacker, Så man har alltid en enhet där det behövs. Tok värd nu när VC har massa etherials. Sen spalr jag alltid med lore of Beast över life vilket ger mig en magisk missil samt en s10 bolt med D6 wounds. Så win-win för min spelstil.
Sen har jag sniper båge+spite och ibland när jag lirar med en träman så hans strangle root.

Jag ser inte problemet när en gobbo på varg med dragonbane gem kan låsa ner den tills den självdör. Och om man missar många av sina 2+ så kan man skicka in hjälte på varg nr2 med dragonhelm. Eller Hjälte på örn i mitt fall so WE spelare då. Eller så skickar HE in valfri hjälte eller Drak prinsar.

Alla med Shadow trollar bort den med miasma+pit, withering eller mindrazor på det som slåss mot den.

Deathmagiker kan också trolla bort den med sina Snipes.

Den är helt klart hård, och olika hård mot olika armér. Men alla har möjligheter att neuttralisera den ganska lätt, med lite poäng och ansträngning. Den gammla Steam Tanken gick att hantera, men det var extremt mycket mer ressurskrävande än det är för valfri armé att hantera en Destroyer.

Jag ser inte problemet med att den finns med i en lista. Det som är jobbigt är Destroyer, lvl4 på hashut samt 3-5 krigsmaskiner. Så räkna in den som en krigsmaksin i det eskalerande minuset och sänk ner den till nivå som ligger lite äver de andra brutna monstrena.

+1

//K

#74 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 09:41

Jämförelsen med den gamla Stanken haltar, jag testade den i 8:th och den hade för många dåliga matchups. Fick den några wounds i början av matchen tog den sig aldrig in i närstrid. Lore of shadow/death/ruin dödade den helt utan några kombos pga det där med att auto faila I test . Man får inte glömma att Stanken visserligen hade 10 wounds men i princip inte kom någon stans alls så fort den förlorat 3 wounds.

Visa mig en enda dåliga match up för Destroyern där den blir 325 lätta poäng för motståndaren. Alla sätt som listas av Joey_Boy ovan kan helt korrekt hantera en destroyer men alla dessa sätt har det gemensamt att Destroyern klarar sig bättre mot dem än alla jämförbara enheter gör.

Destroyern är inte jämförbar med en gammal Stank i svårighet att hantera. Den som säger det har aldrig spelat med en gammal Stank. Kanske om man räknar med att man måste döda Stanken men det måste man ju som bekant inte.

(att skicka in en ensam hjälte med flaming ward funkar ju bara i ett vakum där inga andra CD enheter kan komma och jaga bort hjälten)

@Fjugin. Det är inte att den är immun mot eld. egentligen, Det är att den är immun mot i princip allt annat också. En stardragon tar jag med min GT och resten av mitt skytte. Allt detta tillsammans klarar dock knappt av att repa en destroyer. Fast det här var väl egentligen precis det du skrev ovan så vi tycker nog lika.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#75 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 09:54

Visst var vissa spells farliga för stanken men det var jue i princip bara en IF som klarade av det för oftast stod det en lv4 med 2-3 extra DD och scroll på andra sidan, vilket är ungfär som när man möter dvärgar i dem matchupsen är magi inget att förlita sig på.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#76 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 875 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 09:56

Det är inte en fråga om ruling, det är -glasklart- i reglerna. "Turn" är definierat i regelboken till att alltid vara "player turn" om det inte uttryckligen står "game turn". Har inte exakt sida i huvudet men det är i början, typ vid "turn sequence"-avsnittet

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#77 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:01

Jämförelsen med den gamla Stanken haltar, jag testade den i 8:th och den hade för många dåliga matchups. Fick den några wounds i början av matchen tog den sig aldrig in i närstrid. Lore of shadow/death/ruin dödade den helt utan några kombos pga det där med att auto faila I test . Man får inte glömma att Stanken visserligen hade 10 wounds men i princip inte kom någon stans alls så fort den förlorat 3 wounds.

Visa mig en enda dåliga match up för Destroyern där den blir 325 lätta poäng för motståndaren. Alla sätt som listas av Joey_Boy ovan kan helt korrekt hantera en destroyer men alla dessa sätt har det gemensamt att Destroyern klarar sig bättre mot dem än alla jämförbara enheter gör.

Destroyern är inte jämförbar med en gammal Stank i svårighet att hantera. Den som säger det har aldrig spelat med en gammal Stank. Kanske om man räknar med att man måste döda Stanken men det måste man ju som bekant inte.

(att skicka in en ensam hjälte med flaming ward funkar ju bara i ett vakum där inga andra CD enheter kan komma och jaga bort hjälten)

@Fjugin. Det är inte att den är immun mot eld. egentligen, Det är att den är immun mot i princip allt annat också. En stardragon tar jag med min GT och resten av mitt skytte. Allt detta tillsammans klarar dock knappt av att repa en destroyer. Fast det här var väl egentligen precis det du skrev ovan så vi tycker nog lika.

Jag tycker det är lustigt att du propagerar för dina stackars M3 dvärgar genom hela den här tråden, och sen deklarerar att "andra CD-enheter kan komma och jaga bort hjälten".
Vilka är dessa andra enheter hade du tänkt dig? Ingen som gillar Destroyern säger ju att den börjar mumsa sig igenom de viktiga trupperna i runda 2 som senast, så jag undrar vilka som ska supporta den? K'daai Fireborn och Bull centaurs?

//K

#78 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:22

Det är inte en fråga om ruling, det är -glasklart- i reglerna. "Turn" är definierat i regelboken till att alltid vara "player turn" om det inte uttryckligen står "game turn". Har inte exakt sida i huvudet men det är i början, typ vid "turn sequence"-avsnittet

Absolut, men det lär ändras i FW nästa FAQ.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#79 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:48

Jag är medveten om detta.
Framtiden för SWRC är i nuläget lite oklar, och det är inte en omöjlighet att kompmallen letar efter alternativ till regelförtydliganden (som t.ex. ETC-FAQn där man rulat det som varje game turn). Men mer information om detta när någonting är bestämt.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#80 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 10:51

Diskussionen om Stanken är moot eftersom den nu är nerfad, men för de arméer jag lirar höll principen under den gamla Stanken. Om det gällde att ta sig an den så fanns det mkt lite jag kunde göra, så är det bara. Bara att dansa runt den.

Trodde vi snackade om att incappa den? Samma sak gäller för Destroyern som tar ett test varje runda och riskerar att ta D3 wounds utan save, vilket magin kan hjälpa till med...

Jag har svårt at se några "dåliga" matchups för Destroyern, men jag förstår inte varför det måste finnas några? Var blev det ett tvång att det måste finnas one-hit kontramedel till precis allt som finns i spelet? Ifrågasätter inte att den är SJUKT bra, men diskussionen blir verkningslös om vi inte kan hitta bättre argument än "den är bra mot allt!". Förr eller senare dyker det upp nåt annat som lyder under samma princip. Jag tycker den kompar helt rätt just nu så länge som den inte kan woundas på 6a. Jag fattar inte hur de tänkte där.

Den ensamma hjälten funkar nog finfint i sitt vakuum, MEN (rätta mig om jag har fel) så länge som han inte har sitt mount kommer han ändå kunna stompas eftersom stompen inte har flaming...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar